اوريجانوس المصري
عابر سبيل
كل ما يحصل موقف او حادث او مشكله اسمع حد يقول قدره كده والتاني يقولي دا سماح من ربنا
انا بقي عاوز افهم
هم الاتنين واحد ولا في اختلاف
انا بقي عاوز افهم
هم الاتنين واحد ولا في اختلاف
[FONT="]( القدر ) هو كل شئ يقع على الأنسان أو يحدث له [FONT="]لايملك دفعه أو تغييره ولايملك معه أختيار ولا يد له فيه[FONT="]الميلاد زمان ومكان – الموت زمان ومكان .. ودة القدر[FONT="]وبين لحظة الميلاد والموت ... القدر شغال برضه[FONT="]
القدر هو اللي حول "شاول" إلي "بولس"
[FONT="]لأَنَّ هَذَا لِي إِنَاءٌ مُخْتَارٌ لِيَحْمِلَ اسْمِي أَمَامَ أُمَمٍ وَمُلُوكٍ وَبَنِي إِسْرَائِيلَ[/FONT][FONT="] أعمال الرسل :9 : 15[/FONT][FONT="]وهو اللي حول "موسى" من - قاتل طريد فرعون - إلي نبي عظيم[/FONT][FONT="]ثُمَّ جِئْتَ عَلَىٰ قَدَرٍ يٰمُوسَىٰ[/FONT][FONT="] – طه 40[/FONT][FONT="]
ولا أحد يتدخل فى القدر أو يستطيع تغييره حتى ولو كان نبي أو رسول[/FONT][FONT="]*****[/FONT][FONT="](السماح) فعل سلبي - يضاده ( المنع ) كـ فعل إيجابي[/FONT][FONT="]والذي يملك السماح لابد وأنه يملك المنع .. وإلا - لا معنى - للفظة (السماح) أصلاً[/FONT][FONT="]هل تستطيع القول أن الله ( سمح ) لـ "شاول" بأنه يكون رسول ؟[/FONT][FONT="]أو نقول "موسى" أصبح نبياً بـ ( سماح ) من الله ؟[/FONT][FONT="]
أنظر هنا ... هنا عجز لرجل بلا حول له أو قوة
:download::download::download:
[/FONT][FONT="]وَكَانَ يَجْلِسُ فِي لِسْتِرَةَ رَجُلٌ عَاجِزُ الرِّجْلَيْنِ مُقْعَدٌ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ وَلَمْ يَمْشِ قَطُّ.[/FONT][FONT="] (أعمال الرسل :14 : 8)[/FONT][FONT="]
[/FONT]
[FONT="]ماهي اللفظة المناسبة لوصف [/FONT][FONT="]مُقْعَدٌ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ[/FONT][FONT="]هل هو قدر ؟ أم سماح ؟![/FONT][FONT="]
لفظة ( سماح من الله ) يستخدمونها لعمل توازن إيماني ( زي التوازن البيئي ) [/FONT][FONT="]علشان يهدوا النفوس وماتكفرش ... مع أنها (قدر) تماماً مثل العاجز أعلاه[/FONT][FONT="]
اللي يحصل له شر يقولوا ربنا سمح ..[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][FONT="]طيب اللي يحصل له خير [/FONT][FONT="]نقول أية ؟[/FONT]
كل ما يحصل موقف او حادث او مشكله اسمع حد يقول قدره كده والتاني يقولي دا سماح من ربنا
انا بقي عاوز افهم
هم الاتنين واحد ولا في اختلاف
الأتنين بيحملوا نفس المعنى بأختلاف ثقافة قائلها ..
..
[FONT="]أنا مش فاهم أزاي يحملوا نفس المعنى ؟[FONT="]فى العقيدة الإسلامية : أن تؤمن ( بالقدر ) خيره وشره
[/B][FONT="]إذاً هو وضع الخير والشر تحت بند ( القدر ) – (( [/FONT][FONT="]كُلٌّ مِّنْ عِندِ ظ±للَّهِ[/FONT][FONT="] ))[/FONT][FONT="]وفي المسيحية – لاحظت – أن لفظة ( سماح من الله ) تُطلق على الشر فقط [/FONT][FONT="]ماذا عن الخير ؟ [/FONT][FONT="]
[/FONT]
[FONT="]دة سؤال للدردشة وللأستفادة والتعلم [/FONT][/FONT][FONT="] وأرجو أنك ما تنقلوش لقسم الأسئلة والأجوبة .. خلينا هنا براحتنا :t33:[/FONT]
ولكن فيه مصطلحات اكتر دقة تحت مسمي القدر
.....
بس ايه هوه القدر الاول ؟
طبعا الاحتمالات دي بتخضع لقوانين الطبيعة اللي ربنا وضعها :t13:
:
:
:
:
:
دا يا اصدقائي تعريف القدر وعلاقته بالسماح باختصار leasantr
[FONT="]فين المُصطلحات الأكثر دقة اللي وعدتنا بيها ؟!:dntknw:[FONT="]إستهيألي كدة أنك خالط الدنيا على بعضها
[FONT="]دخلت ( المشيئة الإلهية ) في ( القضاء والقدر )
[/FONT]
[FONT="]عيشة على أوم الخير ..
[/FONT][FONT="]يعني أم الولة كان عندها حق لما قالت لك أنت ناوي على جناني[/FONT]:new6::new6:[/FONT][FONT="]نقف وننتظر صاحب الموضوع .. لعل المانع خير :flowers:
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
أنا أقدر أفتي في موضوع "كان قدره كدا" لخلفيتي الإسلاميّة ،القدر أمور حتميّة الوقوع لا دخل لإرادة الإنسان فيها ولا يستطيع دفعها عن نفسه ،والقدر قد يكون خير وقد يكون شر ولكن أُشتهر الجانب الشرير وأصبح يُستخدم التعبير "قدره كدا" والحوقلة الإسلاميّة مثلاً من باب يُشبه التعزيّة.
القدر من أركان الإيمان الستة في الإسلام ولا يقوم الإيمان بدونها ،ممكن تكون كلمة "سماح من ربّنا" والله أعلم هي منظور مسيحي تعني أنّ الأمر لم يكن خارجاً أيضاً عن إرادة الرب أي أنّهُ لا يُوجد شيء يستطيع تجاوز إرادة الرب ليضرّ بالإنسان ليجعل ذلكـ الإنسان يخاف أشياء أخرى في العالم غير الله ،فنوع من أنواع طمأنة النفس البشرية نقول لها "هذا سماح من ربنا" دلالة على أنّ الإرادة الكلية في يد الله ولا يستطيع شيء أنّ يضرّ بالإنسان رغم إرادة الله وأنّ الله لمّا سمح بهذا الضر فسمح به لحكمة بليغة وليس لمجرد إرادة الشر لأنّ الله لا يريد الشر أصلاً بالإنسان.
اشكركم اخواتي
معني كدة ممن نقول أن كل الاحداث تحدث بدون تدخل الله ولكن البشر استخدموا تعبر قد او سماح لتخفيف الشر او الكوارث
ولا وجود للتعبيرين عند الله
اما كلمة قضاء .. فهي تعني الفصل بين امرين او اكثر واحقاق احدهما علي الاخر
لذلك ان وجد القضاء فهو دائما يسبق المشيئة والقضاء حالة خاصة تستلزم الفصل
اولا بين عدة اختيارات .. ويعقبه المشيئة لهذا الاختيار (ان ترتب علي هذا الاختيار مشيئة)
ثم القدر والتنفيذ (ان كانت هناك مشيئة بعد القضاء)
انا اعرف ان اركان الايمان في الاسلام خمسة .. بقي فيه ركن ايمان زيادة كمان
دي حاجة جديدة عليا الحقيقة
الاركان كترت قوي
لكن الاكيد هو ان الايمان بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الاخر
هم خمسة فقط .. لو كانوا ستة كان القرءان قال
في قانون متقدم جديد لمجلس الشعب وهو انه ممنوع اي حد يفتي الا المفتي المعتمد :crazy_pil
يا ياسر دي حاجة معروفة مش غريبة أركان الإيمان ستة ،راجع الحديث اللي فيه جبريل جاء يسأل عن الإسلام وعن الإيمان وعن الإحسان ومتى تقوم الساعة ،هتلاقي أركان الإيمان الستة أما لو رجعت لخواتيم البقرة فهي لم تذكر الأركان الستة كاملة ،وأركان الإيمان غير أركان الإسلام وموضوع الفرق بين الإيمان إيه والإسلام إيه موضوع مستقل يعني عايز شغل.
والله كل شئ ممكن فعلا :t9:
ممكن يكون ربنا يكون نسي يقولها من ضمن الاساسيات في القرءان فمحمد بيكملهاله في الاحاديث
هو النص بيقول .. من اسلم بالله وملائكته وكتبه .. الخ
ولا من آمن بالله .. الخ :closedeye
يالا .. هايروحوا من ربنا فين :nunu0000:
الايمان يختلف عن الاسلام الشخص المؤمن درجته ارقى واكبر من الشخص المسلم فقط مع ان كلهم
مؤمنين ياسر جاسر كلامه صحيح اركام الاسلام
خمسه واركان الايمان سته ومن ضمنهم الايمان
بخير القدر وشره تلاقيك ناسي بس .
هذا الموضوع القدر انا وروز حللنا امه من زمان ارجعو
الى مواضعينا القديمه للمزيد من الفائده:t23: