تناول النصوص ما بين الأمانة والتدليس

++ كيرلس ++

‡† الله محبة †‡
إنضم
8 أغسطس 2009
المشاركات
3,054
مستوى التفاعل
717
النقاط
113
لن يستطيع كل محامو مصر والشرق الأوسط تبرير عدم المساواة القميئة الموجودة في نص (للذكر مثل حظ الأنثيين)، مع إحترامي لبهلوانية أفوكاتية الشريعة.

مش عاجبك شريعة موسى والعهد القديم بلاش، إختار أي حاجة تانية مافيش مشكلة، لكن متقولش ان الشنيعة الإسلامية عادلة للمرأة.
 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
لو يسمح لى الأستاذ عبود بإضافة


الرجل هو المنوط به الإنفاق على المرأة التى تتمتع باستقلالها المالى


نعم قد يأخذ ضعفها فى الميراث وتأخذ هى النصف بيد أنه ينفق من ماله عليها فى حين تحتفظ


هى بمالها الخاص !
ازيك ياسر
اولا اكتر من 40 % من الاسر فى مصر حاليا
المعيلة فيها هىالمراة دى مجرد معلومة
ثانيا انت ربطت الميراث بان المراة سوف يصرف عليها رجل حين تتزوج
مال دة بدة
يعن هو ياخد الضعف عشان هيصرف على مراتة وهى طيب مش متجوزة برضة تاخد النص عشان وحدها ؟؟؟؟؟؟؟؟
وافرض هو برضة مش متجوز ولا هى يعنى ولا هو علية وجبات اكتر منها ولا هى ولا المفروض الاخ يصرف على اختة ؟؟؟؟؟
مثال للتقريب
اخ اشترى شقة لية بميلغ الورث
اختة عايزة تشترى شقة بس مبلغ ورثها نصة متقوليش الراجل هو جيبلها شقة يا سيدى مش هاتجوز وعاوزة تقعدد فى شقة زيى اخوها من ورث ابوها
وحتى لو اتجوزت بس جوزها راجل بسيط وشافت انة من العدل ان ورثها من ابوها يجبلهم شقة كويسة بس هى خدت النص بس
العدل فين هنا
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113

عليا النعمة يا عوبد لو حد كتب كدة غيرك كنت دخلت فية شمال هههههههه
ياعمنا لا مبررررررررر اطلاقا لما قلتة لجعل التركة النص للمراة

فى شريعة موسى المرأة لا تأخذ شيئا​
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113


هاتى دليل على كلامك ..

و ماله

إقرا قصة بنات صلفحاد
فى أثناء التقسيم للأراضى على حسب الأسباط

33. وَأَمَّا صَلُفْحَادُ بْنُ حَافَرَ فَلمْ يَكُنْ لهُ بَنُونَ بَل بَنَاتٌ. وَأَسْمَاءُ بَنَاتِ صَلُفْحَادَ مَحْلةُ وَنُوعَةُ وَحُجْلةُ وَمِلكَةُ وَتِرْصَةُ.



ما ورثوش حاجة ؟؟؟

ليه ؟؟

لأنه ما وزعش حاجة على البنات

و بعدين جم البنات طلبوا من موسى النبى إنهم يورثوا

رفع الأمر لربنا

ربنا وافق

بس بشرط

يتزوجن من داخل السبط

[Q-BIBLE]


وقالوا: «قد أمر الرب سيدي أن يعطي الأرض بقسمة بالقرعة لبني إسرائيل. وقد أمر الرب سيدي أن يعطي نصيب صلفحاد أخينا لبناته.


هذا ما أمر به الرب عن بنات صلفحاد: من حسن في أعينهن يكن له نساء ولكن لعشيرة سبط آبائهن يكن نساء.



كما أمر الرب موسى كذلك فعلت بنات صلفحاد.



فصارت محلة وترصة وحجلة وملكة ونوعة بنات صلفحاد نساء لبني أعمامهن.




[/Q-BIBLE]

و فعلا تزوجن أبناء أعمامهن




 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
لن يستطيع كل محامو مصر والشرق الأوسط تبرير عدم المساواة القميئة الموجودة في نص (للذكر مثل حظ الأنثيين)، مع إحترامي لبهلوانية أفوكاتية الشريعة.
.
[FONT=&quot]باشا أحنا مش بهلونات ولا حاجة
[FONT=&quot]أنا لو بهلوان هستخدم معاك ( لعل ) و ( ربما ) و ( من الجائز )
[FONT=&quot]أنا كلامى من أحكام زى الطلقة وواضحة[FONT=&quot] ومفهياش رُبمات ولعلعات

[/FONT]
[FONT=&quot]
ياسعادة الباشا القوانين والأحكام لا تُقرأ هكذا ...كما يقرأها جُهال الإعلام [/FONT]
[FONT=&quot]فدع من يفهم هو من يتحدث[/FONT]
[FONT=&quot]القانون والأحكام لا تقرأ ( وللذكر مثل حظ الأنثيين ) وتسكت[/FONT]
[FONT=&quot]كما يفعل المدلسون [/FONT]
[FONT=&quot]بل يقرأ (( قبل منها )) – من بعد وصية

[/FONT]
[FONT=&quot]لو سيدة مسيحية [/FONT][FONT=&quot]عندها ولد وبنت وشايفة أن للذكر مثل الأنثيين دى ( ظلم )[/FONT]
[FONT=&quot]نقولها ولا ظلم ولا حاجة ...اكتبى لبنتك 25% من تركتك ( وصية )[/FONT]
[FONT=&quot]( قانونى وشرعى 100% )
[FONT=&quot]أتبقى لك 75% من تركتك [/FONT]
[/FONT]
[FONT=&quot]وسيبى القانون يحكم لك ب 50% للولد و 25% للبنت [/FONT]
[FONT=&quot]و( بعد عمر طويل ) سيتساااااوى البنت مع الولد ( شرعاً وقانوناً )[/FONT]
[FONT=&quot]
مش عاجبنا ؟؟!!![/FONT]
[FONT=&quot]زى ماقال الجماعة بتوع الزفت السلفيين ( هات شرعك نطبقه )[/FONT]
مش عاجبك شريعة موسى والعهد القديم بلاش، إختار أي حاجة تانية مافيش مشكلة، لكن متقولش ان الشنيعة الإسلامية عادلة للمرأة
[FONT=&quot]مش عاجبنى شريعة موسى = مش عاجبنى كلام ربنا [/FONT]
[FONT=&quot]يبقى اللى شرع مش ربنا ...اللى شرع ناس تانية [/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
يا جماعة هدووووووووء
أنا لا أقارن بين شرائع ولا جبت سيرة شريعة موسى
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0


ياعمنا لا مبررررررررر اطلاقا لما قلتة لجعل التركة النص للمراة
يعنى مثلا واحدة متجوزة موظف لانها اقتنعت بية وابوها كان غنى تاخد نص اخوها
يعنى عشان ه ارتضت تتجوز براجل بسيط مش من حقها انها تحلم بحياة افضل من خلال تركة ابوها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وافرض اللى اتجوزت دى عندها عشر عيال وجوزها كان راجل عل ى باب اللة وتوفى ؟؟؟؟؟
يبقى العدل ان اخوها الى لسة مش اتجوز يا خد ضعفها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
[FONT=&quot]ومين بس اللى قال أنها مُبرر ؟؟؟؟؟
[FONT=&quot]أنا قلت لك الواجبات والحقوق ...
[FONT=&quot]أعطاك أية وفرض عليك أية ؟
[FONT=&quot]الراجل اللى ما يدفعش نفقة مراته ولا مؤخرها بيتحبس وبيتحجز عليه وبيتمنع من السفر كمان[/FONT]
[FONT=&quot]أشمعنى دة عدل وهناك مش عدل ؟؟؟[/FONT]
[FONT=&quot]
الأحكام ما تقدرش تقول دة على أد حاله ودة ميسور ودة لذيذ وحلو[/FONT]
[FONT=&quot]ودة عنده عشر عيال ودة عنده خمسة !!![/FONT]
[FONT=&quot]الأحكام عااامة على الكل ...مش على المزاج والتصنيف

[/FONT]
[FONT=&quot]فيه حكم هاااام جداً بيسبق هذا [/FONT][FONT=&quot]( كما قلت لأخى العزيز كيرلس )[/FONT]
[FONT=&quot]من بعد وصية [/FONT][FONT=&quot]...يعنى أبوها من حقه شرعا وقانونا أنه يكتب لها تلت تركته[/FONT]
[FONT=&quot]فى حياته وقبل ما يموت ... علشان زى ما انت بتقول كدة جوزها على أد حاله [/FONT]
[FONT=&quot]
طيب أخوها ممكن يقسم تركته معاها ؟ أيوة طبعا لا مانع شرعى أو قانونى يمنعه[/FONT]
[FONT=&quot]
وبعدين سؤالى لك :[/FONT]
[FONT=&quot]أنت ترى أن للذكر مثل حظ الأنثيين ( ظلم )[/FONT]
[FONT=&quot]طيب باقى أحكام المواريث : عدل ؟![/FONT]
[FONT=&quot]يعنى زوجة ورثت التلت وأخته ورثت التلت وباقى رجالة العيلة ( 14 راجل ) ورثوا التلت[/FONT]
[FONT=&quot]أية رأيك ...دة عدل هنا ؟[/FONT]
[FONT=&quot]
منتظر أجابتك [/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113
يا جماعة هدووووووووء
أنا لا أقارن بين شرائع ولا جبت سيرة شريعة موسى

معلش معلش

و أسفة جدا

أنا اللى جبت سيرة موسى النبى

و كان قصدى إن إحنا كمسيحيين لا يهمنا الشرائع أيا ما تكن

بل على العكس يجب أن نخضع لها


 

عبد يسوع المسيح

يارب أعطنى حكمة
مشرف سابق
إنضم
13 أغسطس 2009
المشاركات
2,920
مستوى التفاعل
809
النقاط
113
الإقامة
مصر
م.أيرينى ..
6. فَقَال الرَّبُّ لِمُوسَى:
7. «بِحَقٍّ تَكَلمَتْ بَنَاتُ صَلُفْحَادَ فَتُعْطِيهِنَّ مُلكَ نَصِيبٍ بَيْنَ أَعْمَامِهِنَّ وَتَنْقُلُ نَصِيبَ أَبِيهِنَّ إِليْهِنَّ.
8. وَتَقُول لِبَنِي إِسْرَائِيل: أَيُّمَا رَجُلٍ مَاتَ وَليْسَ لهُ ابْنٌ تَنْقُلُونَ مُلكَهُ إِلى ابْنَتِهِ.
أظن كده فى ورث للمرأة ..
وموضوع الزواج من نفس السبط يخص تقسيم أرض الموعد للأسباط ..
بلاش تعميم ونقول شريعة موسى المرأة لا تأخذ بها شيئا ..​
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113
م.أيرينى ..
6. فَقَال الرَّبُّ لِمُوسَى:
7. «بِحَقٍّ تَكَلمَتْ بَنَاتُ صَلُفْحَادَ فَتُعْطِيهِنَّ مُلكَ نَصِيبٍ بَيْنَ أَعْمَامِهِنَّ وَتَنْقُلُ نَصِيبَ أَبِيهِنَّ إِليْهِنَّ.
8. وَتَقُول لِبَنِي إِسْرَائِيل: أَيُّمَا رَجُلٍ مَاتَ وَليْسَ لهُ ابْنٌ تَنْقُلُونَ مُلكَهُ إِلى ابْنَتِهِ.
أظن كده فى ورث للمرأة ..
وموضوع الزواج من نفس السبط يخص تقسيم أرض الموعد للأسباط ..
بلاش تعميم ونقول شريعة موسى المرأة لا تأخذ بها شيئا ..​

نكملوا كلام معاك فى موضوع منفصل

عشان بس مضمون موضوع أستاذ عبود ما يضيعش​
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0

++ كيرلس ++

‡† الله محبة †‡
إنضم
8 أغسطس 2009
المشاركات
3,054
مستوى التفاعل
717
النقاط
113

[FONT=&quot]باشا أحنا مش بهلونات ولا حاجة
[FONT=&quot]أنا لو بهلوان هستخدم معاك ( لعل ) و ( ربما ) و ( من الجائز )
[FONT=&quot]أنا كلامى من أحكام زى الطلقة وواضحة[FONT=&quot] ومفهياش رُبمات ولعلعات

[/FONT]
[FONT=&quot]
ياسعادة الباشا القوانين والأحكام لا تُقرأ هكذا ...كما يقرأها جُهال الإعلام [/FONT]
[FONT=&quot]فدع من يفهم هو من يتحدث[/FONT]
[FONT=&quot]القانون والأحكام لا تقرأ ( وللذكر مثل حظ الأنثيين ) وتسكت[/FONT]
[FONT=&quot]كما يفعل المدلسون [/FONT]
[FONT=&quot]بل يقرأ (( قبل منها )) – من بعد وصية

[/FONT]
[FONT=&quot]لو سيدة مسيحية [/FONT][FONT=&quot]عندها ولد وبنت وشايفة أن للذكر مثل الأنثيين دى ( ظلم )[/FONT]
[FONT=&quot]نقولها ولا ظلم ولا حاجة ...اكتبى لبنتك 25% من تركتك ( وصية )[/FONT]
[FONT=&quot]( قانونى وشرعى 100% )
[FONT=&quot]أتبقى لك 75% من تركتك [/FONT]
[/FONT]
[FONT=&quot]وسيبى القانون يحكم لك ب 50% للولد و 25% للبنت [/FONT]
[FONT=&quot]و( بعد عمر طويل ) سيتساااااوى البنت مع الولد ( شرعاً وقانوناً )[/FONT]
[FONT=&quot]
مش عاجبنا ؟؟!!![/FONT]
[FONT=&quot]زى ماقال الجماعة بتوع الزفت السلفيين ( هات شرعك نطبقه )[/FONT]
[FONT=&quot]مش عاجبنى شريعة موسى = مش عاجبنى كلام ربنا [/FONT]
[FONT=&quot]يبقى اللى شرع مش ربنا ...اللى شرع ناس تانية [/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]

سؤال: راجل عنده مليون جنيه، والداه وزوجته متوفيين، عنده 10 بنات وابن واحد، كم حصة كل واحد؟
 
أعلى