apostle.paul
...............
- إنضم
- 8 ديسمبر 2009
- المشاركات
- 16,118
- مستوى التفاعل
- 1,437
- النقاط
- 0
الموضوع مش طويل ومش صعب لكنه كذبة اسلامية لمحاولة تغطية عورة الاسلام
عضو فى احد المنتديات الاسلامية بل انه مدير المنتدى بيحاول يكذب على المساكين القراء المسلمين
نعلم ان من الذين ارخوا وكتبوا عن يسوع فى التاريخ المؤرخ اليونانى تاسيتوس
وقبل ان نتكلم عن تاسيتوس تعالى نشوف الاخ بيقول ايه
ولا اعلم ما قيمة هذا الشخص اصلا علشان شئ يعينه ولا لا يعنيهإذاً مؤرخى القرن الأول ، و هم من يعنونا بالأساسو بالأخص معاصرى المسيح، لم يذكروا شىء عن صلب المسيح ، و تاسيتوس هذا ليس من معاصرى المسيح بل ولد فى 56م و مات 117م ، فبأى شىء تتحدث أنت ؟!
هل انت ليك قيمة مثلا فى هذة الامور
لكن قبل نرد
ان كان لازما على الشخص ان يكون معاصرا لشخص اخر لكى يؤرخ لحياته
فما دخل محمد بحياة المسيح ؟؟؟
لا يا كافر دا وحى يوحى
بس انا مش مؤمن بانه وحى يبقى هو ساقط من الناحية التاريخية لانه يفصله زمنيا عن المسيح قرون ومكانيا الالاف من الاميال
فلا راه ولا عاش فى بيئته
وبنفس المقياس
يوحنا الرسول راه وعاش معه
متى راه وعاش معه
مرقس راه وعاش معه
يعقوب راه وعاش معه
بطرس راه وعاش معه
وكل هؤلاء كتبوا عن ذلك الشخص وارخوا لحياته
فلماذا لا تقبل شهادتهم اللى تعتبر اقوى شهادة من شهود عيان
كتب محرفة ومش مؤمن بوحيها
وهكذا انا ايضا لا اؤمن بمحمد ولا بالهك ولا بقرانه
يبقى العامل المشترك بينى وبينك هو فحص تلك الكتب على ضوء التاريخ وليس على ضوء الايمان
وعلى حسب التاريخ فالموثوق فيه هو من كتبوا عن ذلك الشخص ممن عاينوه وعاشوا معه وليس ما كتبه شخص مدعى النبوة بعد قرون منه ولم يرى اى شئ عنه
لكن ليه الاخ دا فلفص من الموضوع وقالك اصله مش عايش فى القرن الاول يبقى ميهمنيش
لان فى اجماع بين المؤرخين ان يسوع الناصرى صلب ومات
وهذا هو نفس ما ذكره نقلا عن دائرة المعارف الكتابية
ولانه معرفش يفلفص من الموضوع قالك اقول اى كلامجاء فى [درائرة المعارف الكتابية - الجزء الرابع - ص: 256] : "كان المؤرخون للقرن الأول ينظرون إلي المسيحية باحتقار، ومن ثم نادراً ما اهتموا بذكر الأحداث المرتبطة بالكنيسة.وعندما تحدث "تاسيتوس" (Tacitus) المؤرخ الروماني عن اضطهاد المسيحيين الذي أعقب حريق نيرون لروما، أضاف للتوضيح، أن كلمة "مسيحي" مشتقة من اسم "المسيح" وهو لقب لرجل يهودي نفذ فيه بيلاطس البنطي الحكم بالإعدام."
نبدأ الجد
من هو تاسيتوس اللى هذاالشخص يقول لا يعنينى
يدعى تاسيتوس بعظيم المؤرخين فى روما القديمة وهناك اعتراف بين الدراسين عن اخلاقه بانه نزيه وصالح
لم يقل هذا انا بل قال ذلك موسيس هاداس فى مقدمة اعمال تاسيتوس
He has been called the “greatest historian” of ancient Rome, an individual generally acknowledged among scholars for his moral “integrity and essential goodness.
. Moses Hadas, “Introduction” to The Complete Works of Tacitus (New York: Random House, 1942), pp. IX, XIII–XIV.
يعنى باختصار بحلول ثمانيات القرن الاول كان عمره حوالى 30 سنة
فليس كما يحاول هذا الكذاب ان يوهم الغلابة انه يفصل زمنه عن زمن يسوع قرون
بل انه معاصر لزمن الرسل انفسهم
وهو اهم مؤرخ يونانى يكتب تاريخا عن اباطرة روما
لديه كتابين الكتاب الاول يدعى The Annals يغطى الفترة ما بين موت اغسطس سنة 14 الى فترة نيرون سنة 68
والكتاب الثانى the Histories يغطى الفترة ما بعد نيرون الى زمن دومتيان 96 ميلادية
The Annals cover the period from Augustus’ death in AD 14 to that of Nero in AD 68, while the Histories begin after Nero’s death and proceed to that of Domitian in AD 96.
Habermas, G. R. (1996). The historical Jesus: Ancient evidence for the life of Christ. Rev. ed. of: Ancient evidence for the life of Jesus. (188). Joplin, MO: College Press Publishing Company.
Habermas, G. R. (1996). The historical Jesus: Ancient evidence for the life of Christ. Rev. ed. of: Ancient evidence for the life of Jesus. (188). Joplin, MO: College Press Publishing Company.
المذكور عن يسوع كان فى الكتاب الاول The Annals اللى بيعتقد انه كتب فى سنة 115 ميلادية يعنى بعد موت اخر الرسل بحوالى 15 سنة
ملخص ما قاله تاسيتوس عن يسوع
انه اعدم بواسطة بيلاطس البنطى فى عهد طيباريوس
who was put to death by the Roman procurator Pontius Pilatus (also Latin), (3) during the reign of emperor Tiberius (AD 14–37).
.من اين استمد تاسيتوس معلوماته؟
يشرح لنا فريديك بروس هذة النقطة ويقول
من الملفات الرسمية ربما تكون فى احدى تقارير بيلاطس للحاكم وكان هناك فرصة لتاسيتوس انه يطلع عليها بسبب وجوده فى الحكومة
Tacitus had to receive his information from some source and this may have been an official record. It may even have been contained in one of Pilate’s reports to the emperor, to which Tacitus would probably have had access because of his standing with the government.
. F.F. Bruce, Christian Origins, p. 23.
هذا المؤرخ لم يكن يؤرخ لاساطير ايها الغنوصى لكنه كان يؤرخ تقارير رسمية فى الدولة الرومانية
دا اللى انت بتقول عليه لا يعنيك؟؟؟؟؟
امال محمد هو اللى بعنيك؟
طيب انا هديك مؤرخ يسبق زمنه حتى كتابه الاناجيل وايضا ذكر موت يسوع
المؤرخ Thallusثالوس
يقول عنه هابرماس فى كتابه يسوع التاريخى
The death of Jesus may have been mentioned in an ancient history composed many years before Tacitus, Suetonius, or Josephus ever wrote and probably even prior to the Gospels.
موت يسوع ذكر فى تاريخ قديم تم تاليفه سنين عدة قبل تاسيتوس وقبل Suetonius وقبل يوسفيوس وقبل حتى كتابة الاناجيل
سنة 52 كتب ثالوس تاريخ عن منطقة البحر الابيض المتوسط فى الشرق من حرب تروجان الى وقته كما ذكر فريدرك بروس فى كتابه المذكور بالاعلى
Circa AD 52, Thallus wrote a history of the Eastern Mediterranean world from the Trojan War to his own time
.المفاجاة انه لم يكتب فقط عن موت يسوع بل ارخ عن الظلمة التى غطت الارض كلها وقت صلب المسيحهذا التقرير ذكره المؤرخ يوليوس افركانوس وقال
On the whole world there pressed a most fearful darkness; and the rocks were rent by an earthquake, and many places in Judea and other districts were thrown down. This darkness Thallus, in the third book of his History, calls, as appears to me without reason, an eclipse of the sun
اهمية التقرير دا قال ان الظلمة التى حدثت بلا سبب وليس ميعاد كسوف شمسويقول ويلس فى كتاب بعنون هل وجد يسوع
ان افريكانوس ذكر ان ثالوس ربط الظلمة التى حدثت بصلب يسوع
Africanus only implies that Thallus linked the darkness to Jesus’ crucifixion
.Wells, Did Jesus Exist?, pp. 12–13
ويعود جراى هابرماس يسرد اهمية شهادة ثالوس التاريخية كالاتى
رقم واحد
الانجيل المسيحى او على الاقل قصة الصلب كان معروفة فى منطقة البحر الابيض بحلول منتصف القرن الاول
(1) the Christian gospel, or at least an account of the crucifixion, was known in the Mediterranean region by the middle of the first century AD
.كان فى ظلام منتشر فى العالم وقت صلب يسوعThere was a widespread darkness in the land, implied to have taken place during Jesus’ crucifixion
.يكفى ذلك لان لسه فى كتير جدا سواء يوسفيوس او التلمود او مؤرخين البلاط الملكى زى بيلينى الصغير ولوسيان وغيرهم
كل الادلة التاريخية تثبت شئ واحد اننا نملك الحق المؤرخ وان النصارى اللى اتبعوا محمد يتعبون اساطير غنوصية مرفوضة تاريخيا ومنطقيا
موضوع ذات صلة
يسوع التاريخ فى وثيقة غير انجيلية تعود للقرن الاول
.
التعديل الأخير: