الرد على قصيدة إبن القيم الجوزية أعباد المسيح لنا سؤال نريد جوابه ممن وعاه

Abdel Messih

Ορθόδοξο&#
عضو مبارك
إنضم
15 يناير 2012
المشاركات
1,535
مستوى التفاعل
123
النقاط
0
أنت زعلت و لا إيه أنا كنت باهزر بجد :) مش باتريق

على العموم ولا يهمك بلاش هزار أنت بدأت بداية رائعة أصلاً و دخلت في الموضوع على طول

واحد واحدة بقى و على مهلنا
ده كلامك :
[/COLOR]

أنت تقول أن الإله لم يمت باللاهوت ؛ و هذا يعني أن الموت بالناسوت لأن اللاهوت لا يموت كما تقول .
و بالتالي أن تناقض نقل الأنبا شنودة كلام القديس كيرلس الكبير عندما قال " ولكن بعد الإتحاد لا نعود مطلقاً نتكلم عن طبيعتين في المسيح ؛ فتعبير الطبيعتين يوحي بالإنفصال و الإفتراق .... " .
و كلامك واضح في التفريق بين الطبيعتين الإلهية في المسيح و الإنسانية فالإلاهية لا تموت .

و مع ذلك فإن هذا الكلام كله يخالف العقيدة الأثوذكسية في مبدأ أن الخطيئة الغير محدودة تتطلب كفارة غير محدودة ؛لأن إعتماد الكفارة على أن المصلوب لابد و أن يكون غير محدود و اللاهوت فقط هو الغير محدود أما الناسوت فهو محدود لذلك كان لابد من الإتحاد و موت الإله المتحد بالناسوت ( اللاهوت و الناسوت معاً ) على الصليب ليكفر جميع الخطايا لجميع الناس في كل الأجيال و إلى آخر الدهور ؛ و بالتالي لو مات الناسوت فقط يبقى لامعنى للكفارة و لا الصلب أو الفداء لأن الإنسان أصلاً محدود و الخطيئة غير محدودة .

حبيبى واضح انك مش فاهم الكلام هو قصده ان الناس البتقول ان للمسيح مشيئتين فنحن لا نفول ان معنى ان الناسوت مات ان اللاهوت فارقه و لكن اليك المعنى الصحيح :
نحن نشبه هذا الاتحاد باتحاد النار بالحديد فانت تسطيع ان تطرق الحديد و لكنك لا تطرق النار و فى نفس الوقت النار متحدة بالحديد فهذا لا يعنى افتراق اللاهوت عن الناسوت الخلاص تطلب ناسوت لكى يموت و لاهوت غير محدود للكفارة عن سائر البشرية و هذا ما وجد فى المسيح له كل المجد اتمنى تكون فهمت
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
837
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
أنت زعلت و لا إيه أنا كنت باهزر بجد :) مش باتريق
ولا هزار ولا تريقة مسموح بهم في الحوار الجد..

أنت تقول أن الإله لم يمت باللاهوت

انا برضو قلت كدا ؟


اقتبس لي النص دا من كلامي!!!

و هذا يعني أن الموت بالناسوت لأن اللاهوت لا يموت كما تقول .

يعني انت بتحاسبني على اساس اللي انت فهمته!!! رائع جدا !!
بتحاسبني على اساس فهمك!

و بالتالي أن تناقض نقل الأنبا شنودة كلام القديس كيرلس الكبير عندما قال " ولكن بعد الإتحاد لا نعود مطلقاً نتكلم عن طبيعتين في المسيح ؛ فتعبير الطبيعتين يوحي بالإنفصال و الإفتراق .... " .

انا بعارض كلام البابا كيرلس ؟!!! يا مصيبة!

انت شفتني قلت ان اللاهوت انفصل عن الناسوت عشان تقول الكلام دا ؟؟

طيب تعالى احيرك شوية ( واحير معاك واحد كدا ) ،،

شوف الجملة دي :)

جدلاً : اللي مات هو ناسوت الله الكلمة المتجسد
خد دي كمان :)
جدلا : اللي مات هو الناسوت المتحد باللاهوت!!


فين بقى التعارض ! سواء في اللي قلته في الأول او في الجملتين دول!!

مشكلة المسلم انه بيبص لفووووق اوي!!
يا عزيزي ، معنى انك تقول لمولكا انك اخطأت خطأ لاهوتيو خصوصا ارثوذكسي ، فهذا دليل انك انت المخطيء ، حتى قبل ان تعرض ما تظنه خطأ ، مجرد ان تفكر في هذا فعليك ان تقتنع انك مخطيء وتبحث عن الفكر الصحيح!!



اية اللي في الكلام دا بيناقض كلامي!!

و كلامك واضح في التفريق بين الطبيعتين الإلهية في المسيح و الإنسانية فالإلاهية لا تموت .

ممم!!!
1. أما عن التفريق فدا اللي مش هاتقدر تثبته لأنه مش موجود أصلا!!
2. وأما عن أن الطبيعة الإلهية لا تموت فهذا صحيح!! لكن اين الفصل!؟ هل تعني بذلك ان القديس كيرلس يقول ان الطبيعة الإلهية تموت ؟ ( دا بسميه سؤال سم ) يالا ، مستني منك انك تجيب لي من كلام القديس كيرلس انه بيقول ان الطبيعة الإلهية تموت!!


و مع ذلك فإن هذا الكلام كله يخالف العقيدة الأثوذكسية في مبدأ أن الخطيئة الغير محدودة تتطلب كفارة غير محدودة ؛لأن إعتماد الكفارة على أن المصلوب لابد و أن يكون غير محدود و اللاهوت فقط هو الغير محدود أما الناسوت فهو محدود لذلك كان لابد من الإتحاد و موت الإله المتحد بالناسوت ( اللاهوت و الناسوت معاً ) على الصليب ليكفر جميع الخطايا لجميع الناس في كل الأجيال و إلى آخر الدهور ؛ و بالتالي لو مات الناسوت فقط يبقى لامعنى للكفارة و لا الصلب أو الفداء لأن الإنسان أصلاً محدود و الخطيئة غير محدودة .
مع ان المفروض اني " أعلمك " وافهمك ، لكن طالما بتطعن في أرثوذكسيتي ، فدا معناه انك بتحط نفسك " ند " لي وبالتالي هاجأجل التعليم لغاية ما تطلب انت انك تتعلم...

اعود للرد : كما قلت لك ،، كلامك دا لا قيمة له عندي ، لا تتكلم من عندك وتنسب فكرك إلىّ ، كلامي أمامك ، قلت لك اقتبس ما تريده وتراه انه خطأ أرثوذكسي واقتبس لي ايضا دليل الخطأ من الآباء أو قل لي ما هو الخطأ في الكلام ، لكن لا تكتب من عندك لكي لا نضيع وقتنا ..

ونيجي للسؤال الـ " سم " التاني ، انت قلت :

و بالتالي لو مات الناسوت فقط يبقى لامعنى للكفارة و لا الصلب أو الفداء لأن الإنسان أصلاً محدود و الخطيئة غير محدودة .

استخرج من كلامي اني قلت ان الناسوت فقط هو الذي مات!

سأنتظرك وارجو ان تنحي كلامك جانبا اللهم إلا في أضيق الحدود لتوضيح مرادك ..


 

kung fu 11

New member
إنضم
6 سبتمبر 2009
المشاركات
17
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الظاهر أن الرد على أكثر من نقطة هايطول

واحدة واحدة

ده كلام مين

molka001.jpg

 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
837
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
طيب طالما مش فاهم سؤالي نقتبس النصين وانت تقارن :
انا قلت :
الإله بلاهوته لا يموت


انت قلت :
أنت تقول أن الإله لم يمت باللاهوت

هل انا قلت اللي انت قلته دا ؟ لو قلت اقتبسه من كلامي ، لو ماقلتش عليك الإعتذار .. ولا تنسى الإجابة عن أسئلتي ...

وبالمناسبة ، فعلا انت اللي قلت كدا مش انا :) صدقت ..
 

kung fu 11

New member
إنضم
6 سبتمبر 2009
المشاركات
17
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
بالنسبة لمبدأ الإعتذار أني عندي إستعداد أعتذر لطوب الأرض إذا ثبت خطأي معنديش مشاكل

و لكن أثبت أولاً أن فيه فرق بين الصياغتين تغير المعني
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
837
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
و لكن أثبت أولاً أن فيه فرق بين الصياغتين تغير المعني
لا ، مش من واجبي اني اثبت ، طالما بتتكلم في لاهوتيات وكمان ارثوذكسية وكمان وكمان بتنسب لي كلام على لساني ، يبقى ماتقولش كلام انا ماقلتوش بالحرف ، لما تحب تقول كلمة على لساني اقتبسها لأن مستواك في فهم اللاهوتيات واضح انه ضعيف للغاية فلا يصح ان تنسب لي " فهمك " على انه كلامي انا ،،، اكرر ،،،

هل انا قلت اللي انت قلته دا ؟ لو قلت اقتبسه من كلامي ، لو ماقلتش عليك الإعتذار .. ولا تنسى الإجابة عن أسئلتي ...



لا سبيل أمامك إلا الإستخراج الحرفي وبإقتباس مباشر أو الإعتذار ...



 

kung fu 11

New member
إنضم
6 سبتمبر 2009
المشاركات
17
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
لن أعتذر

أنت الان تغير مدار الحوار

احنا مش جايين من الهند

إذا كنت أنت مستواك في اللغة العربية مش كويس ده مش ذنبي

أثبت أن التعبير اللي أنا ذكرته باللغة العربية يؤدي معني مختلف عن المعنى الذي كتبته أنت باللغة العربية

في هذه الحالة فقط أعتذر غير كده ؛ ليس لك عندي إعتذار

أثبت أن أنا غلط

البينة على من ادعى

أبِن

مفيش حاجة اسمها اعتذار و خلاص

يعتذر المخطئ

اثبت خطأي أعتذر غير ذلك يبقى أنت اللي مخطأ و أنا صورت كلامك و قارنت بينه قدامك و قدام الناس كلها ؛ و الناس عندها عقل وتقدر تقارن و تحكم على الأشياء
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
837
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
البينة على من ادعى

ومن فمك أدينك ، انت ادعيت اني قلت عبارة ما ، فعليك بالبينة ..

اثبت خطأي أعتذر غير ذلك يبقى أنت اللي مخطأ و أنا صورت كلامك و قارنت بينه قدامك و قدام الناس كلها ؛ و الناس عندها عقل وتقدر تقارن و تحكم على الأشياء
طيب ما كلامي موجود سواء صورته او ماصورتوش ! سواء كلامي في المداخلة الاولى او المشار اليها! وانا شفته وشفت الصورة وقارنت انا بنفسي بالإقتباس المباشر بين الكلمتين ، اية الجديد في كلامك!!


اعيد كلامي وازيد عليه الحل الأخير :

هل انا قلت اللي انت قلته دا ؟ لو قلت اقتبسه من كلامي ، لو ماقلتش عليك الإعتذار .. ولا تنسى الإجابة عن أسئلتي ...

الحل الأخير : اني اتركك بلا حوار ولا اتحاور معك طالما تنسب لي ما لم اقله نصاً ..

بس كدا الموضوع بسيط جدا..




 

kung fu 11

New member
إنضم
6 سبتمبر 2009
المشاركات
17
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
:)

يا سلام

ده على أساس يعني أني عمال أعيط و أتحايل عليك بالله عليك رد بالله عليك بالله عليك رد

على فكرة ده طبيعي متزعلش أنا متعود على كده

نفس المبدأ

البيضة و لا الفرخة

هات كلامي بالنص ماهو هو الكلام بالمعنى

لأ بقى أنا عاوزه بالنص

طيب اثبت ان نقلي لكلامك بالمعنى غلط

لأ بقى هو بالنص يا اما مفيش حوار

خلاص زي ما تحب و برضه الكلام " على فرض أنه مش هايتحذف " موجود قدام الناس و اللي بيدخل و بيقرأ يقدر يحكم .
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
837
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
طيب اثبت ان نقلي لكلامك بالمعنى غلط
لو كنت قلت ان دا معنى كلامي كنت صححت لك لكنك بتنسب لي قول معين ، فمن حقي أن اعرف اين قلت هذا! ، كونك مقتنع ان هذا هو ذاك ، هذا من حقك، لكن لا قيمة لإقتناعك لدي أنا الذي تنسب إليه كلاماً..

إذن ، سعدت بحوارك ،



هل يوجد مسلم آخر ؟

:)
 

kung fu 11

New member
إنضم
6 سبتمبر 2009
المشاركات
17
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
أنت مش لاقي حاجة تقولها ؟

طب ما هو واضح أن الكلام منقول بالمعنى ؛ ديه محتاجة إثبات يعني ؟

على العموم

AS You Like ,See You

بس ابقى ركز بعد كده
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
837
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
أنت مش لاقي حاجة تقولها ؟
طبعا ، لاني منتظر منك " البينة " على ما ادعيت!

طب ما هو واضح أن الكلام منقول بالمعنى ؛ ديه محتاجة إثبات يعني ؟

اه محتاجة ، وعلى العموم الفرصة قدامك ..

بس ابقى ركز بعد كده
ما هو انا لما بركز ، اديك شوفت المحاور اللي قدامي مش بيعرف يثبت كلمة على من " كلامي "!
وبعدين مافيش محاور مسلم يحتاج لتركيزي ، التركيز دا في الحوارات الكبيرة مع المسيحيين ..


Next....



 

kung fu 11

New member
إنضم
6 سبتمبر 2009
المشاركات
17
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
بالراحة بس على نفسك شوية مش كده :)

على العموم لو عاوز تكمل الحوار وتتجاوز النقطة ديه ؛ أنا موافق

أنا نقلت معنى كلامك و رديت عليه

أثبت أن فيه فرق بين معنى ماذكرت أنت و معنى ما قلته أنا و أنا أعتذر و نكمل الحوار

عاوز تتجاوز ده كله و ترجع لأصل الموضوع ؛ أوك

نرجع

رد على كلامي
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
837
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
على العموم لو عاوز تكمل الحوار وتتجاوز النقطة ديه ؛ أنا موافق

لكن انا مش موافق :) مافيش تجاوز!

أنا نقلت معنى كلامك و رديت عليه

أين ذكرت كلمة " معنى " قبل ذكر الإدعاء بان الذي ذكرته هو كلامي ؟

أثبت أن فيه فرق بين معنى ماذكرت أنت و معنى ما قلته أنا و أنا أعتذر و نكمل الحوار
أما عن إستكمال الحوار ، فهو في يدك وليس في يدي ، لانك المدعي والبينة على من ادعي فانت ادعيت بلا بينة ، اما مسألة اني افسر ، فهذه كما قلت لك لو كنت قلت ان هذا المعنى هو الذي فهمته من كلامي وليس كلامي..

عاوز تتجاوز ده كله و ترجع لأصل الموضوع ؛ أوك
يا عزيزي ، مع مولكا مافيش تجاوز إلا بأمري ،، طالما اتكلمت في نقطة بإرادتك فأنت ملزم بها ، الكلام في اللاهوت مع مولكا مش بالبساطة اللي ممكن تتخيلها!

نرجع

رد على كلامي
رديت بأني طلبت إقتباس كلامي بحيث يتطابق مع ما ادعيته ..



 

kung fu 11

New member
إنضم
6 سبتمبر 2009
المشاركات
17
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
عارف بجد و الله أنت فكرتني بمعيد البرمجة عندنا في الكلية في أول السنة كان بيدينا جرعة تفاؤل و بيحاول يوضح لنا مستقبلنا هايكون عامل إزاي :) فحكى لنا قصة دكتور بيبرمج بشفرة (1 , 0) - الناس ديه طبعاً بتكون دماغهم لاسعة أصلاً علشان كده في أمريكا اللي بيشتغل في البرمجة بالـ 0 , 1 أكثر من عشر سنين مش بياخدوا شهادته في المحكمة - المهم الدكتور ده من كثرة ما اتعامل مع الكمبيوتر بقى عامل زي الآلة يعني كل حاجة لازم تقوله عليها ؛ مفيش استنتاج ؛ مبقاش زي البشر كده عادي .

يعني مثلاً مينفعش يكون بيشرح لك محاضرة و تروح له بعد المحاضرة تقوله لو سمحت يا دكتور النقطة الأخيرة ديه أنا مفهمتهاش !!!

ده كده فاكس

لازم تعرف نفسك الأول
أنا الطالب فلاني من الفرقة الفلانية و حضرتك كنت بتشرح لنا دلوقتي موضوع كذا و أنا مفهمتش فيه النقطة الفلانية ؛ غير كده يـ Hung منك

:)

أنت فكرتني بالدكتور ده :)
- طبعاً أنا مش قصدي استهزاء ولا حاجة لو ناوي تفهم كلامي غلط ؛ لأن الظاهر أنت عندك مشكلة في العربي ؛ الدكتور ده أصلاً راجل محترم جداً و تقريباً مفيش غيره في مصر شغال في المجال ده -
لو عندك استعداد تكمل عادي زي البشر أوك ؛ مفيش بشوقك

سي يو
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
837
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
يعني مثلاً مينفعش يكون بيشرح لك محاضرة و تروح له بعد المحاضرة تقوله لو سمحت يا دكتور النقطة الأخيرة ديه أنا مفهمتهاش !!!

هايسألك ويقول لك ، انهو نقطة يدي يا حبيبي ، هاترد وتقول له ، النقطة دي لما حضرتك قلت كذا كذا كذا ، فهو هايقول لك ، انا قلت كذا كذا كذا ؟

انت كداب ، هات الكلام دا من كلامي!

وخلي بالك ان الدكتور انت مش هاتندقه انت هاتتعلم منه :)

أنا الطالب فلاني من الفرقة الفلانية و حضرتك كنت بتشرح لنا دلوقتي موضوع كذا و أنا مفهمتش فيه النقطة الفلانية ؛ غير كده يـ Hung منك

Hung OR Hang ?? :(

- طبعاً أنا مش قصدي استهزاء ولا حاجة لو ناوي تفهم كلامي غلط ؛ لأن الظاهر أنت عندك مشكلة في العربي ؛ الدكتور ده أصلاً راجل محترم جداً و تقريباً مفيش غيره في مصر شغال في المجال ده -

معلش عزيزي ، خليك انت ماعندكش مشكلة في العربي!
انت هاتخسر حاجة؟

لو عندك استعداد تكمل عادي زي البشر أوك ؛ مفيش بشوقك
هو انت البشر اللي بتتعامل معاهم لما بتقول على لسانهم كلام هم ماقالوهوش بيعدوهالك ؟؟!! :)


كما قلت ، الأمر متروك لك إذ انك المدعي والبينة على من إدعى ( الجملة التي لم تكتبها من وقت إقتباسي لها وإلزامك بها :) )

 

kung fu 11

New member
إنضم
6 سبتمبر 2009
المشاركات
17
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
و هنا أدرك KungFu الصباح و سكت عن الكلام المباح
:::
هذا فراق بيني و بينك

دليل إيه و بتاع إيه

و الله ما أنت لاقي حاجة تقولها ؛ أنت بتحاول تعمل شو و خلاص و مش عارف تعمل إيه

إيه الكلام اللي أنت كاتبه ده ؛ هو أنا قلت أنك قلت الكلام اللي الدكتور قاله ؟!!!

أنت ما تسمعش عن حاجة اسمها قياس خالص ؛ و بترد على ابن القيم إزاي ؟!!!

بقولك إيه ده آخر مشاركة لي في الموضوع ده ؛ واعمل الشو اللي انت عاوزه يا حبيبي

ده العملية بايظة خالص .

--------------

ملحوظة : أنا غلطت في كلمة Hang كتبتها غلط و أنا مستعجل علشان متزعلش .

حلو كده

يالا سي يو
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
أنت تقول أن الإله لم يمت باللاهوت ؛ و هذا يعني أن الموت بالناسوت لأن اللاهوت لا يموت كما تقول .
و بالتالي أن تناقض نقل الأنبا شنودة كلام القديس كيرلس الكبير عندما قال " ولكن بعد الإتحاد لا نعود مطلقاً نتكلم عن طبيعتين في المسيح ؛ فتعبير الطبيعتين يوحي بالإنفصال و الإفتراق .... " .
و كلامك واضح في التفريق بين الطبيعتين الإلهية في المسيح و الإنسانية فالإلاهية لا تموت .

و مع ذلك فإن هذا الكلام كله يخالف العقيدة الأثوذكسية في مبدأ أن الخطيئة الغير محدودة تتطلب كفارة غير محدودة ؛لأن إعتماد الكفارة على أن المصلوب لابد و أن يكون غير محدود و اللاهوت فقط هو الغير محدود أما الناسوت فهو محدود لذلك كان لابد من الإتحاد و موت الإله المتحد بالناسوت ( اللاهوت و الناسوت معاً ) على الصليب ليكفر جميع الخطايا لجميع الناس في كل الأجيال و إلى آخر الدهور ؛ و بالتالي لو مات الناسوت فقط يبقى لامعنى للكفارة و لا الصلب أو الفداء لأن الإنسان أصلاً محدود و الخطيئة غير محدودة .
انت بتقول ايه يا ابو الكباتن
طبيعة واحدة مركبة (ميافيزيس)
ولما القديس كيرلس قال ان للمسيح الواحد طبيعة واحدة مركبة من طبعتين الكلمة وجسده الخاص يقصد حالة الاتحاد بينهما وليس التمايز بين الطبائع
فالكلمة لا يموت وغير مائت
المائت هو جسده الخاص
فننسب الموت للكيان الواحد(الكلمة المتجسد)ومفهوم ان الموت خاص بجسده الخاص وليس الكلمة الازلى الغير مائت

عايز اقوال القديس كيرلس قولى

فى لاهوتى فى الدنيا قال ان الكلمة شخص مائت وذاق الموت على الصليب ؟؟؟؟؟
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
837
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
دليل إيه و بتاع إيه
:smile01

و الله ما أنت لاقي حاجة تقولها ؛ أنت بتحاول تعمل شو و خلاص و مش عارف تعمل إيه

صوم ثلاثة ايام :)

إيه الكلام اللي أنت كاتبه ده ؛ هو أنا قلت أنك قلت الكلام اللي الدكتور قاله ؟!!!
هو انا قلت انك قلت اني قلت كلام الدكتور ؟

أنت ما تسمعش عن حاجة اسمها قياس خالص ؛ و بترد على ابن القيم إزاي ؟!!!
هو ابن القيم قال حاجة لها وزن علمي عشان يحتاج لمعرفة أصلا !!

دا كلام يقنع المسلمين عشان على نفس المستوى بتاعه ، لكن المسيحيين يقرأوا الكلام دا ويضحكوا بس ..

بقولك إيه ده آخر مشاركة لي في الموضوع ده ؛ واعمل الشو اللي انت عاوزه يا حبيبي
شو اية بس !

يعني انت مش هاتجيب النص اللي ادعيت اني قلته ومش هاترد على السؤالين بتوعي ؟


امال حوار اية بقى اللي جاي تتكلم فيه!

ده العملية بايظة خالص .
طبعا ، لما تكون اول نقطة بتتكلم فيها بتنسب لي كلام انا ماقلتهوش ولما اطالبك بيه ماتعرفش تجيبه ، وكمان مش عارف الفرق ، دي ماتبقاش بايظة ، دي تبقى مش عملية اصلا :)

ملحوظة : أنا غلطت في كلمة Hang كتبتها غلط و أنا مستعجل علشان متزعلش .

حلو كده

معلش ، أسامحك المرة دي ..
 
أعلى