مقالات وأنتخابات

النهيسى

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
27 يوليو 2008
المشاركات
92,327
مستوى التفاعل
3,200
النقاط
113
الإقامة
I love you Jesus

القمص أثناسيوس چورچ يكتب الوَعْيُ الانتِخَابِيُّ




%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%85%D8%B5%20%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AC.jpg

بقلم: القمص أثناسيوس فهمي جورج

إذا شئتَ أن تقول أنك مواطن أصيل، لا يكفي أن تدَّعي ذلك!! لكن يجب أن تثبته بحضورك. التواجد ليس تسلية ولا ثرثرة ولا أمنيات لكنه عمل شاق، به نكون وبه نعيش أحياء في بلادنا. فلنعمل إذن ولنَعِ ما يحيط بنا من مخاطر على رجاء غد أفضل. ليس هناك من ضامن إلا حفظ الله وستر العلي، كما في السماء كذلك على الأرض... انتماؤنا يعني حضورنا أمام مسئولياتنا جميعًا، لأن الذي يتهرب من المشاركة إنما يُعرِّض الوطن كله للخطر، يعرضه للتخلف وللرِدة الحضارية، يعرضه للانكفاء والرجعية والظلامية.

لنتعامل مع واقعنا بصحوة وإيجابية، ونذهب إلى واجباتنا لأنها مسئولية نعبِّر بها عن وجودنا مهما كلفنا، ونؤدي بها الأمانة تجاه الوطن وتجاه حاضرنا ومستقبلنا. مسئولياتنا أن نعطي ما لقيصر لقيصر وما لله لله. فلماذا نغيِّب حقيقة ما لقيصر في شأن الانتخاب؟! لا نستطيع أن نصيغ تطلعاتنا ولا أن نرفع معاناتنا، ما دمنا لا نشارك بما نقدر على فعله، من أجل صنع وطن لا تمييز فيه ولا تكفير ولا تخلف فيه.

المسيحي الحقيقي لا يتهرب من مسئولياته ولا من استحقاقاته الوطنية، ولكل واحد ضميره ووعيه وفهمه وتحليله الذي يتشارك فيه مع آخرين فيما ينبغي أن يختار. قد لا يعجبنا هذا أو ذاك، لكننا نتعامل مع الموجود ونتخير أفضل ما يحقق الخير للوطن وللكنيسة... متكلين على الله الذي يُخرج من الآكل أكلاً ومن الجافي حلاوة. فالله في نهاية المطاف في عنايته يُجري كل الأشياء للخير.

لا بد أن نعترف أن الوعي الانتخابي عندنا لم يصل بعد إلى المستوى الذي يؤثر في تغيير أوضاعنا القبطية، والذي يُجبر الظالمين والمتواطئين والمتفرجين على إنصافنا للحصول على حقوقنا المشروعة. مشاركتنا توصلنا إلى حقوقنا، لأنها حقوق وليست مطالب، وهي ليست مِنّة ولا منحة من أحد، لكنها حقوق غائبة لعقود غابرة. الأمانة تقتضي أن نرفع صوتنا من أجل الحقيقة ومن أجل الحق الساكن فينا، فمسيحنا هو الحق وجاء ليشهد للحق، وليُخرج الحق إلى النصرة، وعلى اسمه الذي هو الحق متجسدًا يكون رجاء الأمم.

وَعينا الانتخابي من أهم أولوياتنا القبطية والوطنية لتعزيز حقوقنا في المواطنة، ولمقاومة ما نتعرض له من عقاب جماعي وتمييز وتعصب وهدم وحرق وقتل، فننتقل إلى الدفاع والتحرك الإيجابي عبر المشاركة في التغيير... من وضع المدافع إلى وضع الشريك المشارك. والحقيقة التي لا مناص منها أن صوتنا مساهمة أمينة في وجود الكيان التشريعي والدستوري للدولة الحديثة، وفي تشكيل مصر المستقبل التي لن تتحقق بالتراخي والسلبية والفُرجة.

متروك للجميع حرية الاختيار بعد الدراسة والتشاور، دون جبر أو إملاء أو وصاية، كي نختار المناسب. وعلى أية حال، في انتشارنا ومشاركتنا وقناعاتنا المتنوعة سيكون خيرنا. ووجودنا هو ملح يذوب، وخميرة تخمِّر، ونور يُشع، وسفارة، كأن الله يعظ بنا... لسنا ورقة انتخابية في يد حزب، ولسنا رهينة لفئة، لكننا مع الوطن كل الوطن، بتنوعاته وأطيافه التي تناسبنا على نحو إيجابي.

فليبارك الله في كل يد تعمل وتُخلص وتبني من أجل البشر والحجر، البلاد والعباد



http://www.copts.nl/default.aspx?tabid=159&ArticleId=578



جرجس ثروت يكتب انتخبوا أبن الدايرة مرشحكم عويجة اللي هيعدلها




%D8%AC%D8%B1%D8%AC%D8%B3.jpg

بقلم السيناريست جرجس ثروت

الكل مش مطمن وخايف وقلقان ومستني انتخابات مجلس الشعب والهيجان .. الانتخابات اللي زى ما قالوا لجحا فين ودنك .. وفيه هنعمل المعجزة الواد يتولد قبل اللي خلفوه ويا ريتهم ما خلفوه ولا حتى شافوه .. وآلاف ذاد عددهم عن الستة ولا مكفاياهم اللستة أتقدموا عشان يترشحوا .. ومع إن اللي يترشح واجب الناس تطلب منه وتزكيه لكن جانا اللي لا الخير ولا البركة فيه وقال : من أجلكم رشحت نفسي .. وضحكت أنا في نفسي وقلت ياريتك يا شيخ ما كنت قعدت ولا أترشحت دا أنت اللي بتفرض نفسك ودايس علينا وواخدنا في وشك وزاعق .. ولو حد قالك كلمة تصرخ في وشه وتقعد لك شهر متضايق وعلى أكده يبقى أنت اللي عشانا أترشحت .. أومال لو ربنا كرمك ونجحت هتدوس علينا بإيه عاد ؟؟؟ ولا هنقعدوا نقضيها معاك زعاق وعناد ويمكن لو ما نجحتش تعادينا وتطيح فينا .. ويمكن كمان تقف في الطريق لينا وتحوشنا ولا تعدينا .. ما هو أنت واخد في نفسك مقلب وعامل نفسك من طينة تانية ومش منينا .



وبعد كل ده جه الولد عويجة شايل اليفط الخلق وبيعلقها معاه صحباته وأخواته .. وقف أنا وقلت له واه واه يا بوى حتى أنت يا عويجة مترشح !!! راح عوج خشمه وقلب سكته العفشة وقال : وما أترشحش ليه هو أنا أقل منها يا خال ؟؟؟ قلت له واه كيف عاد ؟؟؟ دا أنت اللي هتعدل المايلة يا عويجة وقلت له لكن إيش خبرك في السياسة وأنت ما كنتش تخبر فيها ولا حاجة !!! أتعوج على كد عوجه وقالي : أنا بسمع نشرة تسعة فى الفضائية .. قلت واه بتاعت الولية اللى صرخت عشية وكانت ناوية تخلى الدم للركب من أسوان لإسكندرية .. لما طلبت من الناس العزل أنها تنزل وتحمى القوات برضك بتفهم زين يا عويجة .. لكن ما قلتليش هتعمل إيه في حكاية الجيش ؟؟؟ قام أتخريط عويجة وقالي منة لهناك يحلها الحلال عشان أنا خابر زين أنه أتهرب من الجيش .. وقال إيه أترشح مخصوص عشان يقف في وش الفلول وهو راجل وطني وكان خجلان من الكلمة اللي زمان كان يبوسا الأيادي عشان يقولوا عليهم وطني .. وقال إيه فلول ونمنعهم برضوا دا أسمه كلام.

يعنى هما الناس كانوا لقيوا برلمان بحق وحقيقي وبقوا فلول ؟؟؟ ويعنى أنت يا عويجة واللي زيك راح تبقوا أحسن من الفلول .. دا أنت يا دوبك من كام سنة عرفت الفرق بين الحمص والفول لكن إيه هنقول وعلى رأى المثل " قالوا إيه لون شعري يا مزين ؟؟؟ قاله : هينزل قدامك وتشوفه " وكلها كام يوم وطبول الحرب تدق وينزل الفلول مع المستقل واللي عاملين أحزاب واللي عاوز العمار واللي عاوز الخراب وهتبقى هلمة .. وضرب نار بالجملة ومش هتتلم في ساعتها قبل ما تجيب خرابها وأخرتها .. ويبقى وريني يا عويجة هتدخل المجلس الموقر كيف !!! وأنت عامل فيها أبو العريف وسيبته ووصلت لحديت الترعة وبصيت على المية العكرة اللي فيها وعاملة زى حالنا .. وأترحمت على محمد على بك الكبير اللي حفر الترع ووصل لينا لمية من النيل .. وكانت أيامه الدولة مدنية وشوفوا من سنة كام يجى ألف وتمنمية وقال إيه عاوزينها ترجع لورا وياريتها تحصل حتى ألف واربعمية .. ودا كله ليه عشان عفشة المدنية وماسخة سم الديمقراطية .

وعلى أكده يبقى طلعنا من بورة المخلوع ووقعنا في بير الحلقلق والرجعية .. ويا قلبي لا تحزن من عويجة لولد الحرامية وتغور البلد في داهية بكتيره نبقى في النجاح والخير زى الصومال أوغيره .. أه يا زمن متعوج وعويجة ومعوج وقال إيه الثورة جات بالتغيير .. أومال إيه ويا سلام على التغيير راح مجلس عز وهياجى مجلس الخير وقبول الغير .. الله يرحم أيامك يا سعد باشا زغلول ياللى غنالك عبد المطلب يا بلح زغلول .. ياللى كان كلامك دواء وأحلى من البلح الرطب والزغلول من أيامك ما شفنا نائب سياسي .. وكل مجلس يروح وياجى ما فيه غير بتوع الخدمات وموافقة وهادمى اللذات ولو وقفت حد من المترشحين وسألته إيه الفرق بين النائب السياسي وبتاع الخدمات ؟؟؟ يمكن ناس كتير منهم زى عويجة ما يخبرش يرد ويبقى ده لا هيخبر يحط دستور ولا حتى ينفع يشترى لغلبان اتنين متر كستور .. دا غير اللي قال أن المجلس يحط الدستور دا افترى وكلام مش معقول .. عشان اللي يحطه لجنة تأسيسية وناس تكون كبارات في القانون .

ولما يحطوا للبلاد دستور لازمن يشاركوا فيه كل الطوائف والشعب عنه كله يبقى ممثل ومقبول .. ويبقى حد يقابلني لو عرفنا نطلع من المجلس الموقر بدستور .. غير يمكنشى دستور يا سيادنا دا غير أنه مش هيطول وهيتحل زى اللي قبله واللي قبل اللي قبله وخلوا حياتنا خل في خل وأحب أطمن الكل وأقول : بعد الوطني والهلمة لا كان في القوة ولا هيكون ومعناته أن اى حد يتفشخر ويهدد ويقول إحنا وإحنا وعن كلامه مش مسئول ولا خابر إيه بيقول .. شوف يا خال الشعب دا عنيد وأرادته لما بتحضر من حديد .. واللي هد القصر على مبارك ورجالته يقدر في لحظة يشوطكم ويخلى حالتكم أصعب من حالته .. ولأي حد مش بيحب البلد دي بجد يبقى نقوله المجحوم مقدماً ولا يشرفنا نطلعوا جنازته اللي قريب هتكون وأنت يا مصري يا مطحون ياللى منكم ناسي وأهلي أصحوا للون زى ما كان سنبل بيقول .. وخلى بالك أن لطفي بيه بيك عاوز يغدر ولا لعرضك ولقمتك هيصون .. وأنا خابر ومتأكد زين أن دا شعب ليه الشعوب باحترام تقوم .


http://www.copts.nl/default.aspx?tabid=159&ArticleId=582



 
أعلى