رد: اين قال يسوع انا الله لفظيا؟؟هنا قال انا الله تحليل كامل لبعض النصوص التى اعلن فيها يسوع عن الوهيته وروبوبيته
شكرااا على الشرح والفيديو ربي يباركك موضوعك جميل جدا
اية بس اللي مدهشك في الموضوع ؟ هو المسلم يا إما مش فاهم يا إما مذهول !
ضعيف جدا في العربي واي لغة بالطبع
قال له " ربي وإلهي " .
مطلوب منك بقى تجيب التفاسير ونشوف قال كدة معناها اية !
طبعا دي تقولها لما تكلم واحد مسلم جاهل هايعديهالك ، لكن هنا انت تتعلم وتتفحم فقط
اللي هو اية ؟
بس يا جاهل ..
الواحد حتى مش عارف يبدأ يعلمك ازاي !! يبدأ بأنهوا خطوة عشان يفهمك !!
وادي ثالث مثال عملي للمسلم معودم العقل ، هم كل المسلمين كدة ولا اية ؟
Joh 20:28 أجاب توما: «ربي وإلهي».
قد دي تقولها لقرآنك اللي لا تعرف ان تثبت له اصل !
المسيح قالها بكل الطرق ، واساسا مش دليل يقولها ، ففرعون في كتابك قالها والهك اللي بتعبده لم يجروء انه يقولها !!
وهناك فتوى تقول بانه لا يلزم للإله ان يقول انه الله ومع ذلك قالها !!
طيب تعالوا نشوف اليهود فعلا كانوا عايزين يرجموه ولا لأ :
Joh 8:58 قال لهم يسوع: «الحق الحق أقول لكم: قبل أن يكون إبراهيم أنا كائن».
Joh 8:59 فرفعوا حجارة ليرجموه. أما يسوع فاختفى وخرج من الهيكل مجتازا في وسطهم ومضى هكذا.
الف شكر لقداسة البابا المعظم الانبا شنودة الثالث والف شكر ليك ، بكدة اثبت ان المسيح قال " انا الله " من كلامك انت ،، ده ثالث مسلم يعترف ان المسيح قال انا الله !
ماتنامش بالليل لوحدك عشان ماتتفزعش
نعم قال له ربي والهي ،،
اللي بعده ، مش فاضيين كتير ..:new6:
هو انت بتشوف ؟ اذا كان النص بيقول " أجاب توما " وانت بتقول مافيش حاجة في النص تشير الى كدا ،، عد الى نومك :t7:مولكا أنا شايف
صدقني انت وكل المسلمين لو دخلتوا في مصارعة علمية مع حد من هنا في لاهوت المسيح وحب يزود شوية عليكوا هاتطلعوا مغلوبين بـ 100 ضربة قاضية !!ياريت نرقى بمستوى الحوار ، ونعلم أننا لسنا فى حلبة مصارعة
لا ، اصبر بس ، انت بنطق في الموضوع كدة ليه ؟لماذا تناول اليهود حجارة ليرجموا السيد المسيح ؟
لأنه قال " انا الله " ، واين دليلهم في الإدعاء ؟ ولماذا بعد هذا اللفظ مباشرة وتحديدا ؟ ادلتك يا حج !هل لأنه قال بالألوهية ؟ أم إنهم هم الذين ادعوا عليه ذلك ؟
عُد الى نومك فلا تصحو الآن ..:gun:اليهود كانوا أعداء للسيد المسيح ، وكانوا لايدخرون جهدا فى إفشال دعوته وصد الناس عنها
فكان من طرقهم فى ذلك إدعائهم أن السيد المسيح ادعى الألوهية ؟
انظر مثلا حوار عيد التجديد ـ وهو مهم جدا ـ
كمان هاتتكلم تحديدا في انا والآب واحد !!هل أثبت السيد المسيح أم نفى ؟
كمان هاتنط في العقيدة وتتكلم في الإتحاد !!؟ هزلت !!الأول : إثبات رسالته أى أنه مرسل من قبل الآب
الثانى :ان كل ماأتى به ليس من عند نفسه بل من عند الآب (الله )
ل]جبنى لوكان المسيح ياكل الطعام فكيف يخرجه اجبنى ان كنت على حق
ساحر ايه يا عبيط يا تابع ابن العبيطة رسول مكة الوثنىهضربلك مثال ولو انى عارف انك مش هتفهم بس هعمل الى عليا
لما تشوف مشهد عجيب زى مثلا ساحر بيعمل حاجة عجيبة انت هيكون رد فعلك الطبيعي ايه
هتقول " او ماي جاد " " يا الهي"
لما انت هنا تقول يا الهي متعجبا وييجي واحد جاهل ابن جاهل بعد الاف السنين ويقول لاء ده مولكا مكنش بيقول يا الهي متعجب ده كان بيؤله الساحر
يبقي انت هتقول علي الى قال كدا ايه ؟
صحيح اللى خلف مماتشلما انت هنا تقول يا الهي متعجبا
هتقول ولا هتقوله؟؟؟؟هتقول " او ماي جاد " " يا الهي"
صدقنى انا مقدر اعصابك البايظة بعد ان اثبتنا بان يسوع اعلن عن ذاته بانه الرب الاله فبتكرر كلامك شوية محششينوكذلك انت الى عملته كدا توما قال يا الهي متعجب من قيامة المسيح من الاموات وانت قلت لاء ده بيؤلهه
شفت ياروك الأدب العالى بتاع شمسصراحا انا لم اجد فى مدخلة هذا المسلم تربية الشوارع نظير رسوله الواطى تربية حوارى مكة اى شئ مهم
فهو بصريح العبارة عامل زى نسوان المصاطب داخل يولول ويصوت ويقول الحقونى
ولا اعرف لماذا كل هذا الرعب من المسيحين اسيادهم
هل لانهن افلسوا وكشفنا دينهم العبيط الاهبل قدام الجميع
ولا اعرف لماذا الهجوم على مولكا بالذات هل لانه سحق باحثهم الاهبل اللى اسمه التاعب اللى بيعمل ابحاث بمجلة ميكى
لا اعرف ماذا السبب الذى اصبح فيه يتطاول بدو الجزيرة الوثنين على اسيادهم
فالمشاركة من اولها لاخرها
رد نسوان قاعدين على مصطبة
هو قال ايه فى نهياة مقالة الرده والسفالة على مثال رسوله الواطى
ساحر ايه يا عبيط يا تابع ابن العبيطة رسول مكة الوثنى
ثانيا فى يهودى بيقول لشخص ادوناى الوهيم تعجبا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
روح ياض اسرح مع امك بيع فلايات فى القطر
هو فى التقليد اليهودى كله انسان بينطق اسم الرب مقترنا مع لقب الالوهة تعجبا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يانهر اسود ومهبب على عرة خلق الله العبط
هو انت ايه اللى زودته على كلام زميلك العبط الباقيين
يعنى بعد قصيدة الردح دى كلها وترجع تقول الكلام اللى نسفناه
تعالى نروقكم كالعادة
صحيح اللى خلف مماتش
خلفاء رسولك عبيط هيجيب ايه شوية شخصيات عبيطة
الاجابة بسيطة جدا
اثبت انه اسلوب تعجب وليس خطاب موجه مباشرة من توما لسيدكم المسيح
ثانيا السؤال الثانى ليك ولشلة العبط اللى حواليك
هل يجرؤ يهودى ان يقول لشخص ادوناى الوهيم
هتقول ولا هتقوله؟؟؟؟
توما قال ولا قال للمسيح؟؟؟؟؟
صدقنى انا مقدر اعصابك البايظة بعد ان اثبتنا بان يسوع اعلن عن ذاته بانه الرب الاله فبتكرر كلامك شوية محششين
مولكا قال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مولكا مبيقلش
مولكا بيثبت
انت قولت متعجبا
عندك اثبات واحد؟؟؟؟؟؟؟
لما تلاقيه يا تربية شوارع تعالى كلم اسيادك
باقى المشاركة كلها ملهاش علاقة بالموضوع
الخلاصة/
مولكا اثبت ان توما اعترف ايمانيا بان المسيح هو الرب الاله وقد طوب المسيح هذا الايمان
لغويا وابائيا
وواحد تانى عنده حاجة معينة حرقاه داخل يشتم ويقل ادبه زى رسولك الواطى وماشابه رسوله فما ظلم بدون اى دليل
هنرد على ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
على عيل اهبل بيرده زى نسوان العشوائيات
تجيب دليلك فى ديلك يا ابنى اونت جاى مش هنتعامل مع شوية لطخة على اخر الزمن
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++[/COLOR][/SIZE]
مولكا أنا شايف إنكم متوترين شوية فى الردود
ياريت نرقى بمستوى الحوار ، ونعلم أننا لسنا فى حلبة مصارعة
نعود
لماذا تناول اليهود حجارة ليرجموا السيد المسيح ؟
هل لأنه قال بالألوهية ؟ أم إنهم هم الذين ادعوا عليه ذلك ؟
لاحظ !
اليهود كانوا أعداء للسيد المسيح ، وكانوا لايدخرون جهدا فى إفشال دعوته وصد الناس عنها
فكان من طرقهم فى ذلك إدعائهم أن السيد المسيح ادعى الألوهية ؟
انظر مثلا حوار عيد التجديد ـ وهو مهم جدا ـ
قالوا له : فإنك وأنت انسان تجعل نفسك الها
هل أثبت السيد المسيح أم نفى ؟
كان ـ وفقا للمعتقد ـ أن يقول : نعم أنا هو الله المتجسد ،فالله لايستحيى أن يعلن عن نفسه صراحة
ولكن السياق يفيد النفى
لاحظ !
أن قضية السيد المسيح مع المخالفين لم تكن أبدا اثبات لاهوته بل شيئين
الأول : إثبات رسالته أى أنه مرسل من قبل الآب
الثانى :ان كل ماأتى به ليس من عند نفسه بل من عند الآب (الله )
ثم أنك تقول - بغير فحص مدقق - أن المسيح فى عيد التجديد رفض إعاءهم بالإلوهية
فها هو الجزء كله
يو 10 : 24. فَاحْتَاطَ بِهِ الْيَهُودُ وَقَالُوا لَهُ: «إِلَى مَتَى تُعَلِّقُ أَنْفُسَنَا؟ إِنْ كُنْتَ أَنْتَ الْمَسِيحَ فَقُلْ لَنَا جَهْراً».
25. أَجَابَهُمْ يَسُوعُ: «إِنِّي قُلْتُ لَكُمْ وَلَسْتُمْ تُؤْمِنُونَ. اَلأَعْمَالُ الَّتِي أَنَا أَعْمَلُهَا بِاسْمِ أَبِي هِيَ تَشْهَدُ لِي.
26. وَلَكِنَّكُمْ لَسْتُمْ تُؤْمِنُونَ لأَنَّكُمْ لَسْتُمْ مِنْ خِرَافِي كَمَا قُلْتُ لَكُمْ.
27. خِرَافِي تَسْمَعُ صَوْتِي وَأَنَا أَعْرِفُهَا فَتَتْبَعُنِي.
28. وَأَنَا أُعْطِيهَا حَيَاةً أَبَدِيَّةً وَلَنْ تَهْلِكَ إِلَى الأَبَدِ وَلاَ يَخْطَفُهَا أَحَدٌ مِنْ يَدِي.
29. أَبِي الَّذِي أَعْطَانِي إِيَّاهَا هُوَ أَعْظَمُ مِنَ الْكُلِّ وَلاَ يَقْدِرُ أَحَدٌ أَنْ يَخْطَفَ مِنْ يَدِ أَبِي.
30. أَنَا وَالآبُ وَاحِدٌ».
31. فَتَنَاوَلَ الْيَهُودُ أَيْضاً حِجَارَةً لِيَرْجُمُوهُ.
32. فَقَالَ يَسُوعُ: «أَعْمَالاً كَثِيرَةً حَسَنَةً أَرَيْتُكُمْ مِنْ عِنْدِ أَبِي - بِسَبَبِ أَيِّ عَمَلٍ مِنْهَا تَرْجُمُونَنِي؟»
33. أَجَابَهُ الْيَهُودُ: «لَسْنَا نَرْجُمُكَ لأَجْلِ عَمَلٍ حَسَنٍ بَلْ لأَجْلِ تَجْدِيفٍ فَإِنَّكَ وَأَنْتَ إِنْسَانٌ تَجْعَلُ نَفْسَكَ إِلَهاً»
34. أَجَابَهُمْ يَسُوعُ: «أَلَيْسَ مَكْتُوباً فِي نَامُوسِكُمْ: أَنَا قُلْتُ إِنَّكُمْ آلِهَةٌ؟
35. إِنْ قَالَ آلِهَةٌ لِأُولَئِكَ الَّذِينَ صَارَتْ إِلَيْهِمْ كَلِمَةُ اللَّهِ وَلاَ يُمْكِنُ أَنْ يُنْقَضَ الْمَكْتُوبُ
36. فَالَّذِي قَدَّسَهُ الآبُ وَأَرْسَلَهُ إِلَى الْعَالَمِ أَتَقُولُونَ لَهُ: إِنَّكَ تُجَدِّفُ لأَنِّي قُلْتُ إِنِّي ابْنُ اللَّهِ؟
37. إِنْ كُنْتُ لَسْتُ أَعْمَلُ أَعْمَالَ أَبِي فلاَ تُؤْمِنُوا بِي.
38. وَلَكِنْ إِنْ كُنْتُ أَعْمَلُ فَإِنْ لَمْ تُؤْمِنُوا بِي فَآمِنُوا بِالأَعْمَالِ لِكَيْ تَعْرِفُوا وَتُؤْمِنُوا أَنَّ الآبَ فِيَّ وَأَنَا فِيهِ».
39. فَطَلَبُوا أَيْضاً أَنْ يُمْسِكُوهُ فَخَرَجَ مِنْ أَيْدِيهِمْ
++++++++++++++++++++++++++++
فأين وجدته ينفى عن نفسه ما قالوه !!!!!!!!!!!! أليس الذى يقرأ بحيادية سيرى بكل جلاء أنه لم ينفى ، بل أكد ، ولذلك حاولوا الإمساك به لرجمه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
+++إن لم ترى الحق فى هذه التوكيدات الواضحة ، فإغسل عينيك جيداً ، بدموع التوبة
طيب أجبنى يامكرم وأنا فى انتظاركبل لم ينفى ، كما أنه لم يجعل نفسه فى نفس مستوى المذكورين فى المزمور ، بل إن كان قد قال ذلك لهم ، فكيف أنتم تعترضون علىَّ
فإنه يؤكد وليس ينفى
فهؤلاء قيل لهم ذلك تفضلاً ، فكيف لا يُقال ذلك على صاحب الحق
فإدرس بأمانة
وأنا مضطر للإلتفات لبعض الوقت لحل موضوع خاص
فأتركك لضميرك