عمل الرحمه والشكر

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
بسم الاب والابن والروح القدس
الاله الواحد
امين
جايز الموضوع يكون غريب على منتدى الاجتماعيات بس بصراحه دى قصه واقعيه ممكن تحصل لاى حد فينا قبل الاعياد انا حابه انكم تشاركونى فى قرايتها وفى اضافه التعليقات كمان


شباب
وقت الصوم المقدس هو الوقت اللى فيه المشاعر
ترتقى الى فوق

الصوم بيخلى الانسان يكون حنين ولطيف
والأهم
وقت الصوم
وخصوصا الصوم الكبير
هو افضل وقت تسمع صوت ربنا بوضوح وتفهم
كويس قصد ربنا من اعماله اليومية فى حياتنا

نرتقى بمشاعرنا
وتوصل رسالة لقلبنا وتمسه
يعنى

يعنى اقصد

..........
!!!!!!!!
المهم

كاترين


لما اقترب عيد القيامة
حبت كاترين انها تشترى هديه للبابها وللمامتها
اخذت العربية بتاعتها ونزلت وسط البلد

ابوها ومامتها اغنياء مش ناقصهم شئ
بس هى قررت انها تشترلهم هدايا غاليه
وفعلا
اشترت لكل واحد برفان
ثمن كل الزجاجة300 جنيه

المهم
كان المحل زاحمة جداااااااااا
ووقفت حوالى ربع ساعة علشان تتدفع الفلوس

لقت قدمها ولد وبنت شكلهم بسيط
ما ينفعش انهم يدخل محل فاخر

والد عنده11 سنه واسمه محب
وبنت 10 سنين اسمها رحمة

شوفوا اللى حصل

ولصوا الواد والبت عند الكاشير


الكاشير: ايوة
محب: لو سمحت بكام الجذمة ديه
الكاشير: الجذمة الحريمه ديه130 جنيه
محب: يااااااااه
الكاشير: انت هتشترى يا حبيبى ولا لا؟؟؟
المحل زحمة
محب: لا الفلوس اللى معايا مش هتكفى
رحمة: لا ما ليش دعوة انا عاوزة الجذمة ديه


كانت رحمة مسكة الجذمة كانها مسكة كنز

الكاشير: وبعدين احنا مش فاضين
رحمة : ممكن اجيبك الباقى بعد العيد لما اخد العيدية
محب: لا يا رحمة اكيد مش هينفع
الكاشير:وبعدين قلتلكم مش هينفع والمحل زحمة لو سمحت سيبوا الجذمة


كل ده حصل قدام كاترين


لاحظة كاترين شئ غريب
واستغربت جدا

الجذمة الحريمى كانت مقاس كبير
مش هتنفع اكيد البنت الصغيرة

طلعوا الولد والبنت من الطابور وهما زعلنين

لان كل اللى معاهم35 جنيه

!!!!!!!!!
!!!!!!!!

كاترين نادت على الواد والبنت
وقالت للكاشير: انا هدفعلك حق الجذمة الحريمى ديه

شكرها الكاشير على اخلاقها العالية

مسكت الولد زالبنت وسألتهم



كاترين:قليلى يا حبيبتى هى الجذمة ديه لمين؟؟؟
رحمة: لماما
سكتت كاترين وقالت للولد محب:انت هتجيب الجذمة ديه لمامتك؟؟؟
محب: ايوة يا تنت
كاترين: واشمعنا الجذمة ديه بالذات؟؟
رحمة : عشان بتلمع
كاترين: مين اللى اخترها؟؟؟
رد محب واخته بصوت واحد: احنا الاثنين
كاترين: طيب ليه يا حبيبى اخترتوها بتلمع


رد

مفجأة
رد
نزل دموع كاترين
رد
يخلى الحجر يتكلم

رد اغرب من الغرابه



محب : اصل ماما تعبانة جدا
رحمة:كمان بابا قلنا ان ماما يمكن تعيد العيد ده مع بابا يسوع فى السماء

وكمل محب وقال: وكمان الاستاذ قال ان فى السماء كل شئ حلو وبيلمع حتى الارض فى السماء بتلمع
علشان كده قلنا نجيب لماما جذمة بتلمع وتمشى بيها على الارض اللى بتلمع



حقيقى دموع كاترين فرت من عنيها فى ساعتها
لما سمعت القصة ديه


كاترين دفعت الحساب ونسيت تدفع ثمن البرفان ونسيت حتى البرفان

واخذت العربية بتاعتها وطارت على البيت

باست ابوها وامها

ودخلت على غرفتها
ورفعت ايديها وطلبت بدموع
وقالت:يارب انا بشكر على ابويا وامى
احفظ حياتهم
ربى والهى يسوع المسيح
البنت والولد اهتموا بامهم العابرة اليك
وانا لم اهتم
ان اقدم لك شكر من اجل حياة ابويا وامى
رسالتك وصلتنى يا ربى
++++++++

احبائى وانتم كمان جاتلكم رسالة الليله دي؟؟؟؟
هل احنا بنشكر ربنا على كل شيئ على اهالينا اللى كل يوم بيزعقولنا بس ده لمصلحتنا
هل بنعطى ربنا اصلا بقلب مسرور ولا بنديله علشان ناخد المكافاه وبس؟
هل مشارعرنا بتتحرك تجاه مواقف زى دى ؟ طب بيكون رد فعلنا ايه ؟ ياريت نتحاور مع بعض
يلا ياشباب gooooooooooooooo:banned:

ارجو التعليق​
 

ramia

New member
عضو
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
شكرا على القصة الحلوة ,, فعلا الانسان كتير اوقات بنسى يشكر ربه على النعمة الي هوه فيها وبنسى كمان انها ممكن تروح منه في اي لحظة . بشكرك يا رب على كل النعم الي عندي .
 

jim_halim

غريب في ارض غريبة
عضو مبارك
إنضم
16 نوفمبر 2006
المشاركات
892
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
الإقامة
الهي صخرتي به احتمي.ترسي وقرن خلاصي وملجإي.
سلام و نعمة ..

قصة مؤثرة فعلاً .. و أد أيه أحنا محتاجين أننا نصلي و نشكر ربنا في كل وقت ..

و فعلاً أحنا أحياناً كتير بنبقي مش حاسين بالنعمة اللي معانا .. و بنحس أنها خلاص من المسلمات في حياتنا .. مع أن نعمة ربنا حقيقي كبيرة و قوية في حياتنا ..

أفتكر سمعت في وعظة أن : " ساعات نعم ربنا و بركته في حياتنا اليومية بتبقي عامله زي المحفظة اللي بنحطها في جيبنا و ننساها و مش بنحس بوجودها .. و مش بنحس بيها و بأهميتها إلا لما بتتسرق .. "

و أن كمان : " أحنا عندنا مفهوم خاطيء جداً .. و هو أن ربنا بيدينا و بيجازينا علي قد ما نستاهل ..
لكن في الحقيقة أحنا بناخد أكتر بكتير قوي من ما نستاهل .. و متهيألي الإنسان اللي بيدرك المعلومة دي مش ها يقدر إلا أنه يعطي الشكر و التمجيد لله "

أعطنا يا رب أن نسبحك و نشكرك في كل حين و نمجد أسمك القدوس

 
التعديل الأخير:

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
ميرسى لمشاركتكم معايا فى الموضوع ولو انى كنت اتمنى ان عدد المشاركات يكون اكتر من كده بس ميرسى ليكم

ارجو تجاوبونى حد فيكم اتحط فى موقف زى ده قبل كده مش شرط طبق الاصل يعنى
 

ramia

New member
عضو
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
هاي انا صار معي كتير مواقف بس هاد موقف كتير اثر فيني خلاني اشكر الله على نعمة النظر ,, كنت في مخيم للشبيبة وكان عددنا اكتر من 30 شخص وكان معانا شب ضرير ففي يوم بالليل خلانا المشرف نمشي في طابور طويل في الشارع وكان الشب الضرير هو الي بقودنا ونحنا مغمضين عيونا وكنا مطمنين وقتها, ياالله وقتها شو كان شعونا رهيب .
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
كملى يا راميا بجد حكايتك حلوة كملى ايه اللى حصل بعد كده ماكنتوش خايفين
ما عترضتوش ازاى الضرير ده يقودكم
 

rania-grg

New member
عضو
إنضم
12 ديسمبر 2006
المشاركات
238
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
قصة جميلة جدا ....ربنا يعوض تعبك.
ابسط شىء نقدمه لربنا هو الشكر ولساننا يعجز عن تقديم الشكر الائق ليه.
 

fullaty

طالبه معونه
عضو مبارك
إنضم
27 نوفمبر 2006
المشاركات
2,382
مستوى التفاعل
79
النقاط
48
قصة حلوة اوى وفعلا لازم نشكر المسيح على كل االلى عندنا والكنيسة دايما بتعلمنا دة يعنى فى صلاه فى القداس اسمها صلاه الشكر وده غير فلنشكر صانع الخيرات اللى بنصليها كل ساعة
بس طبعا المهم يبقى الشكر من القلب مش كلام بس وانا لما بحس ان الدنيا متكركبة عليا اقعد مع نفسى واقول انا عندى كذا وكذا و ده بيحسسنى بسلام داخلى
بس انا محصلش معايا زى الموقف دة بتاع كاترين ومش عارفة لو مكانها كنت عملت اية
 

ramia

New member
عضو
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
شكرا يا atramiss لأ مكناش خايفين بالعكس كنا كتير مبسوطين ومتطمنين , لأن الشب عايش طول عمره في العتمة ومتوكل على الله وعلى العصاي الي بإيده .
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
اجمل حاجه انه متوووكل على الله

اما بالنسبه لصلاة الشكر والقداس زى ما اختنا فيبى قالت كله كلام كويس واؤيدك فيه 100 بالميه
بس السؤال بقى هل الشكر ده من قلبنننننننننننننننننننننننننننننا ولا من لسانا بسسس؟
 
أعلى