معلش يا جماعة فيه سوء فهم هنا .... تعالوا الأول نفهم ماذا قصد بولس بالشعر الطويل
أولا ... بولس الرسول ماتكلمش هنا على طول الشعر بشكل عام .. لأنه هو نفسه كان عنده شعر طويل فى يوم من الأيام بسبب نذر !
نقرأ من سفر أعمال الرسل 18 : 18
: و اما بولس فلبث ايضا اياما كثيرة ثم ودع الاخوة و سافر في البحر الى سورية و معه بريسكلا و اكيلا بعدماحلق راسه في كنخريا لانه كان عليه نذر "
"
يفسر المفسر دايفيد جوزيك نص الكتاب المقدس فى كورنثوس الأولى 11 : 14 بالأتى
Based on this verse, many people have thought that it is a sin for a man to wear long hair – or, at least hair that is considered long by the culture. But long hair in itself can be no sin; after all, Paul apparently had long hair for a time in Corinth as a part of a vow (Acts 18:18). But, the vow would not have meant anything if long hair was the norm; that's what Paul is getting at!
يعنى بيقول أن
هنا بولس الرسول مش بيتكلم عن الشعر الطويل أذا كان فى حدود العادى فى أيامه ... و ده يشمل تطويل الشعر بسبب نذر مثلا ... برضه بولس الرسول بيتكلم عن أيه ؟؟
نقرأ من موقع tektonics.org
"
oth not even nature itself teach you, that, if a man have long hair, it is a shame unto him? Critics ask how Paul can say this in light of associations of long hair in the OT. But the comparison that Paul makes is to the long hair of a woman - so that this is a matter of what was considered "long" in Paul's day. We find the same issue dealt with in ancient writers like Strabo, who complains of men wearing their like that of a woman. According to one Hellenistic-Jewish writer, "Long hair is not fit for boys, but for voluptuous women." Philo says that a man's hair is too long if it can be piled on top of the head in braids. Therefore, Paul's reference is entirely appropriate in context. (The Greek word here actually refers to tresses of hair; snide observation about portraits of Jesus with long hair are off the mark.) "
يعنى بيقولك أن الشعر الطويل اللى كان يقصده بولس فى أيامه( و فيلو الفيلسوف لاحظ نفس الملاحظة) هو الشعر الطويل المضفر و المجدول فى جدائل كالسيدات .... حتى أن الكلمة اليونانية هنا تشير الى الشعر الطويل جدا كالسيدات المجدول فى جدائل اللى يقصد بيه التباهى و أظهار الجمال ... و هذا طبعا بعيد كل البعد عن الشعر الطويل الذى هو للنذير و بالتالى بعيد كل البعد عن طول شعر المسيح فى الكفن أو الصور .... يعنى بولس الرسول هنا بيحذر من التشبه بالسيدات فى تطويل الشعر و تضفيره لأظهار الجمال لأنه لا يتماشى مع الرجولة ... هذا لا علاقة له من قريب أو بعيد بطول شعر النذير أو المسيح ...
مصادرى
http://www.studylight.org/com/guz/view.cgi?book=1co&chapter=011
http://www.tektonics.org/TK-CORIN.html