نفسي بجد الاقلكم دليل قاطع زي ده

إنضم
12 أبريل 2006
المشاركات
32
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
نفسي بجد الاقلكم دليل قاطع زي ده

السلام على من اتبع الهدى ودين الحق وطبعا الدين ده اللي مش عاجبكم الاسلام
المهم بجد نفسي تجيبولي دليل على اعجاز حصل في اياتكم وصوركم يماثل ما ساقوله ياريت الاقي رد مقنع مقتع مش بس تاليفات
ومحدش يقولي ده كلام عالم اسلامي ولا عالم برتغالي المهم دليلكم انتم فين
يقول تعالى متحدثاً عن وحدانيته : (فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ)[محمد: 19] ، هذه العبارة هي خير ما قاله النبيون ، هكذا أخبرنا سيد البشر عليه الصلاة والسلام ، فمن كان آخر كلامه من الدنيا (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ)دخل الجنة ! وهي كلمة التوحيد ، وعليها يقوم الإيمان وهي مفتاح الجنة، فما هي الأسرار وراء هذه العبارة العظيمة؟
لقد بدأت أتدبر هذه العبارة العظيمة ووجدتُ بأن هذه العبارة تتألف من ثلاثة حروف ألفبائية هي «الألف واللام والهاء» ، والعجيب أن اسم (الله) تعالى يتألف أيضاً من ثلاثة أحرف ألفبائية وهي «الألف واللام والهاء»، أي أن حروف (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ)هي ذاتها حروف (الله)!!!
وهنا تتجلى معجزة لغوية عظيمة، حيث إن الله تعالى اشتق من اسمه (الله) عبارة عظيمة تعبر تماماً عن صفة الله تعالى ووحدانيته فقال: (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ).
ولذلك نطرح السؤال على كل من يظن أن باستطاعته أن يأتي بمثل القرآن ونقول له:
هل يمكن لأعظم مؤلف في العالم أن يؤلف عبارة عظيمة مثل (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ) يتحدث فيها هذا المؤلف عن نفسه وعن صفاته بدقة بيانية كبيرة، كما تحدث الله تعالى عن نفسه بدقة مذهلة، وتأتي هذه العبارة لتدل دلالة واضحة على صفات هذا المؤلف ، تماماً كما تدل (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ) على وحدانية الله تعالى ، ويؤلف هذه العبارة من ثلاثة حروف فقط هي الحروف ذاتها التي يتألف منها اسم هذا المؤلف ؟!!!

ثم نقول بأن معجزة هذه العبارة لم تنته بعد، فالإعجاز لا يقتصر على الإعجاز البلاغي، إنما هنالك نظام عددي مبهر في حروفها. فلو تأملنا الآية السابقة: (فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ)[محمد: 19]. نلاحظ أن رقم هذه الآية هو 19 ، وأن عدد كلماتها هو 19 كلمة أيضاً!!! فتأمل هذا التناسق والتطابق العددي المذهل! هل هذا من صنع بشر؟
ولكن السؤال: هل يمكن أن نجد نظاماً مذهلاً لعدد حروف (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ)؟؟ إذا كان البشر يعجزون عن تنظيم حروف يتحدثون بها عن أنفسهم، فإن الله لا يعجزه شيء في الأرض ولا في السماء. ولذلك فقد فكرتُ أن أكتب هذه الكلمات الإلهية الرائعة وتحت كل كلمة عدد حروفها:
عبارة التوحيد: لا إله إلا الله
عدد حروف كل كلمة: 2 3 3 4

وقمتُ بقراءة العدد الناتج كما هو دون جمعه أو تغييره بل نقرأه كما هو فيكون العدد الذي يمثل حروف هذه العبارة العظيمة هو: 4332 والسؤال من جديد: إذا كان رقم الآية 19 وعدد كلماتها 19 فهل يمكن أن نجد في حروف هذه العبارة صدى للرقم 19؟؟؟
لذلك فقد قمتُ بمعالجة العدد الذي يمثل حروف هذه العبارة وهو 4332 بتحليله رقمياً وكانت المفاجأة! فقد وجدتُ بأن هذا العدد يساوي:
4332 = 19 × 19 × 12
ولكن ماذا تعني هذه الأرقام؟ إن الأمر لم يتطلب إلا تفكيراً بسيطاً حتى استنتجت بأن الرقم 19 الأول يشير إلى رقم الآية، والرقم 19 الثاني يشير إلى عدد كلماتها، والرقم 12 هو عدد حروف (لا إله إلا الله)!!!!!
لنكتب هذه المعادلة مع دلالة كل رقم فيها:
4332 = 19 × 19 × 12
(لا إله إلا الله) رقم الآية عدد كلمات الآية عدد حروف (لا إله إلا الله)

ولكن السؤال: ماذا عن حروف اسم (الله) تعالى في عبارة (لا إله إلا الله)؟ أي هل هنالك علاقة بين حروف (لا إله إلا الله) وبين حروف قائل هذه الكلمات وهو (الله)؟؟
لقد أودع الله تعالى في هذه العبارة معجزة عظيمة تدل على أنه هو من أنزلها. لنحلل هذه العبارة من حيث عدد حروفها الألفبائية لنجد:
عدد حروف الألف في (لـا إله إلـا الله) هو 5 أحرف.
عدد حروف اللام في (لـا إله إلـا اللـه) هو 5 أحرف.
عدد حروف الهاء في(لا إله إلا اللـه) هو 2 حرفان.
وبدأتُ أتساءل من جديد: ماذا يمكن أن نرى إذا كتبنا اسم (الله) وأبدلنا كل حرف من حروفه بعدد مرات تكراره في (لا إله إلا الله)؟ لنفعل ذلك ونكتب حروف اسم (الله) أي الألف واللام واللام والهاء، ونكتب تحت كل كلمة رقماً يعبر عن تكرار هذا الحرف في (لا إله إلا الله) أي نبدل الألف بالرقم 5 ونبدل اللام بالرقم 5 ونبدل الهاء بالرقم 2 :
ا لـــــلــــــه
5 5 5 2

وهنا نحصل على عدد جديد هو 2555 وهذا العدد يساوي:
2555 = 7 × 365
ولكن ماذا يعني الرقم 7 وماذا يعني الرقم 365 ؟ إن الرقم 7 هو عدد أيام الأسبوع، والرقم 365 هو عدد أيام السنة!! وبقي رقم آخر وهو عدد حروف (لا إله إلا الله) وهو 12 حرفاً، والعدد 12 هو عدد أشهر السنة!!!
إذن رأينا في هذه العبارة إشارة إلى عدد أيام الأسبوع وعدد أيام السنة وعدد أشهر السنة، فهي عبارة التوحيد لله تعالى أبد الدهر!!

وأخيراً نقول لكل من يظن أن باستطاعته الإتيان بمثل القرآن، أرجو أن تنظر لحروف اسمك وتحاول أن تؤلف عبارة واحدة فقط (وليس قرآناً) تأتي حروفها بهذا التناسب المعجز لغوياً ورقمياً.
ونذكرهم بقول الحق تبارك وتعالى، بل ونطمئنهم بأنهم لن يستطيعوا ذلك لأن حروف اللغة سوف تقف عاجزة أمام هذا التحدي الإلهي، ولن يجدوا حروفاً تسعفهم في ذلك: (وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ *فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ)[البقرة: 23-24].
فلو صح هذا الكلام يضرب كل الخزعبلات القائلة بتحريف القران او ان محمد سيدنا وسيد الخلق لم يكن رسولا
حقا لا اله الا الله محمد رسول الله
 

blackguitar

غريبا عشت فالدنيا
عضو مبارك
إنضم
30 ديسمبر 2005
المشاركات
3,082
مستوى التفاعل
38
النقاط
0
افادت البشريه فايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جاوبنى افادت البشريه ايه الارقام دى

المسيح عمل اللى معملهوش محمد

شفى مرضى
خلق من الطين طيرا كما تقولون........... ومن يستطيع ان يخلق غير الله

اقام موتى ......... ايضاا اقام ميتا كان له ثلاثه ايما فالقبر

فتح اعين عميان

عمل خير فالبشريه

كل ده مش اعجاز؟؟؟؟؟؟؟

وشويه ارقام هبله تبقى اعجاز
الارقام دى شىء سهل اللعب فيها

حجه البليد مسح السبورة صحيح

قرآنكم اتكتب فأد ايه؟؟؟؟

احنا كتابنا اتكتب فالالافات السنين ........ بيد عظام الانبياء من وحى الهى عجيب

وتقولون عنه محرف وعندما نساكلم متى او كيف او من حرفه لاتستطيعون الاجابه

كلما نسالكم عن معجزة للرسول تبتدأون تدعون المعجزات
بول البعير معجزة؟؟؟؟
جناح الذبابه معجزة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ياخى سيبك من الارقام وبص فالاساس

بس انتوا اتعتدوا انكوا تبصوا فالهيافات التى لا تفيد دنيا ولا آخرة

شويه الارقام دى هتعلم التسامح؟
هتعلم المحبه؟
هتعلم العطف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

blackguitar

غريبا عشت فالدنيا
عضو مبارك
إنضم
30 ديسمبر 2005
المشاركات
3,082
مستوى التفاعل
38
النقاط
0
اهو الموضوع رجع يا عم محمد

قلى بقى الكلام اللى بتقوله غير ايه فتاريخ البشريه ؟؟؟؟؟

غير ايه فاسلوب الانسان اذا كانت الارقام هي مشكلتك؟
 
إنضم
12 أبريل 2006
المشاركات
32
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد عليا بالدليل مش كلام

blackguitar قال:
افادت البشريه فايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جاوبنى افادت البشريه ايه الارقام دى
يعني شوفت انها اعجاز فعلا مش بس مجرد تتابع
المسيح عمل اللى معملهوش محمد
عمل المعجزات بامر من الله ولا تجمع بين الله وعيسى بانهم واحد لان الله لو كان اراد عمل معجزة فلا حاجة له انينزل في صورة شخص حتى لو كان هذا الشخص ملك الملوك

شفى مرضى
بامر الله خالقه وخالق الناس كلها
خلق من الطين طيرا كما تقولون........... ومن يستطيع ان يخلق غير الله
انت تقول انك لا تشرك بالله والان تقول ان المعجزات من صنع عيسى معنى ذلك انك تقول ان عيسى هو الله حاشا لله فكيف وقد ذكرت انه وحده لا شريك له كيف يتنازل الاله عن صفه الوهيته لتنزل روحة في جسد احد مهما كان اضفاءكم صفة الروح على الاله تدمير لفكرة الوهيته فالروح لها بداية ونهاية والله ليس له بداية ولا نهاية ليس محدود

اقام موتى ......... ايضاا اقام ميتا كان له ثلاثه ايما فالقبر
لو كانت هذه النقطة هي التي ستجعلكم تتاكدوا انه حاشا لله الاله كان اولى لابراهيم الالوهية فقد حطم الاصنام وخرج من النار حيا واعاد الطير حيا بامر من الله
وإذ قال إبراهيم رب أرني كيف تحيي الموتى قال أو لم تؤمن قال بلى ولكن ليطمئن قلبي قال فخذ أربعة من الطير فصرهن إليك ثم اجعل على كل جبل منهن جزءا ثم ادعهن يأتينك سعيا واعلم أن الله عزيز حكيم البقرة 360 لكن الله هو الذي اوحى اليه ثم امر النار ان تكون بردا وسلام على ابراهيم والنار لم تكن اي نار كانت مجهزة من اشهر عده تخيل طولها والسنتها وخرج منها ابراهيم ولم يمسسه شيء
فتح اعين عميان
بامر من ربه خالقه الوحيد الذي ليس له شريك في الحكم
عمل خير فالبشريه
الخير الذي عمله لم يستمر والا لو كان الله اراد له الاستمرار لكان جعله يكمل رسالته وتستمر الى الان ولكن الله رفعه اليه حتى لا يعذبه اليهود فلو كان هو الله كما تدعون ما كان وصل الى الصليب او ما فائده ان يعذب هل اتقى الناس بعده واصبحوا متقين لا ازدادوا خراب الى ان نزل الاسلام بالحق القاطع الذي لا ينكرة سوى الشاكين في دينهم

كل ده مش اعجاز؟؟؟؟؟؟؟
الاعجاز نوعان اما منقطع او مستمر فالمنقطع هو الذي لا يستمر منه سوى حدثه ولم يرويه من راه لانه مات منذ زمن اما الاعجاز المستمر هو الذي اتى به القران بكلام الله الذي هو ليس كلام بشر فالاعجاز الذي تعترض عليه الان هو اعجاز مستمر ليقف المشككين امثالك عند حدهم ويرغمهم على التاكد مما هم فيه

وشويه ارقام هبله تبقى اعجاز
ما انت للاسف ما قرات ما هو مكتوب واكتفيت بالعنونه
اتني بما هو يتحدها من كتابكم الانجيل هو ده اللي انا طلبته هاتلي انجلكم وهاتلي ايه بها اعجاز بلاش عددي من الطبيعة والفلك كما اثبت العلماء ان القران هو الصادق في 12 كوكب وليسوا 9 سورة يوسف
بلاش هاتلي اعجاز عن خلق الانسان ومما يتكون
ثم خلقنا النطفة علقة فخلقنا العلقة مضغة فخلقنا المضغة عظاما فكسونا العظام لحما ثم أنشأناه خلقا آخر فتبارك الله أحسن الخالقين المؤمنون ايه 14
هاتلي دليل واحد بس تتحدى به هذه الامنظومة التي لا ينكرها سوى جاهل بالارقام
الارقام دى شىء سهل اللعب فيها
اشوفك تقدر تلعب بيها ازاي اكتب انت اسمك فيها وانا مستعد اعملك فرح في منتداكم بلاش هاتلي اي حد يعرف يعملها كده بس يغير الاساسيات ؟؟

حجه البليد مسح السبورة صحيح
لا حجة الشاطر الدليل القاطع وريني دليلك انا مش عايز كلام وريني دليلك كفايك رط وعجن وخبز

قرآنكم اتكتب فأد ايه؟؟؟؟

احنا كتابنا اتكتب فالالافات السنين ........ بيد عظام الانبياء من وحى الهى عجيب
لكن للاسف اللي كتبه مش انبياء والا انت كده بتعترف بوجود انبياء بعد عيسى يعني اكيد فيه محمد خلي بالك الا تغلط واللي كتبه هم تلاميذ عيسى وكانوا جهله يعني غير ثابت انهم كانوا بيقراوا او حتى عصرهم مزدهر اللغة العربية زي عصر ما قبل الاسلام وانت فاكر انهم سموه الجاخلية عشان الناس كانوا جهله وتبقى بكده انت الجاهل
وتقولون عنه محرف وعندما نساكلم متى او كيف او من حرفه لاتستطيعون الاجابه
اجنا هيهمنا انه اتحرف ولا هنعمله تاريخ تحريف المهم انه اتحرف ومش معناه ان احنا لغناه لمنه مبدا موجود بنو عليه اساسات غلط

كلما نسالكم عن معجزة للرسول تبتدأون تدعون المعجزات
بول البعير معجزة؟؟؟؟
جناح الذبابه معجزة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الاسراء والمعراج لو ما تعرفهاش يبقى بلاش تتكلم احسن

ياخى سيبك من الارقام وبص فالاساس
اوكي هاتلي معجزة مستمرة من مسيحيتكم دا انتم حتى حرفتم اسمه خلتوه الكتاب المقدس اسمه الانجيل حتى دي كمان اتحرفت
بس انتوا اتعتدوا انكوا تبصوا فالهيافات التى لا تفيد دنيا ولا آخرة


شويه الارقام دى هتعلم التسامح؟
هتعلم المحبه؟
هتعلم العطف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واعبدوا الله ولا تشركوا به شيئا وبالوالدين إحسانا وبذي القربى واليتامى والمساكين والجار ذي القربى والجار الجنب والصاحب بالجنب وابن السبيل وما ملكت أيمانكم إن الله لا يحب من كان مختالا فخورا
 

??????????

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 مارس 2006
المشاركات
220
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد ياريت نلاقي فعلا دليل قاطع مش بس كلام والله انا منتظر الموضوع المهم دة من زمان هو ده الكلام مش الافتراءات اللي بتدعوها خلينا في الجد بقى
 
إنضم
12 أبريل 2006
المشاركات
32
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
المعجزات اللي بتكلم عنها تخاطب العقل تجعلك تفكر ليشت كظهر احد المسلمين فوق شجرة او دموع دم يقطرها المسجد هي دي معجزات اللي بحاول اخلي اي حد فيكم يصدقها عشان مايفكرش انه يهرب منها
 

blackguitar

غريبا عشت فالدنيا
عضو مبارك
إنضم
30 ديسمبر 2005
المشاركات
3,082
مستوى التفاعل
38
النقاط
0
يعني شوفت انها اعجاز فعلا مش بس مجرد تتابع

لو هيه فعلا اعجاز كنا قلنا عن الفراعنه دول من عند ربنا
اكتشفوا قوانين وعلوم لم تكتشف الا حديثا ..... اهمهم فن التحنيط اللى كان اعجوبه
وبناء الاثار اللى الحجر الواحد كان يزن المئات من الكيلو جرامات

لو شويه ارقام بتقلك انه اعجاز .............. يبقى تعبد الفراعنه احسنلك عشان اعجازهم اقوى من شويه ارقام

وللعلم بالشىء ..... البشر مش اذكيا عشان يحطوا قوانين رقميه كده ونا متقف معاك فدى ..... بس الشيطان يقدر يعملها

عمل المعجزات بامر من الله ولا تجمع بين الله وعيسى بانهم واحد لان الله لو كان اراد عمل معجزة فلا حاجة له انينزل في صورة شخص حتى لو كان هذا الشخص ملك الملوك

فعلا ربنا مش محتاج ينزل عشان يعمل معجزة لانه فالعهد القديم مكنش بينزل عشان يعمل معجزات مع شعب اسرائيل

لكن ربنا فنزوله على الارض ..... مكنش غرضه المعجزات ...... لكن غرضه الاساسى الخلاص وده اللى انتوا مش معترفين بيه

انت تقول انك لا تشرك بالله والان تقول ان المعجزات من صنع عيسى معنى ذلك انك تقول ان عيسى هو الله حاشا لله فكيف وقد ذكرت انه وحده لا شريك له كيف يتنازل الاله عن صفه الوهيته لتنزل روحة في جسد احد مهما كان اضفاءكم صفة الروح على الاله تدمير لفكرة الوهيته فالروح لها بداية ونهاية والله ليس له بداية ولا نهاية ليس محدود
حبيبى ..... انا مش بشرك بالله؟؟؟؟؟؟؟
اولا انا مقلتش ان عيسى هو الله لان المسيحيين معندهمش حد اسمه عيسى
احنا عندنا ربنا ومخلصنا يسوع المسيح الذى هو الله ظاهر فالجسد ..... فلبس الله الجسد ليعيش بين البشر ويتم الخلاص ولكنه لم يفقد طبيعته الالهيه فهو عالم بكل شىء ويدير الكون لانه غير محدود ....والله لا بدايه له ولا نهايه ودى صح
لكنك مقتنع انه لا يستحيل على الله شىء
فلما انت مقتنع بكده ..... ليه مش مقتنع انه يستحيل على الله انه ينزل فى شكل جسد؟؟؟؟ اليس الله لا يستحيل عليه شىء
الا تعلم ان هناك امور لا تستطيع بعقلك المحدود ان تدركها .....هذه احدى الامور فالله نزل فى جسد وأخذ شكل الانسان فى جسد بطبيعه ناسوتيه ولكنه فى ذات الوقت لم يفقد طبيعته الالهيه ابدا فهو لا يزال يدير الكون ولا يزال غير محدود لا بدايه له ولانهايه

لو كانت هذه النقطة هي التي ستجعلكم تتاكدوا انه حاشا لله الاله كان اولى لابراهيم الالوهية فقد حطم الاصنام وخرج من النار حيا واعاد الطير حيا بامر من الله
انا مش بقلك دى عشان اديك دليل ان المسيح هو الله ......لان الانبياء قديما اقاموا موتى والقديسين فعصور المسيحيه البعض منهم اقاموا موتى
متخلطش الكلام ببعضه ..... انا ادتلك الكلام ده عشان اسألك .... ارقامك حتى و فيها اعجاز؟
افادت البشريه فايه ؟
علميا؟ ولا عالميا؟ ولا دينيا؟ ولا اخلاقيا؟
لا فائده ترجى منها
بامر من ربه خالقه الوحيد الذي ليس له شريك في الحكم
انت ليه محسسنى اننا بنعبد اتنين او تلاته
احنا عندنا قانون ايمان بنقوله
وبنقول فيه

نؤمن برب واحد
نحن لا نعبد سولى اله واحد فقط

الخير الذي عمله لم يستمر والا لو كان الله اراد له الاستمرار لكان جعله يكمل رسالته وتستمر الى الان ولكن الله رفعه اليه حتى لا يعذبه اليهود فلو كان هو الله كما تدعون ما كان وصل الى الصليب او ما فائده ان يعذب هل اتقى الناس بعده واصبحوا متقين لا ازدادوا خراب الى ان نزل الاسلام بالحق القاطع الذي لا ينكرة سوى الشاكين في دينهم

مش هرد عليك لان كلامك كله فنظرنا خاطىء
وكده هندخل فالفروق الجوهريه بينا وبينكم ورد صغير مش هيكفى لانه حديث طويل جدا
اولا المسيح ربنا لم يرفعه ولكنه ..... نزل الله فى الجسد من السماء وتجسد لكى يصلبه اليهود ويتم عمليه الفداء لكى يمحى خطيه آدم ويخلص البشريه من الموت الابدى
وبعد كده الدين لم يريد ان يتدين به .........مش هيغصب العالم انه يبقى كويس ولكن من يدخل بقلبه كلام الدين ..... هو من يعيش بوصاياه
المسيحيه انظر كيف انتشرت .... فهى نشرت العالم بمجرد اثنين او ثلاثه مبشرين بها.......... دون ان يكون معهم حد زاد ............ أليس هذا دليل ان الله كان معهم فى تبشيرهم؟؟؟؟
الى ان نزل الاسلام بالحق القاطع الذي لا ينكرة سوى الشاكين في دينهم
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعنى انت عاوز تقنعنى ان كل المسلمين بيعملوا كل ما يرضى الله؟؟؟؟ اتقى الله انت بقى مش انا؟؟؟؟
مانتوا فيه عندكوا مسلمين ميعرفوش ربنا ولا يعرفوا طريقه حتى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هل لى الحق ان القى اللوم على الدين؟؟؟؟؟؟؟؟

الاعجاز نوعان اما منقطع او مستمر فالمنقطع هو الذي لا يستمر منه سوى حدثه ولم يرويه من راه لانه مات منذ زمن اما الاعجاز المستمر هو الذي اتى به القران بكلام الله الذي هو ليس كلام بشر فالاعجاز الذي تعترض عليه الان هو اعجاز مستمر ليقف المشككين امثالك عند حدهم ويرغمهم على التاكد مما هم فيه
ومين قلك اننا معندناش اعجاز
الاعجاز هو ايماننا ان السيد المسيح صلب وقبر ثلاث ايام ثما قام من الاموات بذاته ..... دون ان يساعده ملاك او رئيس ملائكه ........... قام بذاته وهذا اقتناعنا وهذا بالاضافه الى الكثير جدا من الاشياء التى بداخل حياتنا الايمانيه ....صعبه الشرح غير لمن يتقبل فكرم المسيح

كما اثبت العلماء ان القران هو الصادق في 12 كوكب وليسوا 9 سورة يوسف
لو كلامك ده صح
ماحنا عندنا برده فالعهد القديم حلم يوسف ده اللى حلم انه شاف اتناشر كوكب
والاثنى عشر كوكب دول المقصد بهم اخوته
انت لو دارس الكتاب المقدس مكنتش قلت الكلمتين دول
لان الكلام ده عندنا قبلكوا
ثم خلقنا النطفة علقة فخلقنا العلقة مضغة فخلقنا المضغة عظاما فكسونا العظام لحما ثم أنشأناه خلقا آخر فتبارك الله أحسن الخالقين المؤمنون ايه 14
عندنا برده فالتكوين ان اله خق الانسان من التراب وخلق حواء من ضلعه آدم برده الكلام نفسه
اشوفك تقدر تلعب بيها ازاي اكتب انت اسمك فيها وانا مستعد اعملك فرح في منتداكم بلاش هاتلي اي حد يعرف يعملها كده بس يغير الاساسيات ؟؟
حبيبى انا قلتلك ان البشر ذكاؤه مهما كان صغيرا ...... لكن الشيطان ذكاؤه عظيم

كفايك رط وعجن وخبز
شكرا على كلامك المحترم
لكن للاسف اللي كتبه مش انبياء والا انت كده بتعترف بوجود انبياء بعد عيسى يعني اكيد فيه محمد خلي بالك الا تغلط واللي كتبه هم تلاميذ عيسى وكانوا جهله يعني غير ثابت انهم كانوا بيقراوا او حتى عصرهم مزدهر اللغة العربية زي عصر ما قبل الاسلام وانت فاكر انهم سموه الجاخلية عشان الناس كانوا جهله

اولا ...... احنا بنعترف بوجود الانبياء منذ القديم

ابراهيم .... موسى .... داود.... سليمان ..... يونان.... وغيرهم وغيرهم الى ان جاء المسيح
لاننا نعترف ان كل هؤلاء الانبياء قد اتوا ليعدوا يوم مجىء المسيح ليخلص العالم
وقد اتى المسيح ...... وخلص العالم ........ فما حاجه لانبياء بعده
نحن نعترف بالانبياء ولكننا لا نعترف بنبوة محمد مع احترامى له
وتبقى بكده انت الجاهل
شكرا لاحترامك الشديد لكلامى فانا لم انعتك باى صفه ..... ولكن شكرا

اجنا هيهمنا انه اتحرف ولا هنعمله تاريخ تحريف المهم انه اتحرف ومش معناه ان احنا لغناه لمنه مبدا موجود بنو عليه اساسات غلط

وان جائكم فاسق بنبأ فتبينوا

ده قرآنكم بيقول ان مش اى كلام تسمعوه تصدقوه...... فين التطبيق
لما انت مقتنع انه اتحرف .....ربنا اداك عقل زى باقى البشر .... ادهولك عشان تفكر بيه ...........مين حرفه؟وازاى اتحرف؟ وليه اتحرف من اساسه؟ وبلاش اسلوب لا تناقش ولا تجادل

الاسراء والمعراج لو ما تعرفهاش يبقى بلاش تتكلم احسن
هسألك سؤال واحد
لكل معجزة سبب وشهود
من رأى هذه المعجزة؟
ولماذ تمت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اولا المعجزة مشفهاش حد من الصحابه او من يتبع محمد بل هو الذى قالها؟
ولماذا تمت فلا اعلم ؟

لكن لو عاوز تتكلم على المعجزات فانا سردتلك العديد من المعجزات للسيد المسيح عى سبيل المثال وليس الحصر ولكل معجزة سبب وهدف ولكل معجزة اكثر من المئات من الشهود

اوكي هاتلي معجزة مستمرة من مسيحيتكم دا انتم حتى حرفتم اسمه خلتوه الكتاب المقدس اسمه الانجيل حتى دي كمان اتحرفت

القيامه هى المعجزة المستمرة ده كمان وجودنا كمسحيين حتى الآن هو معجزة رغم الاضطهادات التى قابناها

دا انتم حتى حرفتم اسمه خلتوه الكتاب المقدس اسمه الانجيل حتى دي كمان اتحرفت
يابنى انا قلتلك قبل كده اتاكد اذا كان اتحرف ولا لأ ......هاتلى دليل واحد انه اتحرف

واكبر دليل على عدم معرفتك انت بقى وان مش انا الجاهل لكنك انت
انك لات عرف الفرق بن الانجيل والكتاب المقدس
الكتاب المقدس يا عزيزى ............ هو الكتاب بعهديه القديم والجديد
ولكن الانجيل ............ هو العهد الجديد فقط ....... ومعنى كلمه انجيل بشارة وها لانه بعد مجىء المسيح قد تبشرنا ببشارة الخلاص ............زيارب تصدق دى كمان ولا قالوله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

blackguitar

غريبا عشت فالدنيا
عضو مبارك
إنضم
30 ديسمبر 2005
المشاركات
3,082
مستوى التفاعل
38
النقاط
0
المعجزات اللي بتكلم عنها تخاطب العقل تجعلك تفكر ليشت كظهر احد المسلمين فوق شجرة او دموع دم يقطرها المسجد هي دي معجزات اللي بحاول اخلي اي حد فيكم يصدقها عشان مايفكرش انه يهرب منها

رائع انا اهنئك بجد على كلامك .......ان المعجزات لا يفسرها العقل

اذن لو عاوز عندنا معجزات هقلك

ظهور العدرا فى اسيوط فى كنيسه الزيتون اليست معجزة؟؟؟؟؟
وقد اعترف بها كل العالم مسلمين ومسيحين
وشفاء الكثير من المسلمين والمسيحين من الكثير من الامراض . اثناء هذه الظهورات......أليست هذه معجزات أيضا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

البابا كيرلس السادس وهو البطريريك الذى كان سابق للبابا شنوده ..... قدا شفى مرضى كثيرين جدا وله كتب معجزات كثيره قد تمت باسم الرب يسوع المسيح
ادينى تفسير بشرى انت ليها ......... اذا كان العلم كله ماداش تفسير ليها

معجزات رسل المسيح قديما التى كانت تتم على اسم الرب يسوع المسيح ......... أليست هذه معجزات؟

صور العذراء التى تنضح زيتا ودموعا احيانا فى بعض الكنائس ؟
اليست هذه معجزات؟

بلاش............ ظهورات العذراء فى اسيوط فى كنيسه الملاك وقد اعترف بها العالم كله .........اليست هذه معجزات؟

اذا قلتلى انك مشفتش الكلام ده بعنيك هقلك العالم كله شافه بعينه
كفايه ان كل وسائل الصحافه والاعلام ........... قد صورت ظهورات العذراء فى اسيوط وفى الزيتون

كل دى معجزات ومش عجباك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
 

محبة لله

New member
عضو
إنضم
23 ديسمبر 2005
المشاركات
163
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
إقتباس((ومين قلك اننا معندناش اعجاز
الاعجاز هو ايماننا ان السيد المسيح صلب وقبر ثلاث ايام ثما قام من الاموات بذاته ..... دون ان يساعده ملاك او رئيس ملائكه ........... قام بذاته وهذا اقتناعنا وهذا بالاضافه الى الكثير جدا من الاشياء التى بداخل حياتنا الايمانيه ....صعبه الشرح غير لمن يتقبل فكرم المسيح))

إنا عايزة أفهم إيه الإعجاز في إلي إنتا كاتبوا ده إذا كان المسيح هو الله فهل الله يعجز أن يقوم من تحت الأرض؟؟ هل التراب والصخر يعجز من خلقه؟؟؟؟؟..هل هذا إعجاز؟؟؟؟...ا.الإعجاز ياسيدي لايطلق على أفعال الله بل تطلق فقط على البشرإذا فعلوا شيء خارق للعادة.. فإذا كان المسيح هو مجرد بشر فأنا أوافقك في هذا الإعجاز

إقتباس((اولا ...... احنا بنعترف بوجود الانبياء منذ القديم
ابراهيم .... موسى .... داود.... سليمان ..... يونان.... وغيرهم وغيرهم الى ان جاء المسيح
لاننا نعترف ان كل هؤلاء الانبياء قد اتوا ليعدوا يوم مجىء المسيح ليخلص العالم
وقد اتى المسيح ...... وخلص العالم ........ فما حاجه لانبياء بعده))

حضرتك بتؤمن بجميع الأنبياء..جميل... بس أنا عندي إستفسار بسيط لو سمحت..هل قال الأنبياء أن الآب والأبن والروح القدس إله واحد ؟؟... ؟؟...إذا كانت إجابتك بلا إذن إيمانك فيهم إيمان غير صحيح ..لأن كليكم مختلف عن الآخرفي حقيقة الله ..وإذا كانت إجابتك بنعم فحبذا لو تذكرلي الدليل من لسان أحد الأنبياء في العهد القديم.بأن الآب والإبن والروح القدس إله واحد
تحياتي
:smil12:
 

??????????

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 مارس 2006
المشاركات
220
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
حرر من قبل ماي روك
لذكر الكاتب الفاظ مسيئة بالايمان المسيحي
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

??????????

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 مارس 2006
المشاركات
220
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
**
حرر من قبل ماي روك
لذكر الكاتب الفاظ مسيئة بالايمان المسيحي

**
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

answer me muslims

مشرف منتدى حوار الاديان
عضو مبارك
إنضم
9 يناير 2006
المشاركات
2,786
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
ايه رائيكم ياجماعه لو نبحث مع بعض كده انا وانتم وكل واحد كده شاطر يطلعلى اعجاز علمى غير مسبوق ويستحق كل اعجاز من القران ونبحث به انا وانتم
ونشوف من يستحق لفب (الاعجزات )هل هو القران ام الانجيل
ملحوظه نحن كامسيحين لا نقول او نثبت معتقدنا بهذه الاعجزات لان دينا اقوة من هذا بكثير ولكن حتى اخرس افواه المعتوهين وفى الانتظار
 

yyyyyy

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
21 فبراير 2006
المشاركات
3
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
السنة الميلادية

عزيزى المسلم بخصوص الارقام الاعجازية اللى انت عمال ترص فيها انا اعرف انكم لا و ابدا وكلا وكل ادوات النفى ان السنة الميلادية (365) اللى طلعت وقولت عليها ان كل شيوخ المسلمين لا يعترفوا بالسنة الميلادية و ان معظم الدول العربية لا تستعمل التقويم الميلادى ان كان كلامك صح الغى السنة الهجرية وضع مكانها السنة الميلادية علشان الاعجاز بتاعك يبقى صحيح يا مسلمين كفاية اوهام و تخاريف يا بتوع الاعجاز
 

happy_side

New member
إنضم
29 مارس 2006
المشاركات
6
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
إلي السيد المحترم الصلاة والسلام علي محمد .
علي فكرة أنا مستني أسمع ردك بس الأول علي فكرة إنت ما قولتش ربنا أكبر من مين " بس يا تري الله أكبر من مين هو في حد تاني معاة أصغر منة أو بينافسة لا سمح الله "
وإذا قولتك إن المسيح هو الله حتصدق طبعا لا وحتتشال وتتحط زي كل مرة بس إسمع المرة دي وإحكم
سورة النساء الأية رقم 171
" إنما المسيح عيسي إبن مريم رسول الله وكلمتة ألقاها إلي مريم روحا منة "
تفهم إية من الأية دي
حاول تفسر
يا تري فهمت
علي العموم
إية الفرق بين روح الله والله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا مش عارف
إسمحللي أقولك .
1- من كتاب أبي المسعود محمد إبن محمد العلمادي صفحة 233
" لقيت أم يحيي أم عيسي فقالت ( يا مريم أشعرت بحبلي فقالت وأنا أيضا حبلي فقالت أم يحيي إني وجدت ما في بطني يسجد لما في بطنك فذلك قولة تعالي مصدقا لكلمة الله )
والسجود لله فقط عز وجل " .
2- عن عبد الكريم الجبلي في مجلة كلية الأداب سنة 1934
إنة غير مخلوق وغير المخلوق أزلي والأزلي هو الله ودون سواة
3- الشيخ محي الدين العربي في كتابة فقيه الحكم الجزء الثاني ص 35
الكلمة هي الله متجليا والكلمة هي اللاهوت في نفس الكتاب ص 13
إذا ما الفرق بين اللة وروح اللة وكلمتة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وعلي فكرة الأية " ا ل م سبح ربك الأعلي "
يعني إية ا ل م ومتقلش إعجاز من الله لأن الإعجاز شئ يفهم وليس شئ غامض فما معناها نفسي أعرف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بس علي فكرة أنا عندي تصور
طبعا من المعروف أن القرأن كان غير منقط ولا مشكل وطبعا دا إعجاز من عند الله والله أعطي لنا عقلا علشان كدة
1- لو بدلنا الباء بالياء لتصير " ا ل م سيح ربك الأعلي "
2- لو ضمينا ا ل م إلي كلمة سيح ماذا تكون المسيح
لتكون النتيجة " المسيح ربك الأعلي "
شكرا لك لمتابعة القراءة وياريت ما تقولش الله أكبر تاني لأن لا منافس لله والله مش محتاج تشحيع علشان نقول إن الله أكبر .................
 
إنضم
12 أبريل 2006
المشاركات
32
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
answer me muslims قال:
ايه رائيكم ياجماعه لو نبحث مع بعض كده انا وانتم وكل واحد كده شاطر يطلعلى اعجاز علمى غير مسبوق ويستحق كل اعجاز من القران ونبحث به انا وانتم
ونشوف من يستحق لفب (الاعجزات )هل هو القران ام الانجيل
ملحوظه نحن كامسيحين لا نقول او نثبت معتقدنا بهذه الاعجزات لان دينا اقوة من هذا بكثير ولكن حتى اخرس افواه المعتوهين وفى الانتظار

يا اخ انسر مي مسلم
احنا مش داخلين مسابقة اكل واللي هيكسب احنا بنتكلم عن فكر وعن انك ترهن حياتك كلها على فكرة واحدة وهي المسيحية او الاسلام وبعدين تظل متمسك بيها ولا تنزعها مع ان الدلائل واضحة ادامك فين الصح من الغلط فين التاليف وفين الصحيح حتى ان قلبك بيقولك فين لكنك مصر ومتعنت على فكرتك لكبر نفسك عليك ازاي انك تطلع غلطان في الاخر في تفكيرك كله وفي حياتك كلها وتكتشف ده بعد ما تكون رهنت عمرك وفكرك واصبحت حبيسهما رهين وليس مراهنة
فاذا كان على المعجزات مسيحيتكم فانا ما سمعتش غير ان الشمع يولع لوحده يوم عيدكم وانك ممكن تمسكه هي دي المعجزة دي من خواص النار انك ممكن تمسكها ثانية زي ما هو موضح بالفيديو بتاعكم والشمع دا الساحر يقدر يعمل اكبر من كده
لكن المعجزة اللي انا بتكلم عنها هي ان الفران ذكر من 15 قرن ان عدد الكواكب 12 وفعلا يتضح ان في 2003 انهم 12
ياريت اسمع رد قاطع هاتلي من الانجيل زي ما انا جبتهولك من القران
ولكن ليس على اساس ايهما احسن ولا مباراة لكن بالحجة والاقناع
 
إنضم
12 أبريل 2006
المشاركات
32
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
happy_side قال:
إلي السيد المحترم الصلاة والسلام علي محمد .
علي فكرة أنا مستني أسمع ردك بس الأول علي فكرة إنت ما قولتش ربنا أكبر من مين " بس يا تري الله أكبر من مين هو في حد تاني معاة أصغر منة أو بينافسة لا سمح الله "
جميل يعني ربنا ممعهوش حد امال ازاي بتقول ان المسيح ابنه (حاشا لله)
الله اكبر الله اعظم اكبر من اي افتراءات ومن الهه اخرى افترى الناس بها عليه انها حاشا لله شريكه له
الله اكبر من التخيل فعلمه ليس لاحد وحكمه على كافة المخلوقات التي تسبح له
وإذا قولتك إن المسيح هو الله حتصدق طبعا لا وحتتشال وتتحط زي كل مرة بس إسمع المرة دي وإحكم
ارسى على بر ابنه ولا هو وازاي هو ويتعذب ويتضرب ويموتوه ومين اللي كان مكانه لما كان هو بيتعذب
سورة النساء الأية رقم 171
" إنما المسيح عيسي إبن مريم رسول الله وكلمتة ألقاها إلي مريم روحا منة "
أي ذو روح (منه) أضيف إليه تعالى تشريفا له وليس كما زعمتم ابن الله أو إلها معه أو ثالث ثلاثة لأن ذا الروح مركب والإله منزه عن التركيب وعن نسبة المركب إليه

أي إنما هو عبد من عباد الله وخلق من خلقه قال له كن فكان ورسول من رسله وكلمته ألقاها إلى مريم أي خلقه بالكلمة التي أرسل بها جبريل عليه السلام إلى مريم فنفخ فيها من روحه بإذن ربه عز وجل فكان عيسى بإذنة عز وجل وكانت تلك النقخة التي نفخها في جيب درعها فنزلت حتى ولجت فرجها بمنزلة لقاح الأب والأم والجميع
يعني المقصود بالروح الملاك جبريل هو الروح الامين الذي بعثه الله الى مريم يوم انتبذت لنفسها مكان في المسجد الاقصى فتمثل لها بشرا فلما راته قالت اني اعوذ بالرحمن منك ان كنت تقيا فقد تخيلته جان فرد عليها انما انا رسول ربك لاهبك غلاما ذكيا
والصحيح الذي انكرتموه هو ان الروح هو جبريل عليه السلام والا لما كلمها وقال لها ان الله الموجود اصلا بعثه لها لينفخ فيها ليخلق عيسى بامر ربه فكيف عيسى يكون حاشا لله هو ربه وهو لم يكن موجود والذي اوجده نفخ جبريل لدرع مريم فنزلت النفخة الى فرجها من كتاب قصص الانبياء باب ذكر ميلاد عيسى عليه السلام ص 466 لابن كثير
وكمل جميلك واقرا الايات الاتية من سورة ال عمران ايه 42

http://www.ayaat.com/lng.php?QuranID=337 إِذْ قَالَتِ الْمَلآئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلاً وَمِنَ الصَّالِحِينَ قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قَالَ كَذَلِكِ اللّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاء إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالإِنجِيلَ وَرَسُولاً إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُم بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللّهِ وَأُبْرِىءُ الأكْمَهَ والأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللّهِ وَأُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُم بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ وَجِئْتُكُم بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ فَاتَّقُواْ اللّهَ وَأَطِيعُونِ إِنَّ اللّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ
تفهم إية من الأية دي
حاول تفسر
يا تري فهمت
علي العموم
إية الفرق بين روح الله والله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا مش عارف
لا عارف الله هو خالق الروح فاذا خلعت صفة الروح حاشا لله على الله تكون بذلك جرته من الوهيته كيف ذلك وهو خالقها كيف تمرر كهرباء في سلك ثم تدعي انها منك فاذا كنت انت بك كهرباء اذن انت تشبه خواص السلك توصل بلمبة تنور :a63:
إسمحللي أقولك .
1- من كتاب أبي المسعود محمد إبن محمد العلمادي صفحة 233
" لقيت أم يحيي أم عيسي فقالت ( يا مريم أشعرت بحبلي فقالت وأنا أيضا حبلي فقالت أم يحيي إني وجدت ما في بطني يسجد لما في بطنك فذلك قولة تعالي مصدقا لكلمة الله )
والسجود لله فقط عز وجل " .
2- عن عبد الكريم الجبلي في مجلة كلية الأداب سنة 1934
إنة غير مخلوق وغير المخلوق أزلي والأزلي هو الله ودون سواة
3- الشيخ محي الدين العربي في كتابة فقيه الحكم الجزء الثاني ص 35
الكلمة هي الله متجليا والكلمة هي اللاهوت في نفس الكتاب ص 13
إذا ما الفرق بين اللة وروح اللة وكلمتة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وعلي فكرة الأية " ا ل م سبح ربك الأعلي "
مافيش في سورة الاعلى الم وان كنت هاقولك على سؤال ياريت تجيبلي معجزة لفظية في مسيحيتكم
يعني إية ا ل م ومتقلش إعجاز من الله لأن الإعجاز شئ يفهم وليس شئ غامض فما معناها نفسي أعرف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بس علي فكرة أنا عندي تصور
طبعا من المعروف أن القرأن كان غير منقط ولا مشكل وطبعا دا إعجاز من عند الله والله أعطي لنا عقلا علشان كدة
1- لو بدلنا الباء بالياء لتصير " ا ل م سيح ربك الأعلي "
2- لو ضمينا ا ل م إلي كلمة سيح ماذا تكون المسيح
لتكون النتيجة " المسيح ربك الأعلي "
لا حول ولا قوة الا بالله الافتراء وصل بك لذلك الضربة القاضية ان سورة الاعلى تبدا
[FONT=Traditional Arabic, DecoType Naskh Variants, Monotype Koufi, Andalus, Arial]سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَى فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى سَنُقْرِؤُكَ فَلَا تَنسَى إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَى وَنُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرَى فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَى سَيَذَّكَّرُ مَن يَخْشَى وَيَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرَى ثُمَّ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيَى
[/FONT]شكرا لك لمتابعة القراءة وياريت ما تقولش الله أكبر تاني لأن لا منافس لله والله مش محتاج تشحيع علشان نقول إن الله أكبر .................


الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله وحده لا شريك له ولا ولد له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
انت من يجب الا يقول ان المسيح ابن الله حاشا لله
المسيح بشر ورسول ولم يمت فان قلت شيء اخر فليس من الله في شيء
 
أعلى