الملائكة الساقطة والارواح الشريرة ..

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ي

ياسر رشدى

Guest
انا موش عارف اصحابي وحبايبي مستعجلين ليه ونزلوا بالفيناله قوام قوام :cry:

ياجمااااااااعه انا كاتب يتبع !!! يعني لسه :59: !!؟

انا كنت ناوي اقولكم القصة بتاعتي :close_tem
طبعا في حاجات مشتركة مع القصة دي
لان فعلا انا كان عندي تعب مشابه لصديقي ده
بس باعراض مختلفة .. والاعجب انها راحت لوحدها
بعد دعائي لربنا انه يشفيني وده كان في بلد اخر ومكانش في مصر

ولكن كنت بادور علي سبب ليه وده اللي خلاني اروح مع صاحبنا ده للشيوخ والدجل والحاجات دي ، وخلاني كمان اقف في الطابور عشان اخش مع اللي داخلين .. واخيرا خلاني اعمل قسطرة للاطمئنان لاحسن يكون عندي حاجة زي صاحبنا ده .. يعني مكانش فرجة بس :smile02

طبعا انا كده خلصت القصة ولكن مع اضافات وتعديل وحذف لا تغير من الاحداث في شئ

ويتبقي اني احكيلكم عن اللي انا حسيت بيه لما لف الفوطة حوالين رقيتي بمنتهي الدقة واللي حصلي بعدها بايام في البيت واعتقد انه ليه علاقة
بما حدث عند هذا الشيخ

دلوقتي ارد علي اصدقائي الجمال اللي شرفوني بالردود

 
ي

ياسر رشدى

Guest
[FONT=&quot]تصدق أنا كنت بدأت أتوغوش على أخته !
[FONT=&quot]ياترى عاملة أية في كندا .. جوزها كويس معاها وألا لأءة !!
[FONT=&quot]ياترى خلفت ؟ وعيالها بقيوا شكلهم أية دلوقتي ..[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]كويس أنك طمنتنا عليها .. فيك الخير والله يا ياسر [/FONT]
[FONT=&quot]هبعت لـ " عبد يسوع المسيح " أطمنه على أخت صاحبك[/FONT]
[FONT=&quot]هو كمان كان قلقان أوي عليها [/FONT]
[/FONT]
ياعم واني مالي هو اني هاناسبوها ولا مؤاخذة :p30:
وعبده اهوان لا قلقان ولا حاجة ومجابش سيرتها

سعاتك لما بتكتب سيناريو .. مش بتذكر الاحداث وملابساتها والظروف والجوابات النفسية المحيطة بيها :hlp:
عشان الناس ماتنامش :a4: او ماتطلعش تضرب كف بكف :t16: او مش فاهمه حاجة :dntknw:، لازم شوية حبشتكنات ياعبووووود لزوم الصسبنس :budo:
[/FONT]
 
ي

ياسر رشدى

Guest
أسف على التأخير ..
الناس اللى بتشتغل فى الموضوع ده أربع أنواع ..
* واحد بتاع ربنا ( موهبة أخراج الأرواح الشريرة ) ودى نسبة ضئيلة تكاد لا تذكر ...
* واحد بتاع الشياطين ( يعنى بينه وبين الشيطان اتفاق ) ودول نسبتهم مش كتير ..
* واحد نصاب وبتاع حوارات ( مش عارف سحلية نتاية ورجل ديك وكلام فاضى ) ودول النسبة الأكبر ..
* واحد عنده قدرات شخصية ( ودى فئة نادرة )
والناس المترددين عليهم ثلاث انواع ..
- واحد ممسوس فعلا ( ودول نادرين )
- واحد مريض نفسى أو عضوى بس مش لاقى علاج ( ودول كتير )
- واحد ماعندوش حاجة ( بس درويش ) بيلاقى نفسه فى جو الخزعبلات ..
بالنسبة للرد على أسئلتك ..
السؤال الأول زى ما حضرتك أجبت ( لأ )
السؤال الثانى أه ليها تأثير لو هو فعلا مس .
ولا يهمك ياقمر .. كفاية انك شرفتني في موضوعي
.....
يوم ورا يوم .. بتثبتلي ان دماغك جامده ومتكلفة

اجابات الاسئلة هي نفس اجاباتي ولا اي تعديل عليها

ونفس الشئ بالنسبة للمترددين

اما تقسيمات المشتغلين فانا فاهم انت ليه حطيت التقسيم الاولاني :yaka:

وتقسيماتك قريبة جدا من تقسيماتي
لكن هاضطر اختصرها للاتي

- ناس بتستعين بملائكة بعد استحضارها بالتعزيم
- ناس نصابة فعلا وبستعيني بالحيل والخداع وخفة اليد لايهام ضحاياهم

طبعا الملائكة التي تمس البشر وتؤذيهم نفسيا وعضويا هي ملائكة ساقطة خالفت الناموس الذي
وضعه الله بعدم التدخل
 
ي

ياسر رشدى

Guest

[FONT=&quot]شوفت ؟!! ... أهو الراجل أطمن أهوه
[FONT=&quot]أنا ولي من أولياء الله الصالحين
:smile01
[FONT=&quot]بس تعالى هنا قولي ..[/FONT]
[FONT=&quot]أية ( الهليكوبتر بريدج ) اللي جت لصاحبك دي ؟ [/FONT]
[FONT=&quot]وأية علاقة الملائكة الساقطة والناجحة بـ .... كندا ؟![/FONT]
[/FONT]
الصراحة .. انت فعلا ولي من اولياء الله ..
انا شفت الوقت .. يعني انت بتكتب وهوه كمان
فيك شئ لله .. مدد ياعبووووووود مددددددددااااد

والله ياعبود انا نقلت اللي الدكاتره قالوه بالحرف
انما ايه داهون اني زيك بالظبط .. هليكوبتر هليكوبتر
لو فيه داكتور يشرحلنا يبقي كارتر خيره

كنكا :t23: .. يعني بحكيلك انه ربنا اكرمه وكده بعد الشدة تي

[/FONT]
 
ي

ياسر رشدى

Guest

لا يا راجل؟!! هاهاها.. وجاي على نفسك ليه؟
icon10.gif
طيب يا نجم سامحني بقا معلش أنا كده أوروفوار للأسف. كان بس نفسي تقول من البداية إنك ناوي على "رواية" أو "سيرة ذاتية". هاهاها. باختصار بعد ما سعادتك مشكورا طلبت رأيي المتواضع قلت طيب على الأقل أتابع وأشوف.. على الأقل أتابع.. (في العادة لا أتابع ولا أقرأ حتى رأس الموضوعات في العام – إلا فيما ندر، ومن أسماء معينة). أول بقا ما لقيتها "مسلسل" كشفت راسي ودعيت على إيريني! الله يسامحك يا إيريني انتي اللي بدعتي البدعة دي! :) طبعا لا أفهم أبدا سبب هذه المسلسلات إذا كان فيه فعلا رغبة صادقة في الوصول لإجابات وحقائق أو على الأقل بدء البحث والتفكير والنقاش حولها! لكن في النهاية كل واحد طبعا حر في فكره وطريقته، خاصة إن قليل جدا من الناس هم اللي بيدوّروا فعلا عن إجابات وعايزين بجد يفهموا "الشو" ده بيدور إزاي (بغض النظر تماما عما يزعم أغلبية البشر).
icon10.gif
على أي حال أجدني للأسف يا صديقي مضطرا عند هذا الحد أن أعتذر لأنني فعلا لن أستطيع المتابعة وبصدق لا أملك الوقت، ولكن أيضا يسعدني قبل انصرافي أن أشارك معك ـ ومع قارئك المهتم ـ على الأقل ببعض الإشارات المختصرة في ضوء ما قرأت حتى الآن، لأن الموضوع هام بالفعل، وأيضا لأن المعرفة كما أقول دائما أمانة ويجب كما انتقلت إلينا أن ننقلها أيضا لغيرنا، فسامحني للمقاطعة (على أن تستأنف طبعا بعد انصرافي هذا المسلسل كيفما تريد).
icon10.gif



أولا السؤال الرئيسي
هل هذه الارواح يمكن ان تتسبب في الامراض العضوية والنفسية؟ الإجابة في رأيي البسيط والمتواضع جدا هي نعم أستاذنا الحبيب، بلا أدنى شك. تحفظي الوحيد هنا هو فقط كلمة "تتسبب" وماذا تعني حقا، كما أشرت بالفعل سابقا في موضع آخر. هذه على أي حال هي الإجابة باختصار ولكن أضيف أيضا ما يلي لأجل الفهم وإزالة أي لبس أو تناقض:

هناك بوجه عام ثلاثة مستويات للوجود في عالمنا: المستوى السببي، والمستوى الروحي، والمستوى المادي. هذه المستويات تتأسس وتتداخل ويقوم بعضها فوق بعض. يعني لكي يظهر أي شيء بهذا العالم لابد أولا أن يوجد في المستوى السببي، ثم ينعكس في المستوى الروحي، ثم يظهر أخيرا في المستوى المادي. كل ما تراه وتسجله حواسك في هذا العالم إذاُ ـ كله بلا استثناء ـ له "معادل" روحي إذا جاز التعبير، كما أن كله بلا استثناء لابد أن "ينشأ" أولا في المستوى السببي (ولهذا تحديدا نسميه "السببي" فهو سبب كل شيء).

هذا المستوى السببيّ بالتالي هو "العقل الإلهي" نفسه، مع بعض التجاوز. هذا هو اللوجوس، "الابن" في اللغة والفهم المسيحي، "بهاء مجد اللاهوت ورسم جوهره" حسب وصف الرسول. بالتالي في هذا "النور الإلهي" ـ ومنه ـ يظهر كل شيء، فالشيء "يوجد" بمجرد "معرفة" الله عقلا له، ثم من هناك تبدأ رحلة التجلي والظهور. ولأن هذا هو العقل الإلهي ـ أو بتعبير أدق "العقل الكليّ" ـ نسمي هذا المستوى أيضا "المستوى العقلي" أحيانا.

يمكن بالمثل وصف المستوى الروحي بـ"الطاقيّ" أيضا، لأنه يرتبط بـ"طاقات" ما زال العلم يحاول فهمها ورصدها، ورغم أننا حققنا بالفعل بعض النجاح معمليا فإننا نعرف أن العلم لا يمكنه أبدا الإحاطة بهذا المستوى تماما، لأن بعض الطاقات ـ الطاقات الأكثر رهافة وعلوا ـ هي بالأحرى طاقات إلهية تفوق العقل والإدراك كليا في درجة رهافتها وسموها (طاقات ترتبط مباشرة حسب اللغة والفهم المسيحي بروح الله القدوس).

ثم أخيرا يظهر العالم المادي أو الفيزيائيّّ كما نعرفه وكما تسجله حواسنا وكما يقوم العلم التجريبي عموما بدراسته، فهذا هو ميدان العلم الرئيسي.

وعليه فكما ترى: المقارنة التقليدية بين نموذج الشياطين القديم من جهة (في المستوى الروحي الطاقيّ) ونموذج الفيروسات الطبي الحديث من جهة أخرى (في المستوى الماديّ الفيزيائيّ) مقارنة لا معنى لها، بل لا تستقيم ابتداء، لأنها مقارنة بين مستويين مختلفين جذريا وكليا من مستويات الوجود. المرض نفسه لا شأن له بهذا أو ذاك، إذ يوجد بالمستوى السببي أو العقلي أولا (رغم أن الله لم يخلقه، ولكن هذه قصة أخرى). بل أكثر من ذلك: المرض لا يوجد حقيقة إلا بهذا المستوى السببي، الخفيّ تماما عن حواسنا وإدراكنا! ما نراه في عالمنا هو فقط "انعكاس" هذا المرض ليس المرض نفسه، كأنها صورة في مرآة. فإذا كنا في العالم "الروحي" فإن المرض ينعكس هناك بما يتناسب مع ذلك العالم، أي في هيئة تكوينات الطاقة التي نسميها الأرواح أو الشياطين. أما إذا كنا في العالم الماديّ فإن نفس المرض ينعكس ولكن بما يتناسب أيضا مع هذا العالم، أي في هيئة تكوينات بيولوجية نسميها فيروسات، أو بكتريا.(1) (وفي أغلب الحالات يرتبط كل ذلك مع بعضه بعضا: الورم مثلا أو الضمور أو الالتهاب أو الخلل عموما هو "المعادل" المادي لهذه الطاقة السلبية.. هو "الصورة" المادية لتلك الطاقة المختلة أو التدميرية ـ أو "الشيطانية" ـ الحبيسة بالجسد! علاج أحدهما من ثم يؤدي بالضرورة إلى علاج الآخر).(2)

أطلت كثيرا عما كنت أتوقع رغم الاختصار الشديد! دعنا على أي حال نختم بنقطتين أكثر اختصارا:


ثانيا: فيديوهات فضيلة الملا
طبعا لا تعليق. :) ده "أكل عيش" والراجل حتى ترك رقم تليفونه مع كل فيديو في اليوتيوب. بالتالي لا تعليق ربنا يسهل لعبيده ويدبّر ملكه حسب مشيئته (أخواتنا بالذات في السعودية والخليج معاهم قرشين زيادة وفي نفس الوقت بيحبوا أوي الحكايات دي). :) خلينا بالتالي ننتقل للنقطة اللي بعد كده على طول ونستغل الوقت في أمور أكثر جدوى. (ربما لاحقا ـ وفي ظروف أفضل مفيهاش نظام المسلسلات ده ـ نبقا نحاول نفهم بالتفصيل ماذا يفعل حقا فضيلة الشيخ).


ثالثا: أين يقف العالم؟
أعرض عليك في المقابل هذا الفيديو(3) وفيه ترى علاج إعجازي حقيقي للسرطان على الهواء مباشرة ـ صوت وصورة ـ وفي إطار طبي كامل! هذا الرجل ـ جريج برادن ـ من أشهر الباحثين حاليا في هذا المجال بالعالم وله عدة كتب هامة، وهذا جزء صغير من محاضرته في إيطاليا قبل أعوام:

[YOUTUBE]ldy-xg26xmU[/YOUTUBE]​

طبعا أوافق شخصيا على كل ما يقول برادن هنا ولكن ليس تماما. (أتحفظ تحديدا على ذلك الجزء الذي يشبه أفكار حركة الـ"New Age": فيلم "السر" و"قانون الجذب" وكل هذه الأمور). على أي حال كل ما يعنيني حقيقة هنا هو فقط هذا الفيلم القصير الذي عرضه برادن للجمهور الإيطالي وهذا المستشفي الصيني الذي لا يعتمد على أية أدوية، أو كما يسميه: Medicineless Hospital. بكل حال ـ وبغض النظر عن مدى اتفاقي شخصيا مع برادن ـ نحن هنا كما هو واضح بدأنا أخيرا "نتكلم جد" يا أستاذ ياسر :) (مع احترامي طبعا لك ولفضيلة الملا وكل أصحاب الفيديوهات الشبيهة والتي أتيت حضرتك مشكورا بعينة فقط منها).(4)


كنت أود الحديث أكثر عن المستوى الطاقيّ أو الروحي وعن طاقات الشفاء عموما وأيضا عن السيد المسيح وعن تلك "القــوة" الغامضة التي خرجت منه وشعر بها عندما لمسته المرأة النازفة، ولكن أطلنا بالفعل كثيرا والموضوع كما ترى في غاية الاتساع والثراء. أكتفي من ثم بهذا القدر وأعتقد أنه يكفيك أيضا لتدرك معي على الأقل كم هو عميق حقا هذا الأمر وكم هو رائع بل باهر عموما هذا الوجود الذي نحياه! :) أشكرك في الختام على هذا الموضوع الهام (ليتك لا تقتله بهذه الحكايات والمسلسلات)، كما أعتذر مرة أخرى لأنني فعلا لن أستطيع العودة أو حتى التعليق هنا مرة أخرى (وبالتالي لا تشغل نفسك أنت أيضا بأي ردود). تحياتي ختاما مع محبتي وحتى نلتقي.

_____________________________


(1) ومن هنا نفهم الفرق الجذري بين السيد المسيح وأي "معالج" آخر. لم يكن السيد المسيح حقا يعالج كأي "معالج روحاني" عرفناه أو رأيناه، بل كان السيد له المجد ـ وهو تجسد العقل الإلهي ذاته ـ بالأحرى "يحذف" المرض مباشرة من المستوى السببي نفسه، يمحوه من العقل الكلي تماما، ومن هنا جاء سلطانه الرهيب بل المطلق فوق أعتى الشياطين! وحتى بعيدا عن المرض، كما نرى فيما حدث مع شجرة التين مثلا: يسأل الجهلاء في هذه الشبهة الشهيرة: لماذا لعن التينة؟ لماذا يبست؟ ما ذنب التينة المسكينة؟ هذا في الحقيقة ليس إلا جهلا تاما بطبيعة الوجود وكيف تظهر الأشياء والكائنات حقا. إن التينة لا وجود لها ابتداء في ذاتها حتى يمكن وصفها بالمسكينة أو غير المسكينة. التينة لا توجد إلا بالعقل الكلي فقط، عقل المسيح نفسه، وهذا العقل بالتالي يقوم هنا بدور يشبه "البروجيكتور" السينمائي الذي يعرض "الفيلم" على شاشة الوجود! ما فعله السيد المسيح إذاً هو أنه قام فقط بـ"تصحيح" هذه التينة، فقط بعقله هو، فيبست "صورة" التينة بالتالي وظهر انعكاسها يابسا فوق "الشاشة"، ذلك كي لا تعطي انطباعا كاذبا بالإثمار بينما هي في الحقيقة غير مثمرة!

(2) يمكن أن يتسع نفس المنطق ليشمل الكسور أيضا والجروح والقطوع وحتى الحوادث وكل "العكوسات"، بل حتى الزلازل والبراكين وكل الظواهر الطبيعية المدمرة. كلها "تعبيرات" عن طاقات سلبية متحركة ومؤثرة: بينما يقرأها البعض بلغة الشياطين أو الآلهة الغضبى، يقرأها آخرون بلغة الضغط والحرارة وسائر اصطلاحات العلم المادية البحتة، على حين يعجز فريق ثالث عن قراءتها كليا ويكتفي بشرحها وفق ثقافة "الابتلاء" أو "التجارب" أو "القضاء والقدر".

(3) يوجد على اليوتيوب فيديو جريج برادن الأصلي بدون ترجمة، وأيضا تتوفر محاضرة ميلانو كاملة (أيضا بدون ترجمة): الجزء الأول | الجزء الثاني.

(4) بعد ظهور هذا الفيديو بدأت البحث شخصيا عن هذا المستشفي العجيب، أولا لتوثيق هذا الذي أتى به برادن (رغم أنني أعرف الرجل وأثق به)، ثانيا للوصول إلى فهم أعمق كيف يحدث حقا مثل هذا الشفاء الفوري لأصعب الأمراض وأخطرها، وثالثا وأخيرا للإجابة عن سؤال هام: كيف "سمحت" شركات الدواء العملاقة بوجود هذا المستشفى أصلا، في الصين أو في غيرها؟ واختصارا فقد وجدت بالفعل أخيرا هذا المستشفى ووصلت للرجل الأول هناك صاحبها وصاحب هذا التكنيك العلاجي الإعجازي: طبيب اسمه الدكتور منج بانج. هذا الفيلم وهذا الذي يقوله برادن إذاً موثـّق مائة بالمائة، وأيضا علمي مائة بالمائة.

* * *

معلش .. انت مأنسني للاخر عشان نفنطوا كلامك بعد فك الشفرة :696ks:
 
ي

ياسر رشدى

Guest
عموما العقيدة اللي فيها هزيمة للشيطان هي اللي لها سلطان علي اخراجه من علي الشخص المريض

اما العقيدة اللي بتؤمن بتوبة وهداية الجن ليس لها اي سلطان عليه

وبالتالي مصداقية العقيدة او عدمها بيرجع للعقيدة اللي قدرت تهزم الشيطان ....
اهلا اهلا بالملكة .. كفارة

العقيدة ملهاش اي علاقة بالقصة دي
الناس دول مش انبياء ولا رسل ولا قالوا انهم كده

وهناك يشر كفرة بيطلعوا الشياطين يمكن بطريقة اقوي من المؤمنين .. ركزي معانا
 
ي

ياسر رشدى

Guest
سيبك من إيرو ديه :w00t:

أنا متابعة معاك للآخر

و محضرالك سؤااااااااال خطير :08:


ماشي .. بس المهم مايكونش السؤال اخت صاحبك اسمها ايه لاني ممكن اكون عارفاها :t23: ؟؟
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,598
النقاط
0


سعاتك لما بتكتب سيناريو .. مش بتذكر الاحداث وملابساتها والظروف والجوابات النفسية المحيطة بيها​

[FONT=&quot]جدياً
[FONT=&quot]... [/FONT]
[FONT=&quot]أنت المفروض عايز تناقش جزئية العلاج الروحي على يد رجال الدين أو غيرهم[/FONT]
[FONT=&quot]وأخترت عنوان الملائكة الساقطة والأرواح الشريرة [/FONT]
[FONT=&quot]وبتسترشد بواقعة حقيقية حصلت لك شخصياً أنت وصديقك[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]المفترض سرد الوقائع .. ثم .. رأيك الشخصي وتحليلك .. ثم .. تبدأ المناقشات[/FONT]
[FONT=&quot]أنت شتت الموضوع بدخولك في تفاصيل غير ذات جدوى أو لها علاقة بالموضوع [/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]نوعية هذه المواضيع ليست في حاجة إلي سيناريوهات [/FONT]
[FONT=&quot]بل في حاجة إلي ترتيب للأفكار وتدرج الوقائع حتى الوصول إلي الغرض منه[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[/FONT]
 
ي

ياسر رشدى

Guest
طيب لان الاقتبتسات المِفَرطة بتاخد وقت فانا هاكوبي كلامك واكتب تحتية التعليق
.................

أولا السؤال الرئيسي
هل هذه الارواح يمكن ان تتسبب في الامراض العضوية والنفسية؟
الحقيقة ده مكانش السؤال الرئيسي .. الاولاني هو اللي كان السؤال الرئيسي وهو :
هل اخراج الملائكة الساقطة والارواح والشياطين الشريرة من الاجساد لها علاقة بالدين ؟
علشان كده حطيته في الاول
الإجابة في رأيي البسيط والمتواضع جدا هي نعم أستاذنا الحبيب، بلا أدنى شك. تحفظي الوحيد هنا هو فقط كلمة "تتسبب" وماذا تعني حقا، كما أشرت بالفعل سابقا في موضع آخر. هذه على أي حال هي الإجابة باختصار ولكن أضيف أيضا ما يلي لأجل الفهم وإزالة أي لبس أو تناقض:

هناك بوجه عام ثلاثة مستويات للوجود في عالمنا: المستوى السببي، والمستوى الروحي، والمستوى المادي. هذه المستويات تتأسس وتتداخل ويقوم بعضها فوق بعض. يعني لكي يظهر أي شيء بهذا العالم لابد أولا أن يوجد في المستوى السببي، ثم ينعكس في المستوى الروحي، ثم يظهر أخيرا في المستوى المادي. كل ما تراه وتسجله حواسك في هذا العالم إذاُ ـ كله بلا استثناء ـ له "معادل" روحي إذا جاز التعبير، كما أن كله بلا استثناء لابد أن "ينشأ" أولا في المستوى السببي (ولهذا تحديدا نسميه "السببي" فهو سبب كل شيء).
الحقيقة مافهمتش اي حاجة .. انا اللي اعرفه ان الوجود المادي ياتي اولا لانه الاصل (فلا سببي ولا روحي الا بوجود مادي) ثم ياتي السببي (المتغيرات في حياتنا) ثم الروحي وهو الاختيار من بين هذه المتغيرات المتاحة التي نتعامل معها يوميا

هذا المستوى السببيّ بالتالي هو "العقل الإلهي" نفسه، مع بعض التجاوز. هذا هو اللوجوس، "الابن" في اللغة والفهم المسيحي، "بهاء مجد اللاهوت ورسم جوهره" حسب وصف الرسول. بالتالي في هذا "النور الإلهي" ـ ومنه ـ يظهر كل شيء، فالشيء "يوجد" بمجرد "معرفة" الله عقلا له، ثم من هناك تبدأ رحلة التجلي والظهور. ولأن هذا هو العقل الإلهي ـ أو بتعبير أدق "العقل الكليّ" ـ نسمي هذا المستوى أيضا "المستوى العقلي" أحيانا.
حضرتك انا ماليش دعوة باللاهوتيات .. عايز تناقشني فيها اتفضل في قسم الرد علي الشبهات وانا معاك للصبح .. دا انت لقطة :closedeye

يمكن بالمثل وصف المستوى الروحي بـ"الطاقيّ" أيضا، لأنه يرتبط بـ"طاقات" ما زال العلم يحاول فهمها ورصدها، ورغم أننا حققنا بالفعل بعض النجاح معمليا فإننا نعرف أن العلم لا يمكنه أبدا الإحاطة بهذا المستوى تماما، لأن بعض الطاقات ـ الطاقات الأكثر رهافة وعلوا ـ هي بالأحرى طاقات إلهية تفوق العقل والإدراك كليا في درجة رهافتها وسموها (طاقات ترتبط مباشرة حسب اللغة والفهم المسيحي بروح الله القدوس).
شرحة زي الرد اللي فات ..

ثم أخيرا يظهر العالم المادي أو الفيزيائيّّ كما نعرفه وكما تسجله حواسنا وكما يقوم العلم التجريبي عموما بدراسته، فهذا هو ميدان العلم الرئيسي.
تمام والعلم ده سجل خوارق لما هو متعارف عليه من القوانين المادية المحسوسة .. في حالة تعدي علي الناموس المتعارف عليه

وعليه فكما ترى: المقارنة التقليدية بين نموذج الشياطين القديم من جهة (في المستوى الروحي الطاقيّ) ونموذج الفيروسات الطبي الحديث من جهة أخرى (في المستوى الماديّ الفيزيائيّ) مقارنة لا معنى لها، بل لا تستقيم ابتداء، لأنها مقارنة بين مستويين مختلفين جذريا وكليا من مستويات الوجود. المرض نفسه لا شأن له بهذا أو ذاك، إذ يوجد بالمستوى السببي أو العقلي أولا (رغم أن الله لم يخلقه، ولكن هذه قصة أخرى). بل أكثر من ذلك: المرض لا يوجد حقيقة إلا بهذا المستوى السببي، الخفيّ تماما عن حواسنا وإدراكنا! ما نراه في عالمنا هو فقط "انعكاس" هذا المرض ليس المرض نفسه، كأنها صورة في مرآة. فإذا كنا في العالم "الروحي" فإن المرض ينعكس هناك بما يتناسب مع ذلك العالم، أي في هيئة تكوينات الطاقة التي نسميها الأرواح أو الشياطين. أما إذا كنا في العالم الماديّ فإن نفس المرض ينعكس ولكن بما يتناسب أيضا مع هذا العالم، أي في هيئة تكوينات بيولوجية نسميها فيروسات، أو بكتريا.(1) (وفي أغلب الحالات يرتبط كل ذلك مع بعضه بعضا: الورم مثلا أو الضمور أو الالتهاب أو الخلل عموما هو "المعادل" المادي لهذه الطاقة السلبية.. هو "الصورة" المادية لتلك الطاقة المختلة أو التدميرية ـ أو "الشيطانية" ـ الحبيسة بالجسد! علاج أحدهما من ثم يؤدي بالضرورة إلى علاج الآخر).(2)
لا معلش سعادتك فاهم غلط .. وبمنتهي الوضوح عشان السادة الاعضاء يفهموا انت كاتب ايه
ليس هناك عالمان .. بل هو عالم واحد مادي .. وان كنت تعتقد ان المرض انعكاس من عالم روحي فانت مخطئ .. كله عالم مادي واااااحد ولكن مستوي الادراك والحس البشري لم يتوصل الي علم يحوله الي حواسك البشرية ليكون ظاهرا لك ..
مثال .. ذبذبات الموجات الكهرومغناطيسية انت لاتراها بعينك او تسمعها باذنك لانك غير معد ماديا لذلك ولكن ان اخترعت جهازا يستطيع التقاطها وتحويلها الي صورة توافق الموجات التي يمكن لعيناك او اذناك ان تلتقطها .. فستصبح مبصرا بها ولن تكون غيبيات .. حتي في الكائنات الحية كالحيوانات يختلف التقاط ورصد هذه الموجات من حيوان لاخر حسب تكوينه المادي المعد لذلك سلفا بالخلقة


أطلت كثيرا عما كنت أتوقع رغم الاختصار الشديد! دعنا على أي حال نختم بنقطتين أكثر اختصارا:
ثانيا: فيديوهات فضيلة الملا
طبعا لا تعليق. :) ده "أكل عيش" والراجل حتى ترك رقم تليفونه مع كل فيديو في اليوتيوب. بالتالي لا تعليق ربنا يسهل لعبيده ويدبّر ملكه حسب مشيئته (أخواتنا بالذات في السعودية والخليج معاهم قرشين زيادة وفي نفس الوقت بيحبوا أوي الحكايات دي). :) خلينا بالتالي ننتقل للنقطة اللي بعد كده على طول ونستغل الوقت في أمور أكثر جدوى. (ربما لاحقا ـ وفي ظروف أفضل مفيهاش نظام المسلسلات ده ـ نبقا نحاول نفهم بالتفصيل ماذا يفعل حقا فضيلة الشيخ).
سعاتك متفرجتش كويس .. الراجل فاتح مستشفي زي المستشفي الصيني اللي انت ذكرتها وبدون دواء ووريتنا الفيديو بتاعها .. وهو لا يتقاضي اجر نهائي (فلوس يعني) وللرجل فيديو فيه اخ من اللي تم شفائهم جابله معزة .. وقاله ارجو ان تقبلها لاني اعلم انك لاتاخذ نقودا .. فردها له .. وقاله يعني ماباخدش فلوس يبقي حاخد معيز :t7:

ثالثا: أين يقف العالم؟
أعرض عليك في المقابل هذا الفيديو(3) وفيه ترى علاج إعجازي حقيقي للسرطان على الهواء مباشرة ـ صوت وصورة ـ وفي إطار طبي كامل! هذا الرجل ـ جريج برادن ـ من أشهر الباحثين حاليا في هذا المجال بالعالم وله عدة كتب هامة، وهذا جزء صغير من محاضرته في إيطاليا قبل أعوام
شفت الفيديو والراجل ده علي قده قوي ومش فاهم ايوتها حاجة .. وفي اعضاء هنا بيفهمو احسن منه بمراحل وممكن اقولك اسماء لو عايز .. الصينين اللي في المستشفي ده زيهم زي صاحبنا الملا علي كده .. بيستعينوا بالملائكة للشفاء لان طاقة الملائكة اعلي من طاقة البشر بمراحل
الملا علي بيشفي من السرطان وبيشفي من الشلل والكبد والايدز والناصور وبلاوي ... ايه رايك .. تحب احطلك الفيديوهات :t9:
ولو صورت اللي بيحصل للمرضي دول بنفس جهاز الايكو بتاع الفيلسوف اللي في الفيديو هتلاقي نفس اللي بيحصل عند الصينيين هو اللي بيحصل في مستشفي الملا علي .. بتاع الطب الروحي الذي يعالج بدون دواء ههههههه


كنت أود الحديث أكثر عن المستوى الطاقيّ أو الروحي وعن طاقات الشفاء عموما وأيضا عن السيد المسيح وعن تلك "القــوة" الغامضة التي خرجت منه وشعر بها عندما لمسته المرأة النازفة، ولكن أطلنا بالفعل كثيرا والموضوع كما ترى في غاية الاتساع والثراء. أكتفي من ثم بهذا القدر وأعتقد أنه يكفيك أيضا لتدرك معي على الأقل كم هو عميق حقا هذا الأمر وكم هو رائع بل باهر عموما هذا الوجود الذي نحياه! :) أشكرك في الختام على هذا الموضوع الهام (ليتك لا تقتله بهذه الحكايات والمسلسلات)، كما أعتذر مرة أخرى لأنني فعلا لن أستطيع العودة أو حتى التعليق هنا مرة أخرى (وبالتالي لا تشغل نفسك أنت أيضا بأي ردود). تحياتي ختاما مع محبتي وحتى نلتقي.
ياخسارة .. كان نفسي تستطيع العودة عشان نتبادل الافكار لتعم الفائدة ولا شكر علي واجب انت نورت الموضوع بصراحة ..
اما المسلسلات فالفضل يعود فيها لايريني واسلوبها القصصي الشيق .. هو كله هايبقي جد بيور بنسبة 100 في ال 100 يعني .. اكيد لا مع شوية تحابيش ايرينية

نورتني

 
التعديل الأخير:
ي

ياسر رشدى

Guest

[/CENTER]
[FONT=&quot]جدياً
[FONT=&quot]... [/FONT]
[FONT=&quot]أنت المفروض عايز تناقش جزئية العلاج الروحي على يد رجال الدين أو غيرهم[/FONT]
[FONT=&quot]وأخترت عنوان الملائكة الساقطة والأرواح الشريرة [/FONT]
[FONT=&quot]وبتسترشد بواقعة حقيقية حصلت لك شخصياً أنت وصديقك[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]المفترض سرد الوقائع .. ثم .. رأيك الشخصي وتحليلك .. ثم .. تبدأ المناقشات[/FONT]
[FONT=&quot]أنت شتت الموضوع بدخولك في تفاصيل غير ذات جدوى أو لها علاقة بالموضوع [/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]نوعية هذه المواضيع ليست في حاجة إلي سيناريوهات [/FONT]
[FONT=&quot]بل في حاجة إلي ترتيب للأفكار وتدرج الوقائع حتى الوصول إلي الغرض منه[/FONT]
[/FONT]

والله ياعبوووود كلامك مظبوط .. بس هي ايريني
اللي بهتت عليا :heat: .. حاضر الموضوع الجاي اوعدك يكون كده بس مش هايكون بالألف والمسطرة اصله موش بحث يعني ..

[/SIZE][/FONT][/COLOR]
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,598
النقاط
0
حاضر الموضوع الجاي اوعدك يكون كده بس مش هايكون بالألف والمسطرة اصله موش بحث يعني ..
طاب سؤال ليك أنت و "خادم البتول"

عندي سؤال عن "المُلا" و عن الدكتور " بينج بونج"
لماذا أنحصر علمهم في فيديوهات ع اليوتيوب ؟
لو كانوا صادقين .. لأصبحوا قِبلة لملايين المرضى

أنا أخويا مات بالسرطان ولف أكبر مستشفيات مصر
وكشف عليه بروفيسورات أجانب هنا وأرسلنا التحاليل لألمانيا وفرنسا لأكبر أخصائيين هناك
وسألنا طوب الأرض .. ومحدش منهم جاب سيرة "المُلا" ولا "بينج بونج"

يعني انتم تسمعوا عنهم وأكبر أخصائيين العالم مسمعوش ولا عرفوا ؟!!

يعني كنا سفرناه الصين .. تذكرة الصين والإقامة بكام يعني ؟!!

بقى سرطان المثانة بِخ في تلات دقايق !! ...
رااااح بدعاء شوية دراويش مخابيل ؟


مكنش حد غُلب .. وألا أية رأيكم ؟
 
ي

ياسر رشدى

Guest

طاب سؤال ليك أنت و "خادم البتول"

عندي سؤال عن "المُلا" و عن الدكتور " بينج بونج"
لماذا أنحصر علمهم في فيديوهات ع اليوتيوب ؟
لو كانوا صادقين .. لأصبحوا قِبلة لملايين المرضى

أنا أخويا مات بالسرطان ولف أكبر مستشفيات مصر
وكشف عليه بروفيسورات أجانب هنا وأرسلنا التحاليل لألمانيا وفرنسا لأكبر أخصائيين هناك
وسألنا طوب الأرض .. ومحدش منهم جاب سيرة "المُلا" ولا "بينج بونج"

يعني انتم تسمعوا عنهم وأكبر أخصائيين العالم مسمعوش ولا عرفوا ؟!!

يعني كنا سفرناه الصين .. تذكرة الصين والإقامة بكام يعني ؟!!

بقى سرطان المثانة بِخ في تلات دقايق !! ...
رااااح بدعاء شوية دراويش مخابيل ؟


مكنش حد غُلب .. وألا أية رأيكم ؟

والله ياعبووووووود انا هانتهز سؤالك ده عشان
ابتدي احلل اللي حصل قدامي ومعايا

ليه الشيخ بيقولهم مدوا ايديكم لقدام واللي ماينامش من الخوف يبتدي يمسك صباعه الصغير ويتنيه للخلف

واللي يظل يقاوم .. يحاول يكسر وعيه وارادته عن
طريق خنقة بالفوطة

خلاصة ماحدث لي هو كان تشتيت انتباهي وتركيزي في اعصابي والتحكم بها في سائر جسدي الي فكرة اخري .. وهي الالم ومحاولة رده
وبالتالي عدم التفكير بتركيز في سائر جسدي

مما يجعل جسدي مفتوح لاي ملاك ياخذ مقعد
السيطرة علي الاعصاب بالكامل

يعني ساعة لما خنقني بالفوطة انا حسيت باللي حصل قبل ما افقد الوعي .. وهو صاعقة كهربائية شلتني واصابتني في عمودي الفقري وخلف راسي

باختصار .. حد احتل مركز الاعصاب الواعية في الراس .. بدليل الاصوات اللي سمعتها من رجالة
وهي مقاربة جدا لاصوات الستات .. ازاي احبال صوتية لرجل تؤدي صوت سيدة

واللي انا مقلتوش .. ان بعد يومين من القصة دي اتكرر معايا لحوالي اسبوع نفس الاحساس اللي مع الفوطة
وهو اني بالليل وانا بابتدي اروح في النوم .. كنت باحس بحالة صرع (كهربا في الضهر) بتخليني مشلول لمدة ثانيتين مع مقاومة شديدة مني ليها ..

والاعجب ان قبل الحالة دي كنت باسمع طنين في وداني لمدة ثانيتين وبحس بجسمي بيتهز بذبذبات خفيفة جدا .. لدرجة اني بقيت اتوقع الشوك قبل ماتيجي في ضهري فعلي طول مقاومتي بتكون جاهزة .. مش زي المرة الاولانية لما طولت معايا

يعني بالضبط زي لما بتقرب من عمود كهربا جهد عالي يقوم شعر جسمك وجلدك يتذبذب معاه وبعدين هب
صدمة كهربا في الضهر تجيبلك شلل مع مقاومة مني شديدة تقوم تروح .. بس بجد هي مش ثواني .. لكن مجهدة جدا جدا جدا .. لان تنفسي كان بيتوقف وانا بقاوم وبعد فترة اختفت لوحدها

وانا توقعت ان الشيخ هو اللي بيبعت الملايكة دي للناس اللي راحتله عشان تصرعها وتخليها زي الراجل ابو مكنة تقوم ترجعله وتقوله الحقني يقوم يبتزها ماديا صح
مش مجرد برطمان البطيخ ابو 100 جنيه هو اللي هايعيشة يعني

ارجع لسؤالك .. الناس دي في الاول مابتكونش معروفة .. لكن بعد كده بتبقي الناس عليها بالضرب بالجزم .. وفيه فيديوهات لواحدة مشهورة في اسكندرية اسمها الشيخة نادية .. تبص للناس اللي رايحين لها تقول دا يوم القيامة
بال 100 الف يوميا وعلاج جماعي

طبعا شئ لا يصدق ان ده في مصر

طب انت عارف ان الشيخ اللي انا رحتله ده بطل يشتغل علي الناس .. وجهات ما شغلته معاها
ودا من كلام ناس راحوله ..

المهم ان دي حقائق موثقة امام الاعين وبشهادة الناس وعائلاتهم واقاربهم

والاطباء طبعا مش هايتعملوا مع الحاجات دي لانها حاليا خارج اطار العلم

انا ياعبوووود .. اتوقع انه في يوم هاييحي هاتلبس نظارة تشوف بيها الملايكة في شكلها الحقيقي
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

خادم البتول

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 أبريل 2012
المشاركات
1,079
مستوى التفاعل
1,056
النقاط
113
الإقامة
عابـــر سبيــــل

طيب يا أستاذ ياسر نشكر ربنا.. أنا راجع بس اطمئن إن مفيش سوء فهم كالعادة.. (مشكلة حياتي هي سوء الفهم، خاصة على الإنترنت حيث الناس بلا وجوه ولا أسماء! بالمناسبة سبب خروجي من هذا المنتدى نفسه قبل سنوات ـ دون عودة حقيقية حتى الآن ـ كانت أيضا سوء الفهم)! بالتالي "عدم الفهم" ده بالعكس يسعدني جدا، طبعا أحسن ألف مرة من "سوء الفهم".. فنشكر ربنا ده تقدم كبيبببر.
icon10.gif
كمان أحب اقول ـ صدق أو لا تصدق ـ إن حكايتك كانت جميلة وأيضا طريقة عرضك كمان جميلة.. أقولها بكل صدق، أنا شخصيا معجب جدا بالقصة.. يا ريتك قدمتها في قسم الكتابات ولو حتى على حلقات زي ما عملت هنا.. المشكلة بالتالي كانت فقط "السياق".. بالضبط زي ما تدخل مكتبة تلاقي رواية مثلا في قسم الفيزياء، أو ديوان شعر في قسم البيولوجي.. زوار هذا القسم ممكن للأسف يرموا الكتاب ده بالذات من الشباك رغم إنه قد يكون كتاب رائع في قسمه الطبيعي! يللا خيرها في غيرها.

طبعا أعتذر لعدم الرد لأني كما قلت لا أملك الوقت بل حتى لم يكن مقدرا أن أعود أصلا. قرأت على أي حال ما كتبته سريعا وأقول في فقرة واحدة: حسنا، احذف كل اللاهوت من رسالتي واقرأها مرة ثانية لا مشكلة أبدا. اللاهوت ليس من صلب الرسالة بل أضفته عَرَضا لأجل القارئ المسيحي حتى يستطيع الربط والمرجعية لا أكثر. وأما كونه عالم واحد أم اثنين أم ثلاثة فيا أستاذنا الحبيب عفوا ماذا تقول؟ كل هذه "نماذج" و"خرائط" للشرح والتفسير وليست أبدا "حقائق حرفية". يعني فرويد مثلا لما قسم العقل إلى "عقل واعي" و"عقل باطن" هل ده معناه إن العقل دورين فعلا فوق بعض، كده بالمعنى الحرفي؟ :) دي كلها مجرد "موديلات" أو "خرائط" فقط لغرض الشرح والتوضيح لا أكثر. بالتالي ليس عندي شخصيا أية مشكلة (ولا يغيّر هذا من نتائجي أبدا) إذا كنت تفضل نموذج "العالم الواحد" والموجات غير المرئية والأبعاد فوق البعد الثالث إلخ. بالعكس هذا النموذج أفضل إذا فهمناه كويس. فضلا اقرأ رسالتي بهدوء مرة أخرى وخذ وقتك، وأشكرك على كل حال على الاهتمام طبعا.

* * *

إيريني أشكر متابعتك وأعتذر عن أي صعوبة أو غموض.. ده طبعا سببه الاختصار والضغط الشديد جدا حتى لا تطول الرسالة. على أي حال أنا طبعا تحت أمرك في أي شرح جديد ولكن بعد أن ينتهي أستاذنا ياسر تماما وتنتهي أي نقاشات هنا. أما الفيديو وملاحظتك فهذا لا شيء بالنسبة للحقيقة المفجعة: نحن المفروض أن نكون في عالم يخلو تماما من السرطان (مرة أخرى أؤكد: يخلو تماما من السرطان). لدينا العلاج بالفعل ومنذ ثلاثينيات القرن الماضي، ومن قلب الغرب نفسه ليس من الصين الغريبة العجيبة أو من آسيا كلها، وهو علاج معتمد تم تجريبه وتسجيله بأمريكا نفسها ونسبة نجاحه مائة بالمائة (ولا يستخدم لا الكيماوي ولا الإشعاع)! إشي خيال يا ناس! طبعا ده ناهيكي عن كل التقنيات والأجهزة الشبيهة بأوروبا (خاصة إيطاليا). لكن فين بقا العلاج ده؟ حد أصلا يسمع حتى عنه؟ نعم، الحقيقة مفجعة يا سيدتي، ربنا يرحمنا ويبعد عن الجميع كل شر!

(بالمناسبة: المستشفي الصيني المشار إليه في الفيديو تم بالفعل إغلاقه أخيرا هو نفسه بعد حروب شرسة مع شركات الدواء العملاقة ومؤسسة الطب الغربية)!

* * *

عبــود كما سمعت توا هذا المستشفي بالفعل تم إغلاقه (وإن كان الرجل نفسه موجود حي يرزق وفيما أعلم يقيم أحيانا مع مساعديه لقاءات علاجية مفتوحة في الهواء الطلق وفي الحدائق العامة). أيضا هو ليس "بنج بونج" فقط الذي يفعل هذا، وليس "دعاء دراويش مخابيل"! أنا جبت فيديو قلبت الانترنت عشان ألاقي نسخة مترجمة ليه وكل ده عشان نتجنب كل هذا الخلط، ومع ذلك مفيش فايدة! الحقيقة أنا حتى أتحفظ على وضع هذا العالم العبقري مع فضيلة الملا في قائمة واحدة، لكن طبعا مش عايز أتكلم احتراما بس للأستاذ ياسر وما يعتقد! شوف يا أستاذ عبود: بالنسبة للسؤال الأول: هل دكاترة العالم ميعرفوش واحنا هنا نعرف؟ الإجابة: دكاترة العالم بعضهم يعرف ولكن معظمهم للأسف ميعرفش (بالمناسبة ضعفي غير طبيب ولكني متخصص في هذا الأمر ولي فيه عدة أوراق وبحوث). اسأل أي حد حتى في مصر هنا من باب الاختبار عن دكتور "رويال رايف" مثلا بتاع أمريكا نفسها اللي وصل لعلاج السرطان من الثلاثينات! شوف كام دكتور أورام يعرفه، واهو ده أمريكي يعني كل شيء عنه بالانجليزي وبلغتهم ومتاح تماما تلاقي المقالات القديمة عنه حتى على الشبكة!

بعد كده ح تلاقي إن حتى القلة اللي يعرفوا عن طبيب مثل هذا البنج بونج مش كلهم بيتحمسوا للأمر أصلا، بالعكس غالبا بيقاوموه ولو نفسيا، وده طبيعي لأنه بينتقص إلى حد ما من تميّزهم ومن دراستهم وجهدهم بل حتى بيطعن في علمهم نفسه حسب المدرسة الغربية، ناهيك عن عملهم نفسه أو "الكارير" بتاعهم كله. تذكر أيضا علاوة على كده إن العلم نفسه أصبح "ديانة" عند كثيرين وإن الموضوعية بالتالي ممكن تكون مفقودة حتى عند العلماء نفسهم! أما السؤال الثاني: هل لو كان أخوك راح الصين كان ممكن يعالجوه هناك؟ السؤال ده صعب! نظريا الإجابة قد تكون "نعم"، بالفعل، لكن طبعا الحقيقة أعمق من كده شوية: هو إيه أصلا اللي جاب له سرطان؟ :) بالتالي بلاش ننظر تحت أقدامنا ونشوف بس السرطان، خلينا نبص على الصورة كلها. أخوك في النهاية مات! سؤالنا الحقيقي هنا بالتالي هو سؤال "القدر" نفسه، بل حتى سؤال "الحقيقة" كلها ما هو الله وما هو الإنسان ولماذا نموت ولماذا نحن أصلا هنا وما هذا الكون وكيف يدور إلخ إلخ إلخ! :)

* * *

الملكة هيلانه منورة الدنيا كلها ألف حمد الله على سلامتك يا قمر وربنا ما يحرمنا أبدا من طلتك الجميلة. :)

أكتفي بهذا القدر يا أخوتي وأعتذر بصدق للجميع على أن أعود إن شاء الله بعد أن تنتهي كل النقاشات هنا للإجابة عن أي سؤال ـ إن كان هناك أي سؤال ـ مع عاطر تحياتي ومحبتي.

* * *

 
ي

ياسر رشدى

Guest

طيب يا أستاذ ياسر نشكر ربنا..
يعني ايريني وعبوووود وهيلانة حطتهم بالاحمر وانا بالاسود .. انت زعلان مني ؟

أنا راجع بس اطمئن إن مفيش سوء فهم كالعادة.. (مشكلة حياتي هي سوء الفهم، خاصة على الإنترنت حيث الناس بلا وجوه ولا أسماء! بالمناسبة سبب خروجي من هذا المنتدى نفسه قبل سنوات ـ دون عودة حقيقية حتى الآن ـ كانت أيضا سوء الفهم)!
وانا قاصد اعاكسك في ردودي عليك .. علشان ارجعك تكتب بالرغم من انشغالك الجامد
انت فاكر إن انا جاي من ورا الـ Buffalo
:08:

بالتالي "عدم الفهم" ده بالعكس يسعدني جدا، طبعا أحسن ألف مرة من "سوء الفهم".. فنشكر ربنا ده تقدم كبيبببر.
icon10.gif

طيب ما نمشيها امثلة ورا كل جزء نظري عشان الفكرة توصل .. انا اديت امثلة عادي

كمان أحب اقول ـ صدق أو لا تصدق ـ إن حكايتك كانت جميلة وأيضا طريقة عرضك كمان جميلة.. أقولها بكل صدق، أنا شخصيا معجب جدا بالقصة.. يا ريتك قدمتها في قسم الكتابات ولو حتى على حلقات زي ما عملت هنا.. المشكلة بالتالي كانت فقط "السياق".. بالضبط زي ما تدخل مكتبة تلاقي رواية مثلا في قسم الفيزياء، أو ديوان شعر في قسم البيولوجي.. زوار هذا القسم ممكن للأسف يرموا الكتاب ده بالذات من الشباك رغم إنه قد يكون كتاب رائع في قسمه الطبيعي! يللا خيرها في غيرها.
طبعا اشكرك ياقمر من كل قلبي ولكن غالب العلوم منفدة علي بعضها دلوقتي لان الدايرة قربت تتقفل ويحصل تكامل بين كل العلوم
وده كمان بيحصل علي المستوي القصصي .. ينفع تعمل قصة خيال علمي من غير ما يكون جواها قصة حب زغننة

طبعا أعتذر لعدم الرد لأني كما قلت لا أملك الوقت بل حتى لم يكن مقدرا أن أعود أصلا.
ياباشا كان زمانك رديت .. انت كتبت نص صفحة لعاية دلوقتي

قرأت على أي حال ما كتبته سريعا وأقول في فقرة واحدة: حسنا، احذف كل اللاهوت من رسالتي واقرأها مرة ثانية لا مشكلة أبدا.
تم الحذف من الموضوع وليس من عقلي .. فين وفين لما نلاقي اعضاء بيتكلموا في اللاهوت .. فينك يا ايمن

اللاهوت ليس من صلب الرسالة بل أضفته عَرَضا لأجل القارئ المسيحي حتى يستطيع الربط والمرجعية لا أكثر.
والقارئ المسيحي ده .. معاه دكتوراه !!
مش مفروض الشرح يبقي ابسط من كده حتي عشان غير المسيحي يفهم .. اعتبره تبشير يا استاذنا .. والموضوع موضوعك بدون اي غضاضة او حساسية مني نهائيا

وأما كونه عالم واحد أم اثنين أم ثلاثة فيا أستاذنا الحبيب عفوا ماذا تقول؟ كل هذه "نماذج" و"خرائط" للشرح والتفسير وليست أبدا "حقائق حرفية". يعني فرويد مثلا لما قسم العقل إلى "عقل واعي" و"عقل باطن" هل ده معناه إن العقل دورين فعلا فوق بعض، كده بالمعنى الحرفي؟ :)
لا يافندم .. طبعا معناه عقل واحد مقسم من داخله وظيفيا الي واعي وباطن وهما جزءان منفصلان من اصل واحد .. وهو العقل

اما في حالتنا فالتقسيم بيكون حسب المصطلح المستخدم يافندم ..

لما جي اقول العالم المادي والعالم الروحي .. ماينفعشي .. ليه ؟
لان كلمة الروحي دي حضتك مشمولة من ضمن العالم المادي ..
يعني الملائكة والارواح والشياطين هما اساسا من العالم المادي .. كون انك لا تدركهم كإنسان .. لا يعني انهم غير موجودين كمادة في العالم المادي ..
عشان كده ماينفعش اقول العالم المادي .. والعالم الروحي .. ماينفعش اقارن كُل بجزء
لكن ممكن كل بكل او جزء بجزء
لو مُصِر .. نقدر نقول "الروحانيات في العالم المادي" .. الجزء من الكل
وضحت كده

دي كلها مجرد "موديلات" أو "خرائط" فقط لغرض الشرح والتوضيح لا أكثر. بالتالي ليس عندي شخصيا أية مشكلة
ولا انا يا فندم

(ولا يغيّر هذا من نتائجي أبدا)
اللي هيا ايه يا افندم ؟

إذا كنت تفضل نموذج "العالم الواحد" والموجات غير المرئية والأبعاد فوق البعد الثالث إلخ. بالعكس هذا النموذج أفضل إذا فهمناه كويس. فضلا اقرأ رسالتي بهدوء مرة أخرى وخذ وقتك، وأشكرك على كل حال على الاهتمام طبعا.
قراتها وعلقت عليها كمان .. وبالفعل انا مهتم .. وارجو ان تعود الي المنتدي فانا واثق ان لديك وقتا حتي لو معندكش وقت ومستعجل ... علي الاقل وقت صغنن جدا يكفي للرد السريع
 

هيفاء الهاشمي

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
10 مارس 2011
المشاركات
2,342
مستوى التفاعل
478
النقاط
0
الخادم بيتكلم عن الطب البديل والعلاج بالطاقه
وموضوع ياسر عن الملائكه الشريره والارواح
الحائره ونصابين اللي بيشتغلو الناس ويعالجوهم
مش فاهمه ليه بتخلطو المواضيع ببعض؟
 

خادم البتول

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 أبريل 2012
المشاركات
1,079
مستوى التفاعل
1,056
النقاط
113
الإقامة
عابـــر سبيــــل

يا صباح الخير والأنوار والبركات. لا طبعا يا أستاذ ياسر أنا أرجع بدون أي معاكسة وتحت أمرك في أي وقت وممنون جدا لاهتمامك. فقط لا أستطيع "المناقشة" حاليا لأنها تحتاج وقت وتركيز وإعداد إلخ. إنت لسه مثلا بتقول إن الروحي جزء من المادي! كده بالبساطة دي؟ طيب ده بمزاجك يعني وللا ده بناء على دراسة وبحث؟ إيه مصادرك هنا وإزاي أسست الكلام ده، وللا هي "أراء" حرة كل واحد بيقول رأيه وخلاص؟ طيب لماذا لا يكون العكس ويكون المادي هو اللي جزء من الروحي؟ أولا ما هو معنى المادي ومعني الروحي وما الفرق بينهما؟ بعبارة أخرى: ما هي "التعريفات" الأولى الأساسية وكيف يمكن أن يبدأ أي نقاش حقيقي بدون هذه التعريفات؟

طبعا لا أطلب إجابة هذه الأسئلة أبدا، حاشا وكلا
icon10.gif
أنا فقط أعطيك عينة من المطلوب وأوضح لماذا لا أستطيع الدخول حاليا في هذا المعترك. أعتذر بالتالي عن النقاش وإن كنت دائما رهن الإشارة في أي سؤال أو رأي أو معلومة سريعة. يا أستاذ ياسر.

طيب ما نمشيها امثلة ورا كل جزء نظري عشان الفكرة توصل .. انا اديت امثلة عادي
طبعا مفيش أبدا أي مانع. أعطني الجزء الغامض أو الصعب وأنا بدوري إما أعطيك مثال عليه وإما مزيد من الشرح لبيان المقصود. كما قلت لإيريني أنا اختصرت بشدة وضغطت كثيرا حتى لا تكون رسالة مطوّلة جدا، بالتالي من الطبيعي أن نقوم بالشرح تفصيلا بعد ذلك. (وبالمناسبة الرسالة دي المقصودة هي خلاصة آلاف الصفحات حرفيا). يا أستاذ ياسر.

(ولا يغيّر هذا من نتائجي أبدا) اللي هيا ايه يا افندم ؟
نتائجي وكل ما بعنيني هنا هو الرد على فكرة واحدة محددة أنت شخصيا لم تطرحها ولكن غيرك طرحها وهي دائما حاضرة بقوة صراحة أو ضمنا في مثل هذه النقاشات. الفكرة دي بتقول ببساطة إن الأرواح والشياطين هي التفسير القديم البدائي المتخلف والخاطئ لما ثبت بالعلم الحديث أنه ـ مثلا ـ فيروسات، أو بكتريا، أو خلل كيميائي أو كهربي بالمخ، إلخ. الأرواح والشياطين في عالمنا اليوم ـ بالتالي ـ هي تعبير عن تراجع وتخلف، وكل مَن يعمل بهذا المجال هو حتما دجال مشعوذ، وفي أحسن الأحوال جاهل ضال مثل زبائنه. طبعا هذا هو الفكر الرئيسي عند العلماء وفي دوائر العلم عموما. مجرد أن تشير إلى الشياطين والأرواح في بعض الأماكن ـ كالجامعة مثلا (بالحارج أقصد طبعا) ـ مجرد الإشارة قد تكلف الأستاذ الجامعي مثلا وظيفته وربما كل مستقبله. هذا يوضح حجم الرعب الذي يشعر به العلماء الذين يريدون العمل بهذا المجال، وبالتالي فالمسألة مرفوضة تماما وكليا حتى لو كان التناول علميا. فقط في العقود الأخيرة تماما ظهر أخيرا الرواد مثل د. دين رادين الذين اقتحموا الميدان بشجاعة نادرة رغم كل هذا المناخ وكل تهديدات السلطات الأكاديمية والبحثية وحتى الإعلامية المتخصصة. عملي إذاً ونتائجي تأتي في هذا السياق: نحن نأخذ من هؤلاء العلماء وفي نفس الوقت نعطيهم. نأخذ منهم التجارب المعملية ونتائج المختبر وبالوقت ذاته نعطيهم الأساس الفلسفي والنظري (وحتى العملي أحيانا بالمعنى الرهباني أو الصوفي، وإن كانوا في المعمل بيفضلوا غالبا رهبان البوذية). الحقيقة نحن في النهاية نقول نفس الشيء تقريبا. والخلاصة ببساطة ـ فيما يخص الأرواح والشياطين ـ هي أنها ليست أبدا تخلفا أو تراجعا أو خطأ، بل بالعكس ربما يفوق هذا النموذج القديم في تفسير المرض نموذج الفيروسات نفسه وغيره من نماذج الطب الحديث. يا صباح الخير يا أستاذ ياسر. :)

* * *

هيفـــاء أتفق معاكي تماما انتي رائعة إنك لقطتي ده، احنا فعلا بتكلم في موضوعين مختلفين.. أما سر الخلط فهو ببساطة إني واخد الأرواح والشياطين جوا منظومة الطاقة دي، باعتبارها هي نفسها تكوينات من الطاقة. لكن طبعا أستاذنا ياسر للأسف ضيّعني معاه ـ كل دماغه فيما يبدو في "الملا الكردي" و"الشيخة نادية" والراجل ده اللي كان ح يكسر صباعه وكل بانوراما الدجل دي.
icon10.gif
لكن شابوه يا دكتور ملاحظتك طبعا ممتازة. :)

* * *

 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,598
النقاط
0
عبــود كما سمعت توا هذا المستشفي بالفعل تم إغلاقه (وإن كان الرجل نفسه موجود حي يرزق وفيما أعلم يقيم أحيانا مع مساعديه لقاءات علاجية مفتوحة في الهواء الطلق وفي الحدائق العامة).
......
شوف يا أستاذ عبود:
أما السؤال الثاني: هل لو كان أخوك راح الصين كان ممكن يعالجوه هناك؟ السؤال ده صعب! نظريا الإجابة قد تكون "نعم"، بالفعل، لكن طبعا الحقيقة أعمق من كده شوية: هو إيه أصلا اللي جاب له سرطان؟ :) بالتالي بلاش ننظر تحت أقدامنا ونشوف بس السرطان​
[FONT=&quot]المستشفى الصيني قفلت ؟! ... ع البركة .. كنت متوقع طبعاً .. لكن
[FONT=&quot]ألا يوجد دولة في العالم كله فكرت أنها تحتضن هذا الصيني العبقري
[FONT=&quot]حتى لو على سبيل السياحة العلاجية التي تُدر المليارات ؟!
[FONT=&quot]بدل ما هو قاعد في الحديقة الدولية بتاعة بكين بيتشمس ؟![/FONT]
[FONT=&quot]ألا يوجد رجال أعمال كبار بيستثمروا في مستشفيات ؟!![/FONT]
[FONT=&quot]يعني الراجل الإيطالي مش عارف يجيب له مستثمر أو ياخده على إيطاليا عنده ؟[/FONT]
[FONT=&quot]ولا واحد من اللي قاعدين في القاعة دولى فكر فيها ؟![/FONT]
[FONT=&quot]كلهم كبروا وقالوا سبحان الله ... وشربوا إسبرسو ومشيوا !!![/FONT]
[FONT=&quot]
والتبرير موجود وجاهز طبعاً [/FONT]
[FONT=&quot]أن ديناصورات الأدوية على مستوى العالم كله [/FONT]
[FONT=&quot]بيحاربوا الطب البديل وطب الطاقة وبيقفلوا المستشفيات ويشردوا الناس[/FONT]
[FONT=&quot]ويحرموا الملايين من العلاج لترويج منتجاتهم ..

[/FONT]
[FONT=&quot]*****
[/FONT]
[FONT=&quot]أنا مقلتش ولا سألت (هل) لو كان أخويا سافر الصين كان ممكن يعالجوه ؟[/FONT]
[FONT=&quot]أقرا كلامي صح ولاتحاول الألتفاف حول كلامي ووضعه في البرواز اللي أنت عايزه[/FONT]
[FONT=&quot]وأنت اللي جبت سيرة السرطان وأنت اللي حطيت لنا فيديو .. مش أنا [/FONT]
[FONT=&quot]
ثم أنت طرحت عليا سؤال كمدخل لفلسفة ومتاهة لإخراس المعترضين السائلين [/FONT]
[FONT=&quot]اللي هما تايهين ومش مؤمنين (حسب رؤيتك الإيمانية) التى يجب أن تُطبق على البشر كافة ..[/FONT]
[FONT=&quot]سألتني : - مين اللي جاب لأخوك السرطان ؟ (مع أبتسامة) [/FONT]
[FONT=&quot]الإجابة : ( ربنا ) ...عادي يعني.. أية المشكلة ؟!! ( مع أبتسامة برضه)[/FONT]
[FONT=&quot]ما ربنا يعمل اللي هو عايزه ..مُلكه وهو حُر فيه .. وانا مُتقبل لكل القرارات الإلهية في حياتي [/FONT]

[FONT=&quot]معنديش مشكلة المؤمنين دي بتاعة الفلسفة واللف والدوران ولي ذراع النصوص[/FONT]
[FONT=&quot]وأيجاد مُبررات لربنا وأفلسفه أمام الناس وأطلب منهم يؤمنوا بفلسفتي أنا بس
وغير كدة يبقوا تايهيين ومش عارفين ومش مؤمنين !
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,598
النقاط
0
طب انت عارف ان الشيخ اللي انا رحتله ده بطل يشتغل علي الناس .. وجهات ما شغلته معاها

ودا من كلام ناس راحوله ..​

[FONT=&quot]كلام ناس مين ؟؟ .. ياعم أنسى ..تلاقيه لبس قضية نصب
[FONT=&quot]ولو عندك أسمه الرُباعي أقدر أقولك هو مشرف فين
:smile02
[FONT=&quot]ع العموم .. دي تجربتك الشخصية[/FONT]
[FONT=&quot]أنا لغاية دلوقتي مش قادر أفهم منك[/FONT]
[FONT=&quot]أية علاقة حركات وتكتكات الشيخ بالأرواح الشريرة والملائكة الساقطة ؟[/FONT]
[FONT=&quot]حتى الآن أنا شايفه مجرد دجال ومشعوذ وفيه منهم كتيررررر[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]كان فيه واحد كدة زي الشيخ بتاعك دة
[/FONT]

[FONT=&quot]مشرف في سجن الإستئناف ... عمل الشويتين بتوعه دولي[/FONT]
[FONT=&quot]وكان بيعمل حركات ويطلع أصوات غريبة ومش مفهومة وفيه شاويشية ومخبرين خال عليهم كلامه[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]سمع الكلام دة رئيس مباحث السجن بعت جابه في مكتبه [/FONT]
[FONT=&quot]رن على قفاه حتة دين قلم صح الصح مع شوية شتايم مباحثية [/FONT]
[FONT=&quot]ماتجيب الجن بتوعك يا .... أمك يطلعوك من هنا ؟
:fun_lol:
[/FONT]
[FONT=&quot]ومع تهديد بحبس إنفرادي في التأديب ومنع الزيارة عنه... باس رجله وجاب مية وزيت
[/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]طبعاً دة لو واحد بيتحكم في شياطين وأرواح وجن وعفاريت [/FONT]
[FONT=&quot]كانوا ع الأقل منعوا رئيس المباحث من أنه يبعتر بكرامته الأرض

[/FONT]
:new6::new6::new6:​
[/FONT]
[/FONT]
 
ي

ياسر رشدى

Guest
يا صباح الخير والأنوار والبركات.
ياصباح الثكر والعسل والبيبسي

لا طبعا يا أستاذ ياسر أنا أرجع بدون أي معاكسة وتحت أمرك في أي وقت وممنون جدا لاهتمامك.
انت رجعت خلاص يابيه .. حمدلله ع السلامة

فقط لا أستطيع "المناقشة" حاليا لأنها تحتاج وقت وتركيز وإعداد إلخ.
يابيه احنا بندردش وبنفضفض بافكارنا عن مشاهدات ليس الا .. ابقي ركز واعدد في قسم الشبهات او الاسئلة

إنت لسه مثلا بتقول إن الروحي جزء من المادي! كده بالبساطة دي؟ طيب ده بمزاجك يعني وللا ده بناء على دراسة وبحث؟ إيه مصادرك هنا وإزاي أسست الكلام ده، وللا هي "أراء" حرة كل واحد بيقول رأيه وخلاص؟ طيب لماذا لا يكون العكس ويكون المادي هو اللي جزء من الروحي؟ أولا ما هو معنى المادي ومعني الروحي وما الفرق بينهما؟ بعبارة أخرى: ما هي "التعريفات" الأولى الأساسية وكيف يمكن أن يبدأ أي نقاش حقيقي بدون هذه التعريفات؟
جميل جدا ..
تعالي وباختصار شديد نحط قواعد علمية بسيطة جدا
الكون المادي ده .. عبارة عن طاقة (1)
الطاقة هي كم قابل للتغير او التحول (2)
عشان اوضح ماهية التغير والتحول
ندي مثال بسيط جدا :
- الماء هو شئ ملموس يمكن وضع كمية منه في يدي .. ولكن بعوامل معينة يتحول الي بخار لا يمكن وضعه في قبضة يدي ولكن يمكن رؤيته

اذا نحن في عالم طاقي كل عنصر فيه هو كم من الطاقة محدد الصفات والخواص .. عدم ادراكي له كله او بعضه لايعني انه غير موجود كمادة

طيب الناس بقي جابت منين كلمة "روحية" دي اللي مغلبانا ومحسسانا اننا بنتكلم عن خوارق فوق قوانين الطبيعة ؟ + انها افسحت مجال للدجل والشعوذة !!
الجواب هو ان الناس دي اعتبرت ان اي تغيير في المادة غير ملموس للادراك البشري هو "روحية" .. بمعني ابسط انها اعتبرت اي حدث مخالف لما اعتادت عليه هو "روحية" ومن هنا بدأت الخرافات
مثال للخرافات :
حجر يوارنيوم موجود في القرون الوسطي والناس لما كانت بتقرب منه بتمرض وتموت .. فعلي طول قالك الحجر ده عليه لعنة والعفاريت والشياطين قاعدة فيه وبعدين يعملوه مزار لارضاء هذه الارواح التي تسكنه ويقدموله القرابين

الخلاصة : كل كائن مادي في هذا الكون المادي هو عبارة عن طاقة وله صفات محددة سلفا من الخالق لاتتغير طوال فترة وجوده ولا يمكن لهذا الكم الطاقي ان ياخذ دوار اقل او اعلي من المدي المحدد له


طبعا لا أطلب إجابة هذه الأسئلة أبدا، حاشا وكلا
icon10.gif

يافندم اسئلة سعاتك اوامر بالاجابة

أنا فقط أعطيك عينة من المطلوب وأوضح لماذا لا أستطيع الدخول حاليا في هذا المعترك.
كل ده ولا تسطيع .. ما سعاتك استطعت واللي كان كان بقي

أعتذر بالتالي عن النقاش وإن كنت دائما رهن الإشارة في أي سؤال أو رأي أو معلومة سريعة. يا أستاذ ياسر.
واحنا عشمنا في الرهن ده

طيب ما نمشيها امثلة ورا كل جزء نظري عشان الفكرة توصل .. انا اديت امثلة عادي
اللون ده مش بتاعي .. اكيد انت بتفكر في سؤال ايريني الخطيررررر اللي قالت عليه وماشُفناهوش لغاية دلوقتي ولا ايه

طبعا مفيش أبدا أي مانع. أعطني الجزء الغامض أو الصعب وأنا بدوري إما أعطيك مثال عليه وإما مزيد من الشرح لبيان المقصود. كما قلت لإيريني أنا اختصرت بشدة وضغطت كثيرا حتى لا تكون رسالة مطوّلة جدا، بالتالي من الطبيعي أن نقوم بالشرح تفصيلا بعد ذلك. (وبالمناسبة الرسالة دي المقصودة هي خلاصة آلاف الصفحات حرفيا). يا أستاذ ياسر.
يافندم اضغط كمان وكمان .. يمكن نتوب

(ولا يغيّر هذا من نتائجي أبدا) اللي هيا ايه يا افندم ؟
نتائجي وكل ما بعنيني هنا هو الرد على فكرة واحدة محددة أنت شخصيا لم تطرحها ولكن غيرك طرحها وهي دائما حاضرة بقوة صراحة أو ضمنا في مثل هذه النقاشات. الفكرة دي بتقول ببساطة إن الأرواح والشياطين هي التفسير القديم البدائي المتخلف والخاطئ لما ثبت بالعلم الحديث أنه ـ مثلا ـ فيروسات، أو بكتريا، أو خلل كيميائي أو كهربي بالمخ، إلخ. الأرواح والشياطين في عالمنا اليوم ـ بالتالي ـ هي تعبير عن تراجع وتخلف، وكل مَن يعمل بهذا المجال هو حتما دجال مشعوذ، وفي أحسن الأحوال جاهل ضال مثل زبائنه. طبعا هذا هو الفكر الرئيسي عند العلماء وفي دوائر العلم عموما. مجرد أن تشير إلى الشياطين والأرواح في بعض الأماكن ـ كالجامعة مثلا (بالحارج أقصد طبعا) ـ مجرد الإشارة قد تكلف الأستاذ الجامعي مثلا وظيفته وربما كل مستقبله. هذا يوضح حجم الرعب الذي يشعر به العلماء الذين يريدون العمل بهذا المجال، وبالتالي فالمسألة مرفوضة تماما وكليا حتى لو كان التناول علميا.
لغاية هنا والكلام اللي بالازرق سليم مش لاقي فيه غلطة .. ولكن هذا لايمنع وجود كائن طاقي هام جدا له شواهد ثابتة مستقرة بان له قدرات اعلي من البشر يسمي الملائكة

فقط في العقود الأخيرة تماما ظهر أخيرا الرواد مثل د. دين رادين الذين اقتحموا الميدان بشجاعة نادرة رغم كل هذا المناخ وكل تهديدات السلطات الأكاديمية والبحثية وحتى الإعلامية المتخصصة.
تاني .. الراجل بيتكلم عن العلاج بالطاقة علي اساس ان هناك بعض البشر ليهم طاقة خفية تتفوق علي باقي البشر .. ودا كلام سامحني مخالف للخلقة البشرية وامكانياتها التي وضعها الله فيها .. الي يوم الحساب

عملي إذاً ونتائجي تأتي في هذا السياق: نحن نأخذ من هؤلاء العلماء وفي نفس الوقت نعطيهم. نأخذ منهم التجارب المعملية ونتائج المختبر وبالوقت ذاته نعطيهم الأساس الفلسفي والنظري (وحتى العملي أحيانا بالمعنى الرهباني أو الصوفي، وإن كانوا في المعمل بيفضلوا غالبا رهبان البوذية). الحقيقة نحن في النهاية نقول نفس الشيء تقريبا. والخلاصة ببساطة ـ فيما يخص الأرواح والشياطين ـ هي أنها ليست أبدا تخلفا أو تراجعا أو خطأ، بل بالعكس ربما يفوق هذا النموذج القديم في تفسير المرض نموذج الفيروسات نفسه وغيره من نماذج الطب الحديث. يا صباح الخير يا أستاذ ياسر.:)
مافيش حاجة اسمها رهباني وصوفي وهذه المسميات الدجلية علي اساس خوارق يقومون بها .. فيه حاجة اسمها استعانة بكائن اخر عن طريق التعزيم وله قواعد حسب طبيعة هذا الكائن (اما المسمي من حيث التجرد والزهد .. فلا بأس به عادي يعني) والكائن ده هو الملائكة وهي مخيرة وليست مُسيرة ومنها الصالح والطالح (الساقط)
ولا يوجد في هذ الكون المادي الا كائنان عاقلان فقط تمت الاشارة اليهما في جميع الكتب المقدسة وهما البشر والملائكة

* * *


هيفـــاء أتفق معاكي تماما انتي رائعة إنك لقطتي ده، احنا فعلا بتكلم في موضوعين مختلفين.. أما سر الخلط فهو ببساطة إني واخد الأرواح والشياطين جوا منظومة الطاقة دي، باعتبارها هي نفسها تكوينات من الطاقة.
كلام زي الفل .. بالفعل الملائكة هي تكوينات من الطاقة .. يعني مادة
ولا يوجد ما يسمي روحي او ارواح

لكن طبعا أستاذنا ياسر للأسف ضيّعنيمعاه ـ
ضيعنُماه = ضيعناه معا

كل دماغه فيما يبدو في "الملا الكردي" و"الشيخة نادية" والراجل ده اللي كان ح يكسر صباعه وكل بانوراما الدجل دي.
icon10.gif
لكن شابوه يا دكتور ملاحظتك طبعا ممتازة. :)
ماهو يابيه الموضوع عن الملائكة الساقطة وما يمكن ان تفعله والفيديوهات عن هذه الظاهرة .. وفيه غير الملا كتير .. مسيحيين وبوذيين ووثنيين الخ الخ
ومافيش بانوراما دجل نوهائي .. معروف ان الملائكة لها قدرات طاقية اعلي بكثير من طاقة البشر المحدودة جدا جدا ..

ملاحظة اخيرة .. انا ضد اي دجل او شعوذه وما اكثر من يقوم بذلك من البشر .. حتي لما ذهبت الي هذا الشيخ كنت مؤمن ايمان راسخ بانه دجال ومشعوذ

نسيب الجزء الباقي للرد علي عبووود عبر الحدووود
 
التعديل الأخير:
ي

ياسر رشدى

Guest

[FONT=&quot]كلام ناس مين ؟؟ .. ياعم أنسى ..تلاقيه لبس قضية نصب
[FONT=&quot]ولو عندك أسمه الرُباعي أقدر أقولك هو مشرف فين
:smile02
[FONT=&quot]ع العموم .. دي تجربتك الشخصية
[FONT=&quot]أنا لغاية دلوقتي مش قادر أفهم منك[/FONT]
[FONT=&quot]أية علاقة حركات وتكتكات الشيخ بالأرواح الشريرة والملائكة الساقطة ؟[/FONT]
[FONT=&quot]حتى الآن أنا شايفه مجرد دجال ومشعوذ وفيه منهم كتيررررر[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]كان فيه واحد كدة زي الشيخ بتاعك دة
[/FONT]

[FONT=&quot]مشرف في سجن الإستئناف ... عمل الشويتين بتوعه دولي[/FONT]
[FONT=&quot]وكان بيعمل حركات ويطلع أصوات غريبة ومش مفهومة وفيه شاويشية ومخبرين خال عليهم كلامه[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]سمع الكلام دة رئيس مباحث السجن بعت جابه في مكتبه [/FONT]
[FONT=&quot]رن على قفاه حتة دين قلم صح الصح مع شوية شتايم مباحثية [/FONT]
[FONT=&quot]ماتجيب الجن بتوعك يا .... أمك يطلعوك من هنا ؟
:fun_lol:
[/FONT]
[FONT=&quot]ومع تهديد بحبس إنفرادي في التأديب ومنع الزيارة عنه... باس رجله وجاب مية وزيت
[/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]طبعاً دة لو واحد بيتحكم في شياطين وأرواح وجن وعفاريت [/FONT]
[FONT=&quot]كانوا ع الأقل منعوا رئيس المباحث من أنه يبعتر بكرامته الأرض

[/FONT]
:new6::new6::new6:​
[/FONT]
[/FONT]
الملا علي قبضوا عليه وقفلوا المستشفي بتاعته لانها بدون ترخيص وخد حبس تلات تشهر

هل بقي الملائكة اللي معاه نفعته ولا دافعت عنه .. !؟؟ ابدا

لان الملاك اللي معاه زي البشر بالظبط .. ليه ضوابط ومجتمع وبه احكام ومشروطة بامكانيات وحدود يتم التدخل مع البشر من خلالها

زي واحد كده طاح في الناس قتل وتدمير .. هل المجتمع هايسيبه .. طبعا لآ ، لما يلاقي الموضوع خرج عن السيطرة يبدأ التدخل

يعني الحدود دي مش مفتوحة .. امتي بقي تبقي مفتوحة .. يوم القيامة وعليك خير

والتفريق بين الدجل والشعوذة والحيل وبين البشر اللي بيستعينوا بملائكة يمكن تمميزه بالمشاهدة والملاحظة

هاحطلك شوية فيديوهات تانية توضحلك الفكرة

اول فيديو للشيخ عزت ابراهيم في برنامج واحد من الناس مع عمرو الليثي
وعمرو هنا طلع ناصح وجاب معدة البرامج بتاعته واللي كانت بتعتبر الكلام ده دجل وشعوذة
وشوف الشيخ قدر يعمل ايه

قدر يحرك ايديها وراسها وهي في وعيها التام
سيبك من الكلام اللي بيقوله لان كله تخريف
وليه تعليق منفصل عن استغلال هؤلاء الشيوخ
لامكانيات الملاك اللي معاهم للتدليس علي الناس

واسمع المعدة قالت ايه عن اللي حصلها وحست بيه وانها كانت بتقاوم الحركة الاجبارية التي تحدث لها .. زي ماقلتلك في تفسيري .. التحكم في الاعصاب البشرية :2:

وده بقي فيديو .. في واحد من الناس برضك لكن مع افاق يستعين بالحيلة لايهام الناس .. لو لاحظت هنا
هتلاقيه بيستعين بمنديل يربط به اقدام الضحية ثم يضعها في الماء
وفجأة تجد شعلة نار تندلع من داخل الماء

طبعا ده تفسيره العلمي انه لافف جوه المنديل بودرة صوديوم .. والصوديوم معروف باشتعاله عند ملامسته وغمره في الماء

هناك احداث حقيقية واحداث Fake يمكن تمييزها بسهولة

معلومة بس كده ع الماشي ..
لو انت فاكر ان الجهات دي لا تستعين بهؤلاء في معرفة اماكن ناس تبقي غلطان :flowers:
عن يقين علي فكرة ههههههه
[/FONT]
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى