المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فى مفاجأة من العيار الثقيل خاصة بأحداث ال


ميرنا
05-11-2005, 12:46 PM
فى مفاجأة من العيار الثقيل خاصة بأحداث الاسكندرية : النائب العام يعلن عدم وجود مسرحية من الأساس

تقرير : مجدى ملاك

فى مفاجأة من العيار الثقيل فى ما يخص المسرحية المزعومة بالإسكندرية كشف المستشار ماهر عبد الواحد النائب العام قوله إنه لم تعرض أصلا أي مسرحية داخل كنيسة مار جرجس بالإسكندرية تسيء للإسلام!

وقال عبد الواحد في تصريحات للصحيفة إنه لم يثبت من خلال التحقيقات أن تكون مسرحية من هذا النوع قد عرضتداخل الكنيسة ، كما أنه لم يكن هناك أي "سي.دي." يتضمن هذه المسرحية ، وبالتالي لميشاهدها أحد. وأشار النائب العام إلى أن من وصفهم بـ"مروجي الفتنة" هم الذين نشروا هذه المعلومات عن المسرحية واستغلوها لوقيعة بين أبناء الوطن الواحد ، وهو ماترتب عليه أحداث العنف التي وقعت بمنطقة محرم بك بالإسكندرية ، عندما هاجمت جموعالمصلين مبنى الكنيسة احتجاجا على هذه المسرحية.

وأوضحالنائب العام أنه تم الإفراج مؤخرا عن 104 ممن اعتقلوا في أعقاب هذه الأحداث التيوقعت الشهر الماضي من أصل 121 متهما ، وأنه جاري التحقيق مع الباقين وعددهم 17شخصا.




الموقع هنا (http://www.copts-united.com/gnews/mixgn.php?subaction=showfull&id=1131057933&archive=&start_from=&ucat=12&)

ميرنا
05-11-2005, 01:40 PM
مافيش مسرحيه ازاى؟؟ امال البابا نفسه قال ان المسرحيه لا تسئ للاسلام على اى اساس؟؟؟ اظن من الواضح الان ان القيادات الامنيه فى مصر المحروسه هما اللى طبخوها بس للاسف النائب العام بوظها بغباوته لان لو ثبت الكلام ده يبقى مصطفى بكرى لازم ينشنق فى ميدان عام لانه قال انه راى السى دى بنفسه وشرح المسرحيه بالتفصيل الممل حنشوف حيحصل ايه واخرتها مع الحكومه المتخلفه دى



ليس لاحد سلطان علينا البته ان لم يكنن قد اعطي من فوق.احنا لامتي هانفضل نعام رسنا في الطين.امتي هانرفع رسنا ونعبر عن نفسنا بصدق وامانه.كلنا عارفين ان في مسرحيه بسيطه عبر بيها ابناء الكنيسه عن نظره العالم كله لالارهاب وده متاخده من نظره المسلمين لنفسهم من خلال افلامهم عن نفسهم.ليه الاخ النائب الي هو نائب عن الكدب يقول كلام من غير ميفهمه وكانه بيكلم اطفال في حضانه ويقلهم معلش ياولاد انا كنت بهزر مفيش حاجه.الهذا الحد بتستخف بعقليتنا ولا انت بتدور علي حجه تخرج بيها بلطجيه الحكومه عشان تتستر علي اعمالها.بس كلنا واثقين من قدره ربنا في محاربتكم لان الهنا اله قوي بيدافع عن اولاده وانتم بغبائكم بتدونا اكاليل في السما لكن حقنا في ايد ربنا وهو قادر يا انه يعرفكم ذاته.وتندمو وانتم بتسمعوه يقلكم اذهبو عني ياملاعين لاني لست اعرفكم

Messias
05-11-2005, 06:06 PM
اذا كان انا عندى السى دى بتاع المسرحية و باين عليه انه معمول مخصوص المسرحية مخصص لها انها تطلع سى دى


هذا يعارض ما قاله مفتى الجمهورة بوجود 2 سى دى للمسرحية ف جريدة المساء

فعلا تخلف يا ميرنا

mr.mohamed
09-11-2005, 02:46 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكورة يا اخت ميرنا لاكن بدي اسالك سؤال هي كانت بالفعل تسئ بلاسلام؟؟؟؟؟

اريد الرد سريعاااا

ToMa
09-11-2005, 03:00 AM
اخى محمد الاسلام ليس بحاجة لمن يسىء اليه

وكل ما كان بالمسرحية هو حقائق فى العقيدة الاسلامية ومثبت بالايات :D