الله عادل .. ما هي حكمة الله في ذلك ؟!؟

+KiMO+

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 يوليو 2013
المشاركات
9,056
مستوى التفاعل
784
النقاط
113
الإقامة
Philippines
لانه بيحترم ارادة الانسان .. ده غير انه بيستخدم حتي اصعب الظروف لصالح الانسان .. زي ما حصل مع داود قابل ظروف صعبه كتير و كان هربان في كهوف و جبال و معندوش اكل ياكله لدرجة انه اكل خبز الهيكل .. بس ده خلاه شخص قوي عنده القدره انه يحكم شعب الله
و زي ما حصل مع يوسف الضيقات اللي اتعرض ليها خلت عنده حكمه ... و برا الكتاب المقدس في امثله عامه كتير اوي زي طه حسين و السادات و غيرهم
فالضيقه سواء كانت مرض او اي شئ اخر مش بتتوقف عندها حياة الانسان لان الله بيستخدم حتي الضيقه دي في حياتنا لصالحنا
طب و مثلاً الاطفال اللي في مجاعات دول

ايه ذنبهم انهم يتولدو في عائلة مثل هذه

و يموتو جوعاً .. مش ده ظلم ؟!؟

لو ده عدل .. يبقي فين الرحمة ؟!؟

"الرب رأوف رحيم يغفر الخطايا ويخلص في يوم الضيق"


(سفر يشوع بن سيراخ 2: 13)

مش من الرحمة ان طفل يتولد و يتعذب بالشكل ده

ايه بردو حكمة الله في ذلك
 

+KiMO+

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 يوليو 2013
المشاركات
9,056
مستوى التفاعل
784
النقاط
113
الإقامة
Philippines
طب و ليه الله بيوافق علي كدا
لانه بيحترم ارادة الانسان ..


طب ارادة الانسان ديه مش في مصلحته

ليه الله سكت ؟!؟ ليه موقفش امام كدة

مثلاً

اب عارف ان ابنه هيعمل حاجة تدمر صحته علي سبيل المثال

يسكت علشان يخترم ارادته ؟!؟ ولا ينصح ابنه و يساعده !!

 

+KiMO+

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 يوليو 2013
المشاركات
9,056
مستوى التفاعل
784
النقاط
113
الإقامة
Philippines
لانسان قبل الخطيه الاولي لم يكن فيه مرض نتيجة شركته و اتصاله بالله و ان الله لم يخلقه ليمرض .. و بعد الخطيه دخل الموت و المرض و الفساد و الشر في الطبيعه البشريه
فاصل دخول المرض هو الخطيه الاولي .. لكن تسلسل وجوده في الانسان هو نتيجة اسباب عضويه

طب و الله فين

هو مش فدانا و خلص الخطية ؟!؟

ليه لسة في مرض

و برضو مش قادر افهم فين العدل في ان طفل يولد في مرض و طفل لأ

بسبب البيئة ؟!؟

طب ليه ربنا ولد الطفل ده في بيئة جيدة و ده لأ
 

+KiMO+

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 يوليو 2013
المشاركات
9,056
مستوى التفاعل
784
النقاط
113
الإقامة
Philippines
بيسمح بيه ( المرض عموماً مش الميلاد بالعمي ) اما لتأديب علشان الانسان يفوق و يعرف انه عايش في الخطيه و يهرب من الهلاك الابدي

يعني هنا ربنا وقف امام ارادة الانسان

اللي هي الشر

طب ليه موقفش امام ارادة الانسان هنا



طب و ليه الله بيقبل او بيوافق لانه بيحترم ارادة الانسان ..

 

+KiMO+

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 يوليو 2013
المشاركات
9,056
مستوى التفاعل
784
النقاط
113
الإقامة
Philippines


لم نصل بعدُ الى نهاية الشوط - لنتمكن من اصدار حكم نهائي.
بل نحن فى مراحل متعاقبة
تنتهى احداها بالموت
فمن يدرى :؟ لعل فى حقبة تالية تلى الموت يوجد تعويضٌ مجزى وعادل .لمن (خُلق) أعمى أو اصم أو انقص
او فقير .
خاصة ان امامنا النص الالهى الوارد فى الانجيل بحسب لوقا16 ايه25
اذكر انك استوفيت خيراتك على الارض وهكذا لعازر(الفقير)-استوفي البلايا.
والان هو يتعزى وانت تتعذب.
-------------------

نحن نستوعب وندرك ان هذه الحياة هى دار الكد والشقاء والكفاح
وانها دار الامتحان
ويعقبها دار الجزاء -
فمن يدري ربما هذه امتحانات : من الله : لها تقييماتها
ويالسعد الناجحين





طوووويب

ليه في ناس تتعذب علي الارض علشان في الملكوت يبقي مش بيتعذب ؟!؟

في حين ان في العكس ؟؟

ايه حكمة ربنا في التوزيع


حاسس ان سؤال مش واضح .. حد فهمه ؟!؟
 

+KiMO+

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 يوليو 2013
المشاركات
9,056
مستوى التفاعل
784
النقاط
113
الإقامة
Philippines
معلش استحملو جهلي

انا بتعلم منكم

:)
 

توما

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
16 مارس 2007
المشاركات
517
مستوى التفاعل
37
النقاط
0
اسف تنسيق الرد اللي فات خطأ

اقصد عايز شرح لـ

لكن لتظهر أعمال الله فيه" .


أخى الحبيب هل قرأت التفاسير التى وضعتها لك لانها مهمة و تعرضت للنقطة التى تسأل عنها , أذا كان هناك شىء غامض بها ضعة وسيجيبك الاخوة عليها .

بعد أن تقرأ التفاسير أحب أن اضع أمامك مثال أخر ذكر فى الانجيل يشرح أيضا المقصود ب "لكن لتظهر أعمال اللة فية "

قصة أقامة لعازر من الموت أنجيل القديس يوحنا 11 : 1-4


"وكان إنسان مريضا وهو لعازر، من بيت عنيا من قرية مريم ومرثا أختها

وكانت مريم، التي كان لعازر أخوها مريضا، هي التي دهنت الرب بطيب، ومسحت رجليه بشعرها

فأرسلت الأختان إليه قائلتين: يا سيد، هوذا الذي تحبه مريض

فلما سمع يسوع، قال : هذا المرض ليس للموت، بل لأجل مجد الله، ليتمجد ابن الله به"


ما معنى كلمة السيد المسيح "هذا المرض ليس للموت، بل لأجل مجد الله، ليتمجد ابن الله به " ؟؟

تفسير القس أنطونيوس فكرى :


آية (4): "فلما سمع يسوع قال هذا المرض ليس للموت بل لأجل مجد الله ليتمجد ابن الله به."

ليس للموت= أي ليس للموت العام المستمر أو ليس نهايته الموت فهو سيقوم كما حدث. هذه تناظر (يو3:9). فالله يقصد إعلان مجده بواسطة المسيح ليتمجد المسيح. وهم طلبوه أن يأتي ليشفي لعازر وهو تأخر لأنه قصد أن يصنع معجزة أكبر بكثير من الشفاء. لكن هناك من يتصور أن الله لا يسمعه إذا تأخر في الاستجابة. فإذا تأخر الله علينا في استجابته لطلبتنا، فذلك حتى يعطينا أكثر ممّا نطلب أو نفتكر، أي يعطي بركة أعظم فكل نقص في حياتنا ليس صدفة بل هو لمجد الله. ولاحظ حيرة التلاميذ وعتاب الأختين لتأخر المسيح في الذهاب إلى لعازر.. وهكذا نفعل نحن كثيرًا. ولكن علينا في ضيقاتنا أن نؤمن أن المسيح سيتمجد وعلينا أن ننتظر. ولنلاحظ أن الموت وهو أشد أعدائنا ما هو إلاّ رقاد في نظر المسيح.

لأجل مجد الله ليتمجد ابن الله به= واضح هنا أن المسيح يربط بين الله وبينه وما يمجد الله يمجده هو فهما واحد.


تفسير القمص تادرس يعقوب :

"فلما سمع يسوع قال:

هذا المرض ليس للموت،

بل لأجل مجد الله،

ليتمجد ابن الله به". [4]

أعلن لهم السيد بأن هذا المرض ليس للموت النهائي عن هذه الحياة، وإنما لموتٍ مؤقتٍ سُمح به لأجل مجد الله خلال إقامته من الأموات.

يرى البعض أن كلمة "يتمجد" هنا كما في كثير من الأحيان في هذا السفر لا تعني نوال كرامة أو إبراز سمو الشخص، وإنما تعني قيام الشخص بإرادته بعمل يبدو أقل من مستواه من أجل محبته وخدمته للغير، دون إلزام من آخر، خاصة حينما يتحدث عن الصلب كمجد للابن والآب، حيث يبذل الابن ذاته من أجل خلاص الخطاة ومجدهم الأبدي. مسيحنا الذي لا يصنع العجائب إلاَّ من خلال دافع الحب غالبًا ما يربط موضوع إقامة لعازر بمجد صليبه، إذ جاء هذا العمل تمهيدًا لصلبه.

* يليق بنا أن ندهش من أختي لعازر، فبعدما سمعتا أن المرض ليس للموت ورأتاه ميتًا لم تتعثرا، مع أن ما حدث كان على خلاف ما قيل. مع كل هذا جاءتا إلى الرب ولم تفكرا أنه تنطقا بشيءٍ باطلًا[1167].

* انظروا كيف ذكر أن له ولأبيه أيضًا المجد الواحد، لأنه إذ قال: "لأجل مجد الله"، قال بعد ذلك "ليتمجد ابن الله به".

القديس يوحنا الذهبي الفم

* تمجيد الله لا يضيف شيئًا إلى كرامته، إنما لنفعنا. لهذا يقول: "ليس للموت" [4]، لأنه حتى هذا الموت ذاته ليس هو موتًا، بل بالأحرى صنع معجزة بها يُقتاد الناس إلى الإيمان بالمسيح، فيهربون من الموت الحقيقي[1168].

القديس أغسطينوس

المصدر


كما قلت لك أخى الحبيب سؤال صعب و جميل و ارجو ان تسامحنا لو قصرنا معك فى الاجابة على سؤالك .

تحياتى
 

+KiMO+

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 يوليو 2013
المشاركات
9,056
مستوى التفاعل
784
النقاط
113
الإقامة
Philippines



أخى الحبيب هل قرأت التفاسير التى وضعتها لك لانها مهمة و تعرضت للنقطة التى تسأل عنها , أذا كان هناك شىء غامض بها ضعة وسيجيبك الاخوة عليها .

بعد أن تقرأ التفاسير أحب أن اضع أمامك مثال أخر ذكر فى الانجيل يشرح أيضا المقصود ب "لكن لتظهر أعمال اللة فية "

قصة أقامة لعازر من الموت أنجيل القديس يوحنا 11 : 1-4


"وكان إنسان مريضا وهو لعازر، من بيت عنيا من قرية مريم ومرثا أختها

وكانت مريم، التي كان لعازر أخوها مريضا، هي التي دهنت الرب بطيب، ومسحت رجليه بشعرها

فأرسلت الأختان إليه قائلتين: يا سيد، هوذا الذي تحبه مريض

فلما سمع يسوع، قال : هذا المرض ليس للموت، بل لأجل مجد الله، ليتمجد ابن الله به"


ما معنى كلمة السيد المسيح "هذا المرض ليس للموت، بل لأجل مجد الله، ليتمجد ابن الله به " ؟؟

تفسير القس أنطونيوس فكرى :


آية (4): "فلما سمع يسوع قال هذا المرض ليس للموت بل لأجل مجد الله ليتمجد ابن الله به."

ليس للموت= أي ليس للموت العام المستمر أو ليس نهايته الموت فهو سيقوم كما حدث. هذه تناظر (يو3:9). فالله يقصد إعلان مجده بواسطة المسيح ليتمجد المسيح. وهم طلبوه أن يأتي ليشفي لعازر وهو تأخر لأنه قصد أن يصنع معجزة أكبر بكثير من الشفاء. لكن هناك من يتصور أن الله لا يسمعه إذا تأخر في الاستجابة. فإذا تأخر الله علينا في استجابته لطلبتنا، فذلك حتى يعطينا أكثر ممّا نطلب أو نفتكر، أي يعطي بركة أعظم فكل نقص في حياتنا ليس صدفة بل هو لمجد الله. ولاحظ حيرة التلاميذ وعتاب الأختين لتأخر المسيح في الذهاب إلى لعازر.. وهكذا نفعل نحن كثيرًا. ولكن علينا في ضيقاتنا أن نؤمن أن المسيح سيتمجد وعلينا أن ننتظر. ولنلاحظ أن الموت وهو أشد أعدائنا ما هو إلاّ رقاد في نظر المسيح.

لأجل مجد الله ليتمجد ابن الله به= واضح هنا أن المسيح يربط بين الله وبينه وما يمجد الله يمجده هو فهما واحد.


تفسير القمص تادرس يعقوب :

"فلما سمع يسوع قال:

هذا المرض ليس للموت،

بل لأجل مجد الله،

ليتمجد ابن الله به". [4]

أعلن لهم السيد بأن هذا المرض ليس للموت النهائي عن هذه الحياة، وإنما لموتٍ مؤقتٍ سُمح به لأجل مجد الله خلال إقامته من الأموات.

يرى البعض أن كلمة "يتمجد" هنا كما في كثير من الأحيان في هذا السفر لا تعني نوال كرامة أو إبراز سمو الشخص، وإنما تعني قيام الشخص بإرادته بعمل يبدو أقل من مستواه من أجل محبته وخدمته للغير، دون إلزام من آخر، خاصة حينما يتحدث عن الصلب كمجد للابن والآب، حيث يبذل الابن ذاته من أجل خلاص الخطاة ومجدهم الأبدي. مسيحنا الذي لا يصنع العجائب إلاَّ من خلال دافع الحب غالبًا ما يربط موضوع إقامة لعازر بمجد صليبه، إذ جاء هذا العمل تمهيدًا لصلبه.

* يليق بنا أن ندهش من أختي لعازر، فبعدما سمعتا أن المرض ليس للموت ورأتاه ميتًا لم تتعثرا، مع أن ما حدث كان على خلاف ما قيل. مع كل هذا جاءتا إلى الرب ولم تفكرا أنه تنطقا بشيءٍ باطلًا[1167].

* انظروا كيف ذكر أن له ولأبيه أيضًا المجد الواحد، لأنه إذ قال: "لأجل مجد الله"، قال بعد ذلك "ليتمجد ابن الله به".

القديس يوحنا الذهبي الفم

* تمجيد الله لا يضيف شيئًا إلى كرامته، إنما لنفعنا. لهذا يقول: "ليس للموت" [4]، لأنه حتى هذا الموت ذاته ليس هو موتًا، بل بالأحرى صنع معجزة بها يُقتاد الناس إلى الإيمان بالمسيح، فيهربون من الموت الحقيقي[1168].

القديس أغسطينوس

المصدر


كما قلت لك أخى الحبيب سؤال صعب و جميل و ارجو ان تسامحنا لو قصرنا معك فى الاجابة على سؤالك .

تحياتى

شكراً اخي توما :)

مشاركاتك فادتني اكيد
 

amgd beshara

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
1 يونيو 2012
المشاركات
2,537
مستوى التفاعل
617
النقاط
113
الإقامة
cairo- egypt

لأني بحس انكم بتحسوا ان اللي بيسأل ده عايز يشكك في الدين
مين بس يا حبيبي اللى شكك فيك
طب و مثلاً الاطفال اللي في مجاعات دول

ايه ذنبهم انهم يتولدو في عائلة مثل هذه

و يموتو جوعاً .. مش ده ظلم ؟!؟

لو ده عدل .. يبقي فين الرحمة ؟!؟

"الرب رأوف رحيم يغفر الخطايا ويخلص في يوم الضيق"


(سفر يشوع بن سيراخ 2: 13)

مش من الرحمة ان طفل يتولد و يتعذب بالشكل ده

ايه بردو حكمة الله في ذلك
ما هو كل الامثله اللى قلتها ده و اللى قبله سببهم ظروف اجتماعيه . ايه علاقة حكمة الله بتصرفات خاطئه سببها البشر !
طب ارادة الانسان ديه مش في مصلحته

ليه الله سكت ؟!؟ ليه موقفش امام كدة

مثلاً

اب عارف ان ابنه هيعمل حاجة تدمر صحته علي سبيل المثال

يسكت علشان يخترم ارادته ؟!؟ ولا ينصح ابنه و يساعده !!
مين قال انه مش بينصحه و يساعده .. لكن اتني فقرا هيتجوزوا هما معملوش حاجه غلط يعني .. فهل الله يمنع الجوازه علشان ميبقاش فيه اطفال فقرا !
طب و الله فين

هو مش فدانا و خلص الخطية ؟!؟

ليه لسة في مرض
لان احنا بنعيش في العالم علي مثال حياة السيد المسيح و بنموت كما مات و بنقوم بقيامته .. ففداء السيد المسيح رفع لعنة الموت و اعطانا الملء من الروح القدس لنحيا في شركه معه و في القيامه نتمجد كما هو تمجد و هي دي نعمة و عطية الفداء .. ده غير ان لو المسيحيين لوحدهم مش بيجيلهم امراض كان الناس بقوا مسيحيين بدون ايمان لاجل المنفعه الارضيه فقط
و برضو مش قادر افهم فين العدل في ان طفل يولد في مرض و طفل لأ

بسبب البيئة ؟!؟

طب ليه ربنا ولد الطفل ده في بيئة جيدة و ده لأ
انت تاني :)
يا حبيبي افهمني .. الله اصلاً مش بيولد حد و لا بيختار لحد انه يكون فقير او غني و لا بيخلق حد في فقر او غني علشان تسأل السؤال ده .. السؤال نفسه غلط
الناس و الظروف الاجتماعيه هي المؤثره في الفقر و الغني مش الله

في حاجه اخيره :
احنا ميهمناش ليه بيحصل كده و ليه ناس بتموت مثلاً في كوارث و ليه ناس بتعيش فقرا لان ده شئ يخص كل انسان بشكل شخصي .. احنا بنشوف ده و نظر لله طالبين التوبه عن خطايانا
لما جه ناس سألوا السيد المسيح ان كان الناس اللى قتلهم بيلاطس دول اشرار ولا لا .. المسيح حول نظرهم ليهم هما كاشخاص ( كلا ان لم تتوبوا فجميعكم كذلك تهلكون )
ممكن تقرا الاصحاح ده من انجيل لوقا :
http://st-takla.org/pub_newtest/Arabic-New-Testament-Books/03-Luke/Enjil-Loka_Chapter-13.html
و النصف الاول من تفسير القمص تادرس يعقوب من هنا

و اتمني تشوف الفيديو ده للاب متي المسكين

[YOUTUBE]?v=49lv6fC5aDY[/YOUTUBE]​
 

+KiMO+

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 يوليو 2013
المشاركات
9,056
مستوى التفاعل
784
النقاط
113
الإقامة
Philippines
مين بس يا حبيبي اللى شكك فيك

محدش .. انا بحس بكدة لما بقرأ اسألة الاخرين و اري الاجابات عليهم
 

+KiMO+

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 يوليو 2013
المشاركات
9,056
مستوى التفاعل
784
النقاط
113
الإقامة
Philippines

مين بس يا حبيبي اللى شكك فيك

ما هو كل الامثله اللى قلتها ده و اللى قبله سببهم ظروف اجتماعيه . ايه علاقة حكمة الله بتصرفات خاطئه سببها البشر !

مين قال انه مش بينصحه و يساعده .. لكن اتني فقرا هيتجوزوا هما معملوش حاجه غلط يعني .. فهل الله يمنع الجوازه علشان ميبقاش فيه اطفال فقرا !

لان احنا بنعيش في العالم علي مثال حياة السيد المسيح و بنموت كما مات و بنقوم بقيامته .. ففداء السيد المسيح رفع لعنة الموت و اعطانا الملء من الروح القدس لنحيا في شركه معه و في القيامه نتمجد كما هو تمجد و هي دي نعمة و عطية الفداء .. ده غير ان لو المسيحيين لوحدهم مش بيجيلهم امراض كان الناس بقوا مسيحيين بدون ايمان لاجل المنفعه الارضيه فقط

انت تاني :)
يا حبيبي افهمني .. الله اصلاً مش بيولد حد و لا بيختار لحد انه يكون فقير او غني و لا بيخلق حد في فقر او غني علشان تسأل السؤال ده .. السؤال نفسه غلط
الناس و الظروف الاجتماعيه هي المؤثره في الفقر و الغني مش الله

في حاجه اخيره :
احنا ميهمناش ليه بيحصل كده و ليه ناس بتموت مثلاً في كوارث و ليه ناس بتعيش فقرا لان ده شئ يخص كل انسان بشكل شخصي .. احنا بنشوف ده و نظر لله طالبين التوبه عن خطايانا
لما جه ناس سألوا السيد المسيح ان كان الناس اللى قتلهم بيلاطس دول اشرار ولا لا .. المسيح حول نظرهم ليهم هما كاشخاص ( كلا ان لم تتوبوا فجميعكم كذلك تهلكون )
ممكن تقرا الاصحاح ده من انجيل لوقا :
http://st-takla.org/pub_newtest/Arabic-New-Testament-Books/03-Luke/Enjil-Loka_Chapter-13.html
و النصف الاول من تفسير القمص تادرس يعقوب من هنا

و اتمني تشوف الفيديو ده للاب متي المسكين

[YOUTUBE]?v=49lv6fC5aDY[/YOUTUBE]​


اشكرك لتعبك معايا

الاجابة وصلت

شكراً لجميع المجيبين

:)
 

+KiMO+

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 يوليو 2013
المشاركات
9,056
مستوى التفاعل
784
النقاط
113
الإقامة
Philippines
اسألتك حلوة استاذ عبود

بس مش عارف ده مخالف لقسم الاسئلة ولا لأ

...
 

انت شبعي

♥ Mera
عضو مبارك
إنضم
12 مارس 2013
المشاركات
6,544
مستوى التفاعل
1,212
النقاط
0
الإقامة
في عون العلي
سؤال جميل يا كيمو
بص يا كيمو
ربنا خلقنا مختلفين عن بعضنا و اختلافنا بيكملنا
بمعنى ايه ؟
ممكن شخص يكون غني بس مش سعيد و زميله يكون فقير و سعيد
او ممكن شخص يكون ربنا اعطاه الصحة بس ما اعطاهوش النجاح و شخص العكس ربنا اعطاه النجاح بس حرمه من نعمة الصحة
و شخص تاني ممكن يكون ربنا خلقه جميل بس مجنون
و غيره ممكن يكون عاقل بس مش جميل اوي
يعني اختلافنا بيكملنا
لازم نختلف عشان نكمل بعضنا
زي صوابع الايد الواحدة
مختلفة في شكلها و في حجمها عشان نعرف نمسك بيها الحاجات
بعكس لو كانت الصوابع كلها متساوية في الحجم و في الشكل
مش هنعرف نعمل بيها حاجة
ربنا عادل طبعا و له حكمة من كل حاجة خلقها
تخيل لو كل الناس اذكياء و متعلمين و مثقفين
كان كل واحد اعتمد على نفسه و ما احتاجش لغيره
لكن ربنا خالقنا عشان نحتاج لبعض و نتعاون مع بعض و نكمل بعض
صحيح خلقنا سواسية بس مختلفين في الشكل و الطباع و الشخصية و القدرات
اتمنى تكون اجابتي كويسة
 

أَمَة

اخدم بفرح
نائب المشرف العام
إنضم
8 أبريل 2008
المشاركات
15,315
مستوى التفاعل
4,128
النقاط
113
الإقامة
في رحم الدنيا، اتطلع الى الخروج منه الى عالم النور

peace_86

مبارك اسم يسوع
عضو مبارك
إنضم
12 يناير 2007
المشاركات
4,471
مستوى التفاعل
967
النقاط
0
الإقامة
في كنيسة يسوع المسيح المتجسدة بالروح القدس وفي قلب
لو قرأنا الكتاب المقدس بعهديه القديم والجديد سنلاحظ أن الله يترك الحرية لإرادة الإنسان

سيسأل السائل: ماهي الحكمة من خلق طفل في عائلة فقيرة؟ لماذا لا يتدخل الله؟؟

الإجابة: لا أحد يعلم.. لن يجيب عليك لا المؤمن ولا الملحد..

لكن لتقصير الشر.. لا تنجب أبناء حتى لا تصرف عليهم وانت مش لاحق تصرف على نفسك..
وهكذا إحكم حياتك على جميع الأمور من البداية.. حتى لا تأتي متأخراً وتصرخ:
لماذا يارب!!

وهذه وصية من الرب يسوع حينما وصانا بالصلاة قائلين: "ولا تدخلنا في تجربة"
 
إنضم
8 يناير 2014
المشاركات
291
مستوى التفاعل
57
النقاط
0

أفتراض:

الله خلق جميع الناس اغنياء.

أذاً لن يكون هناك من يُلبي حاجة الأغنياء بخدمتهم..بل لن يكون هناك أيدي عامله...!؟

ما النتيجه المترتبه علي ذلك.

بطاله-نقص كل الخدمات الاجتماعيه-توقف الحياه تماماً...الكل غني..فلما الكفاح والعمل..!؟؟؟


أفتراض:

أن كل الناس فقراء..؟!

أذاً..لن يكون هناك حياه لمثل الظروف السابقه واكثر بكثير...!!

أفتراض:

خلق الله كل الناس اصحاء..؟!

الكل سوف يعتمد علي نفسه بل ويمكن تكوين جماعات تتعامل بعنف بأستخدام قوتها..
وهذا موجود فى كل الاحوال..

لكن مع كل هذا نجد حكمة الله..!!

وهي ظاهره واضحه فى المجتمعات الافريقيه الفقيره الممليئئه بالامراض..

هم بشر مثلنا تماماً..

لكن الله يريد ان يري المحبه الألهيه التي وضعها فى الروح البشريه ..

يريد ان يري صفاته فينا.!!

كيف نعيش سُعداء ونحن نري بني جنسنا يقتلون بني جنسنا..؟!!

ان الله عادلُ جداً لكن عدله فى أعينُننا ظُلم..

لأننا قلوبنا مملؤه قسوه..

لو أن كل أثرياء العالم تجمعوا لسوف يحلون كل مشاكل العالم..

بل لن يكون هناك محتاج..

نحنُ الذين فينا كل الجحود للنعمه..

نحن من نحتاج لان نتعلم من عدل الله وحكمته..

الرب يبارك كل حياتك اخي ويعطيك نعمه فوق نعمه ويبارك بكل اعمالك وكل حياتك..

 

peace_86

مبارك اسم يسوع
عضو مبارك
إنضم
12 يناير 2007
المشاركات
4,471
مستوى التفاعل
967
النقاط
0
الإقامة
في كنيسة يسوع المسيح المتجسدة بالروح القدس وفي قلب
مرة قرأت إجابة جميلة من الأخت ديزرت روز في أحد المواضيع وكتبت رد جميل وأنا حابب أقتبسها.. الكلام الأخير اللي بالأخضر هو الخلاصة والمهم:

انا هنا مش بتكلم عن تدخلات الله فى كل حاجة فى حياة البشر وامتى وليه بيتدخل لانى معرفش , لان محدش يقدر يعرف كل افكار الله
لان الله نفسه بيقول فى الكتاب ان افكاره مش زى افكارنا ولا طرقه زى طرقنا
ففكره اكيد مختلف عنا

لكن انا اتكلمت فى الاشياء اللى الانسان بيكون ليه يد فيها بشكل واضح مقدرش ساعتها اقول انها قدر من ربنا
ايه دخل ربنا فى واحد انتحر ولا وقف قدام قطر

مشكلة القدرية انها تؤدى للكسل , وعلشان كده احنا شعوب كسلانه غير متحملة للمسئولية , واحد اترفد من شغله علشان مهمل فيه يقول ده قدر من ربنا , لا ده مش قدر ده اهمال

تحصل حادثة والناس تروح المستشفى مفيش اسعافات ولا فيه تجهيزات وفيها اهمال طبى والناس تموت , يقولو ده قدر ربنا , لا ده اهمال

تحصل حوادث قطر , يقولو قدر من ربنا , لا ده اهمال الدولة
الله مظلوم معانا فى حاجات كتير
هى ديه الفكرة الاساسية اللى بتكلم فيها

باقى تدخلات الله مقدر اعرف او افهم منطقها كلها
لكن اللى انا عارفاه انه بيحترم ارادة الانسان
وبالنسبة للقتل احنا عارفين اننا عايشين فى حياة غير عادلة
متطلبش العدل فى عالم مليان بالخطية ومعجون بيها

وفى الاصل لا يوجد انسان على وجه الارض برئ 100% كلنا خطاه وكلنا بنعذب ونتعذب
كلنا بنغلط فى بعض وبنأثر على بعض بشكل سلبى بأخطاءنا وخطايانا وتعدياتنا على بعض
القاتل والمقتول مفيش حد فيهم برئ اخلاقيا 100%


هى دنيا بتلف ودايرة من الخطية بتلف علينا كلنا وكلنا بندفع التمن بطرق مختلفة , نتيجة خطايانا الشخصية ونتيجة خطايا الاخرين
لان العالم شرير زى ما الكتاب قال
الحياة الارضية غير عادلة هذة حقيقة عود نفسك عليها
 

أَمَة

اخدم بفرح
نائب المشرف العام
إنضم
8 أبريل 2008
المشاركات
15,315
مستوى التفاعل
4,128
النقاط
113
الإقامة
في رحم الدنيا، اتطلع الى الخروج منه الى عالم النور

سلام المسيح
الله عادل


" عادل انت ايها الرب وجميع احكامك مستقيمة وطرقك كلها رحمة وحق وحكم "
(سفر طوبيا 3: 2)

" عادل في جميع ما صنعت واعمالك كلها صدق وطرقك استقامة وجميع احكامك حق "


(تتمة سفر دانيال 1: 27)

سؤال
ما هي حكمة الله في خلق انسان
غني او فقير
يري او اعمي
يسمع او اصم
يتكلم او اخرس


أولا، أعتذر لعدم مشاركتي في موضوعك يا كيمو قبل الآن بسبب ظروفي.

ثانيا، أشكر كل من ساهم في الرد عليك.

إسمح لي بالقول أنك بدأت سؤالك غلط بقولك: "ما هي حكمة الله في خلق انسان غني او فقير ... الى آخره " والخطأ يكمن في الكلمة في اللون الأحمر، وهو للأسف خطأ لغوي شائع جداً ، نستعمله عندما نتكلم عن ولادة جديدة.

الصحيح هو أن الله خلق الإنسان مرة واحدة ، و كل مولود جديد هو سليل أو خلف المخلوق الأول آدم و ليس مخلوقا جديد .

عندما نفهم هذه النقطة، ونعود الى قصة خلق الله للإنسان سنجد أن الله فعلا عادل في جميع ما صنع واعماله كلها صدق وطرقه استقامة وجميع احكامه حق ، لأنه خلق الإنسان ليسكن معه وينمو على صورته وكشبهه في القداسة، وأعطاه سلطانا على سمك البحر وعلى طير السماء وعلى كل حيوان يدب على الأرش وأن يخضع الأرض [تكوين 1 العدد 28] وعاش هذا الإنسان في كنف الرب يراه ويتكلم معه ولم يكن مرض ولا فقر ولا ألم ولا حزن، ولكن الإنسان سقط من هذه الحالة البارة بسبب أنه أراد أن يصير مثل الله بدون الله لأنه استحسن كلام الشيطان عن الثمرة التي نهاه الله عن أكلها: "حين تأكلان من ثمر هذه الشجرة تنفتح أعينكما فتصيران مثله ، قادرين على التمييز بين الخير والشر" [تكوين 3 العدد 5] .

ماذا كانت النتيجة؟ عرف الإنسان الشر ولم يعد يليق به البقاء مع القدوس، وكان الموت نتيجة بعده عن الله، ونتج عن ذلك أيضا الأمراض والأوجاع ، والأرض صارت تنبت حسكا وشوكا، والإنسان الذي كان مترفها في جنة عدن صار يأكر عيشه بعرق جبينه، حتى يعود إلى إصله = التراب الذي اُخذَ منه. أقرأ تكوين 3 .​

أين ظلم الله فيما حدث للإنسان؟ الإنسان جناه على نفسه.
أما الله الذي خلق الإنسان من فيض محبته، افتقده وخلصه من الموت ليعيده الى أحضانه، بتجسده وموته على الصليب وغلبته الموت بقيامته***.

وبعد كل خطايانا، وبعد كل ما صنعه لنا الآب السماوي، نأتي ونتساءل ليه ربنا يخلق واحد غني وواحد فقير وليه يخلق واحد اعمى أو أخرس؟؟؟؟

الله لم يخلقه أصلا.... بل هو مخلوق في آدم ، وخلف آدم وهو -أي آدم- في حالة السقوط. ماذا ننتظر؟ رجل واقع في الأسر أولاده سيولدون في الأسر. أم تستعمل مخدرات ستلد طفلا مدمن على المخدرات.... هل الله أراد ذلك أو سمح بذلك.....

إسمحولي جميعا يا إخوتي بهذا الكلام. حتى كلمة السماح التي نستعملها أحيانا للتمييز لمشيئة الله إستعمالها أيضا خاطئ ، لأن المرض لم يستأذن الله ليسمح له. الناس في خطية الجشع والطمع والإستحواز على الاموال بدون مشاركتها للفقراء لم يستأذنوا الله ليسمح لهم.

*** أرد يا كيمو على سؤالك: "هو مش فدانا و خلص الخطية ؟!؟ "
ربنا فدانا وخلصنا من موت الخطية ، وأعطانا الغلبة على الخطية لو عشنا حياة الشركة مع الروح القدس بحفظ وصاياه والعمل بها مسنودين بالنعمة التي وهبها لنا في العماد .... ولكننا لا نزال نعيش في عالم ساقط وللإسف لا نزال كلنا نخطئ..... صح كلامي ولا غلط؟

يعني طول ما هي الخطية موجودة وعاملة فينا سنظل نرى ذيولها في حياتنا.

احب في آخر مشاركتي أن أرد على كلامك لما قلت:

اب عارف ان ابنه هيعمل حاجة تدمر صحته علي سبيل المثال

يسكت علشان يحترم ارادته ؟!؟ ولا ينصح ابنه و يساعده !!

إيه رأيك لو انت حصلت على فلوس كثيرة اوي - يعني مثلا ربحت الياناصيب وربنا تدخل وسمح لشخص يسرق منك الفلوس كلها ويهرب بيها وانت مش تقدر تحصلها... ليه؟؟؟؟ عشان ربنا عارف أنك هتخصر خلاصك بسبب الفلوس دي لأنه شايف انك هتصرفها على اشياء مش كويسة يعني على القمار والسكر والعربدة وتصير كسلانة وشايفة روحك فوق كل الناس... الى آخره...... كنت هتعمل ايه؟؟؟
هل كنت هتكون مبسوط بتدخله؟؟؟؟
طبعا لأ ... لأنك أنت نفسك مش كنت هتعرف ان الفلوس هتفسدك وتغيرك...

دا طبعا مثل ولكن بحصل مثله كثير اوي.

يا رب اكون افدتك في مشاركتي.
 

أَمَة

اخدم بفرح
نائب المشرف العام
إنضم
8 أبريل 2008
المشاركات
15,315
مستوى التفاعل
4,128
النقاط
113
الإقامة
في رحم الدنيا، اتطلع الى الخروج منه الى عالم النور
سلام المسيح للجميع


أخى الحبيب سؤالك صعب و جميل , سأضع لك هذة الايات من الانجيل و أرجو أن تجيب على سؤالك .

من أنجيل القديس يوحنا 9 :1-3

" وفيما هو مجتاز رأى إنسانا أعمى منذ ولادته

فسأله تلاميذه قائلين: يا معلم، من أخطأ: هذا أم أبواه حتى ولد أعمى

أجاب يسوع: لا هذا أخطأ ولاأبواه، لكن لتظهر أعمال الله فيه" .


هذا اللينك بة التفاسير أرجو أن تقرأها أخى الحبيب هـــــــــنا





قصة المولود أعمى التي أعطيتها يا توما كمثل للرد على سؤال كيمو من أحب ما ورد في الإنجيل الى قلبي لأن لي معها خبرة روحية [يمكن اتكلم عنها في حينه] ولا أرى تناقض بينها وبين هذه المشاركة #3 ، لأن مشاركتك لها معنى آخر.

صحيح أن تلاميذ السيد المسيح سألوه:
«يَا مُعَلِّمُ مَنْ أَخْطَأَ: هَذَا أَمْ أَبَوَاهُ حَتَّى وُلِدَ أَعْمَى؟»


والسيد اجابهم:

«لاَ هَذَا أَخْطَأَ وَلاَ أَبَوَاهُ لَكِنْ لِتَظْهَرَ أَعْمَالُ اللَّهِ فِيهِ

ولكن هذا لا يعني أن الله شاء وأراد لهذا المولود أن يولد أعمى لكي تظهر أعماله فيه. حاشا لله أن يحتاج للشر ليظهر أعماله. الله يحول الظلمة الى نور لأنه نور. فكما قال بولس الرسول في رومية 8 العدد 28:

وَنَحْنُ نَعْلَمُ أَنَّ كُلَّ الأَشْيَاءِ تَعْمَلُ مَعاً لِلْخَيْرِ لِلَّذِينَ يُحِبُّونَ اللهَ الَّذِينَ هُمْ مَدْعُوُّونَ حَسَبَ قَصْدِهِ.

قصد الله هو خلاصنا ومهما حصل للذين يحبون الله من نتائج السقوط يعمل فيه الله لخيرهم.

ملاحظة لكيمو:

شفت الكتاب المقدس بقول إيه؟ وُلد أعمى ومش قال خُلقَ أعمى
يا رب تكون فهمت الفرق.
 
أعلى