الرد على شبهة: من كتبهم ندحض زعمهم إلوهية المسيح

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
انتوا عارفين طبعا اننا انهينا كل المواضيع العبيطة دى من زمن
بس انا بس عايز اعرفكم مدى تخلف المسلم المحمدى الجااااااااهل
بس يا ابنى كل نقطة قولتها هطلعلك بس تحتيها اللى يزيل جهلك
كاتب الموضوع مدير منتدى اسلامى لكنه مبيفرقش شئ عن القطيع


يقول معبود العهد القديم :

تك 17 : 8
وَأُعْطِي لَكَ وَلِنَسْلِكَ مِنْ بَعْدِكَ أَرْضَ غُرْبَتِكَ، كُلَّ أَرْضِ كَنْعَانَ مُلْكًا أَبَدِيًّا. وَأَكُونُ إِلهَهُمْ

خر 6 : 7
وَأَتَّخِذُكُمْ لِي شَعْبًا، وَأَكُونُ لَكُمْ إِلهًا
ويقول معبود العهد الجديد
مَنْ يَغْلِبْ يَرِثْ كُلَّ شَيْءٍ، وَأَكُونُ لَهُ إِلهًا وَهُوَ يَكُونُ لِيَ ابْنًا

إذاً أنتم تستدلون على الإلوهية بالأفعال لا بالأقوال .
الاتنين يا وثنى
وايه فايدة ان واحد يقول انا الاله وميثبتش
فمثلا عرفون قال انا ربكم الاعلى
متروح تسجدله
مش لازم يثبت دعواه الاول
مثلا ربك لا قال لرسولك انا الله ولا اثبت انه اله
فلماذا تعبده؟؟؟؟؟
وهو لم يعلن ولم يثبت ذاته
و منذ متى كانت المعجزات دليل نبوة فضلاً عن أن تكون دليل إلوهية ؟
المعجزة اثبات لادعاء
المسيح اعلن بنوته لله كوحيد فى جنسه
واثبت ادعائه او بمعنى ادق اثبت ما علمه عن نفسه بالاعمال
الاعمال التى انا اعملها هى تشهد لى بانى الاب قد ارسلنى
فانت مثلا تقدس رسول مسحور
شرب العرب انه نبى مرسل من الههم الوثنى ولم يوجد له معجزة واحدة
فما فائدة الادعاء بدون اثبات
اَلْحَقَّ الْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: مَنْ يُؤْمِنُ بِي فَالأَعْمَالُ الَّتِي أَنَا أَعْمَلُهَا يَعْمَلُهَا هُوَ أَيْضًا، وَيَعْمَلُ أَعْظَمَ مِنْهَا
لا والنبى تصدق مكنتش اعرف
مع ان شرط انى اعمل اعمال المسيح زى مالرب قال
انى اؤمن بيه
المسيح يعمل لان كل ما للاب هو له
ومهما فعل الاب يفعله الابن
وانا افعل اعمال المسيح لانى امنت بيه واخذت ذلك السلطان

و هل خلق المسيح شيئاً فى كتبكم ؟!
وبغيره لم يكن شئ مما كان
فهو الكلمة الذى خلق كل شئ
ما يرى ومالايرى سواء رياسات او سلاطين او كراسى
الكل به ولاجله قد خلق
إذاً السلطان على الطبيعة بالإيمان فقط ، و ليس للألوهية ، فإيمان التلاميذ و لو كحبة خردل يجعل لهم سلطاناً على الطبيعة ، فهل نعبد التلاميذ ؟!
يا اجهل من رسولك
المسيح له سلطان على الخليقة لانه حكمة الله وكلمته
ونحن امنا بيه فلنا سلطان منه مستمد من سلطانه
فهل امن المسيح بسلطان خارج عن ذاته لكى يهبه سلطان ليس له
ام ان له سلطان على كل شئ بكلمته يخرس البحر
لا اعرف كيف يتكلم زبالات المنتديات الاسلامية فى اللاهوت
انت اخرك تقشر بصل او تخرط ملوخية
و بطرس أحيا الفتاة طابيثا (غزالة) و أقامها من الموت ، فهل ستعبده ؟!
مفيش بشر بيحيا موتى
تعالى نخلى بطرس يرد عليك

فَأَخْرَجَ بُطْرُسُ الْجَمِيعَ خَارِجًا، وَجَثَا عَلَى رُكْبَتَيْهِ وَصَلَّى
وَرَفَعَ يَسُوعُ عَيْنَيْهِ إِلَى فَوْقُ، وَقَالَ: «أَيُّهَا الآبُ، أَشْكُرُكَ لأَنَّكَ سَمِعْتَ لِي، وَأَنَا عَلِمْتُ أَنَّكَ فِي كُلِّ حِينٍ تَسْمَعُ لِي. وَلكِنْ لأَجْلِ هذَا الْجَمْعِ الْوَاقِفِ قُلْتُ، لِيُؤْمِنُوا أَنَّكَ أَرْسَلْتَنِي»
p015.gif
وَلَمَّا قَالَ هذَا
6.gif
صَرَخَ بِصَوْتٍ عَظِيمٍ: «لِعَازَرُ، هَلُمَّ خَارِجًا!»
فَخَرَجَ الْمَيْتُ
مدلس زى محمد لان المسيح لم يطلب من الاب ان يقيم الميت لانه عاجز
خاطب الاب لكى يعلن مجده امام الملء ويؤمنون بيه
نخلى المسيح سيدك وسيد رسولك يرد عليك
لأَنَّهُ كَمَا أَنَّ الآبَ يُقِيمُ الأَمْوَاتَ وَيُحْيِي، كَذلِكَ الابْنُ أَيْضًا يُحْيِي مَنْ يَشَاءُ.
يبدو أنك لم تقرأ كتابك مرة واحدة فى حياتك و لا تعرف عنه شيئاً .

إبراهيم يسجد للشعب :-

تك 23 : 7
فَقَامَ إِبْرَاهِيمُ وَسَجَدَ لِشَعْبِ الأَرْضِ

موسى يسجد لحميه :-

خر 18 : 7
فَخَرَجَ مُوسَى لاسْتِقْبَالِ حَمِيهِ وَسَجَدَ
6.gif
وَقَبَّلَهُ. وَسَأَلَ كُلُّ وَاحِدٍ صَاحِبَهُ عَنْ سَلاَمَتِهِ، ثُمَّ دَخَلاَ إِلَى الْخَيْمَةِ


يعقوب يسجد لعيسو سبع مرات :-

تط 33 : 3
وَأَمَّا هُوَ فَاجْتَازَ قُدَّامَهُمْ وَسَجَدَ إِلَى الأَرْضِ سَبْعَ مَرَّاتٍ حَتَّى اقْتَرَبَ إِلَى أَخِيهِ.

داود يسجد لشاول :-

1 صم 24 : 8
ثُمَّ قَامَ دَاوُدُ بَعْدَ ذلِكَ وَخَرَجَ مِنَ الْكَهْفِ وَنَادَى وَرَاءَ شَاوُلَ قَائِلاً: «يَا سَيِّدِي الْمَلِكُ». وَلَمَّا الْتَفَتَ شَاوُلُ إِلَى وَرَائِهِ، خَرَّ دَاوُدُ عَلَى وَجْهِهِ إِلَى الأَرْضِ وَسَجَدَ
اقرا هنا وكفا جهلا
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=192043&page=9
فهل هذا السجود يُعنى أن البابا شنودة هو الله - حاشا لله - أم أن السجود ليس مخصوص بالله فى عقيدتك ، و هذا ما فهمه شنودة فجعل النصارى تسجد له ؟!

www-St-Takla-org__CopticPope-Shenouda-3rd-Prayers-005.jpg


إذا كان السجود ليس لله وحده فى كتابك ، بل البشر يُسجد لهم ، فلِمَ تدعى أن المسيح هو الله لمجرد السجود له ؟ فهذا السجود ليس دليل على الإلوهية و إلا لكان البابا شنودة إله !​

دول شمامسة منحنين امام هيكل رب الصباؤوت ويقرا عليهم رئيس الكهنة تحليل الخدام
لما ربنا يكرمك وتبقى مسيحى فى كتاب اسمه خولاجى
هتلاقى كدا عن تحليل الخدام يقول ينحنى الجميع ويقرا الكاهن التحليل
بنحنى امام الله لكى ناخذ حلا لخدمة الاسرار

تحليل الخدام


عبيدك يا رب خدام هذا
اليوم القمامصة والقسوس
والشمامسة الأكليروس
وكل الشعب وضعفي
يكونون محاللين من فم
الثالثوث الأقدس
الآب والابن والروح
القدس ومن فم
الكنيسة الواحدة الوحيدة
المقدسة الجامعة الرسولية
ومن أفواه الإثني
عشر رسولاً ومن فم
ناظر الإله الإنجيلي
مرقس الرسول الطاهر
والشهيد والبطريرك القديس
ساويرس ومعلمنا
ديوسقوروس والقديس
أثناسيوس الرسولي
والقديس بطرس
خاتم الشهداء ورئيس
الكهنة والقديس يوحنا
ذهبي القم والقديس كيرلس
والقديس باسيليوس و
القديس أغريغوريوس ومن
أفواه الثلاثمائة والثمانية عشر
المجتمعين بنيقية والمئة و
الخمسين بالقسطنطينية و
المائتين بأفسس ومن قم أبينا
المكرم رئيس الكهنة البابا أنبا
(…) ومن فم حقارتي
لأنه مبارك ومملوء مجداً
إسمك القدوس أيها الآب
والإبن الروح القدس



يتبع بالطحن المميت الى درجة السلخ
 
التعديل الأخير:

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
بالنسبة لكلمة رب

كلمة رب أو إله ليست دليل إلوهية ، فقد أطلقت على غير الله فى كتابك الذى تُقدس .
يختى كتمنس ننوص عين ماما
طيب وحياة والدتك يا ضنايا
امتى رب تعنى سيد بشرى وامتى تعنى الرب المطلق

عالم جهلة
الكاثوليكية - دار المشرق
يو-4-19: قالت المرأة: يا رب ، أرى أنك نبي.

الترجمة البوليسية
يو-4-19: قالت له المرأة: "يا سيدي
6.gif
، أرى أنك نبي!


إذاً بحسب الترجمة البوليسية ، فكلمة رب التى أطلقت على المسيح تُعنى سيد ، و لا تعنى الله .
p012.gif


ناهيك عن أن المرأة قالت له : "يا رب أرى أنك نبى" ، فهل هذا يُعنى :"يا الله أرى أنك نبى" ؟!
p025.gif
هل هناك عاقل يقول بهذا ؟!

ومين قال ان رب تعنى الله
الله لقب معناه اله
والرب لفظ الربوبية
مش عارف تفرق يا اجهل من ابن امنة
بين لفظ الربوبية وبين لفظ الالوهية
وكانك بتقول اصل الوهيم غير ادوناى

امتى كيريوس تتطلق على سيد بشرى وامتى على رب الخليقة؟؟؟؟؟؟
لو عرفت هديك 15 جنيه
أنظر ماذا قال المسيح لليهود عن القضاة :-

يو 10 : 34
أجَابَهُمْ يَسُوعُ: «أَلَيْسَ مَكْتُوبًا فِي نَامُوسِكُمْ: أَنَا قُلْتُ إِنَّكُمْ آلِهَةٌ ؟

و بالتالى فكل قاضٍ إله ، فهل كل قاضٍ هو الله ؟!

لا يا جاهل
القضاة سموا بالوهيم(الهه)
لان صارت لهم كلمة الله فصاروا يحكمون فى مجمع الله بكلمته
لكنهم بشر يموتون
وظيفة القضاة وحكمهم بكلمة الله وشريعته اعطتهم الحق فى ان ياخذوا لقب الوهيم كقضاة
ولكنهم بشر
و عجبى على تخصيص موسى و القضاة دون المسيح بدون أى دليل !
مهو انت يا ابو ريالة
لو قريت انجيل يوحنا اصحاح 1 هتلاقى ان المسيح هو نفسه الكلمة
وليس صارت اليه كلمة الله
بس هنعمل ايه لشوية وثنين بيعبدوا اله نجس عايزين يداروا خيبتهم ويهربوا من دينونة جهنم
وراكم لغاية منسلمكم يا كفرة لكرسى المسيح العادل

إذاً على فرض أن توما قصد المسيح بقوله ربى و إلهى،و لم يكن قول دهشة و تعجب،فهو يقصد أنه سيده و هو تحت أمره
هو فى تعجب يا متخلف فى اليونانى الكوين؟؟؟
وانت هتجيبه من برا مانت زى استاذك الجاهل ابو ديل الىل اسمه التاعب الىل بيعمل ابحاث بمجلات بوجى وطمطم

نفس الكلمة أستخدمت لموسى فى سفر الخروج فى الترجمة السبعينية (اليونانية للعهد القديم) :-
هنا هتلاقى الرد يا جاهل
يتبقى لنا سؤال واحد لكى نختم هذا الموضوع الساذج للابد
فان كان الوهيم يطلق على جمع
او مفرد لاله اسرائيل فقط
فكيف يا مدلس (اللى هو انا بلسان مسلم)تقول ذلك وموسى مفرد واطلق عليه الوهيم مرتين فى سفر الخروج

الصراحة يا اخواتى بنظرة بسيطة للموضوع سيتضح كل شئ
فالنص فى خروج 4 عدد 16 هو كالاتى
وَهُوَ يُكَلِّمُ الشَّعْبَ عَنْكَ. وَهُوَ يَكُونُ لَكَ فَمًا، وَأَنْتَ تَكُونُ لَهُ إِلهًا.
وعبريا لكى تتضح الصورة اكثر
וְדִבֶּר־הוּא לְךָ אֶל־הָעָם וְהָיָה הוּא יִהְיֶה־לְּךָ לְפֶה וְאַתָּה תִּהְיֶה־לֹּו לֵאלֹהִים׃
لالوهيم
بدلا من الوهيم
He shall speak for you to the people, and he shall be your mouth, and you shall be as God to him.
وللتاكيد من هذا المرجع
וְדִבֶּר־הוּא conj.-Pi. pf. 3 m.s. (180)-pers.pr. 3 m.s. (214) he shall speak
לְךָ prep.-2 m.s. sf. for you
אֶל־הָעָם prep.-def.art.-n.m.s. (I 766) to the people
וְהָיָה הוּא conj.-Qal pf. 3 m.s. (224)-pers.pr. 3 m.s. (214) and (it shall be) he
יִהְיֶה־ Qal impf. 3 m.s. (224) shall be
לְּךָ v.supra for you
לְפֶה prep.-n.m.s. (804) a mouth
וְאַתָּה conj.-pers.pr. 2 m.s. (61) and you
תִּהְיֶה־לּוֹ Qal impf. 2 m.s. (224)-prep.-3 m.s. sf. shall be to him
לֵאלֹהִים prep.-n.m.p. (43) as God

Owens, J. J. (1989-c1992). Analytical key to the Old Testament. English and Hebrew.; "The English Bible text in this publication is adapted from the RSV Bible"--T.p. verso. (1:251-252). Grand Rapids,
410695307.png

موسى لم يطلق عليه انه الوهيم بشخصه
بل اعطاه الله ان يكون بديلا له امام فرعون
فيكون كالوهيم امام فرعون
وهارون اخيه كفم له

Verse 16. He shall be thy spokesman] Literally, He shall speak for thee (or in thy stead) to the people.


He shall be to thee instead of a mouth] He shall convey every message to the people; and thou shalt be to him instead of God-thou shalt deliver to him what I communicate to thee.


Clarke, A. (1999). Clarke's Commentary: Exodus (electronic ed.). Logos Library System; Clarke's Commentaries (Ex 4:16). Albany, OR: Ages Software.


The prophet had one job: to represent accurately the message of the one who sent him or her. Moses would be as God to Aaron because he would tell him what to say, just as God would tell Moses what to say.
Radmacher, E. D., Allen, R. B., & House, H. W. (1999). Nelson's new illustrated Bible commentary (Ex 4:15-16). Nashville: T. Nelson Publishers.


القديس اغسطينوس
The True Function of a Prophet. Augustine: One should notice that when Moses is sent to the people, God does not say to him, “Behold, I gave you as a god to the people, and your brother will be your prophet,” but he says, “[Your brother] will speak to the people for you.” For ******ure had said, “He will be your mouth, and you will be to him as God.” It did not say, “You are god to him.” But to Pharaoh Moses is said to be given as god, and according to analogy, Aaron is a prophet of Moses, but to Pharaoh. Here it is suggested to us that prophets of God say what they hear from him. A prophet of God is nothing but one who speaks the words of God to men—those who either cannot he
Lienhard, J. T., & Rombs, R. J. (2001). Exodus, Leviticus, Numbers, Deuteronomy. Ancient Christian Commentary on ******ure OT 3. (29). Downers Grove, Ill.: InterVarsity Press.

لكن الآن لننظر إلى بقية العدد الذى تحاشى النصرانى إظهاره و تعمد إخفاءه ، ماذا يقول :-

يَسُوعَ الْمَسِيحَ هُوَ رَبٌّ لِمَجْدِ اللهِ الآبِ

اللهِ الآبِ
اللهِ الآبِ

ها هو بولس يعترف أن الله الآب ، فأين الله الابن ؟! لم يرد هذا اللفظ مطلقاً على المسيح - عليه السلام - فى هذه الكتب !
يا ضنايا يا عين امك
مهو الابن رب لمجد الله الاب
مهو انت شوفت الاب فى الابن
يبقى الابن يا متخلف هو صورة مجد الاب ورسم جوهره




3 الَّذِي، وَهُوَ بَهَاءُ مَجْدِهِ، وَرَسْمُ جَوْهَرِهِ، وَحَامِلٌ كُلَّ الأَشْيَاءِ بِكَلِمَةِ قُدْرَتِهِ، بَعْدَ مَا صَنَعَ بِنَفْسِهِ تَطْهِيرًا لِخَطَايَانَا، جَلَسَ فِي يَمِينِ الْعَظَمَةِ فِي الأَعَالِي،
4 صَائِرًا أَعْظَمَ مِنَ الْمَلاَئِكَةِ بِمِقْدَارِ مَا وَرِثَ اسْمًا أَفْضَلَ مِنْهُمْ.
5 لأَنَّهُ لِمَنْ مِنَ الْمَلاَئِكَةِ قَالَ قَطُّ: «أَنْتَ ابْنِي أَنَا الْيَوْمَ وَلَدْتُكَ»؟ وَأَيْضًا: «أَنَا أَكُونُ لَهُ أَبًا وَهُوَ يَكُونُ لِيَ ابْنًا»؟
6 وَأَيْضًا مَتَى أَدْخَلَ الْبِكْرَ إِلَى الْعَالَمِ يَقُولُ: «وَلْتَسْجُدْ لَهُ كُلُّ مَلاَئِكَةِ اللهِ».
7 وَعَنِ الْمَلاَئِكَةِ يَقُولُ: «الصَّانِعُ مَلاَئِكَتَهُ رِيَاحًا وَخُدَّامَهُ لَهِيبَ نَارٍ».
8 وَأَمَّا عَنْ الابْنِ: «كُرْسِيُّكَ يَا أَللهُ إِلَى دَهْرِ الدُّهُورِ. قَضِيبُ اسْتِقَامَةٍ قَضِيبُ مُلْكِكَ.
9 أَحْبَبْتَ الْبِرَّ وَأَبْغَضْتَ الإِثْمَ. مِنْ أَجْلِ ذلِكَ مَسَحَكَ اللهُ إِلهُكَ بِزَيْتِ الابْتِهَاجِ أَكْثَرَ مِنْ شُرَكَائِكَ».
10 وَ «أَنْتَ يَا رَبُّ فِي الْبَدْءِ أَسَّسْتَ الأَرْضَ، وَالسَّمَاوَاتُ هِيَ عَمَلُ يَدَيْكَ.
11 هِيَ تَبِيدُ وَلكِنْ أَنْتَ تَبْقَى، وَكُلُّهَا كَثَوْبٍ تَبْلَى،
12 وَكَرِدَاءٍ تَطْوِيهَا فَتَتَغَيَّرُ. وَلكِنْ أَنْتَ أَنْتَ، وَسِنُوكَ لَنْ تَفْنَى».


راجع الموضوع دا يا جاهل
 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,630
مستوى التفاعل
2,152
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
مش عارف تاعب نفسك لية مع التخلف دة لية شمس
انا قريت كذا موضوع ل د/نيو دة شفقت علية من كمية الجهل والتخلف الى هو فاهم بيةانة دارس ومتعلم
بس انا معاك اكيد انة مهم نوضح حقيقة هذة البلاهة والتخلف الاسلامى فى تفسير الكتاب المقدس
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
يقول واحد من اتابع رسول عرة الامم
هكذا جاء النص فى العهد القديم :-

إش 45 : 23
بِذَاتِي أَقْسَمْتُ، خَرَجَ مِنْ فَمِي الصِّدْقُ كَلِمَةٌ لاَ تَرْجعُ: إِنَّهُ لِي تَجْثُو كُلُّ رُكْبَةٍ ، يَحْلِفُ كُلُّ لِسَانٍ

و هكذا جاء نص مشابه فى العهد الجديد :-

فى 2 : 10
لِكَيْ تَجْثُوَ بِاسْمِ يَسُوعَ كُلُّ رُكْبَةٍ مِمَّنْ فِي السَّمَاءِ وَمَنْ عَلَى الأَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الأَرْضِ

و لكى نقول أن يسوع هو نفسه الله كان لابد للنص أن يكون هكذا :-

لِكَيْ تَجْثُوَ لــــــيَسُوعَ كُلُّ رُكْبَةٍ

و ليس :-


لِكَيْ تَجْثُوَ بِاسْمِ يَسُوعَ كُلُّ رُكْبَةٍ


الصراحة انا اتنحى انى ارد على هذة المستويات الزبالة
المهم الجاهل اصلا مكتبس كل النص الىل بيقول ان يسوع هو صورة الاب المساو لله
5 فَلْيَكُنْ فِيكُمْ هذَا الْفِكْرُ الَّذِي فِي الْمَسِيحِ يَسُوعَ أَيْضًا:
6 الَّذِي إِذْ كَانَ فِي صُورَةِ اللهِ، لَمْ يَحْسِبْ خُلْسَةً أَنْ يَكُونَ مُعَادِلاً للهِ.
7 لكِنَّهُ أَخْلَى نَفْسَهُ، آخِذًا صُورَةَ عَبْدٍ، صَائِرًا فِي شِبْهِ النَّاسِ.
8 وَإِذْ وُجِدَ فِي الْهَيْئَةِ كَإِنْسَانٍ، وَضَعَ نَفْسَهُ وَأَطَاعَ حَتَّى الْمَوْتَ مَوْتَ الصَّلِيبِ.
9 لِذلِكَ رَفَّعَهُ اللهُ أَيْضًا، وَأَعْطَاهُ اسْمًا فَوْقَ كُلِّ اسْمٍ
10 لِكَيْ تَجْثُوَ بِاسْمِ يَسُوعَ كُلُّ رُكْبَةٍ مِمَّنْ فِي السَّمَاءِ وَمَنْ عَلَى الأَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الأَرْضِ،
11 وَيَعْتَرِفَ كُلُّ لِسَانٍ أَنَّ يَسُوعَ الْمَسِيحَ هُوَ رَبٌّ لِمَجْدِ اللهِ الآبِ.


ولا يعرف هذا الجاهل ان كل انسان يعبد الله ويمجده
يمجده فى ابنه الوحيد الذى هو صورته
فنعبده فى اسم ابنه كلمته
وطبعا لان هذة الشخصيات جاهلة
فنكتفى بعرض امثلة بسيطة من اقوال العلماء

0 Verses 10–11 are phrased in parallel, and present God’s twofold purpose in exalting Jesus. Verse 10 is a kind of midrash on Isaiah 45:23 LXX, where God says, ‘By myself have sworn …: to me every knee shall bow and every tongue will confess to God.’ This powerful statement of universal rule, which in Rom. 14:11 applies to God, is here transferred to Jesus. It is particularly significant for christology that the context of this same passage in Isaiah affirms both the uniqueness of God’s sovereignty and the universalism of his extension of salvation to the whole world (Isa. 45:22, 24). This is not a replacement of God with Christ, but simply a recognition that he who from the beginning shared the ‘form of God’ and ‘equality with God’ (v. 6) has now been granted the name of God and shares in receiving the worship of God from all creatures.
LXX Septuagint (Greek Old Testament)
Bockmuehl, M. (1997). Black's New Testament commentary: The Epistle to the Philippians (144). Peabody, MA: Hendrickson Publishers.​

شوفت العلماء بيقولوا ايه
واشباه الجهلاء بيناطحوا ارقى لاهوت عرفته البشرية بشوية دلاديل فى منتديات جربانة


و كذلك فى الرسالة الأولى إلى أهل كورنثوس ، يعترف بولس أن الله الآب ، و كل شىء سيخضع له ، حتى الإبن نفسه سيخضع للذى خضع له الجميع أى للآب (الله) ، فهل يدعى عاقل بعد هذا أن الابن يسوع المسيح الذى سيخضع لله هو الله ؟!




1 كو 15 : 24 - 28

وَبَعْدَ ذلِكَ النِّهَايَةُ، مَتَى سَلَّمَ الْمُلْكَ للهِ الآبِ، مَتَى أَبْطَلَ كُلَّ رِيَاسَةٍ وَكُلَّ سُلْطَانٍ وَكُلَّ قُوَّةٍ.
لأَنَّهُ يَجِبُ أَنْ يَمْلِكَ حَتَّى يَضَعَ جَمِيعَ الأَعْدَاءِ تَحْتَ قَدَمَيْهِ.
آخِرُ عَدُوٍّ يُبْطَلُ هُوَ الْمَوْتُ.
لأَنَّهُ أَخْضَعَ كُلَّ شَيْءٍ تَحْتَ قَدَمَيْهِ. وَلكِنْ حِينَمَا يَقُولُ : «إِنَّ كُلَّ شَيْءٍ قَدْ أُخْضِعَ» فَوَاضِحٌ أَنَّهُ غَيْرُ الَّذِي أَخْضَعَ لَهُ الْكُلَّ.
وَمَتَى أُخْضِعَ لَهُ الْكُلُّ، فَحِينَئِذٍ الابْنُ نَفْسُهُ أَيْضًا سَيَخْضَعُ لِلَّذِي أَخْضَعَ لَهُ الْكُلَّ كَيْ يَكُونَ اللهُ الْكُلَّ فِي الْكُلِّ
رديت علي الموضوع دا من قبل متتولد
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=141918

فلِمَ التحريف يا أهل ترجمة الفاندايك ؟!
تحريف مين يا كاتبن
هو انت تعرف مرجعية كل ترجمة ايه هو نصها
اشباه بشر اثبتوا نظرية دارون
بتقارن ترجمة سكندرية بترجمة نص بيزنطى وتقول تحريف
وبيقولك قال بيرجع للنص اليونانى
وجايب نص تشيندروف وويستكوت
هو انت تعرف مرجعية تشندروف وويستكوت وهورت كانت ايه؟؟؟
بس دول الوحيدين الموجودين على موقع biblos
تعرف تجبلنا باقى التراجم النقدية بالشواهد النصية والتراجم المسلمة ؟؟؟؟؟؟
ولا دا اخرك عيل بيلعب على النت وعارف موقعين يجيب منهم اى كلمتين
وقال ايه بيصور مواقع
لا وقال ايه مصورلى
غلاف كتاب
وصفحة كاملة
علشان يعلم على كلمة ايه
لغة العهد الجديد يونانى
ياسلام على العلم والثقافة



نص الله ظهر فى الجسد مش هتكلم فيه لانه انتهى
دا مش شغلتى دا شغل النقاد النصين
القراءة الاصلية هى الذى
وتعود على المسيح لكن قرءاة المخطوطة السكندرية
انصحك بمراجعه بحث فادى لان الاغلبية اقروا بان قراءتها هى الله
و يبدو أن هناك محرف أضاف كلمة (ΘC) بأعلى كلمة (ος
محرف ايه ياكابتن كفا زبالات علمية وتعلموا
القراءتين معروفين من زمن اغناطيوس الانطاكى
والمصحح وضع القراءة الاخرى فوق كلمة الذى
عرة خلق الله بقة يتكلموا فى النقد النصى
 
التعديل الأخير:

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
أولاً :- إنجيل يوحنا كاتبه مجهول ، فهل تأخذ عقيدتك فى المسيح من شخص مجهول ؟!
الجزء الاول من دراسة كاتب انجيل يوحنا
عيب لما تاخد كلمة يا جاهل قالها ناقد ومتعرفش اصلا تتحاور معانا
تجميع لشهادات الاباء فى القرن الثانى والمخطوطات لانجيل يوحنا

لرسولية انجيل يوحنا
ثانياً:- هذا النص متأثر بالأفكار اليونانية الغامضة و الثقافة الهلينية ، و قد إقتبس المدعو يوحنا لفظة لوجس من الفيلسوف اليونانى فيلو
مميرا يهوه(او اللوغوس)او حكمة يهوه
مشخصن فى لاهوت يوحنا وانه هو نفسه ذات الله
لكن فيلو استخدم اللوغوس كقوى من القوى الالهية المؤثرة فى الكون
هو اللفظة يا جاهل حكرا على احد ولا اللفظة اخترعها فيلو
دا لفظة يونانى معانها العقل والمنطق
ولا المهم فكر اللوغوس فى لاهوت يوحنا وفكر فيلو اليهودى
ممكن تقولنا كدا ايه فكر فيلو عن اللوغوس الالهى ونقارنه بينه وبين لاهوت يوحنا

مش عارف ايه الشخصيات الزبالة الىل بنرد عليها دى
لا حصلوا جهلة وعايزين يتعلموا فى سكات
ولا حصلوا مثقفين ولاقينا نقد محترم نحاجج بيه

 
التعديل الأخير:

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
بالنسبة لنص اشعياء دا هنفخك فيه فى اخر البحث لانى هجبلك اقوال اليهود نفسهم انها نبوة مسيانية وهما بيقلولك
العيال الدلايل الىل بينقلوا صور ميتكلموش ويخرسوا

موضوع عمانؤيل انتهى هنا

موضوع ابن الله الوحيد وتميزه عن ابناء الله من المؤمنين
انتهى هنا

موضوع انا والاب واحد انتهى هنا

موضوع المسيح صورة الله(مورفى)واختلافها عن الايكونا انتهى هنا
ودا لى عودة فيه

موضوع انا كائن انتهى هنا

موضوع ملكى صادق انتهى هنا

يتبع بالجهل المبين وساجعلك مسخرة المنتدى ..........


 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
مواضيع تقنين اسفار العهد الجديد وتاريخها انتهى فى مقالات اثيناغورس الرائعة

ابقى راجعها واتعلم تاريخ تقنين اسفار العهد الجديد ومعايير القانونية
سفر الرؤيا سفر قانونى يا متخلف
لان المعايير الثلاثة منطبقة عليه
بالاجماع وسفر رسولى وفكره ارثوذكسى
متعرضش يا جاهل المشاكل الىل واجهت تقنينه فى بعض المجتمعات الكنيسة على نطاق محلى وكانها هلى الاتجام العام المجمع عليه
بطلوا جهل يا اشباه الجهلة
السفر كان مقبول فى الغرب وكان متشككين فيه فى بعض كنائس الشرق لاستخدام بعض الهراطقة افكار منه
وفى النهاية اجتمع الكل على قبوله كسفر قانونى رسولى وورد فى قوانين الاباء الشرقيين ووضع فى الترجمة القبطية من القرن التالت
فكفا جاهلا وحاول ان تقرا ولو قليلا لتزيل عنك الجهل

ترجمة وكان الكلمة الله انتهت هنا هتلاقى اربع مواضيع من اساتذة اساتذتك فى النحو اليونانى
ثيؤس معرفة بالتبعية
لان فاعل الجملة هو اللوغوس واتى قبله اداة التعريف وخبرها بالتبعية معرف وان لم تسبقه اداة تعريف
مينفعش ان ثيؤس يجى قبلها اميركون لانها مش فاعل الجملة ولتميز الكلمة كشخص عن شخص الاب(هو ثيؤس)
فهل قدمت عالم واحد فى الجرامير اليونانى للعهد الجديد يقول بعكس ذلك
ام انها هلاوس جهال

عيل حمضان جايب صور مخطوطات فيها الاختصارات للاسماء المقدسة
معرفش ليه وايه علاقتها بالموضوع اصلا
فرحان مثلا بالصور
وبتحط اى صورة سارقها من عيل تانى فى المنتدى وكانك بتفهم اصلا

 
التعديل الأخير:

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
انصحك لما تتكلم فى التفسير الكتابى يبقى على المستوى المطلوب

فليس مطلوب منى انى افتح معهد لاهوتى وامسك مسلم مسلم اعلمه ان كدا غلط يا حبيبى والفكر الكتابى بيقول ايه
طالما بتقول من كتبى

تفتح كتبى وتقرا فيها
ياما تغير اسم الموضوع وتقول
من تهجيصى ندحض الوهية المسيح

فكيف من كتبى وانا لم اجد كتاب واحد لاهوتى استشهدت بيه

يالحسراته على زبالة التعليم اللاهوتى لدى المسلمين

يكفى اليوم شره وسنكمل غدا حسب وقتى لنفخ وفضح مسلم جاهل
 
التعديل الأخير:

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
مش عارف تاعب نفسك لية مع التخلف دة لية شمس
انا قريت كذا موضوع ل د/نيو دة شفقت علية من كمية الجهل والتخلف الى هو فاهم بيةانة دارس ومتعلم
بس انا معاك اكيد انة مهم نوضح حقيقة هذة البلاهة والتخلف الاسلامى فى تفسير الكتاب المقدس
لا دا عيل تانى لاقيته فرحان بنفسه بما انه عامل انه مدير منتدى قلت انفخه يعنى على الماشى

اصل الىل يقهرك انه ينصب على العيال ويفهمهم انه بيتكلم من كتبنا
فى حين انه مكتبش اصلا تفسير واحد من اى كتاب مسيحى ونازل تهجيص

يعنى على سبيل المثال فهم وراثة المسيا كرسى داود ابيه
انه سيملك بملكوت ارضى كداود

فهل انت اصلا ليك قيمة علشان تهجص
ملكوت المسيا ملكوت ابدى لا ينقضى
وجلوسه على كرسى داود ابيه
يعنى انه ملكا من نسل داود وليس ملكا بمقياس ومفهوم ملك داود

فهل انت فتحت مرجع مسيحى لكى تقرا فيه وتقول من كتبى؟؟؟؟؟؟
هذة كتبى

Verse 32. He shall be great] Behold the greatness of the man Christ Jesus: 1st. Because that human nature that should be born of the virgin was to be united with the Divine nature. 2dly. In consequence of this, that human nature should be called in a peculiar sense the SON of the most high God; because God would produce it in her womb without the intervention of man. 3. He shall be the everlasting Head and Sovereign of his Church. 4thly. His government and kingdom shall be eternal. Revolutions may destroy the kingdoms of the earth, but the powers and gates of hell and death shall never be able to destroy or injure the kingdom of Christ. His is the only dominion that shall never have an end. The angel seems here to refer to Isa 9:7; 16:5; Jer 23:5; Da 2:44; 7:14. All which prophecies speak of the glory, extent, and perpetuity of the evangelical kingdom. The kingdom of grace and the kingdom of glory form the endless government of Christ.
Clarke, A. (1999). Clarke's Commentary: Luke (electronic ed.). Logos Library System; Clarke's Commentaries (Lk 1:32). Albany, OR: Ages Software.
 
التعديل الأخير:

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
بالمناسبة يا ابنى قراءة المخطوطة السكندرية فى نص الله ظهر فى الجسد
بتوضع شاهد مرتين مرة لقراءة الذى ومرة لقراءة الله لانهم اصلا منقسمين ما بينهم
ابقى روح اتعلم من بحث فادى


16 καὶ ὁμολογουμένως μέγα ἐστὶν τὸ τῆς εὐσεβείας μυστήριον·
h Ὃς2 ἐφανερώθη ἐν σαρκί,
ἐδικαιώθη ἐν πνεύματι,
ὤφθη ἀγγέλοις,
ἐκηρύχθη ἐν ἔθνεσιν,
ἐπιστεύθη ἐν κόσμῳ,
ἀνελήμφθη ἐν δόξῃ
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=192757#_ftn4
16̠16 Ὃς … σαρκί Jn 1.14 ἀνελήμφθη ἐν δόξῃ Mk 16.19; Ac 1.9

h 16 Not traditional material: TR AD
2̠2 16 {A} ὃς א* A* C* F G 33 (256 l 597 ὃ θεός) 365 1175 2127 l 60 eth Origenlat Didymus Epiphanius Theodorelat Cyril; Jerome // D* (061) itar, b, d, f, g, mon, o vg Severian Theodotus-Ancyra; Victorinus-Rome Hilary Ambrosiaster Pelagius Augustine Quodvultdeus Varimadum // θεός א2 Ac C2 D2 Ψ 075 0150 6 81 104 263 424 436 459 1241 1319 1573 1739 1852 1881 1912 1962 2200 Byz [K L P] Lect vgms geo2 slav Ps-Dionysius Apollinaris Diodore Gregory-Nyssa Didymusdub Chrysostom Theodoret
http://www.arabchurch.com/forums/showthread.php?t=192757#_ftnref4Aland, K., Black, M., Martini, C. M., Metzger, B. M., Wikgren, A., Aland, B., & Karavidopoulos, J. (2000; 2009). The Greek New Testament, Fourth Revised Edition (with apparatus); The Greek New Testament, 4th Revised Edition (with apparatus) (1 Ti 3:16). Deutsche Bibelgesellschaft; Stuttgart.​
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
لكن فى نهاية هذا المقالة المحمدية الحمضانة

لما الرب متنفعش
ولما الله كمان متنفعش

امال يقولوكوا ايه علشان يقول انه الاله
نخترع كلمة مفتكسة جديدة لما الاتنين مش عاجبينكم
بس الحل سهل اخبط راسك فى الحطية تقتنع او متقتنعش مش مشكلتنا

دمك فوق راسك ومن له اذنان للسمع فليسمع


بالحقيقة انت يا يسوع كلمة الاب الذى كان من البدء عند الاب
بالحقيقة انت هو الذى بك كان كل شئ وبغيرك لم يكن شئ مما كان
بالحقيقة انت هو الابن الوحيد فى جنسك للاب الذى خبرنا واعلن لنا عن الاب
بالحقيقة ان هو الكائن اهيه اله اسرائيل
بالحقيقة انت هو المسجود له من جميع الطغمات السمائية والارضية
ياكلمة الاب وابنه بالحق ويا صورة مجد يهوه القدير وملاك العهد يا من فيك سر ان يحل كل ملء اللاهوت

وان بشرناكم نحن او اى ملاك من السماء بغير ما سمعتوه
فيكون ملعون من فم العلى
 
التعديل الأخير:

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
متى سنجد نصرانى يُحاور بالحجة و البرهان بعيداً عن السب و السفالة ؟؟!!

حينما نجد هذا الذر يقدم حجة لكى نحاججه
وليس هلاوسه وتهجيصاته
فلماذا ايها العابث اقتبس من اقوال المفرسين وهى موجودة فى كل مكان
فكان بالاولى ان تتعلم منها اولا لكى تحاججنا بالعلم وليس بكلام المصاطب
فكيف تقارن شوية عيال امثالك بالعلماء امثالنا
فكما نرى عيل
لم يفتح كتاب لاهوتى واحد لكى يرى ماذا يقول العلماء ونازل تهجيص مفكر ان الانجيل كتابه البزرمطية بتاع سبحانه لم يكن له ولد ولا صاحبة
ولسه دا انا هنفخك بس ادخل اريح شوية وهقوم انفخك
لا الىل ضحكنى وعايزكم كلكم تتضحكوا عليه كلامه دا
نسأل الله وحده - إن كان منهم نصارى - أن يجعل منهم من يتدبر و يُزيل عن كاهله نير الموروثات الدينية ليبحث بحق قبل فوات الأوان .
اولا النصارى دول نتمنى ان ربنا يهديهم ان كانوا موجودين فكلهم اصبحوا محمديين
ومعاهم الكافر الملعون من فم العلى رسولك اللى شربوه عقائدهم وسكوه على قفاه

ثانيا اول مرة اعرف ان الكفرة اصحاب الديانة العبيطة الىل كلها عبارة عن شوية هبل واساطير وموروثات وثنية
بيكلموا ولاد الملك اللى سحقوهم وسحقوا رسول العربان تحت موطئ قدميهم سريعا

فوق يا جاهل واعرف قدرك
فوق من الفكر العاهر اللى انت عايش فيه
مفيش جنان فيها عاهرات وزنى ودعارة
دى افكار وثنية
فوق قبل مالمسيح الهك يحطك تحت رجليه يوم الدين يوم غضبه
على العموم مازال التحدى مستمر من اولاد الملك لكل مسلم بيعبد اله العرب


قولتوا للمسيحى سيدك قبل متموتوه
انت كافر لا ليك ملة ولا دين وهنطلع د ي ن ......
وانا بقولكم انتوا شوية كفرة ووثنين ولا ليكوا اله ولا دين ولا فكر
عالم بلطجية بتحمى دينها الاهبل بالدراع والبلطجة




ملخص الموضوع علشان مش عايزين وجع دماخ مع شوية عيال هبلة

تحدى شخصى منى ليك يا جاهل ولكل مسلم كافر على وجه الخليقة
1-ان تنقد حرف واحد قولته فى هذا الموضوع او المواضيع اللى نزلتها
2-ان يستطيع شبه رجل فيكم ان يدخل معى فى حوار لاهوتى بحت لكى يرى الجميع ماهو الفرق بين المسيحى المؤمن ابن ملك الملوك وبين الكافر ابن عايشة الجارية
3-لما انت مبتكتبش تفسير واحد مسيحى
امال كتبنا ايه اللى انت جاى تقول عليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
4-بالمناسبة موقع biblos مش هينفعك معانا لان للاسف فى فرق بين دراسة اليونانى كلغة وبين عابث على مواقع
لو عايز تتعلم اليونانى تعالى وانا اعلمهولك لان اظهرت انك جاهل مش بس لاهوتيا وبتهجص ولكن كمان لغويا
أحب الإشارة إلى أن النص الأخير جاءت فيه الكلمة (κύριος) مُعرفة بــ () ، و لاحظوا أداة التعريف من الرابط التالى
هو شاف اداة التعريف كدا فى الموقع وكتبها بين قوسين
معرفة بال()
ال دى ملهاش اسم؟؟؟؟؟؟؟؟

انت بتخدها بالشبه
لا و بيقول ايه
هذه هى كلمة إله (θεός) التى يستشهد بها النصارى .. و لتروا الآن الكلمة من الرابط التالى و أحوالها المختلفة حسب موقعها بالجملة ، و نعتذر عن طريقة (أ ، ب ، ...) التى نسير بها الآن لكن النصرانى أجبرنا عليها لجهله بما إدعى علمه به .
ياعين امك يا ضنايا
طيب ايه الفرق بين ثيؤس وثيؤن وثيو
يعنى تعرف نهاية كل صور من الاربع صور للكلمة مدلولها فى الجملة ايه؟؟؟
الله يخرب بيتك المواقع الالكترونية الىل خلت حشرات تتكلم
PSA-82-6 אֲ‍ֽנִי־אָ֭מַרְתִּי אֱלֹהִ֣ים אַתֶּ֑ם וּבְנֵ֖י עֶלְיֹ֣ון כֻּלְּכֶֽם






الترجمة السبعينية (اليونانية للعهد القديم) :-



attachment.php


p015.gif
p015.gif
p015.gif



هى ذات الكلمة التى قالها توما للمسيح - عليه السلام - فلم لا نعتبر هؤلاء هم الله ؟!
هو توما يا مولكا استخدم كلمة ثيؤى بالجمع؟؟؟؟؟؟؟؟
ياعالم يا جاهلة
اخس على الزبالة العلمية

يا جاهل كلمة ثيؤس معناها اله
اى اله كان مزيف او اله حقيقى

هو المسيح اله مزيف يا متخلف علشان يطلق عليه ثيؤس؟؟؟؟؟؟؟؟
هو توما كافر زيك علشان يسجد للمسيح ويقول له موى هو ثيؤس؟؟؟؟؟؟
توما يهودى يا كافر الهه هو يهوه اله ابائه
وصحيح كما قال لك
محمدي بياع طرشي
بس هو اكرمك لان دا مش مستوى تبيع بيه طرشى
دا مستوى تبيع بيه فلايات فى القطر
ابقى تعالى يا ابنى واحنا نعلمك وننتشلك من مستنقع الجهل
ويتبقى ان اقول شئ واحد اى جاهل على اى منتدى اسلامى هلمح انه عايز يعمل فيها بيفهم
هنفخه
خلاص زمن العبط بتاعكوا انتهى
فوقوا شوية

 
التعديل الأخير:

باحث في الاديان

New member
عضو
إنضم
9 يوليو 2011
المشاركات
119
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
اخي العزيز كان يُمكن ان تنقض كلامه كما تريد و لكن ليس بهذا الاسلوب و هذه الطريقة و كمية السب و الشتم فيهم فالحق معك و كان يجب ان تنقضه بطريقة محترمه اكثر من ذلك بكثير(وجهة نظر)
 

حنا السرياني

---------------
عضو مبارك
إنضم
10 أبريل 2011
المشاركات
1,210
مستوى التفاعل
140
النقاط
63
الإقامة
Iraq
.
لا دا عيل تانى لاقيته فرحان بنفسه بما انه عامل انه مدير منتدى قلت انفخه يعنى على الماشى

اصل الىل يقهرك انه ينصب على العيال ويفهمهم انه بيتكلم من كتبنا
فى حين انه مكتبش اصلا تفسير واحد من اى كتاب مسيحى ونازل تهجيص

يعنى على سبيل المثال فهم وراثة المسيا كرسى داود ابيه
انه سيملك بملكوت ارضى كداود

فهل انت اصلا ليك قيمة علشان تهجص
ملكوت المسيا ملكوت ابدى لا ينقضى
وجلوسه على كرسى داود ابيه
يعنى انه ملكا من نسل داود وليس ملكا بمقياس ومفهوم ملك داود

فهل انت فتحت مرجع مسيحى لكى تقرا فيه وتقول من كتبى؟؟؟؟؟؟
يا استاذي
يعني مشفتش شخصيه غير دي ترد عليها
ده ميعرفش
child بتبقى ايه
فازاي راح يعرف حاجه في الدين المقارن و اللغه اليونانيه
 

جون ويسلي

Member
عضو
إنضم
28 نوفمبر 2010
المشاركات
247
مستوى التفاعل
16
النقاط
18
اخي العزيز كان يُمكن ان تنقض كلامه كما تريد و لكن ليس بهذا الاسلوب و هذه الطريقة و كمية السب و الشتم فيهم فالحق معك و كان يجب ان تنقضه بطريقة محترمه اكثر من ذلك بكثير(وجهة نظر)

اخي العزيز (باحث في الاديان)
سلام المسيح معك .
في الحقيقة هو باين عليه انه تابع المناظرة بنفسه وهذه المناظرة كانت معي انا شخصيا
وان كنت انت مكانه لفعلت اكثر من هذا لأن المنتديات الاسلامية كلها تزوير وكذب وكنت عندما اكتب مشاركة للرد على هؤلاء الهمج كانوا يحذفوا منها اجزاء او كلها ..!
ومن ثم يكتبون ما يحلوا لهم وكنت تحت المراقبة ولم تظهر مشاركاتي الا بعد الحذف والتعديل واخيرا طردوني ووصفوني بالكذاب والسباب وهذا الفاسلوب يجعلك تحتقر هؤلاء السفلة اصحاب الزرايب فأن تابعت بنفسك هذه المناظرة لكنت شعرت بأخيك وهو يتحدث بهذا الاسلوب الذي يصفهم
فهم لا يريدوا الا الثذجة والبسطاء ليكون فريسة لهم اما الشخص المتعلم في اللاهوتيات والردود المفحمة فلا يروق لهم ويكون مصيره الطرد بحججهم الغبية
اشكرك اخي المبارك
apostle.paul
على ردودك وتحياتي لك وللجميع
 

jesus_son012

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
15 سبتمبر 2011
المشاركات
279
مستوى التفاعل
12
النقاط
0
الإقامة
على كفه
كتابه البزرمطية بتاع سبحانه لم يكن له ولد ولا صاحبة
ولسه دا انا هنفخك بس ادخل اريح شوية وهقوم انفخك
لا الىل ضحكنى وعايزكم كلكم تتضحكوا عليه كلامه دا

ليس لهم رد سوى
للجهل ناسه وانتم كلماته وانفاسه ، فان سكتم يوما جاء لكم الجهل مسرعا مقتربا الى خد كل واحد منكم وباسه !!

الرب يباركك استاذى ابوستل بول(ماتغيره يا عم الاسم الغريب ده)
 

ElectericCurrent

أقل تلميذ
عضو مبارك
إنضم
27 مارس 2009
المشاركات
5,310
مستوى التفاعل
882
النقاط
113
الإقامة
I am,Among the Catechumens
كنت قد إتخذت قراراً بالتعفف عن الدخول أو المرور بالمواقع الاسلامية على سبيل التعفف إشمئزازا لما فيها من إسفاف ودعارة
وتدليس ولىّ للحقائق وتغريرا للمهابيل والدراويش من المريدين
ونورد ألاتى :-
فى الانجيل بحسب مادونه الانجيلي يوحنا الاصحاح التاسع
كما يلي
1 ونعلم أن الله لا يسمع للخطاة. ولكن إن كان أحد يتقي الله ويفعل مشيئته، فلهذا يسمع
32 منذ الدهر لم يسمع أن أحدا فتح عيني مولود أعمى
33 لو لم يكن هذا من الله لم يقدر أن يفعل شيئا
34 أجابوا وقالوا له: في الخطايا ولدت أنت بجملتك، وأنت تعلمنا فأخرجوه خارجا
35 فسمع يسوع أنهم أخرجوه خارجا، فوجده وقال له: أتؤمن بابن الله
36 أجاب ذاك وقال: من هو يا سيد لأومن به
37 فقال له يسوع: قد رأيته، والذي يتكلم معك هو هو
38 فقال: أومن يا سيد . وسجد له

39 فقال يسوع: لدينونة أتيت أنا إلى هذا العالم، حتى يبصر الذين لا يبصرون ويعمى الذين يبصرون
40 فسمع هذا الذين كانوا معه من الفريسيين، وقالوا له: ألعلنا نحن أيضا عميان))))) - إنتهى الاقتباس

هنا نرى السجود للمسيح مقرون بالعبادة والاعتراف بكونه إبن الله
وليست كما دلس الشيخ الدجال كنبيه الدجال المفترى المدلس

نعم سجد إبراهيم لعظماء شعب أرض الكنعانين –اولياء الامر فيهم – ربما أمراء أو ملوك بالمعنى الكامل المعاصر للكلمة
وإنتهى سجوده بشراء مساحات من الارض بثمن كامل مقنع من الفضة رغم عرضهم عليه (الهبه) أو الهدية -----فهذا سجود التقدير والاحترام

نعم سجد يعقوب لعيسو أخاه الاكبر والذى كان البكر كاهن الاسرة والمتسلط فيها اجتماعيا ودينيا وسجد لانه كان الاضعف شأنا وموقفا
والاخ الاكبر كان متفوق واقعيا وإعتباريا وعسكرياً وإجتماعيا
ومتسلط على الارض سيداً (( أيضا:سجود التقدير والاحترام))
سجد موسي لحميه يثرون كاهن مديان وبالاحرى تبادلا السجود إحتراما وتوقيرا ولا حظ أن كاهن مديان كان معتبرا مكرما عند قومه وقورا

اما المسيح يسوع ربنا – الاله المتجسد
فمن حيث إنسانيته \\ أو الشق المادى الملموس الظاهر منه للعيان
فكما قيل عنه بعين النبوة على لسان البشر او من وجهه نظر البشر
فى أشعياء 53
لا صورة له فنشتهيه ولا جمال منظر فنقبل إليه رجل أوجاع ومختبر الحزن... لم نعتد به)) إنتهى الاقتباس
وعن نسبه-لازلت أتكلم عن المسيح إنسانيا فى عيون بنى عصره
قال قائل عن بلده منشئؤه الناصرة
((هل من الناصرة يمكن أن يخرج شئ فيه صلاح))
وقال عنه رؤساء الكهنه ومعلموالشريعة – من إين لهذا هذه الحكمة وما هذه القوات التى تجرى بيده
وقال عنه بنى شعبه أليس هذا هو النجار بن مريم ونعرف إخوته يعقوب ويهوذا وسمعان ويوسي أوأليست أخواته جميعهن عندنا
وعليه
فلم يكن المسيح من امراء بنى شعبه المتنفذين او مالكى الارض
ولم يكن كعيسو مالكا متفوقا عسكريا ينتظر الانتقام من شقيق أصغر منافس -سارق للبركة
ولم يكن رئيس قبيلة بدوية وكاهن – وشيخ دينى مميزا فى قومه بالغا من العمر عتيا ككاهن مديان
لكنه هو سجد له الرؤساء –كرئيس المجمع يايروس
وكان المسيح- بحسب ماهو متبدى للعين البشرية المجردة من نعمة الكشف الالهى لحقيقة ألوهيته
ربما أصغر سنا وأرق حالا من يايروس الذى سجد له وما سجد له الا إيمانا بربوبيته وألوهيته الكاملة اليقيينية
ربما أرق حالا وأضعف موقفا من الضابط الرومانى الذى سجد له
وهو المستعمر المتغطرس ولولا ايمانه بكونه اله السماء والارض لما اقدم ان يسجد لشاب لم يتعد ال33 من عمره –عامى النشأءه مكروها من احبار اليهود
أفلا تعقلون !!!
إن فى ذلك لآيات لقوم يتفكرون!!!
والمجدلله دائما
 

divine logos

New member
عضو
إنضم
10 مايو 2014
المشاركات
158
مستوى التفاعل
25
النقاط
0
جدير بالذكر ان هذا الموضوع كتب للرد على موضوع تافه " مش لاقيه " باين اتحذف او حاجة من اكتر من 3 سنين

وجدير بالذكر ان صاحب الموضوع فكر يرد عليه سنة 2014 فى حين انه كتبه سنة 2011

الموضوع كان بيتكلم على تدليسات نصرانى مسلم على محاولاته لاخراج مصطلحى الله والرب من دليل الوهية الابن يسوع المسيح وتم الرد على ما ما فيه من تدليسات الا انه خرج اياض عن الرد وفتح اكثر من 15 موضوع لا علاقة له بما كان يريد ان يقوله

ولانى بصلى بلجاجة ان يرسل الله الينا باى شخص يكتب اى شبهه حتى علشان نرد عليها بدل الفضى فانا هقسم موضوعه مواضيع فرعية لان الموضوع الاصلى انتهى وهو محاولش يرد عليه هو فقط فتح مواضيع جديدة او بمعنى اصح مواضيع قديمة كتبها تانى كرد وهرد على كل نقطة بالتفصيل الممل فى موضوع منفصل وبعدين نجمعهم فى الموضوع دا

احمدك يارب بعتلى موضوع اتسلى فيه


 
أعلى