المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رئيس «الأنفاق»: جنيه زيادة في تذكرة المترو لتحديثه و«عشان نسمعك موسيقى»


oesi no
22-08-2014, 08:56 PM
رئيس «الأنفاق»: جنيه زيادة في تذكرة المترو لتحديثه و«عشان نسمعك موسيقى» (http://www.almasryalyoum.com/news/details/507044#)

منذ 3 ساعات | كتب: محمد كساب (http://www.almasryalyoum.com/editor/details/268)



http://media.almasryalyoum.com/News/Large/2014/08/22/243906_0.jpg قال اللواء إسماعيل النجدي، رئيس الهيئة القومية للأنفاق، إن الهيئة تدرس زيادة سعر التذاكر من نصف جنيه إلى جنيه، مُشيرًا إلى أن نسبة خسائر المترو هذا العام بلغت 180 مليون جنيه، نتيجة لارتفاع متطلبات صيانة المترو.
وأضاف «النجدي»، في لقائه مع الإعلامي عمرو عبدالحميد ببرنامج «الحياة اليوم» مساء الجمعة، أنه في المقابل سيكون هناك «تحديث القطارات وساوند سيستم، هنسمعك موسيقى عربية ووطنية ترفع معنوياتك».
وأكد أن المترو في حاجة دائمة إلى التطوير والتجديد «عشان ما يسقطش مننا، التذكرة النهاردة بجنيه، ودخل المترو لا يفي بمتطلبات الصيانة والتشغيل.. ولا قيمة للجنيه الآن».
وأشار إلى أن آخر زيادة في سعر تذكرة المترو كانت منذ 10 سنوات، قائلا «معنى ده المرفق ده هيدخل في سلسلة خسائر».




اللى هيرد رد محترم على الراجل اللى مش محترم ده مش هحترمه :smile01

soul & life
22-08-2014, 09:01 PM
علفكرة كل حاجة فى زيادة وعلشان يكون فى صيانة والمترو مينهرش مننا مرة واحدة لازم يكون فى صيانة دورية ودا مش هيكون ببلاش اللى خلا الميكروباص زاد المترو مش هيزيد

aymonded
22-08-2014, 09:05 PM
ده على أساس أن المترو مش بيدخل دخل، طب هو كام واحد بيركب المترو النهاردة !!!! هما لازم يضحكوا علينا في كل حاجة كده ونقول آمين... وبعدين الصيانة فين من زمااااان يعني بعد الخراب جايين يتكلموا وعجبي بجد !!!!

soul & life
22-08-2014, 09:08 PM
ده على أساس أن المترو مش بيدخل دخل، طب هو كام واحد بيركب المترو النهاردة !!!! هما لازم يضحكوا علينا في كل حاجة كده ونقول آمين... وبعدين الصيانة فين من زمااااان يعني بعد الخراب جايين يتكلموا وعجبي بجد !!!!


ماشى يا استاذ ايمن مش فى رواتب عمال بتطلع منه واكيد فى صيانة حتى لو كانت بتم بشكل بسيط كل ده مكلف برضو وزيادة اسعار تذاكر المترو بعد زيادة كل حاجة امر لابد منه
ومش وحش لو كانت الزيادة دى بيقابلها تحسين فى الخدمة اللى بتقدم للناس
ونلاقى فعلا صيانة مش كلام فى الهوا والمية تكدب الغطاس

aymonded
22-08-2014, 09:23 PM
أنا مش معترض بس مش يبالغ ويقول أن مش فيه فلوس تكفي صيانة، لأنهم كمان بيعملوا حاجات تغيظ، ازاي مش فيه فلوس وييجوا في محطات كانت حلوة وكويسة جداً يقوموا هدينها ويعملوها درو علوي ويكلفوها ملايين الجنيهات ويزوقوها بمبالغة ويقولوا مش فيه فلوس وعايزين يغلوا ... حتى الأتوبيس غلوه وبقى ب 2 جنية، طب الفقير بعد كده هايمشي لأن كل ده هايجي على دماغه هو، أنا عن نفسي مش فارقة معيا لو بقى حتى ب 3 جنية، بس فيه ناس الجنيه هايفرق معاهم جداً... وبلاش يقول اصل مافيش فلوس ومرتبات وصيانة ورانا، هانضحك على بعض أنا مستحيل اصدقه لأن دخل المترو أضخم دخل في مصر فعلاً، حد عارف كام واحد بيركب المترو في اليوم وكام مليون جنية بيدخلوا في اليوم الواحد...

soul & life
22-08-2014, 09:28 PM
أنا مش معترض بس مش يبالغ ويقول أن مش فيه فلوس تكفي صيانة، لأنهم كمان بيعملوا حاجات تغيظ، ازاي مش فيه فلوس وييجوا في محطات كانت حلوة وكويسة جداً يقوموا هدينها ويعملوها درو علوي ويكلفوها ملايين الجنيهات ويزوقوها بمبالغة ويقولوا مش فيه فلوس وعايزين يغلوا ... حتى الأتوبيس غلوه وبقى ب 2 جنية، طب الفقير بعد كده هايمشي لأن كل ده هايجي على دماغه هو، أنا عن نفسي مش فارقة معيا لو بقى حتى ب 3 جنية، بس فيه ناس الجنيه هايفرق معاهم جداً... وبلاش يقول اصل مافيش فلوس ومرتبات وصيانة ورانا، هانضحك على بعض أنا مستحيل اصدقه لأن دخل المترو أضخم دخل في مصر فعلاً، حد عارف كام واحد بيركب المترو في اليوم وكام مليون جنية بيدخلوا في اليوم الواحد...


معاك حق فى حكاية الفقير لما يحسب موصلاته هيلاقيها مبلغ وقدره لكن لطبقة المتوسطة لو غليت التذكرة مقابل خدمة معقولة هيكون ده افضل من اننا نخلى التذكرة بسيطة والمكان بينهار تدريجيا
اكيد طبعا دخل المترو بيكون ضخم جدا

aymonded
22-08-2014, 09:30 PM
صدقيني لا بتنهار ولا حاجة، وسبب الانهيار مش قلة فلوس بل قلة تدبير وتخطيط، ودية طبيعة الإدارة في مصر عموماً لا فيها رؤية ولا فيها مواظبة، لأن إدارة الأزمات عندينا مجهودها = صفر

oesi no
22-08-2014, 09:32 PM
علفكرة كل حاجة فى زيادة وعلشان يكون فى صيانة والمترو مينهرش مننا مرة واحدة لازم يكون فى صيانة دورية ودا مش هيكون ببلاش اللى خلا الميكروباص زاد المترو مش هيزيد
المكروباص بتاع سواقين مش بتاع الدوله
وكمان مبررات تزويد تمن التذكرة تضحك
لان المحطات والمترو نفسه فيهم ساوند سيستم
عاوزين المترو مينهارش
امنعوا الباعه الجائلين
قننوا الامن مش الناس تنط من فوق بوابات الدخول والامن بيتفرج عليهم
الموظفيين بتاعت التذاكر مبيعملوش حاجة وبياخدوا مرتبات
اداريين مترو الانفاق مرتباتهم رهيه قللوا مرتباتهم وكفايه اللى بيسرقوه
ده غير طبعا ميزانيه المحطات اللى كل سنة لازم قبل نهاية السنة الماليه
يغير الكراسي
يكسر الرخام ويحط غيره
يعمل اى حاجة بفلوس علشان يضربها فى 5 ويحطها فى الميزانيه ويبقي فيه عجز علشان موزانه السنه الجديدة يخصصله مبلغ اكبر علشان يسرق اكتر
اعملوا الحاجات البسيطة دى
وبعد كدة لما تبطلوا سرقة نبقي نشوف بقي الايراد هيكفى المصروف ولا لا
بيقول خساير السنة 180 مليون وهو اصلا داخله فى السنة اكتر من 700 مليون ايراد التذاكر بس ده طبعا غير الاعلانات اللى فى المحطات واللى على المترو نفسه
وغير المحلات اللى مفتوحه فى المحطات لموبينيل وفودافون وغيرهم

aymonded
22-08-2014, 09:34 PM
أهو جورج جاب المفيــــــــــــــــــــــــــــــــد فعلاً
وانا اتفق معاه قلباً وقالباً

soul & life
22-08-2014, 09:38 PM
المكروباص بتاع سواقين مش بتاع الدوله
وكمان مبررات تزويد تمن التذكرة تضحك
لان المحطات والمترو نفسه فيهم ساوند سيستم
عاوزين المترو مينهارش
امنعوا الباعه الجائلين
قننوا الامن مش الناس تنط من فوق بوابات الدخول والامن بيتفرج عليهم
الموظفيين بتاعت التذاكر مبيعملوش حاجة وبياخدوا مرتبات
اداريين مترو الانفاق مرتباتهم رهيه قللوا مرتباتهم وكفايه اللى بيسرقوه
ده غير طبعا ميزانيه المحطات اللى كل سنة لازم قبل نهاية السنة الماليه
يغير الكراسي
يكسر الرخام ويحط غيره
يعمل اى حاجة بفلوس علشان يضربها فى 5 ويحطها فى الميزانيه ويبقي فيه عجز علشان موزانه السنه الجديدة يخصصله مبلغ اكبر علشان يسرق اكتر
اعملوا الحاجات البسيطة دى
وبعد كدة لما تبطلوا سرقة نبقي نشوف بقي الايراد هيكفى المصروف ولا لا
بيقول خساير السنة 180 مليون وهو اصلا داخله فى السنة اكتر من 700 مليون ايراد التذاكر بس ده طبعا غير الاعلانات اللى فى المحطات واللى على المترو نفسه
وغير المحلات اللى مفتوحه فى المحطات لموبينيل وفودافون وغيرهم

بصراحة الامور دى كلها مقدرش اتكلم فيها لانكم ادرى منى بالحاصل من سلبيات ولا مبالاة فى ادارة المترو لانى وزى ما انتم عارفين مش قاهرية
لكن انا كنت بتكلم على زيادة معقولة فى سعر التذكرة مقابل خدمة افضل وصيانة مستمرة واستندت فى كلامى على امور حاصلة باسكندرية
فى اماكن عامة اسعارها ارتفعت لكن تدخل تشعر فورا بالتغيير وتحسين الخدمة فى المكان
لكن اللى سمعته منكم وحاصل فى مترو متكلف ملاييين ده تهريج طبعا

aymonded
22-08-2014, 09:46 PM
انتِ بس مش متخلية اللي بيحصل، المترو يختلف عن باقي المواصلات ودخله رهيب مش قليل ومش محتاج إلا إعادة هيكلة إدارية مضبوطة والحرص في المصاريف اللي مش ليها أي لازمة، وبعدين أساساً فيه محطات فيها تليفزيونات وكاميرات ونظام صوت جيد وموسيقى وغيرها، غير ان جوه ماكينات خاصة بالنبك الأهلي وبنك مصر ومحلات جرائد في المحطات اللي اسفل الأرض، غير الإعلانات وغيرها، يعني الدخل مش تذكره وبس، وييجوا يقولوا اصل مافيش فلوس وهناك أزمة ومش فيه صيانة، ومش قادرين يقولوا الحقيقة وكله ضحك على الدقون والناس تقول آمين... وعجبي

!! Coptic Lion !!
22-08-2014, 09:59 PM
الموضوع ده في حاجتين مش طبيعين

الولي اساذين ايمن اتعصب علي غير العاده
وجورج كتب رد طويل علي غير العاده

aymonded
22-08-2014, 10:00 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لع لم اتعصب انا بس باتعجب بصورة تغيظ ههههههههههههههه

oesi no
22-08-2014, 11:26 PM
دى اوشاعات مغرضه
انا مكتبتش رد طويل ههههههههه

grges monir
22-08-2014, 11:37 PM
كلة كوم وان يزود عشان يسمعك موسيقى كوم تانى
موسيقى اية وسط زحمة مبتصدق توصل هههههههه

oesi no
22-08-2014, 11:41 PM
يا اخى طب قول هركب تكييفات ههههههه
خلى الناس تحبك

soul & life
23-08-2014, 08:16 AM
ايوه فعلا يا استاذ ايمن مكنتش متخيلة فعلا محدش يقدر يشعر بمعاناة الاخرين ويتكلم عنها الا اللى جربها وعاشها بنفسه

انا بقول الموضوع ده فعلا متميز اولا استاذ ايمن احتج واتكلم فى موضوع يقرب للسياسة الاقتصادية للبلد حتى ولو من بعيد هههههه
ثانيا بقا جورج بصوا يا جماعة كتب كام سطر يالهوى دا عاوز جائزة نوبل على المشاركة دى
ههههههههههه

aymonded
23-08-2014, 09:13 AM
خلاص الجايزة عليكي

soul & life
23-08-2014, 09:23 AM
خلاص الجايزة عليكي


ههههههههههههه كده برضو يا استاذ ايمن تدبسنى التدبيسة دى:thnk0001::thnk0001:

طيب عموما يا جماعة الموضوع ده عادى جدا مفيهوش ريحة التميز واستاذ ايمن متكلمش فى شىء دا حد تانى دخل حسابه:smile01
وجورج نقل المشاركة كوبى وبست من موقع تانى يعنى ولا كتب ولا تعب ولا حاجه
ههههههههههههههه ال عليا ال

oesi no
23-08-2014, 02:37 PM
مستنى الجايزه انا

soul & life
23-08-2014, 04:09 PM
مستنى الجايزه انا

ايه ده انت صدقت كنا بنهزر :t16: فيش جوايز

ابن يسوعنا
23-08-2014, 04:19 PM
هي دي مصر
بتتسرق من ايام الفراعنة
وفيها فئتين سادة وعبيد
لما السادة تصدر قرار العبيد يقولوا امين
عجبي عليك يا زمن خليتي اللي ملوش اصل بيتحكم في شعب مصر

!! Coptic Lion !!
25-08-2014, 04:06 PM
خلصت.. السيسي أنهاها بقراره ومفيش محاولة (http://www.alwafd.org/%D8%A3%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%B1/17-%D8%A3%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/728984-%D8%AE%D9%84%D8%B5%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%B3%D9%8A-%D8%A3%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%88%D9%85%D9%81%D9%8A%D8%B4-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%88%D9%84%D8%A9)



http://cdn.alwafd.org/images/news/1666265547ul6nzld4.jpg

كتب مصطفى محمود الأحد , 24 أغسطس 2014 23:35
قال اللواء إسماعيل النجدي، رئيس الهيئة القومية للأنفاق، إن قرار الرئيس عبد الفتاح السيسى بعدم رفع سعر تذكرة المترو كان مفاجأة، مؤكدًا أنه لم يكن قد طرح على الرئيس فكرة زيادة سعر التذكرة.
وعلق النجدى، خلال حواره مع الإعلامى أحمد موسى، لبرنامج "على مسئوليتي" على فضائية "صدى البلد" مساء اليوم على قرار الرئيس بقوله "خلصت .. ده قرار، أنا رجل عسكرى، ومفيش محاولة"، مشيراً إلى أن إيراد المترو يصل إلى540مليون جنيه سنويا بينما تصل المصاريف إلى 740 مليون جنيه، بما يعنى أن المترو يخسر 200مليون جنية سنوياً، مؤكداً أن الهيئة ستبحث عن بدائل لتعويض تلك الخسائر بعد قرار الرئيس بعدم رفع سعر التذكرة.
شاهد الفيديو:
GpaygDQx-js