منتديات الكنيسة

العودة   منتديات الكنيسة المنتديات العامة المنتدى العام

إضافة رد

الموضوع: المصرى والـ Excusaat ..

أدوات الموضوع
قديم 29-09-2016, 11:25 AM   #1
عبود عبده عبود
مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 16,664
ذكر
مواضيع المدونة: 1
 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309
RG6

المصرى والـ Excusaat ..


مشكلتنا الحقيقة (كمصريين) تتلخص فى
كلمة واحدة فقط ... ( الأحتراف )
باتكلم على الأعمال أو المهن أو الوظائف
العواطف هى اللى بتحكمنا فى جميع الأعمال وعلى جميع المستويات
ومع مرور الوقت .. تتحول العاطفة الى أسباب كثيرة جداً
كلهااا .... تؤدى مباشرة الى " الفساد "

تقف وتُلح فى أستعطاف وطلب الـ
Excuse من رجل المرور كى يتغاضى عن تحرير المخالفة ..
ومع التكرار ... ينتهى الأستعطاف الـ Excusey ..بـ " فساد "
فيتحول الى ورقة بعشرين أو بخمسين – حسب نوع المخالفة

نفس الشئ مع الموظف الحكومى الذى يقدم خدماته مباشرة للجمهور
بدأت بأستعطافه – أنا جاى من مشوار بعيد Excuse
أنا مش قادر أقف Excuse - ( إنابيى ) ياشيخ خلص لى ورقى Excuse
مع التعود على الأستعطاف الـ Excusey...
ومع التكرار يتحول الى أكرامية – شاى – رشوة .... " فساد "

لو تأخر العامل المصرى عن عمله أو غاب وطنش صاحب العمل أصلاً
عندما يعود يجد لك ألف Excuse - مُبرر لغيابه
وكلها مبررات تعتمد على العاطفة
وكلها أسباب ليس من ضمنها السبب الحقيقى للغياب أو التأخير

مع أختفاء (الأحتراف) فى حياتنا تحولنا الى مجتمع من الكسالى المُبرراتِّية
فأخفاق "العامل المصرى" فى أى عمل مُكلف به بيطلع لك مئات الـ Excusaat
فـ العيب فى (الخامة) أو (المكان) أو ( صاحب العامل) أو (الزبون نفسه)
الكُل مُخطئ ... ماعدااااا .... هو ...

منذ أسبوع أختفى "السائق" أختفاء الدولار من البنوك المصرية
تطلبه ع الموبايل ... مابيردش .. خمسة أيام متواصلة !!
ولأن هناك جدول أعمال ومواعيد وأرتباطات – تعطل العمل يومان حتى أستطعنا التصرف
ولما ظهر (أخيراً) وكنت متوقع منه عشرات الـ Excusaat
رفضت تماماً الأستماع اليه وطلبت فوراً تصفية عهدته وحسابه و ... مع السلامة

عليك أن تختار ... إما أن تكون (هاوِ) تحكمك العواطف والـ
Excusaat أو تكون (مُحترف)
والأحتراف يعنى المسئولية...أنك تكون مسئول عن كل عمل يتم بواسطتك
أياً كنت فى أى موقع أو أى وظيفة
ولهذه الأسباب تنجح الدول الصناعية والمُتقدمة
ونفشل نحن ولا نتقدم
عبود عبده عبود غير متصل   رد مع اقتباس الرد السريع على هذه المشاركة
قديم 29-09-2016, 05:04 PM   #2
+إيرينى+
واحدة معاكم
 
الصورة الرمزية +إيرينى+
 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المشاركات: 11,231
انثى
مواضيع المدونة: 7
 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878
قول إن دا إنت ليك سُلطة عليه

إنما ربنا ما يوريك ال Excusaaaaaaaat من الل عندهم السُلطة

يبقى الواحد مش عارف يعمل معاهم ايه الصراحة
+إيرينى+ غير متصل   رد مع اقتباس الرد السريع على هذه المشاركة
قديم 29-09-2016, 06:16 PM   #3
عبود عبده عبود
مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 16,664
ذكر
مواضيع المدونة: 1
 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309 نقاط التقييم 57725309
اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة +إيرينى+ مشاهدة المشاركة
قول إن دا إنت ليك سُلطة عليه

إنما ربنا ما يوريك ال Excusaaaaaaaat من الل عندهم السُلطة

يبقى الواحد مش عارف يعمل معاهم ايه الصراحة
ماهو لو كان راجل مُحترف ( يعنى شاعر بمسئولية ) ... كان أحترم مواعيده
وأحترم نفسه بدون ما يستغل الناس ويستغل حاجتهم
يشعر بمسئولية ان مكانش مسئولية مهنية
يبقى على الأقل ( مسئولية أدبية ) تجاه تلاميذه

علشان كدة باقولك أن أحنا من فشل الى فشل ...لأننا مش محترفين
عبود عبده عبود غير متصل   رد مع اقتباس الرد السريع على هذه المشاركة
قديم 30-09-2016, 05:21 AM   #4
+إيرينى+
واحدة معاكم
 
الصورة الرمزية +إيرينى+
 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المشاركات: 11,231
انثى
مواضيع المدونة: 7
 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878 نقاط التقييم 35899878
اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبود عبده عبود مشاهدة المشاركة

ماهو لو كان راجل مُحترف ( يعنى شاعر بمسئولية ) ... كان أحترم مواعيده
وأحترم نفسه بدون ما يستغل الناس ويستغل حاجتهم
يشعر بمسئولية ان مكانش مسئولية مهنية
يبقى على الأقل ( مسئولية أدبية ) تجاه تلاميذه


علشان كدة باقولك أن أحنا من فشل الى فشل ...لأننا مش محترفين
أيوة صح

عندك حق

+إيرينى+ غير متصل   رد مع اقتباس الرد السريع على هذه المشاركة
قديم 30-09-2016, 05:39 PM   #5
R.O.R.O
اسندنى فى ضعفى
 
الصورة الرمزية R.O.R.O
 
تاريخ التسجيل: Jun 2012
الدولة: حضن يسوع
المشاركات: 18,415
انثى
 نقاط التقييم 47500950 نقاط التقييم 47500950 نقاط التقييم 47500950 نقاط التقييم 47500950 نقاط التقييم 47500950 نقاط التقييم 47500950 نقاط التقييم 47500950 نقاط التقييم 47500950 نقاط التقييم 47500950 نقاط التقييم 47500950 نقاط التقييم 47500950
الموضوع دا ليه عوامل كتير
ناس كتير مشتركة فيه من اول اللى بيحط المرتبات للموظفين
لحد اللى بيروح يخلص مصلحة علشان مايقفش طوابير
فيدفع للموظف علشان يخلصله مصلحته

بس البلد كلها مفهاش حاجة عدلة هانبص ع دى

R.O.R.O غير متصل   رد مع اقتباس الرد السريع على هذه المشاركة
قديم 20-11-2016, 08:58 PM   #6
soso a
Jesus Loves Me
 
الصورة الرمزية soso a
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
الدولة: فى حضن يسوع
المشاركات: 18,070
انثى
 نقاط التقييم 19937985 نقاط التقييم 19937985 نقاط التقييم 19937985 نقاط التقييم 19937985 نقاط التقييم 19937985 نقاط التقييم 19937985 نقاط التقييم 19937985 نقاط التقييم 19937985 نقاط التقييم 19937985 نقاط التقييم 19937985 نقاط التقييم 19937985
اه والله
عندك حق
soso a غير متصل   رد مع اقتباس الرد السريع على هذه المشاركة
إضافة رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
الفرق بين الرجـوله والـ.....!! !! MR.BeBo !! المنتدى العام 8 06-09-2013 11:53 PM
كل سنه وانتي طيبه يا ..... والف مبروك علي ال........ !! Coptic Lion !! التهاني والمناسبات 31 16-10-2012 02:19 AM
الاخوان حاولوا اغتيال عبد الناصر عدة مرات بالتعاون مع الموساد والـ CIA صوت صارخ الاخبار المسيحية والعامة 8 07-06-2012 09:19 AM
خسارة والف خساره MarMar2004 ركن الاجتماعيات و الشبابيات 1 11-02-2008 12:25 AM
على رأى المثل اسمع ممكن ارى نص نص اتكلم لا والف لا BITAR المنتدى الترفيهي العام 4 01-09-2007 06:45 PM


الساعة الآن 12:47 PM.



دعم خاص من vBulletin لمنتديات الكنيسة
©2000 - 2019، Jelsoft Enterprises Ltd
جميع حقوق الطبع محفوظة لمنتديات الكنيسة