الاضافه لكي انتي و ليس بسبب العلاقه بالسؤال الي سئلتيه انا عارفه
الاجابه تجديها في الرد رقم 19
سلام لكي
الاجابه تجديها في الرد رقم 19
سلام لكي
سافك الدم يعني القاتل هنا
والله نفذ حكمه العادل و ليس قاتل حاشا
هو سر ان يسحقه الحزن و ان يكون كشاه صامته تساق للذبح
انما هنا الرب يحذر من القتل الي هوا بنسميه الطار
يعني محدش ياخد طار حد بيتقتل
ارجو ان يكون الامر واضح
سلام
فاذا رجع الشرير عن جميع خطاياه التي فعلها وحفظ كل فرائضي وفعل حقا وعدلا فحياة يحيا.لا يموت.22 كل معاصيه التي فعلها لا تذكر عليه.في بره الذي عمل يحيا.23 هل مسرة أسر بموت الشرير يقول السيد الرب.ألا برجوعه عن طرقه فيحيا.24 واذا رجع البار عن بره وعمل اثما وفعل مثل كل الرجاسات التي يفعلها الشرير أفيحيا.كل بره الذي عمله لا يذكر.في خيانته التي خانها وفي خطيته التي اخطأ بها يموت
لغتي غير واضحه شويه انا عارفه مش بتكلم عربي كتير اليومين دول بجد
هشرح لك تاني
هنا الرب في هذه الايه يحذر من الثأر يعني هنا الايه بتقول انه محدش يتاخد بذنب حد يعني محدش ياخد حد بذنب حد يعني محدش يقتل حد عشان الثار يعني
انما صلب المسيح مسئله اخري زي ما وضحت في ردودي
ارجو ان يكون ردي اوضح
سلام
صلب المسيح قولت كل انبأت عنه الكتاب المقدس و انبياء اليهود انه الرب هو الي هيحمل الخطيه و هيصلح الي عمله الانسان
هنا الرب هو الي هيشيل مش الانسان
انما الايه الي بتتكلمي عليها بتقول انه مافيش نفس تتاخد عشان نفس و كل واحد يشيل ذنب نفسه بمعني الانتقام و الثأر مش يجي ابويا يقتل اتقتل انا
انما الكفاره الي عملها المسيح كان منبأ عنها في نفس الكتاب المقدس الي حضرتك بتشتهدي بيه
و دي بدائل الذبائح الحيوانيه الي كان بيذبحها الكاهن الاوي للتكفير عن خطايا الشعب في العهد القديم
حتي تجسد المسيح و نفذ ما انبأت عنه الكتب ان الرب هيصالح شعبه و انه هيسحق و هيجرح عشان خطاياهم هما
لان المسيح ليس مجرد شخص عادي كي تطبقي عليه كلام حزقيال حول عدم سفك االدم
الكتاب الي بتستشهدي منه ضدنا اوردت لكي شواهد منه علي صحه عقيده الفداء لان الله هو الفادي و ليس انسان عادي قرر يتطوع لحمل خطيه الناس
ارجو ان يكون كلامي اوضح
سلام
صلب المسيح قولت كل انبأت عنه الكتاب المقدس و انبياء اليهود انه الرب هو الي هيحمل الخطيه و هيصلح الي عمله الانسان
هنا الرب هو الي هيشيل مش الانسان
انما الايه الي بتتكلمي عليها بتقول انه مافيش نفس تتاخد عشان نفس و كل واحد يشيل ذنب نفسه بمعني الانتقام و الثأر مش يجي ابويا يقتل اتقتل انا
انما الكفاره الي عملها المسيح كان منبأ عنها في نفس الكتاب المقدس الي حضرتك بتشتهدي بيه
و دي بدائل الذبائح الحيوانيه الي كان بيذبحها الكاهن الاوي للتكفير عن خطايا الشعب في العهد القديم
حتي تجسد المسيح و نفذ ما انبأت عنه الكتب ان الرب هيصالح شعبه و انه هيسحق و هيجرح عشان خطاياهم هما
لان المسيح ليس مجرد شخص عادي كي تطبقي عليه كلام حزقيال حول عدم سفك االدم
الكتاب الي بتستشهدي منه ضدنا اوردت لكي شواهد منه علي صحه عقيده الفداء لان الله هو الفادي و ليس انسان عادي قرر يتطوع لحمل خطيه الناس
ارجو ان يكون كلامي اوضح
سلام
شكرا لردود الآخوة و الآخت تروث بشكل خاص
لازم هلأ الجواب يكون واضح للأخت شذى
اها كلامك واااضح لكن
يعني الي محدد بالخط الاحمر
مش دة جزء من الكتاب المقدس
معني كدة ان كل كلمة لازم تكون صحيحة ويستشهد بيها
انا دلوقتي شايفة اختلاف
منين استشهد بفداء يسوع المسيح وقال انو هيحصل ولا مغفرة بدون سفك دماء
ومنين بيقول ممكن تحصل مغفرة بدون سفك دماء
وجة اصحاح حزقيال الي بيقول سفك الدماء خطيئة ولا احد يحمل ذنب احد
ومش فهمة ترجمتكم وفهمكم الي عوزينوا توصلوة ليــا
اه ماهو ساعه العجز يبقي الكتاب غلط هههههههههه
عموما ملخص كلامي عشان الي عايز يستفاد
انا فهمتك انه المسيح مش شخص عادي عشان الي في سفر حزقيال الي انتي متمسكه بيه يطبق عليه لانه الرب اختار يصلح خطيه ادم
اما الي في حزقيال دا عن الانتقام و الثأر اولا
و عن ان مافيش انسان يؤخذ بذنب اخر دا ثانيا
و انه مافيش انسان عادي هيحمل خطيه و ذنب انسان
والمسيح قولت لك مش اي حد متطوع يشيل الخطيه بمزاجه يعني
و ثالثا الجزء الي نسيت ارد عليه في سفر اخر بتستشهدي بيه عن التوبه و العمل الصالح و احب اقولك برضه لا تنقض لانك كمؤمنه لازم تحيي بوصايا الرب يوم بيوم
حرام عليكي انا برد عليكي وبعدين مقلتش تناقص ولا غيرةانا اوصلت لكي الجواب و انتي تعاندين و تقولين الكتاب متناقض و غلط ربنا يسامحك
انا انجزت و بلغت
سلام و نعمه