أبو حامد يحذر من تغيير المادة الثانية فى الدستور!!!

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
s1201231224955.jpg

محمد أبو حامد​
أكد محمد أبو حامد، وكيل مؤسسة حزب حياة المصريين، أنه يجب أن يرفض الشعب المصرى كله تغيير صياغة المادة الثانية من الدستور بحذف كلمة مبادئ أو استبدالها بكلمة أحكام، كما يطلب السلفيون فى اللجنة التأسيسية، مشيراً إلى أن هذا التغيير سيترتب عليه عدم استقرار تشريعى، وذلك لوجود خلافات شديدة حول عدد كبير من الأحكام الشرعية.

وأضاف أبو حامد، فى بيان صحفى له اليوم، الخميس، أن جميع القوى السياسية كانت اتفقت على نص المادة الثانية والاحتفاظ بكلمة مبادئ، مضيفاً أنه يجب أن يضاف لهذه المادة احتفاظ غير المسلمين بحقهم فى الاحتكام إلى شرائعهم فيما يخص شئونهم الخاصة وشئونهم الدينية، وأنه لابد أن ينص صراحة على منع التمييز بين المواطنين لأى سبب من الأسباب، وأنه لا يجوز إجبار المسلمين على الطاعات وغيرها.

وأضاف أبو حامد، أن تصريحات ياسر برهامى، عضو اللجنة التأسيسية، وغيره من قيادات السلفيين لا تعبر عن حقيقة الدين الإسلامى، وأن الأزهر الشريف هو الجهة الوحيدة التى تعبر عن حقيقة الإسلام.

اليوم السابع
 

نصر 29

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 يوليو 2009
المشاركات
1,497
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
s1201231224955.jpg

محمد أبو حامد​
أكد محمد أبو حامد، وكيل مؤسسة حزب حياة المصريين، أنه يجب أن يرفض الشعب المصرى كله تغيير صياغة المادة الثانية من الدستور بحذف كلمة مبادئ أو استبدالها بكلمة أحكام، كما يطلب السلفيون فى اللجنة التأسيسية،

[/COLOR]


حد يذكر ابو حامد بالقرأن اللى كان بيحفظه للناس

(وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم ومن يعص الله ورسوله فقد ضل ضلالا مبينا )

( و من لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم الفاسقون )


مشيراً إلى أن هذا التغيير سيترتب عليه عدم استقرار تشريعى، وذلك لوجود خلافات شديدة حول عدد كبير من الأحكام الشرعية.


[/SIZE][/COLOR]
الخلاف بيكون فى الفتاوى ليس فى الاحكام يا عم الشيخ !!!!

وأضاف أبو حامد، فى بيان صحفى له اليوم، الخميس، أن جميع القوى السياسية كانت اتفقت على نص المادة الثانية والاحتفاظ بكلمة مبادئ، مضيفاً أنه يجب أن يضاف لهذه المادة احتفاظ غير المسلمين بحقهم فى الاحتكام إلى شرائعهم فيما يخص شئونهم الخاصة وشئونهم الدينية

[/SIZE][/COLOR]
و تضيف ليه اذا كان تحاكمهم لشرائعهم هو نفسه مصدره الشريعه الاسلاميه ... عايز تضيف نفس اضافة عادل امام فى المسرحيه فوق انها كانت رقاصه انها كانت بترقص !!!!! انت نورت المحكمه !!!

، وأنه لابد أن ينص صراحة على منع التمييز بين المواطنين لأى سبب من الأسباب، وأنه لا يجوز إجبار المسلمين على الطاعات وغيرها.

[/SIZE][/COLOR]
فين الدليل اللى جعلك تظن ان هايكون هناك اجبار على الطاعه ... هايقولك الدليل ما تفعله السعوديه بهيئة الامر بالمعروف والنهى عن المنكر ..... ما شاء الله بقى عندنا اصل كمان بعد القرأن والسنه ونحن لا ندرى وهو افعال الحكومه السعوديه !!!

بتحفظ قرأن يا شيخ ولم تسمع ابدا رواية ( يا ويح ثعلبه ) !!!!!!


وأضاف أبو حامد، أن تصريحات ياسر برهامى، عضو اللجنة التأسيسية، وغيره من قيادات السلفيين لا تعبر عن حقيقة الدين الإسلامى، وأن الأزهر الشريف هو الجهة الوحيدة التى تعبر عن حقيقة الإسلام.

اليوم السابع

[/SIZE]
وعرفت منين يا شيخ ان الازهر هايقول انه ضد تطبيق احكام الشريعه انت فاكرهم زيك ولا ايه

صدق الشاعر

بعضنا يستمع الحق و يزداد عناد ** نغم المعروف فى اذانه صوت فساد
قد تغطى بالتهاليل وتكبير الجهاد ** وعليه ثقل الحق وتصريح الرشاد
فنه رفع الشعارات ولا يدرى المراد ** ثم من انت لكى تشرح اصل الاعتقاد
 

Alexander.t

Help me !
عضو مبارك
إنضم
26 يناير 2009
المشاركات
15,835
مستوى التفاعل
1,573
النقاط
0
الإقامة
Beside you

حد يذكر ابو حامد بالقرأن اللى كان بيحفظه للناس

(وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم ومن يعص الله ورسوله فقد ضل ضلالا مبينا )

( و من لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم الفاسقون )


الخلاف بيكون فى الفتاوى ليس فى الاحكام يا عم الشيخ !!!!

و تضيف ليه اذا كان تحاكمهم لشرائعهم هو نفسه مصدره الشريعه الاسلاميه ... عايز تضيف نفس اضافة عادل امام فى المسرحيه فوق انها كانت رقاصه انها كانت بترقص !!!!! انت نورت المحكمه !!!

فين الدليل اللى جعلك تظن ان هايكون هناك اجبار على الطاعه ... هايقولك الدليل ما تفعله السعوديه بهيئة الامر بالمعروف والنهى عن المنكر ..... ما شاء الله بقى عندنا اصل كمان بعد القرأن والسنه ونحن لا ندرى وهو افعال الحكومه السعوديه !!!

بتحفظ قرأن يا شيخ ولم تسمع ابدا رواية ( يا ويح ثعلبه ) !!!!!!


وعرفت منين يا شيخ ان الازهر هايقول انه ضد تطبيق احكام الشريعه انت فاكرهم زيك ولا ايه

صدق الشاعر

بعضنا يستمع الحق و يزداد عناد ** نغم المعروف فى اذانه صوت فساد
قد تغطى بالتهاليل وتكبير الجهاد ** وعليه ثقل الحق وتصريح الرشاد
فنه رفع الشعارات ولا يدرى المراد ** ثم من انت لكى تشرح اصل الاعتقاد


اعتقد كلامك دلوقتى بقى واضح جدا يا نصر
انت تبحث عن الدوله الدينيه
ولكن لدى سوال
عن اى دوله تتحدث
دولة الازهر ؟
ام دولة الاخوان ؟
ام دولة السلفيين ؟
ام خليط بينهم
يهمنا كأقباط ان نعرف وضعنا فى ظل الدوله التى تحتكم لشرع الله فقط
 

نصر 29

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 يوليو 2009
المشاركات
1,497
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
انت عارف بيعجبنى فيك ايه .. انك شبههى فى نقطه معينه انى بحب اسمع عن الاخر منه عشان افهم صح


اعتقد كلامك دلوقتى بقى واضح جدا يا نصر
انت تبحث عن الدوله الدينيه
لا مش دوله دينيه .. لأن ماذا تعنى دوله دينيه ... الدوله الدينيه هى التى تجعل النظام السياسى هو الحاكم بأسم الله هو القائم مقام الله .. انت هنا بتجعل لحكمك السياسى قدسية الاله .. وطبعا الوضع ده كان فى اوروبا

انما لما اجى اطبق حكم شرعى ده ايه علاقة ده بالنظام السياسى لما اجى اقول الطلاق لغير علة الزنا ( فى المسيحيه ) ممنوع لأنه حرام واصيغها فى قانون القاضى يحكم بيه للمسيحى ده ايه علاقته بالنظام السياسى

فانا هنا مش بعمل قدسيه ربانيه لنظام الحكم السياسى زى ما القساوسه عملوه فى اوربا لا ده انا بعمل قدسيه ربانيه للاحكام التى قالها الله حسب اعتقاد كل دين

اعتقد الفرق واضح




ولكن لدى سوال
عن اى دوله تتحدث
دولة الازهر ؟
ام دولة الاخوان ؟
ام دولة السلفيين ؟
ام خليط بينهم
لا .. الدوله بمعنى نظام الحكم السياسى ليس لها قدسيه و حين نتكلم عن برامج نظام حكم برامج اقتصاديه او سياسه خارجه او داخليه او انمائيه او تسليح ... الخ هذا ليس فيه اخوان ولا ازهر ولا سلفيين ملهاش علاقه هذه امور لها علاقه بقواعد علميه لكل مجال بستخدم افضل ما توصلت اليه البشريه ... تقسمات الاخوان والازهر والسلفيين هذه عباره عن افهام مختلفه فى بعض الفروع الفقهيه الدينيه ودى مجالها الدين ليس السياسه بمعنى مسألة التقسيمات قضيه اسلاميه اسلاميه

يعنى انت سمعت ان السلفيين لما دخلوا الانتخابات قالوا انتخبونا لأننا سلفيين ونثبت فى الاسماء والصفات كذا وكذا ولا تنتخبوا اى ازهرى لأن منهم اشاعره يثبتون فى الاسماء والصفات غير ما نثبت او هل قالوا انتخبونا ولا تنتخبوا الاخوان لأننا مع تحريم الاغانى و الاخوان يرون جوازها

قطعا لا .. انما قدموا نفسهم على انهم ناس متدينه اى نعم لكن من زاوية وهذا يجعلنا نكون امناء ونراعى الله فى مصالحكم وهكذا .. كذلك الاخوان قدموا نفسهم على انهم متدينين اى نعم ولكن لهم خدماتهم التى قدموها للناس خلال سنوات طويله ... انما قضايا الخلاف الفقهى لم تستخدم فى الانتخابات




يهمنا كأقباط ان نعرف وضعنا فى ظل الدوله التى تحتكم لشرع الله فقط


هابقى وضعك افضل من الاول ... هاتتحاكم لشريعتك .. هاتتفعل المعامله بالقسط ( العدل ) كما نص القرأن .. لو حد منعك تبنى كنيسه انت فى احتياج ليها تقدر تطعن بعدم الدستوريه لأن قرار المنع سيكون مخالف للشريعه لو حد هجم على كنيسه هاتبقى قضية حرابه و قد تصل عقوبته للأعدام

وقناعتى انا الشخصيه ان هناك من يستغل فئات من التيارات المدنيه الى جانب المسيحيين لكى يفزعهم من الماده التانيه ومش كل الناس بترفض لأنها خايفه لا فى ناس فاهمه وعارفه بتعمل ايه ومشاركه .. لان الغرب يريد مصر مستقره لكن بشرطين .. لا تكون دوله متقدمه وعندها تنمه ولا تكون دوله يزدهر فيها الاسلام او بالاصح يزدهر الاسلام بالشكل الذى يعجب الغرب لا الشكل الذى يريده المسلمون لأنفسهم ... بالظبط كأنى بقولك لا سيبك من التشريعات كذا وكذا وكذا فى المسيحيه لكى ارضى عنك
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
الخلاف بيكون فى الفتاوى ليس فى الاحكام يا عم الشيخ !!!!
الخلاف فى الفقه

وكل تيار اسلامى وليه فقه خاص


التشريع الاسلامى مش تشريع لشخص محدد التشريع الاسلامى كله اجتهادات ومقسم بين الافكار الفقهية لتيارات

هنمشى بالفقه السلفى ولا الاخوانجى ولا الازهرى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش قادر تعترف ان دينك لا يصلح لاى شئ فى اى شئ سوى الاعدام
ا مش دوله دينيه .. لأن ماذا تعنى دوله دينيه ... الدوله الدينيه هى التى تجعل النظام السياسى هو الحاكم بأسم الله هو القائم مقام الله .. انت هنا بتجعل لحكمك السياسى قدسية الاله .. وطبعا الوضع ده كان فى اوروبا
والاسلام هو اس الدولة الدينية وطيلة فترة حكمه كان الحاكم يحكم باسم الله من اول خليفة من بعد محمد الى كل الخلفات اللى تلته من امويين وعباسيين وغيره

ثانيا الوضع فى العصور الوسطى فى اوربا انت متعرفش عنه كلمة فانت مجرد انسان مراهق لا تفقه اى شئ فى اى شئ

ومش هتعب نفسى فى تعليم امثالك
انما لما اجى اطبق حكم شرعى ده ايه علاقة ده بالنظام السياسى لما اجى اقول الطلاق لغير علة الزنا ( فى المسيحيه ) ممنوع لأنه حرام واصيغها فى قانون القاضى يحكم بيه للمسيحى ده ايه علاقته بالنظام السياسى

دا احوال شخصية ومن حقى ان لا يطبق على واتزوج مدنيا لو مش عايز اخضه للكنيسة كمؤسسة

لكن ما نتكلم عنه هو تقسيم المواطنين الى مؤمنين وكفار فى هيئة قوانين

والتمييز فى الحياة بين المواطنين على اساس الدين وهو اساس عقيدة الاسلام حتما سيدخل فى كل شئ فى الحياة

هو احنا لسه جايين نجرب الاسلام مهو خرب الشرق وخلاه هزء بسبب تخلفه وخلانا من العالم الرابع
هابقى وضعك افضل من الاول ... هاتتحاكم لشريعتك .. هاتتفعل المعامله بالقسط ( العدل ) كما نص القرأن .. لو حد منعك تبنى كنيسه انت فى احتياج ليها تقدر تطعن بعدم الدستوريه لأن قرار المنع سيكون مخالف للشريعه لو حد هجم على كنيسه هاتبقى قضية حرابه و قد تصل عقوبته للأعدام
انت عارف احنا لو مكناش فى منتدى محترم كنت قولتلك كلمة ولا مؤاخذة مش حلوة

عكس كل ما قولته بالظبط هو ما يدعو له الشريعة
1-ممنوع بناء كنائس فى ديار المسلمين سواء ارض صلح او عنوة
2-تتدفع الجزية وانت صاغر جزاء لكفرك " القسط اللى امر بيه القران "
3-لا يقتل مسلم بكافر

وقناعتى انا الشخصيه ان هناك من يستغل فئات من التيارات المدنيه الى جانب المسيحيين لكى يفزعهم من الماده التانيه ومش كل الناس بترفض لأنها خايفه لا فى ناس فاهمه وعارفه بتعمل ايه ومشاركه ..
لا احنا مش رافضينها

انت عارف ليه؟

علشان ملهاش اى ستين لازمة

مادة عقيمة مش هتعرف تستخدمها الاسلام لا يصلح ان يطبق بوضعه الحالى فى هذا العصر

وانت شايف لما حب واحد يطبق ملكات اليمين قالوا دا انسان زانى وسافل

يعنى تشريع ربك اصبح فى عرف البشرية اليوم زنى وسفالة ودعارة

المادة الثانية مطبقة على الاحوال الشخصية للمسلمين من جواز وطلاق وارث وخلافه واى شئ خارج عن ذلك هى قوانين دولية لا ليها علاقة بشريعة ولا بغيره

قولنا سبوها زى مهى مبادئ الشريعة الاسلامية المصدر الرئيسى وزود وعلى غير المسلمين الاحتكام لشرائعهم الخاصة فى احوالهم الشخصية

وانتهينا ومش عايزين وجع دماخ
 
أعلى