بعد 11 سنة تفوقاً.. نتيجة «مريم» فى «الثانوية»: صفر%

سمعان الاخميمى

صحفى المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2009
المشاركات
12,695
مستوى التفاعل
1,087
النقاط
0
سوزان فايق
العصابة اجتمعت وتشاوروا ، هنقدر نقنع الناس ازاي بالغلطة دي ؟؟ البنت مش عايزة تسكت وقدمت شهادات تقدير للسنين اللي فاتت ولو عدلنا النتيجة لصالحها واعطيناها حقها كل الطلبة هتشك في نتائجها واولياء امورهم مش هيسكتوا
بس يا فندم مستحيل طالب ثانوية ياخد صفر ده محصلش قبل كدة ، ممكن يعني يجيب مجموع ضعيف لكن صفر ؟؟؟؟؟
اخرس يا مسئول عايزني افتح فاتحة علي الوزارة يتشال فيها الوزير ويثور الناس واحنا علي وشك استقبال وفود ٨٠ دولة للاحتفال باهم انجاز للريس ؟؟
عايز سمعتنا العلمية تبقي في الارض قدام العالم ؟؟
المشكلة يا فندم ان البنت قبطية وهيقولوا ان في اضطهاد للاقباط حتي في مستقبلهم
بفكر اننا نعلن رسوبها وان دي اجاباتها وان ده خطها وتخبط راسها هي واهلها في اعلي حيطة يعني هيعملولنا ايه وكمان هنرفع قضية عليهم لانهم طعنوا في شرفنا وامانتنا هيجروا اهلها علينا يبوسوا ايدينا ورجلينا وسيب وانا اسيب !!

لمي ورقاتك يا بنتي المتفوقة وخدي اهلك واقفلي الباب وروحي دولة تحترم آدميتك وتعطيك حقك ومتنسيش تاخدي بثأرك لما تكوني قادرة
غيرك علماء واطباء هربوا بجلدهم واحلامهم من الظلم وضياع مستقبلهم في بلدهم
سيادة الرئيس السيسي مش ناوي تلغي نظام الثانوية العامة الفاشل ؟؟ مصر جابت صفر في الامانة والحق والعلم وانت موجود
 

سمعان الاخميمى

صحفى المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2009
المشاركات
12,695
مستوى التفاعل
1,087
النقاط
0
قال محمد عيسى، والد الطالبة “مروة” بمدرسة ثانوية بإدارة فوه التعليمية بكفر الشيخ، إن ابنته حصلت على “صفر” فى جميع مواد السنة الثالثة، مشيرًا إلى أنها متفوقة، وحصلت على 93% بالصف الثانى الثانوى، و95% فى الشهادة الإعدادية. وأشار الأب إلى أنه وكيل مدرسة محمد شريف، بقرية منية الأشراف، بإدارة فوه التعليمية بمديرية التربية والتعليم بكفر الشيخ.
وأوضح محمد عيسى: “هل يعقل أن أكون أنا القاتل والمقتول والجانى والمجنى عليه؟ فابنتى قتلت ومن قتلها أنهم أهل مهنتى وزملاء المهنة وكيف أواجه أبنائى التلاميذ بعد اليوم؟ وأنا أحد أبناء المهنة المتهمين بظلم طالبة، واحتار أمرى.. لمن أشكو؟ مع العلم أن مروة لها شقيقة متفوقة أيضًا بكلية التجارة قسم اللغة الإنجليزية، بجامعة الإسكندرية، وشقيق بالثانوية من المتفوقين أيضًا”.
ولى أمر الطالبة: “وجدنا أثناء المراجعة فى الكنترول تغيّر الخط” وأضاف ولى أمر الطالبة: تأكدت بنفسى فى حضور ابنتى أثناء مراجعة أوراق الإجابات السبع داخل كنترول مدرسة نبوية موسى بمحافظة الإسكندرية الخاصة بمحافظات الوجه البحرى، ووجدنا أن الخط المكتوب بأوراق الإجابة فى المواد السبع، ليس خط ابنتى ومختلف، ويمكن لأية جهة التأكد من كلامى عن طريق استكتاب ابنتى”. وأشار إلى أن ابنته تمر بحالة نفسية سيئة، لكونها متفوقة دائمًا فى جميع مواد الصفين الأول والثانى الثانوى، ما يؤكد وجود تلاعب واضح فى أوراق الإجابات الخاصة بها، موضّحًا أنها كانت تأخذ دروسًا خصوصية فى جميع المواد، وكان المدرسون يشيدون بمستواها العلمى.
فيما ناشدت الطالبة الرئيس عبد الفتاح السيسى، قائلة: “بابا عبد الفتاح، أنت ستفتح قناة السويس الجديدة لتكون خيرًا على مصر، وأنا أريد أيضًا أن أفتح حياتى الجديدة وأبدأها بدخولى عالم جديد، وهو الجامعة، ليكون خيرًا علىَّ، وعلى أسرتى، وأهل قريتى، وأكون نافعة لبلدى”. الطالبة: كيف أحصل على الدرجة النهائية فى “التربية الوطنية” وصفرا فى المواد العلمية؟
وأضافت: “أناشد أيضًا كل من يعنيهم أمر التعليم بمصر.. لا أريد إلا الإنصاف ومراجعة أوراق إجاباتى، فقد اكتشفت أنها لا تخصنى على الإطلاق، حصلت على صفر فى جميع المواد السبعة الأساسية، رغم حصولى على الدرجات النهائية فى مواد لا تحتسب فى المجموع، ومنها التربية الوطنية إذ حصلت على 25 من 25، فأى عقل يصدق هذا؟.. الدرجة النهائية فى التربية الوطنية، وصفر فى كل المواد العلمية؟”.
ورفع والد الطالبة دعوى عاجلة بمجلس الدولة، حملت رقم 17961 لسنة 2015، وتقول الطالبة إن عيد الفطر قد مضى على أسرتها فى حزن، ولم تفرح أو تخرج لقضاء العيد مع زميلاتها، متوارية عن أهل قريتها، وتتمنى أن يحل عيد الأضحى لتفرح ويكون العيد عيدين.


[YOUTUBE]SQBjaRfihNs[/YOUTUBE]
 

سمعان الاخميمى

صحفى المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2009
المشاركات
12,695
مستوى التفاعل
1,087
النقاط
0
للمرة الثانية .. الطب الشرعي يستدعي "مريم" لاستكتابها مجدداً




للمرة الثانية استدعت جهات التحقيق، طالبة المنيا “مريم ملاك ذكري” صاحبة “صفر الثانوية العامة، لاستكتابها مرة اخري أمام خبير الخطوط، بمقر الطب الشرعي بقسم التزوير والتدليس بمحافظة أسيوط كما استخرجت جهات التحقيق استمارة الثانوية العامة ورقم الجلوس الخاصين بمريم لفحصهما والمضاهاة بخطها وقال مينا ملاك طبيب بشري وشقيق الطالبة مريم، أننا لا نعرف سبب الاستدعاء مرة اخري، ولفت ملاك الي ان الحالة الصحية لشقيقته غير مستقرة، وهي تقريباً ممتنعه عن تناول الطعام ومعلق لها المحاليل الطبية اللازمة عبر”الكانيولا”

وكانت النيابة العامة بأسيوط، أرسلت امس الاول الأحد أوراق إجابات 7 مواد امتحانيه، امتحنت بها مريم صاحبة “صفر الثانوية العامة” للطب الشرعي للفحص، بعد استكتاب الطالبة في المرة الأولي، بمعرفة خبير الخطوط لأخذ نموذج من خطها وطريقتها في الكتابة. وكانت النيابة العامة في أسيوط قد استدعت الطالبة وشقيقها، صباح السبت،

لأخذ أقوالهما في المحضر المحرر من قبلهما، يتهمان فيه مجهولاً بالتزوير و التلاعب بأوراقها الامتحانية، بعد أن اكتشافهما ما وصفاه بالتبديل المتعمد للأوراق الداخلية في كراسات إجاباتها، عندما تم عرض الأوراق عليها أثناء فحص تظلماتها المقدمة لوزارة التعليم.و قال باسم ملاك ذكري، طبيب وشقيق الطالبة، أن النيابة قامت بالتحفظ المؤقت علي أوراق إجابات شقيقته، علي ذمة التحقيقات، و أنها عرضت أوراق سبع مواد امتحانية علي شقيقته وهي أوراق مواد: اللغة العربية، اللغة الإنجليزية، اللغة الفرنسة، الكيمياء، الفيزياء، الأحياء، الجيولوجيا.وأضاف ملاك أن شقيقته أوضحت لوكيل النيابة أن كل الخطوط المدون بها داخليا بكراسات الإجابات السبعة غير خطها تماما، ولكنها لشخص واحد، وهي تختلف عن خط مريم المدون به البيانات من الاسم ورقم الجلوس واسم المدرسة علي الغرف الخارجي لكراسات الإجابة.

ولفت ملاك أن الشخص الذي انتحل صفة شقيقته، وتمكنت من تبديل إجاباته معها كان حريصا علي عدم انكشاف أمره، بدليل أنه قام بكتابة الأسئلة فقط في كل المواد السبعة ولم يجب عن سؤال واحد، لذلك كانت محصلة عملية التصحيح صفرا.

وأكد ملاك أن ذلك الشخص المجهول كان يدرك أنه لو تم تسليم ورقة خالية دون إجابات، لكان لزاما أن يرفق بها محضر للطالبة بأنها امتنعت عن الإجابة، وهو ما كان يحرص الفاعل علي تجنبه بكتابة الأسئلة فقط.ولفت ملاك أن شقيقته التي يحمل مشوارها التعليمي كله سمات ودلائل التفوق، من المستحيل أن تترك سؤالا واحدا دون إجابة، مشددا علي أن كتابة الأسئلة فقط بهذا الشكل الغريب دليل علي التخطيط واستهداف شقيقته عمدا لأنها طالبة متفوقة .

وكشف ملاك إلي أن هيئة النيابة الإدارية طلبت شقيقته لأخذ أقوالها بعد مثولها أمام النيابة العامة في البلاغ المقدم منه، يوم أمس الأول السبت، ومن المقرر أن تمثل أمام النيابة الإدارية اليوم الاثنين.و كانت أسرة الطالبة مريم ملاك ذكري، طالبة الثانوية العامة، المقيمة بإحدى قري مركز المنيا، قد أكدت أن تبديلا متعمدا لأوراق إجابات الطالبة تم لصالح طالبة أو طالب فاشل،

مما تسبب في حصول الطالبة علي صفر %، رغم تفوقها اللافت طوال مشوارها الدراسي، مدللين علي ذلك باختلاف الخط داخل كراسات الإجابات المنسوبة للطالبة عن خطها الحقيقي والذي دونت به بياناتها علي كراسات الغلاف الخارجي لكراسات الإجابة.و قررت هيئة النيابة الإدارية برئاسة المستشار سامح كمال، رئيس هيئة النيابة الإدارية، فتح تحقيق عاجل بشأن واقعة حصول الطالبة مريم على مجموع صفر% بنتيجة الصف الثالث الثانوي بالمرحلة الثانوية العامة، وما تضمنته إفادتها من وجود نماذج إجابات لا تخصها واستبدال أوراق إجابتها بكنترول محافظة أسيوط.

نقلا عن وطني
 

peace_86

مبارك اسم يسوع
عضو مبارك
إنضم
12 يناير 2007
المشاركات
4,471
مستوى التفاعل
967
النقاط
0
الإقامة
في كنيسة يسوع المسيح المتجسدة بالروح القدس وفي قلب
أستغرب بجد أن الموضوع كبر بهذه الطريقة..

كنا متفائلين جداً .. وكنا على نياتنا... لكن لم نتوقع أن الموضوع طلع منظم ومرتب ومجهز..

هل من الممكن أن يكون هذا طريقة لتهجير المسيحيين بشكل غير مباشر؟.. في بداية الموضوع لم أتطرق أبداً أبداً لربط الموضوع بالدين.. بل إنني لم أكن أعرف في بداية الامر بأن البنت مسيحية.. وحتى لما عرفت لم يخطر في بالي هذا الأمر..


لكن لماذا لم يحل الموضوع إلى اليوم؟
الموضوع مش معقد وواضح!!.. الواحد لو تف على الورقة هياخذ أي درجة.. مش لهالدرجة يعني!!!


لمي ورقاتك يا بنتي المتفوقة وخدي اهلك واقفلي الباب وروحي دولة تحترم آدميتك وتعطيك حقك ومتنسيش تاخدي بثأرك لما تكوني قادرة
غيرك علماء واطباء هربوا بجلدهم واحلامهم من الظلم وضياع مستقبلهم في بلدهم
سيادة الرئيس السيسي مش ناوي تلغي نظام الثانوية العامة الفاشل ؟؟ مصر جابت صفر في الامانة والحق والعلم وانت موجود

أعتقد وهذا ما يريدونه بالضبط... هجرة المسيحيين.. بعد أن يأسوا بتهجير مسيحيي مصر.. سيفعلون كل المستحيل ليتخذوا هم بأنفسهم قرار الهجرة.. يعني لو مش بالعافية.. بالرخامة

لكن هذه أرض المسيحيين التي مشى عليها يسوع ومعه القديسين العظيمين مريم ويوسف النجار..

ربنا يرحم من إنعدام الضمير..
 

كليماندوس

محتاج صلواتكم
عضو مبارك
إنضم
28 سبتمبر 2011
المشاركات
2,705
مستوى التفاعل
552
النقاط
0
يا رب تطلع مرايتى المسحورة و المكسورة غلط
 

Desert Rose

I have a dream
عضو مبارك
إنضم
10 نوفمبر 2010
المشاركات
8,448
مستوى التفاعل
1,987
النقاط
113
انا مبحبش اقرا اي خبر عن البنت ديه ومش هقرا اي خبر جديد الا لو حصلت معجزة وجالها حقها ، لكن غير كده قلبي بيوجعني اوي اوي عليها ، يمكن لأَنِّي انا درست وأمتحنت وشوفت مرار المذاكرة بشكل او بأخر فأنا حاسة بيها اوي اوي اوي وحاسة ان انا اللي في الموقف ، معرفش هي بتنام ازاي ولا بتتنفس ازاي ؟؟؟
اللي قاهرني بقا اكتر ، العصابة اللي عملت كده لما بيشوفوها كده بيعرفو ينامو ازاي ؟ للدرجة ديه بقيتو اقل من الحيوانات؟ ايه البلد ديه؟ ايه الفساد ده؟ يعني حتي ابسط الحقوق اللي هي درجات امتحان محدش عارف ياخدها صح ، هما ازاي كده؟ وإزاي اي حد يتطمن وينام مرتاح في البلد ديه لما ممكن فجأة حياته تتقلب علشان واحد فاشل حيوان كل الميزة اللي عنده انه معاه فلوس او معاه مركز؟؟
تقولولي قانون؟ هي ديه بلد؟؟؟ بلد فاشلة وهتفضل فاشلة طول ماهي فيها الأشكال ديه اللي بتبيع آي حاجة علشان المركز او الفلوس
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,598
النقاط
0

هل من الممكن أن يكون هذا طريقة لتهجير المسيحيين بشكل غير مباشر؟..

أعتقد وهذا ما يريدونه بالضبط... هجرة المسيحيين..
[FONT=&quot]تهجيررر ؟؟؟؟؟
[FONT=&quot]ياراجل ياطيب ...أنا أمبارح كنت باتابع نتيجة تنسيق الثانوية العامة مرحلة أولى
[FONT=&quot]ياخويا كل المسيحين أحتلوا نص كليات الطب والصيدلة والهندسة [/FONT]
[FONT=&quot]يعنى بناقص بنت ما دخلتش السنة دى طب زى أخوها تدخل السنة الجاية[/FONT]

:16:​
[FONT=&quot]تهجير مسيحيين أية يا بيس بس !!![/FONT]
[FONT=&quot]فى عمارتنا أربع عيادات دكتور بشرى وأسحق وأمير سيدهم وصمويل[/FONT]
[FONT=&quot]والعمارة اللى جنبى صيدلية " العهد الجديد "[/FONT]
[FONT=&quot]يعنى أحتلال مسيحى
[/FONT]
:new6::new6::new6:​
[FONT=&quot]وبعدين ما هو فيه حالة تانية مُشابهة أهى
[/FONT]
:download::download::download:
قال محمد عيسى، والد الطالبة “مروة” بمدرسة ثانوية بإدارة فوه التعليمية بكفر الشيخ، إن ابنته حصلت على “صفر” فى جميع مواد السنة الثالثة،
[
[FONT=&quot]وألا إكمن أسمه " محمد " يعنى ومربى زبيبة ..!![/FONT]

:t11::t11::t11:
[/FONT]
[/FONT]
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,598
النقاط
0

و اسمحلى - هل من حق الوزير - كما زعم ان يحيلها الى التحقيق حتى لو قال خبير الخطوط بالنيابة انه خطها ؟
هل هذا قانونى ؟
و ما هى الحجة ؟
.

[FONT=&quot]تصريح الوزير ...تصريح عبيط
[FONT=&quot]لأن الموضوع أصلاً قيد التحقيق
[FONT=&quot]هو معندوش حد فى الشئون القانونية يغمزه فى رجله ويقوله
[FONT=&quot] الموضوع أدام النيابة معالييييك ...؟!!
[FONT=&quot]الوزير فى غيبوبة



[FONT=&quot]سين سؤال لحضراتكم :[/FONT]
[FONT=&quot]لماذا أفترضنا أن البنت صح 100% ؟![/FONT]
[FONT=&quot]وهل إذا قال الطب الشرعى مش خطها ...هنقول يحيا العدل ؟[/FONT]
[FONT=&quot]وإذا قال أنه خطها ...هنقول طرمخة وأتفاق وتهجير ؟[/FONT]
[FONT=&quot]كله هيبان ...لكن ثقوا أن اللى هيقوله الطب الشرعى هو الصح [/FONT]
[/FONT]
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
الطب الشرعى هيبين اذا كان خطها ولا مش خطها انا مريت بتجربة مرة زى كده والطب الشرعى انصفنى وقدروا يثبتوا انه مكنش خطى لكن المشكلة فيما بعد اثبات انه مش خطها هتحصل على درجاتها الحقيقية ازاى هيوصلوا لورقة اجابتها الحقيقية ازاى؟؟؟؟ وامتا اذا كان خلاص المرحلة الثانية للتنسيق انتهت يوم الثلاثاء!!!!!
هتعرف مجموعها الحقيقى ازاى وهتقدم امتا وفين ؟؟؟؟؟!!!!
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,598
النقاط
0
الطب الشرعى هيبين اذا كان خطها ولا مش خطها انا مريت بتجربة مرة زى كده والطب الشرعى انصفنى وقدروا يثبتوا انه مكنش خطى لكن المشكلة فيما بعد اثبات انه مش خطها هتحصل على درجاتها الحقيقية ازاى هيوصلوا لورقة اجابتها الحقيقية ازاى؟؟؟؟ وامتا اذا كان خلاص المرحلة الثانية للتنسيق انتهت يوم الثلاثاء!!!!!
هتعرف مجموعها الحقيقى ازاى وهتقدم امتا وفين ؟؟؟؟؟!!!!
أحييكى يا :t33: سول أنتى ولآيف :t33: على شهادة الحق
لو البنت طلعت مظلومة
المفروض وزير التعليم يستثنيها بقرار وزارى

اللى بيفهم فى التنسيق وأعمال الكنترول يا جماعة ياريت يوضح لنا
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق

أحييكى يا :t33: سول أنتى ولآيف :t33: على شهادة الحق
لو البنت طلعت مظلومة
المفروض وزير التعليم يستثنيها بقرار وزارى

اللى بيفهم فى التنسيق وأعمال الكنترول يا جماعة ياريت يوضح لنا

تحية مقبولة يا استاذ عبود ههههه
وزير التربية والتعليم ده مش بينزلى من زور ومظنش ابدا ان موقف حق زى كده ممكن يصدر منه من نفسه بدون ميكون فى شدة ودن من رئيس الجمهورية او رئيس الوزرا اهو اى حد اكبر منه وخلاص .. اول لحظة مسك فيها الوزاة حسسنى انه هيغير التعليم وان الدنيا هتبقا ماشية زى الفل وهنلاحظ التغيير وصدقنى السنة دى كانت اسوء عام دراسى مرينا بيه الكتب اتاخرت جدا لدرجة ان كتاب الفرنش عند بنتى مستلمتهوش اصلا لحد ممتحنت وبعض الكتب جات متاخر جدا ملحقوش يستعملوها و اعتمادنا طول السنة على الكتب الخارجية
هو كده اللى بيتكلم كتير فعله قليل
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,598
النقاط
0

وزير التربية والتعليم ده مش بينزلى من زور ومظنش ابدا ان موقف حق زى كده ممكن يصدر منه من نفسه
[FONT=&quot]من غير ما تقولى ...واضح أنه مُغييب وعبى
[FONT=&quot]بيقولك هنحولهم للنيابة ... ماهم أدام النيابة أوول ريدى يا أهبل [/FONT]
[FONT=&quot]فكرنى باللى قال الحِفاظ على حياة الخاطفين والمخطوفين
[/FONT]

:new6::new6::new6:​
[/FONT]
 

كليماندوس

محتاج صلواتكم
عضو مبارك
إنضم
28 سبتمبر 2011
المشاركات
2,705
مستوى التفاعل
552
النقاط
0
صدقت - فعلا الوزير فى غيبوبة و بيسمع ما يقال له فى اذنه دون فهم معناه - واضح ان اللى حواليه بيغرقوه وهو غير ملم بحقيقة الامور


أحييكى يا :t33: سول أنتى ولآيف :t33: على شهادة الحق
لو البنت طلعت مظلومة
المفروض وزير التعليم يستثنيها بقرار وزارى

اللى بيفهم فى التنسيق وأعمال الكنترول يا جماعة ياريت يوضح لنا

الموضوع له حالتين :
حالة عدم ثبوت التهمه - يعنى طلع خطها - مثلما قلت حضرتكم أ / عبود فا النيابة ستحفظ التحقيق - الوزير قال انة سيتخذ الاإجرآت القانونية ضد الطالبة ( و هذا كان استفسارى من عقاب الطاعن بطعنة و على اى اساس العقاب من اصلة )
و بالطبع تصبح الطالبة " راسبة بإمتياز " و لها الحق فى الاعادة لمرة واحدة و ان احتاجت دور ثان فى بعض او كل مواد الرسوب - و فى حالة تكرار الرسوب لها بالدور الثانى حتى و لو مادة واحدة - فتحال الى نظام المنازل " مفتوح الرسوب و بمصروفات اعلى من الطالب العادى و ليس لها الحق فى استلام كتب من الوزارة - علاوة على لجان المنازل بتبقى غير آمنة للطلاب و ايضا بيقل درجاتها للقبول بالكليات و المعاهد فيما بعد "

حالة ثبوت التهمة - يعنى طلع خطها - و هنا تقع كامل المسئولية على رئيس الكنترول و هذا امامه حل اوحد - انه يبحث " فى سيريال الارقام السرية على كراساتها سواء الاعلى رقم او الاقل او ازيد بمائة او اقل مائة او ارقام مشابهه لرقمها السرى مثل 3 التى بالعربية يمكن ان تقرا 2 او 5 التى ممكن ان تقرا صفر فى الارقام = يعنى سهل الوصول لها و لكن التبعات فهناك من قدم و قبل و فرح بمجموع ما يحلمشى بيه علاوه على الجزاء له + شوية رش جزائات للى اعلى منه

و هنا نقطه غاية فى الدقه - ماذا لو احضر رئيس الكنترول كراسة رفضتها صاحبة الشكوى ؟

كذلك و على الهامش سيظهر آخرون متشككين فى درجاتهم مثل " مروة محمد " و الكثيرين = ليس العدد اللى حا يظهر بقليل اى كل من هب و دب - و ماذا عن مصداقية كنترول الثانوية العامة ؟ و ايضا صورة التعليم فى مصر ؟

و بناء على الضجة الاعلامية و الضحية بريئة و ليس لها ذنب فا يستصدر قرار " ايا كان مصدره " باخذ (( كامل الدرجات )) لجميع المواد اللى جايبة فيها الصفر = يعنى الفول مارك + و بناء على الضجة الاعلاميه قرار بالاستثناء لمواعيد و اعداد المقبولين بالكليات التى تتساوى مع درجاتها و " رغباتها "

و سيبقى رد الفعل (( على الكل و لكل المستويات )) و طبعا ما ننساشى الاخ المغيب
 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,630
مستوى التفاعل
2,152
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
الموضوع غريب قوى
تاخد فى كل المواد صفر ؟؟؟؟؟؟
على فكرة الكنترول دة شىء صعب التلاعب فية وخصووصا الشهادات
دة كل سؤال بيصصححة مدرس بجانب هناك مراجع فى الاخر
 

aymonded

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
6 أكتوبر 2009
المشاركات
16,056
مستوى التفاعل
5,360
النقاط
0
أحنا نخلينا في
how-to-freeze-zucchini25008148209486.jpg

أحسن .............................
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,598
النقاط
0

الوزير قال انة سيتخذ الاإجرآت القانونية ضد الطالبة ( و هذا كان استفسارى من عقاب الطاعن بطعنة و على اى اساس العقاب من اصلة )
[FONT=&quot]للتوضيح ...فيه فرق بين ( أتهام ) بالتزوير و ( طعن ) بالتزوير
[FONT=&quot]الأتهام
[FONT=&quot]أنك تتقدم بشكوى تتهم فيها غيرك بالتزوير[/FONT]
[FONT=&quot]الطعن [/FONT][FONT=&quot]هو مستند بيتقدم ضدك لأثبات حق غير موجود تقوم (طاعن)عليه بالتزوير[/FONT]
[FONT=&quot]البنت هنا مش (طاعن) – لأ – هى شكاية بأتهام بتزوير ورق أجابتها[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]*****[/FONT]
[FONT=&quot]لا يُضار طاعن بطعنه [/FONT][FONT=&quot]= تعنى = أن لو حُكم صادر ضد شخص بالحبس سنة مثلاً[/FONT]
[FONT=&quot]بيستأنف ( طعن ) فى حكم أول درجة – ماينفعش ييجى قاضى الأستئناف يقوله لأ[/FONT]
[FONT=&quot]أنت تستحق سنتين مش سنة ...إما يأيد نفس الحكم أو يخفف أو يدى براءة[/FONT]
[FONT=&quot]لكن يزود ع الحكم لأ ..لا يُضار بطعنه سواء أستنأفياً أو نقض
[FONT=&quot]طبعا فيه شروحات كتيرة - لكن مش مجالها ولا مكانها [/FONT]
[/FONT]
[FONT=&quot]*****[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]هنا وزير التعليم – لو ثبت كذب البنت – هيكون من حقه تقديم بلاغ كاذب ضدها[/FONT]
[FONT=&quot]لأننا بنتكلم عن أتهام بجناية تزوير مش لعب عيال هو ولا عياط ودموع وبرامج فضائية [/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]عموماً كله هيبان .... [/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 

سمعان الاخميمى

صحفى المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2009
المشاركات
12,695
مستوى التفاعل
1,087
النقاط
0
الطب الشرعى هيبين اذا كان خطها ولا مش خطها انا مريت بتجربة مرة زى كده والطب الشرعى انصفنى وقدروا يثبتوا انه مكنش خطى لكن المشكلة فيما بعد اثبات انه مش خطها هتحصل على درجاتها الحقيقية ازاى هيوصلوا لورقة اجابتها الحقيقية ازاى؟؟؟؟ وامتا اذا كان خلاص المرحلة الثانية للتنسيق انتهت يوم الثلاثاء!!!!!
هتعرف مجموعها الحقيقى ازاى وهتقدم امتا وفين ؟؟؟؟؟!!!!
الاخت الغاليه فى حالة اثبات ان الخط ليس لها يتم اعتبار اوراقها فى هذه الحالة فى حكم الضائعه ويتم بناء عليه حصولها على الدرجه النهائيه فىها ده قانون ضياع اى ورقة اجابة فى اى مرحلة تعليمية
 

سمعان الاخميمى

صحفى المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2009
المشاركات
12,695
مستوى التفاعل
1,087
النقاط
0
من وجهة نظرى ان التلاعب فى الاوراق تم اما داخل المدرسة التى تمتحن بها الطالبة او فى طريق نقل الاوراق الى كنترول الثانويه باسيوط فالتلاعب لا اعتقد انه تم باى حال من الاحوال داخل كنترول اسيوط ولكن خارجه اللى بياكد ظنى ده ان الموضوع اكيد حصل لصالح حد على معرفه بمريم وبالتالى يكون التبديل تم داخل بلدها بعيد عن الكنترول المركزى باسيوط
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,598
النقاط
0

الاخت الغاليه فى حالة اثبات ان الخط ليس لها يتم اعتبار اوراقها فى هذه الحالة فى حكم الضائعه ويتم بناء عليه حصولها على الدرجه النهائيه فىها ده قانون ضياع اى ورقة اجابة فى اى مرحلة تعليمية
[FONT=&quot]الله يفتح علييييك
[FONT=&quot]يعنى كدة لو ثبت ان البنت ليها حق – تاخد الدرجات النهائية ؟[/FONT]
[/FONT]
 

سمعان الاخميمى

صحفى المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2009
المشاركات
12,695
مستوى التفاعل
1,087
النقاط
0

[FONT=&quot]الله يفتح علييييك
[FONT=&quot]يعنى كدة لو ثبت ان البنت ليها حق – تاخد الدرجات النهائية ؟
تاخذ 100% ويكون لها الحق فى التقدم للكلية التى ترغب بها وفقا لتنسيق المرحلة الاولى التى اغلقت ابوابها الاسبوع الماضى
[/FONT]
 
أعلى