قناة الفراعين تصديف غبي يسئ الي المسيحية

kikor55

New member
إنضم
30 نوفمبر 2006
المشاركات
3
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
اسطضافت قناة الفراعين الشيخ احمد السايح والشيخ وسام احمد عبدلله ذو الفكر الأرهابي الأعمي
وكان موضوع الحلقة عن هل اعياد غير المسلمين حرام ولا حلال ؟ وبطبيعة الحال كانت للشيخ وسام الفرصة الجوهرية للأسائة للمسيحية بصورة عامة وطقوسها ورئس الكنيسة بصورة خاصة ولأستهزاء بملابس الكهنوت والصلوات وكان موقف الشيخ الأخر محايدا جدا لدرجة بالغا . واكد ابوا اسلام علي ان المسيحيين هم ماجوسييون وعباتهم ماخوذة من الوثنية و الفرعونية القديمة وان وان عادتهم لا تتفق مع عادات المسلمين ولا يصح ان يعيد المسلمين علي من هم بخلاف الأسلام لأنهم في نظر الأسلام كفرة واستشهد بعدد من الأيات و الأحاديث الأسلامية مدللا بها علي ما يقول . ولاكن كانت المفجاه ان الشيخ احمد السايح لم يتفق معة في ما قال عن المسيحية واكد احترامة لها هي واليهودية بل واكد السايح ان القران اجل اهل الكتاب ووضع حددود للتعامل معهم بل ونزل القران حافظا ومهيمننا علي كتبهم واكد السايح بمشاركة للمسيحيين في اعيدهم . وباتصال من عدد من الشخصيات الأسلامية البارزة اثبتوا جهل ابو اسلام بما يقول وقالوا ان الأحاديث التي استند اليها ضعيفة مؤكدين من التاريخ الأسلامي حوادث للتقارب بين الملسميين والمسيحيين واكد بعضهم ضحالة فكر ابوا اسلام ومنهم من وصفه انه ضحية فكر سلفي او وهابي . واضاف ابو اسلام ان المسيحية شرك لأنها تؤمن بثلاث الهة مدللا بايات منما اثار مسيحي للرد عليه لاكن ابو اسلام استخدم اسلوب غير محترم في الحوار وتدخل بالكلام حينما كان يتحدث المسيحي مغلوشا كعادته علي المتكلم كما فعل في كل المكالمات التي لم تتفق معه حتي لا يثبت احد جهله بعقائد المسيحيية وطقوسها وعدم احترامه للأخر .
والمشكلة ان ابوا اسلام في الحلقة كان يحاول ان يمسك هوا ادارة الحلقة عندما يتكلم السايح يهاجمه وعندما يتحدث احد في التليفون يهاجمه ولم تفلت منه مقدمة البرنامج لكنها نالت قسطا من هجومه وقال لها انتي عالي صوتك وانا هعلي صوتي مؤكدا انه لا يعرف قواعد الحوار ولا احترامة للشيخ والقناة والمضيفا بل لكل من شارك بالتيلفون معلقا عليهم (شكرا علي سؤ ادبك . وتردا مراتك ولا بنتك تقدم وردا لواحد .ممكن حضرتك تقلع قدامنا وتفرح للشسخ السايح ) .
وهنا نقول 1_ تحدث ابو اسلام عن العبادة لثلاث الها مختلفا وهذا يبين جهله بالمسيحية مشتملا كل تعاليمها وطقوسها
2- دلل بايات خطاء ليست في موضعها الصحيح واستند الي احاديث ضعيفة ليس لها من الصحة باعتراف السايح و دك عبد المنعم فؤاد استاذ العقيدة بجامعة الأزهر منما جعل ابو اسلام يقول يا استاذ انت بعدت خلص علي الي احنا عايزينه وبصراحة احنا مش عارفين ايه الي عايزه ابو اسلام ؟
3_ عدم احترامه للعقيدة المسيحية وشخص البابا وكل المتحدثيين جعل من نفسه شخص شاذ فكريا واجتماعيا
وهذا هوا لينك الحلقة
http://www.talkshow-eg.com/fcv/3-4-2010-3-k.wmv
 

طحبوش

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 ديسمبر 2009
المشاركات
4,546
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
SOME WHERE
ده واحد مخرف شوف طريقة ردو و تعرف ده لا يمثل حد غير نفسو متخلف
 

tasoni queena

عضوة اخضريكا
عضو مبارك
إنضم
24 يوليو 2009
المشاركات
32,909
مستوى التفاعل
790
النقاط
0
الإقامة
أقواله فى فمى وبظل يده سترنى
هههههههههههههههههههه

ولا اكنك سمعت حاجة عمالين يوعظوا فى الناس

وهيموتوا ويخلوا الناس تبطل تحتفل بشم النسيم معانا

لكن الناس مصدرلهم الطرشة

ههههههههههههههههههههههههههههههه
 

king

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
22 ديسمبر 2006
المشاركات
448
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الفكر الاعمى لكل من الوجة الاعمى للاسلام الاعمى
 
أعلى