للاستاذ الفاضل امير فكري
انا متجاوزتش حدود الحوار المسموح بيه انت قلت انه المشاكل الاجتماعية اللي انت تفضلت و اشرت اليها ناتجة من امر الاسلام بالتعدد و انا بالتالي رديت عليك بالقران و قلتلك الحدود اللي ربنا قالنا عليها عشان التعدد ياخذ مجراه السليم
و بعدين انتوا نفسكوا بتقولوا انه مش عشان في فئه ضاله في المسيحية ما بتتبعش القواعد اللي نصت عليها الديانه يبقى دا ضعف او عجز و برضه انا بقول نفس اللس انت قولته من منظوري كمسلم
و سألت السؤال و زي ما قلت (التطبيق) و التطبيق يعني اعمل الحاجة بحذافيرها عشان تطلع النتيجه المرجوة من النظرية
و بما انه في ناس موجوده دلوقتي ما بتطبقش النظرية (للاسف) يبقى هما مش مقياس لنجاح او فشل النظريه.
و انا في رايي الشخصي انها نظريه سليمه من نواحي عديده بشرط التبيق الذي جاء به القران الكريم و السنة النبوية المطهرة.
و شكراً
وعلى فكره
أنا زعلان منك وبجد
رغم أنى أول ما عرفت إنك تم تعيينك مشرف اركت لك ودعيت لك بالتوفيق
أرجع و افكرك بكلامي تانيأما ميدانياً وأجتماعياً
سلام ونعمة للكل
هاااااي أخي محمد باشا
قبل أن أكمل معك وأجيبك
ليه أنت زعلان مني وبجد
ليه يا أخي هل أنا أخطأت في حقك
فلتجيبني
سلام
اخي الفاضل امير يا اخي الفاضل قلنا ان المشاكل الاجتماعيه الناتجه عن التعدد نتيجه سوء تنفيذ احكام التعدد وحدوده بمعنب ان لو التعدد اتنفذ صح بحدوده ووفق الشرع والسنه لن تجد المشكلات الاجتماعيه دي ويا ريت ما تعلقش تاني علي موضوع المشاكل الاجتماعيه دي لان قلنا المشاكل الاجتماعيه هي نتيجة خطأ المسلمين في التعامل مع التعدد يبقي ما ترجعش تاني وتقولي ودنك منين يا جحا اي تشريع بيتنفذ او يتفهم غلط لازم يكونله اثار اجتماعيه ونفسيه واقتصاديه وصحية كمان انا معاك لكن قلنا ان السبب في جميع المشاكل سواء بقي مشاكل اجتماعيه ولا سياسية ولا ثقافيه ولا حتي صحية نتيجة الخطأ في تنفيذ الامر السماوي مش من خطأ التشريع بل من خطأ المسلمين نفسهم في تداول موضوع التعدد و استخدامهسلام ونعمة للكل
هااااي أخي Bakr
أخي أقرأ المشاركة جيداً
أنا لم أقل أن هذا من الأسلام
أنا أشرت الي المشاكل الأجتماعية الناتجة من تعدد الزوجات
أوك
وكمان أنا وجدت أشخاص يؤكدون أن تعدد الزوجات
هذا أمر مهم للغاية بل وفعال
فلذالك أشرت
وسبب الحذف أنني لم أسأل ما هي الأحكام والأموامر والنواهي
في الدين الأسلامي
متي قلنا
وياليتك وضح
متفقون
أذن النظرية سليمة من منطلق الدين الأسلامي
بشرط تنفيذ السنة النبوية ومعها تعاليم القرأن
هذا دينياً
أما ميدانياً وأجتماعياً
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام
يا ريت يا اخ امير ترد الأول علي سؤال محمد باشا واللي بيقول كام مره تزوج ابراهيم وداوود وموسي
سؤالي هو
هل الموضوع عندك انت باصص له علي انه تجربه في معمل ولو الباحث لم ينجح في تجربته اذا النظرية غلط اولا شتان بين تشريع سماوي مقدس " علي الاقل من وجهة نظري انا كمسلم " ولك الحق انك ما تؤمنش وتصدق انه تشريع سماوي لكن زي ما ليك حرية انك تؤمن بتعاليم وتشريع المسيحية فانا كمان ليا الحق اني اؤمن بتعاليم وتشريع الاسلام
الموضوع مش تجربه في معمل اخي الفاضل دا تشريع سماوي فرق كبير جدا بين ان الرب يؤمر بشئ ويحط له حدود وقواعد وانت تغفلها ا تنفذها غلط او تفهما غلط وترجع تقولي التشريع مش مظبوط عشان انا لما جربت فشلت لو انت فشلت في غيرك كتير بينجحوا في اللي انت فشلت فيه وكتير قوي انت بتنجح في اللي فشل فيه الاخرون التعدد موضوع كتشريع واجب التنفيذ وليه حدوده واحكامه وتشريعه وعلي المسلمين ان يتبعوها كما انزلت اليهم وكما يجب ان تطبق لكن لما العلط يجي من فرد ما تلومش علي الرب
الرب لم يخطئ وانما اخطأ العبد في تنفيذ اوامر الرب مع اني ما زلت متحفظ علي نظرتك للتعدد علي انه نظرية تطبق لكن حتي لو فرضنا انها نظرية مش معني ان باحث فشل في تجربة ان النظرية غلط يمكن المواد او الطريقه او الخطوات او ظروف التجربة او وقت التجربه او مليون ومليون عامل كانوا السبب في فشلها
وفي النهاية بجد شكرا ليك علي ردك الموضوعي الهادي السلس واللي بجد ما توقعتوش فمره تانيه باشكرك
يا الساداوي
بلاش نسخ و لصق مش ناقصينك انت الاخر
خليك انسان عاقل
حبيبي ماي روك منور الدنيا والله واحشني ويا ريت تفسرلي كلامك وايه معني اكون عاقل هو انا لا سمح الله كاتب نكت ولا راسم كاريكاتير او استهزأت بيك او بحد ولا بأشد في شعري
انا عاقل جدا جدا والحمد لله علي نعمة العقل ويا ريت مداخلتك كانت في لب الموضوع عموما انا باشكرك علي المداخلة الظريفه وحاضر هأكون عاقل أوعدك بس يا ريت تفسرلي فين الجنون في كلامي وانا في انتظارك اخي العاقل والذي احترمه جدا امير لتبدي لي رايك في القص واللزق اللي انا حطيته قبل مداخلة ماي روك