حدث فى نهار رمضان .. بلال فضل يروى مأساه حدثت لأقباط فى الأسكندرية على يد متطرفين

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,280
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
أرسل إليّ المهندس مينا وجدى تفاصيل واقعة حدثت الجمعة الماضية بشاطئ النخيل فى مدينة الإسكندرية، تم الإعتداء فيها على شابين مصريين مسيحيين كتب أحدهما بمرارة شديدة ماتعرضا له على الفيس بوك، قمت بإعادة الصياغة لكى يكون ماكتبه قابلا للنشر، وقررت حجب إسميهما لأننى لم أستأذنهما مباشرة فى النشر، متمنيا أن يتم التحقيق فى هذه الواقعة التى أتمنى أن نتأمل فى دلالاتها أكثر من إستغراقنا فى تفاصيلها.

« فى يوم الجمعة الموافق 12 اغسطس 2011 وفى تمام الرابعة مساء توجهت أنا وأخى لقضاء نصف ساعة فى بحر شاطىء النخيل طمعا فى شىء من الإسترخاء للتغلب على عناء العمل المستمر، ذهبنا إلى الشاطئ حفاة ولم نكن نحمل معنا أيا من وسائل الاتصال، المعروف أن شاطىء النخيل من الشواطىء الخطيرة لذلك به حواجز أمواج لتهدئة خطورة الأمواج. المعروف أيضا أن أغلب من ينزل البحر فى شواطىء الاسكندرية قبل الإفطار هم من المسيحيين. نزلنا الماء ووقفنا وراء حاجز الامواج فى منطقة آمنة جدا لا يتعدى الماء فيها إرتفاع المتر والأمواج لا تصلنا لان الحاجز يمنعها. غواصو الشاطىء صفروا لنا لنخرج ولا أرى سببا لذلك سوى أن رمضان كريم وأكيد عاوزين يروحوا بدرى علشان الافطار. أشرنا لهم أننا بأمان وسنخرج خلال خمس دقائق. نزل لنا واحد منهم شديد الضخامة وهو يحمل عصا شمسية ليخرجنا، بدأنا بالخروج لكنه أخذ يتحدث بأسلوب غير لائق، إعترضنا على أسلوبه فأخرج لنا مطواة وبدأ يلوح بها ويسب بعصبية «يالا برا يا ولاد دين ال…» مطلقا وصلة من الشتائم المستمرة، كل هذا ونحن نخرج من البحر طالبين منه الهدوء، بدأ يحاول ضربنا بعصا الشمسية وبدأ ستة من زملائه يحاصروننا وفصلونا كل على حدة وبدأوا فى ضربنا متعمدين سب الدين لنا، كل هذا يحدث لمعيد فى كلية هندسة الإسكندرية مصاب فى حادث تفجير وقع فى بلده التى يحبها ولو كان قد حدث هذا لشخص غيره لكره بلاده ومافيها، ويحدث لأخيه المهندس فى شركة بترول، استمر ضربنا ونحن لا نفهم ماذا يحدث لنا، وبدلا من الإستجابة لصيحاتنا التى تطالب بالهدوء تم كسر عصا شمسية على رجلى المصابة من قبل فى حادث التفجير فأحدثت لى ورما كبيرا فى مكان الإصابة.

أصررنا على أن نأخذ حقنا خاصة أننا وجدنا شخصا من الموجودين تطوع للشهادة معنا، ذهبنا لجمعية شاطئ النخيل وقابلنا رئيس الأمن فيها وهو شخص يقولون أنه لواء جيش سابق، كان فى هذا الوقت يقف لمشاهدة محل طعام فى المدينة يتم تكسيره من قبل العرب الذين يحيطون بالمنطقة لأنهم حسب قولهم رأوا فيه شخصا يجاهر بإفطار رمضان، حكينا له القصة فطلب منا أن نعود له فى الغد لكى يأتى رئيس الغواصين ونقعد ونشوف إنتم عاوزين إيه، طلبنا إثبات الحالة فورا فقال لنا رمضان كريم، الراجل روح وهييجى بكره ولو مش عاجبكو عندكو النقطة بس مافيهاش حد أصلا، وبعدين هو فى حد فى البلد بيحميها دلوقتي؟، سبناه ووصلنا لتليفون مدير الشركة اللى بتتعاقد مع الغواصين، بعتلنا رئيس الغواصين علشان يعقد جلسة صلح عرفية، كنا فى هذا الوقت قد طلبنا اصحابنا ووصلوا لنا بمتعلقاتنا. ذهبنا معهم لنحفظ أشكال المعتدين لنبلغها فى المحضر. بعد الجلسة التى لم تسفر عن شيئ وعلى الساعة السادسة ذهبنا لمقر مستشفى المبرة بأكتوبر. قلنا لهم عاوزين نعمل تقرير طبى بالاصابات. قالولنا إستنوا حبة. وجدنا عندهم فى الطوارىء حالة غريق إسمه مينا لازال به النفس، ولا أحد يسعفه، لأن مافيش حد أصلا ورمضان كريم، وللأسف تركوه حتى مات دون اهتمام، لأن الإفطار فاضل له ربع ساعة، ولأنهم فاهمين رمضان غلط للأسف.

أثناء الإفطار قابلنا ممرضة قالت لنا إنتو عاوزين تعملوا إثبات حالة ليه لو فى حد ضربكم سامحوهم رمضان كريم، ذهبنا لنقطة الشرطة العسكرية مالقيناش فيها غير إتنين عساكر غلابة بيفطروا ومش عارفين أى حاجة ولا فاهمين المفروض نعمل إيه، قالوا لنا لازم تروحوا قسم شرطة العامرية، اتصل بنا مدير شركة الغواصين وقال لنا أن الشاهد بتاعنا خلاص بقى معاه دلوقتى وإننا لو رحنا القسم هنلبس قضية، يعنى نتضرب ونُدان كمان، وصلنا القسم فى العاشرة مساءً، ودخلنا لضابط المباحث، كان محترم جدا واحترمنا أكثر لما عرف إننا مهندسين، وبعتنا لحد فى الجمعية نروح له تانى يوم، وقال لنا لو عايزين تعملوا محضر أعمل لكم، على أساس إن حل المحضر حل غلط يعنى، قلنا له عاوزين نعمل محضر، طلعنا على الضابط النوبتشى، شاب ملازم أول كان محترم جدا معانا، طلب منا الذهاب إلى نقطة مستشفى العامرية وأن نبلغهم إن الباشا بيقولكم خلصوا الموضوع، روحنا النقطة، ووجدنا إن كل ماننزل فى الرتبة الإحترام بيقل والروتين والبطء بيزيد وبنتلقى نصايح من ناس إنك ماتدورش على حقك طالما إنت سليم وما اتسرقش منك حاجة. عملنا المحضر وهنتابعه، وهافضل لحد ما أسيب البلد دى أطالب بحقى إنى أعيش فيها، وهافضل أصلح فيها لحد ما أسيبها… أنا مش عارف ليه حصل كل ده عشان خمس دقائق قضيتها فى البحر.. ماحدش يقولى اللى عملوا كده مش مسلمين، لا دول مسلمين ولو هم فاهمين الدين غلط ودول الأغلبية يبقى ده عيب الأقلية اللى فاهمه لإنها سايباهم كده من غير ماتعرفهم الدين صح، إحنا اتضربنا واتشتمنا بكل غل علشان إحنا نازلين البحر فى حالنا فى نهار رمضان، كل سنة وإنتم طيبين، الجيش اللى ماسك البلد ليه سايب البلطجية يقطعوا فى الناس كده، للأسف البلد دى لا تقدر غير السلطة، العلم مالوش قيمة فيها، أنا مش حاجة مهمة فى البلد ولا عايز أبقى خلاص، أنا خسارة فى بلد بتموتنى، أنا هاستثمر علمى فى بلاد بتقدرنى، قد أخسر كثيرا لترك بلادى ولكننى لن أضحى بحياتى فى سبيل لا شىء..».

أرجوك، قبل أن تحكم على رسالة كهذه، خذ وقتا فى تأمل دلالاتها، ثم أصدر حكمك عليها. وكل سنة وأنت طيب
 

صوفيا مجدى

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
18 يناير 2008
المشاركات
2,407
مستوى التفاعل
50
النقاط
0
ما فيش عدالة على الارض لاكن موجودة فى السما

وكان فيه تحذيرات كتير من الذهاب للشواطئ فى رمضان

ربنا موجود يقف معاهم ويقويهم
 

MAJI

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
14 ديسمبر 2009
المشاركات
5,035
مستوى التفاعل
255
النقاط
0
رمضان كريم !!!!!!!!!!
لكن بايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بالشر والكراهية والاعتداء على الاخرين
خاصة بعد جوع وعطش طول النهار
نحنا مالنا ؟
اذا كان اله المسلمين يعذبهم في حياتهم الدنيا وحياتهم الاخرة ابتداءا بعذاب القبر وانتهاءا بجهنم التي لا يفلت منها اي منهم
نحنا مالنا ؟
ربنا يشفي جروح الشابين الجسدية والنفسية
واكيد هيجازي المعتدين
شكرا لتعب نقلك للخبر
ربنا يبارك خدمتك
 

انجي حنا

New member
عضو
إنضم
26 فبراير 2011
المشاركات
238
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
على فكرة اناكنت فى مرسى مطروح وكان الناس بيعملونا باحترام على الشواطئ برغم ان كل المصيفين مسيحين
لكن انا معرفش الحال فى اسكندرية
ربنا موجود
 

man4truth

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
24 فبراير 2007
المشاركات
2,017
مستوى التفاعل
35
النقاط
0
الإقامة
بلاد
يعنى ايه رمضان
يعنى شهر التذمر والأنفلات
شهر عدم الألتزام و رمضان كريم
شهر التسيب
شهر شتم الأخريين
شهر النفاق والتظاهر بالصيام
الشهر اللى الناس فيه بتتحجج بالصيام علشان متشتغلش
الشهر اللى بيتشتم فيه المسيحيين فى كل مساجد مصر على مرأى ومسمع من الجميع
الشهر اللى الناس فيه عامله زى الكلاب السعرانه
لما تلاقى واحد بياكل تنهش فيه
هوه ده رمضان وهو ده الأسلام
دين الهمجيه
وعدم السلام
 

صوت صارخ

New member
إنضم
3 أغسطس 2007
المشاركات
30,370
مستوى التفاعل
3,280
النقاط
0
الإقامة
تحت قدمى المصلوب
على فكرة اناكنت فى مرسى مطروح وكان الناس بيعملونا باحترام على الشواطئ برغم ان كل المصيفين مسيحين
لكن انا معرفش الحال فى اسكندرية
ربنا موجود

اسكندرية بقت زباله ...... للاسف
 

SALVATION

فداكى يا كنستى
مشرف سابق
إنضم
28 مايو 2007
المشاركات
58,200
مستوى التفاعل
367
النقاط
0
الإقامة
Egypt/Alex
اكتر حاجة تحرق الانسان انه يتهان بدون اى سبب وميعرفش يخد حقة
وتيجى تعرض الموضوع على الاخوة المسلمين يقولك لاء ده مبيحصلش
وهو من جوه لو شاف الموقف هيمر عليه ويقول احسن
الحل
هو اننا ناخد بالنا اليومين دول لو حبينا نخرج يا نروح اماكن راقية لا بلاش
والمنطقة دى فى اسكندرية يسكنها العرب ويكرهو المسيحين عمى
--------
ورمضان كريم بقى يا استازنا
 

BITAR

ابن المصلوب
مشرف
إنضم
8 ديسمبر 2006
المشاركات
23,093
مستوى التفاعل
785
النقاط
113
الاسلام قادم لا محاله
خرااااااااااااااااااااااااااااااااااااابك
أت يا مصر
 

Coptic Man

ابن المـــــ†ـــــلك
مشرف سابق
إنضم
5 أكتوبر 2005
المشاركات
12,801
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Earth
عنده حق البلد بقيت مقرفة والبلطجة بقيت هي السمة الغالبة

ولكن ان تغافلت العدالة الارضية فالعدالة السمائية لن تغفل ابدااااااا

ارحمنا يا الله
 
أعلى