ملكات اليمين في الكتاب المقدس

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

نصر 29

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 يوليو 2009
المشاركات
1,497
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

لالا سيبك خالص بالص مالص من الهجص هنا
عليك ان تثبت حاجتين وان لم تثبت فعليك ان تكن شجاع وتقول يا جماعة حفظونى غلط
نمبر وان
ان العرف السائد فى الشعب العبرانى انذاك يقول بان مافعله ابراهيم او يعقوب من زواجه من جاريته يعتبر نكاح ملكات يمين بالتعبيير الاسلامى
نمبر تو
عليك ان تثبت ان ابراهيم او اسحق او يعقوب اياكان واحد منهم قد استلم تشريع يحدد ماهية الزيجة حسب الفكر الالهى لكى نحاكم كل الزيجات التى تمت فى عصر ماقبل الناموس على اساسها
غير كدا اعتقد كدا الموضوع انتهى زى مقال مولكا من قبل ميبدا




ههههههههههه

اولا الدخول من نقطة ان انا عايز اطبق تشريع موسى على ما سبقه من الامم دى غلط مش ده الموضوع خالص لان احنا بناقش حدث ورد فى الكتاب المقدس ولم يستنكره الله
مش بنطبق شريعه موسى على يعقوب وابراهيم .. دى نمبر ون

نمبر تو .. يكفينى نص التثنيه الذى اوردته

السؤالين اللى سالتهم لجيسس صن فوق اهم يجاوبنى عليهم بنعم او بلا يوجد نص او لا يوجد نص وخلاص
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

اوك سارفع النص وانا شخصيا اعتبره ينهى الموضوع تماما
حطها حلقة فى ودنك امام المسيحى فى النقد الكتابى
you will lose
 

نصر 29

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 يوليو 2009
المشاركات
1,497
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن



ومن هنا نقدر نقولك فين الشبهة ؟!
راحت ليبيا صح ؟

عجبي !

لا مرحتش لبيا وهى اصلا مش شبهه

لان انا مقولتش ان الزواج ده زنا

فهمت حاجه ؟؟
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

اولا الدخول من نقطة ان انا عايز اطبق تشريع موسى على ما سبقه من الامم دى غلط مش ده الموضوع خالص لان احنا بناقش حدث ورد فى الكتاب المقدس ولم يستنكره الله
مش بنطبق شريعه موسى على يعقوب وابراهيم .. دى نمبر ون
نو يا حبيبى انت طبقت بالفعل تشريع موسوى على زواج الاباء الاوائل
فلماذا تتراجع الان
ثانيا فهل لديك دليل ان الله لم يستنكر زواج ابراهيم بجاريته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فهيا اتحفنى ايها الجهبذ بذلك وان لم تجد فسنضم لقائمة خدعوك فقالوا

نمبر تو .. يكفينى نص التثنيه الذى اوردته
فهل انا اكلم طفلا يا عزيزى ام انسان يحاول ان يفر هاربا من الحوار
سفر التثنية كاتبه موسى النبى وموضوعه تشريعى بحت لبنى اسرائيل
اسرائيل دا هو يعقوب
بين موسى وبين يعقوب فترة وجود الشعب العبرانى فى مصر التى تقدر بمئات السنين
فماعلاقة زيجة يعقوب وقبله ابراهيم بما ورد من تشريعات فى سفر التثنية

وماعلاقة التشريع الخاص بزيجة سرايا الحرب للاسرائيلى بزواج ابراهيم من جارية سارة؟؟؟؟؟
ام انه بمنطق كله عندكوا صابون
ركز
حظ اوفر المرة القادمة
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

لا مرحتش لبيا وهى اصلا مش شبهه

لان انا مقولتش ان الزواج ده زنا

فهمت حاجه ؟؟
لا قولت ليه
لانك عايز تربط بين دا وبين نكاح ملكات اليمين فى الاسلام
وملكات اليمين فى الاسلام الذى فى عرف الكتاب هو زنا رسمى فهمى نظمى
فمحاولاتك الفاشلة فى ربط هذا التشريع بنصوص كتابية هو اقرار من سيادتك بان هذة النصوص تتحدث عن تشريع فى نظرنا ونظر العقلاء المحترمين نصوص تتدعو للزنا الفاحش اعوذبالله من غضب الله
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

فهل لديك اقوال اخرى قبل غلق المحضر لبيان ان سبب البلاغ كاذب وسنتغاضى عن مصاريف المحاماة ومقاضاتك بتهمة ازعاج الاعضاء
 

نصر 29

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 يوليو 2009
المشاركات
1,497
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

نو يا حبيبى انت طبقت بالفعل تشريع موسوى على زواج الاباء الاوائل
فلماذا تتراجع الان
ثانيا فهل لديك دليل ان الله لم يستنكر زواج ابراهيم بجاريته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فهيا اتحفنى ايها الجهبذ بذلك وان لم تجد فسنضم لقائمة خدعوك فقالوا


فهل انا اكلم طفلا يا عزيزى ام انسان يحاول ان يفر هاربا من الحوار
سفر التثنية كاتبه موسى النبى وموضوعه تشريعى بحت لبنى اسرائيل
اسرائيل دا هو يعقوب
بين موسى وبين يعقوب فترة وجود الشعب العبرانى فى مصر التى تقدر بمئات السنين
فماعلاقة زيجة يعقوب وقبله ابراهيم بما ورد من تشريعات فى سفر التثنية

وماعلاقة التشريع الخاص بزيجة سرايا الحرب للاسرائيلى بزواج ابراهيم من جارية سارة؟؟؟؟؟
ام انه بمنطق كله عندكوا صابون
ركز
حظ اوفر المرة القادمة
هاتلى فين طبقت شريعه موسى على يعقوب وابراهيم

اما كون النصوص وردت فى الاسفار اللى موسى كاتبها فهى وردت كأخبار للسابقين

وليس الملطلوب انها تدخل تحت شريعه موسى لا ده بيقولنا الناس اللى فاتت دى كان وضعها ايه وحصل كذا وكذا

ثم يجى الكتاب المقدس يقول ان ابراهيم ويعقوب فى الملكوت

فهما فى الملكوت وانت بتطلب نص يقول ان ربنا مستنكرش .. النص اللى يستنكر ده انت اللى تحطه مش انا تقولى اه تعالى هما عملوا كده بس شوف ربنا قال عنهم ايه
 

نصر 29

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 يوليو 2009
المشاركات
1,497
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

الاقوال الاخرى قبل ما تغلق المحضر

ان الموضوع هو موضوع قضيه وردت فى الكتاب المقدس فى اكثر من عهد نبى من الانبياء ولم يستنكرها الله

فمتحصرهاش فى تشريع موسى واذا كانت منكره فى تشريع موسى حط النص

واسالتى لجيسس صن لسه هو مجاوبش عليها

عايز تغلق اغلق

تحياتى ...
 

Jesus Son 261

ابن الملك
إنضم
2 نوفمبر 2009
المشاركات
8,007
مستوى التفاعل
147
النقاط
0
الإقامة
ام الدنيا
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

يا حبيبى كانوا متجوزين خلاص دى الاسئله اللى كنتى عايز اجاوب عليها

شكرا لك ، انتهي الموضوع باثبات انه ليس هناك أي مشروعية لعلاقة جنسية بين السيد و جاريته بدون زواج
و بهذا يبطل موضوعك من اساسه

جاوبنى انت بقى بعد كل الجدل ده

معاك نص يفرق بين الجاريه المشترأه بمال والجاريه المسبيه من حرب ؟؟

وهل طريقه زواج الحره بنفس الطريقه ولو عندك نص اورده ؟؟

مش عايز اجتهاد عايز نص او تفسير

يا ريت الاجابه بنعم او بلا .. عشان نخلص

افتح موضوع جديد بسؤالك الجديد نظرا لانتهاء موضوك هذا ببطلان كلامك
شكرًا لك
 

نصر 29

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 يوليو 2009
المشاركات
1,497
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن





افتح موضوع جديد بسؤالك الجديد نظرا لانتهاء موضوك هذا ببطلان كلامك
شكرًا لك

هههههههههه

اقسملك بالله انا اللى اشكرك على الرد ده

خلاص يا جماعه الموضوع انتهى
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

للاسف اصبحنا نتعامل مع مجادل اكتشف انه مخدوع كعادة المساكين من تفاهات منتديات بير السلم
هاتلى فين طبقت شريعه موسى على يعقوب وابراهيم
حين طبقت تشريع التثنية على زواج ابراهيم ويعقوب من جاريتهما فلماذا تراجعت الان شوف انت قولت ايه لعلك اصابك نوع من الشزوفرنيا
لا هذا هو صلب الموضوع اجبنى عما سالتك عنه انا اتيت هنا لكى اسال وانت تجيب وليس العكس

كما كنت تسال هناك وانا اجيب

كيف طريقه الزواج ليس لها علاقه اذا تزوجها بعقد مثل الحره .. او كما تصفها انت بالسيده يبقى هى مش ملك يمين واذا تزوجها بطريقه اخرى تبقى انت حجتك باطله

جاوب ؟؟
0إذا خرجت لمحاربة أعدائك ودفعهم الرب إلهك إلى يدك ، وسبيت منهم سبيا 11ورأيت في السبي امرأة جميلة الصورة ، والتصقت بها واتخذتها لك زوجة 12فحين تدخلها إلى بيتك تحلق رأسها وتقلم أظفارها 13وتنزع ثياب سبيها عنها ، وتقعد في بيتك وتبكي أباها وأمها شهرا من الزمان ، ثم بعد ذلك تدخل عليها وتتزوج بها ، فتكون لك زوجة 14وإن لم تسر بها فأطلقها لنفسها . لا تبعها بيعا بفضة ، ولا تسترقها من أجل أنك قد أذللتها) تثنيه 21 : 10-14

شوف بقى الشروط والنظام الخاص للجاريه حتى تكون سريه .. تحلق شعرها وتقعد شهر وكل الكلام ده وفى الاخر لاحظ انه بعد ما تزوجها .. وخلاص لم يسر بها ميبيعهاش لانه اذللها يبقى بتاخد حريتها امتى ؟؟
بعد ما يقع الدخول عليها
هل هذه طريقه زواج الحره ؟؟؟؟؟

وبعدين انا مقولتش ان ده زنا .. هو عندك زواج وعندى زواج انما تقولى الاسلام ابتدع الموضوع لا العكس صحيح الاسلام صفى الموضوع

يتبع بالتفاسير المعتمده باذن الله ..
ركز يا حبيبى
ناتى للكوارث الاخرى
اما كون النصوص وردت فى الاسفار اللى موسى كاتبها فهى وردت كأخبار للسابقين
اول مرة اعرف ان التشريعات اخبار السابقين
عزيزى انت بتكلم ناس ليها عقل مش بلهاء رابطين الفيل برا
لتقول كلام موزون وعدل يتسكت احسن
التشريع هو نظام مدنى لدولة او قبيلة قبلت تنفيذ هذا القانون على افرادها فكيف تقول سيادتك ان التشريعات اخبار السابقين
امال التاريخ يبقى ايه

ثم يجى الكتاب المقدس يقول ان ابراهيم ويعقوب فى الملكوت

فهما فى الملكوت وانت بتطلب نص يقول ان ربنا مستنكرش .. النص اللى يستنكر ده انت اللى تحطه مش انا تقولى اه تعالى هما عملوا كده بس شوف ربنا قال عنهم ايه
لا داعى للهرب بدبلوماسية
الله لن يستنكر على شئ لم يعلن رفضه له
وطالما اعلان الله لم ياتى واضحا بفكره الالهى عن الزيجة فلن يستنكر لاى شخص كسر هذا الفكر وهو لم يعلنه
فكيف يا عاقل يستنكر الاله عن شئ لم يعلن موقفه منه
ولكن الاعلان جاء واضحا فى تشريع المسيح للزيجة هنا يبدا الحساب وليس قبل الاعلان
 

Jesus Son 261

ابن الملك
إنضم
2 نوفمبر 2009
المشاركات
8,007
مستوى التفاعل
147
النقاط
0
الإقامة
ام الدنيا
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

لا مرحتش لبيا وهى اصلا مش شبهه

لان انا مقولتش ان الزواج ده زنا

فهمت حاجه ؟؟

انت متقدرش تقول ان الزواج دا زنـــــا ، لأنه زواج
أما نحن فنقول علي نكاح ملكات اليمين زنــــــا ، لأنه بدون زواج

------------
انت سقت دلائل علي احقية السيد في مجامعة جاريته في الكتاب المقدس
و انا ابطلت هذه الدلائل و شرحتها
و انت اعترفت بأن العلاقة هي زواج ، ولم تكن علاقة جنسية مجرّدة بين سيد و جاريته
وبذلك قد انتهى موضوعك
أي سؤال جديد قم بطرحه في موضوع جديد، و نجيبك عنه أيضا
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

هههههههههه

اقسملك بالله انا اللى اشكرك على الرد ده

خلاص يا جماعه الموضوع انتهى
حبيبى معنديش مشكلة انك متتدخلش الموضوع تانى ومتتكلمش
بس بلاش اسلوب الهرب الدبلوماسى وقت الزنقة
مش معانا انا فاهمك
 

Jesus Son 261

ابن الملك
إنضم
2 نوفمبر 2009
المشاركات
8,007
مستوى التفاعل
147
النقاط
0
الإقامة
ام الدنيا
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

هههههههههه

اقسملك بالله انا اللى اشكرك على الرد ده

خلاص يا جماعه الموضوع انتهى

الموضوع منتهي منذ تم كتابة هذه المشاركة
http://www.arabchurch.com/forums/showpost.php?p=2395120&postcount=2

واسالتى لجيسس صن لسه هو مجاوبش عليها

اتعب نفسك و افتح موضوع جديد بسؤالك الجديد ، و انا برده هجاوبك عليها زي مجاوبتك علي الموضوع دا و خليتك تعترف انه لا يوجد نكاح ملكات يمين في حالة يعقوب و ابراهيم
بل حالتي زواج
 
التعديل الأخير:

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

الاقوال الاخرى قبل ما تغلق المحضر

ان الموضوع هو موضوع قضيه وردت فى الكتاب المقدس فى اكثر من عهد نبى من الانبياء ولم يستنكرها الله

فمتحصرهاش فى تشريع موسى واذا كانت منكره فى تشريع موسى حط النص

واسالتى لجيسس صن لسه هو مجاوبش عليها
مش من اختصاصى اغلق الموضوع انا عضو زى زيك مش مشرف
ثانيا مين الانبياء اللى بنتكلم عنهم اذا كان اول نبى فى عهد البشرية هو موسى رئيس الانبياء
فماعلاقة ابراهيم واسحق ويقوب الاباء الاولين بالنبوة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثالثا عليك ان تقرا قصة زنا داوود من بتشبع وقارنها بقصة قفش حفصة للرسول فى سريرها مع ماريا
قارن ذاك بتلك لترى مين المستنكر ومين المشجع
الموضوع انتهى كما بدا لا يوجد اى فكر قدم سوى مهاترات فارغة
 

نصر 29

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 يوليو 2009
المشاركات
1,497
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

اخر مشاركه ليا اللى جايه يا استاذ شمس الحق جيسس سن خلاص كده موقفه واضح

هاكتبلك المشاركه دى بس عشان ابينلك ان حضرتك بتتكلم فى الموضوع عن التباس

يتبع عن شاء الله
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

على الرحب والسعة انا تابعت الموضوع دون ان اشارك انا شاركت فقط لما وجدت فى التباس عن حضرتك

الخصلك الموضوع فى نقط
1-ابراهيم تزوج بهاجر جارية سارة زواج بعرفهم السائد فى الشعب العبرانى وليس حسب تشريع الهى ... وهكذا يعقوب خلصنا من دى
2-لا يوجد تشريع خاص بزواج الأمَة والحرة لان مفيش امة وحرة فى اسرائيلية في ُأممية
والأمميات بياتوا من السبى ولو اراد ان يتخذها الاسرائيلى زوجة يطبق ما أوردته فى التثنية
ولكن مراسم الزيجة واحدة
أم ما أنت تتكلم عنه هو ماقبل الزيجة من اسرائيلى بأممية من السبى

مفاهيم مغلوطة دخلت المواضيع فى بعض
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

نصر 29

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 يوليو 2009
المشاركات
1,497
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

فى اول الموضوع الكلام اساسا كان فى القسم الاسلامى
وكان الاستاذ جيسس بيقول ان الاسلام هو اللى ابتدع ملك اليمين

فقلتله تعالى نشوف فى سوابق فى شرائع اخرى ولا لا هل الكتاب المقدس جه فى لحظه حرم ده ولا لا

جبت قصه ابراهيم ويعقوب

وبالنصوص من الكتاب المقدس وقاموس الكتاب المقدس قلتله الناس مخلفه من السرارى اهى

قال لا سرارى يعنى جوارى للخدمه وبس مش للمعاشره الجنسيه

طيب يا سيد جيسس سن الناس مخلفه اهى طبقا للنصوص قال لا ده جواز
طب جواز ازاى ده النصوص اللى جبناها بتقول عن ابراهيم خلف من زوجته فلان وفلان
واما ابناء السرارى فلان وفلان
وفى يعقوب بيقول خلف من زوجتين وسريرتين كذا ابن

طيب ليه الكتاب المقدس فصل قال عن دول ولاد الزوجه ودول ولاد السرارى

قال لا عشان معرفش ايه وبدأ يلف حولين الالفاظ

فانا قلت نخرج خالص تعالى فى موضع تانى اهو فى الكتاب المقدس عامل نظام زواج للجاريه فقط

طيب هى الحره بتتجوز بنفس الطريقه

بناء على كلامه ان كلهم زوجات وان كلمه سرارى دى يعنى لا تعنى انها ملك يمين

فهل عندك نص يا جيسس سن يقول زواج المرأه الحره بنفس طريقه زواج المرأه المسبيه انها تحلق شعرها وتجلس فى البيت شهر
فضل هو ماسك على هل ده جواز ولا مش جواز هل ده جواز ولا مش جواز فانا بقوله يا سيدى جواز

بس بردو مقلتلناش اذا كانت مكانه الزوجه الحره نفس مكانه الزوجه المسبيه او الجاريه فهل فى نص يلزم الحره بنفس ما الزم المسبيه عشان الاتنين يتساويان

مجبش حاجه وبيقول افتح موضوع جديد

وجبت تفسير القس انطنيوس وجبتله كل حاجه هو فاكر انى لما اقول جواز يبقى خلاص .. هو انا قولت انها علاقه محرمه ..

تحياتى
 

نصر 29

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
3 يوليو 2009
المشاركات
1,497
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد: نص كتابى بناء على طلب الاستاذ جيسس سن

انما انا مربطش ابدا بين التشريع بتاع موسى وبين قصه ابراهيم ويعقوب

ده احنا كنا بنتكلم فى الاول على يعقوب وابراهيم لما هو مسك فى معنى كلمة سرارى وقعد يقول لا معناها جاريه تخدم وبس

فانا قولت ننتقل لمرحله تانيه لنص اوضح بس .. انما انا مربطش ولا عايز اربط ولا ده يهمنى

كل اللى يهمنى ان العلاقه موجوده فى الكتاب المقدس اهى ونتج عنها اطفال فى اكتر من موضع هو بيقول لا ده جواز طب لما جواز حطلها نص لوحدها فى التثنيه ليه

وسبها شهر ليه .. حتى فى التفسير القس انطنيوس بيقولك يحق له ان يتزوجها بدون موافقه ابويها
 

أَمَة

اخدم بفرح
نائب المشرف العام
إنضم
16 يونيو 2008
المشاركات
12,649
مستوى التفاعل
3,559
النقاط
113
الإقامة
في رحم الدنيا، اتطلع الى الخروج منه الى عالم النور
لفت نظري المبارك
Jesus Son 261
ابن الملك

الى صعوبة البحث عن الموضوع بسبب العنوان السابق الذي ليس له دلالة على المحتوى.

لذلك


تم تغيير العنوان الى "ملكات اليمين في الكتاب المقدس" لتسهيل البحث مستقبلا
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى