apostle.paul
...............
- إنضم
- 8 ديسمبر 2009
- المشاركات
- 16,118
- مستوى التفاعل
- 1,437
- النقاط
- 0
[FONT="]ما بين يهوه والله
[FONT="]لماذا نعتبر المسلمين وثنين ؟[/FONT]
[/FONT]
[FONT="]هل مقياس الاقرار بوحدانية الله هو دليل على ربانية الفكر ؟ بمعنى هل مجرد انك تؤمن بان الله واحد وتقر وتعترف بوحدانيته يضعك فى صفوف المؤمنين الحقانيين باله الخليقة الحقيقى ؟[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]الاجابة لا
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]فى تاريخ البشر يوجد افكار ومعتقدات اقرت وحدانية الاله لكن بمقاييس وثنية لا علاقة لها بالصورة الحقانية عن الاله [/FONT]
[FONT="]فى الموضوع دا هنطرح ما توصلت ليه من نتائج عن البحث فى اسم " الله " قبل الاسلام[/FONT]
[FONT="]وهل استخدامنا لكلمة " الله " فى الترجمات العربية هو اقرار منا كمسيحين شرقيين ناطقين بالعربية بنفس اله المسلمين الذى يسمى " الله "[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]الاجابة لا
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]تابع معايا......[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]اولا القران يقول عن بنى اسرائيل ان الههم هو الحق [/FONT]
وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لا إِلِـهَ إِلاَّ الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَاْ مِنَ الْمُسْلِمِينَ[FONT="][FONT="][1][/FONT][/FONT][FONT="] [/FONT]
[FONT="]نكبر تانى كدا[/FONT][FONT="]لا اله الا الذى امنت بيه مين ؟[/FONT]
[FONT="]بنو اسرائيل [/FONT]
[FONT="]اذن مفيش اله فى الكون الا اله العبرانين اله اسرائيل [/FONT]
[FONT="]دا بصريح القران[/FONT]
[FONT="]كويس ....[/FONT]
[FONT="]طيب مين هو اله بنى اسرائيل من القران [/FONT]
[FONT="]اى مسلم عامى غلبان هيقول هو الهنا الله عزوجل [/FONT]
[FONT="]خلى لفظة " الله " على جنب دلوقتى ... وابحثلى كدا فى اسم نبى كريم ذكر اسمه فى القران يدعى " الياس "[/FONT]
[FONT="]موجود ؟[/FONT]
[FONT="]اة موجود ذكر فى موضعين فى الاية الكريمة رقم 85 من سورة الانعام والاية رقم 123 من سورة الصافات[/FONT]
[FONT="]طيب يعنى ايه الياس ؟؟[/FONT]
[FONT="]السؤال موجه لكل من المسلمين والمسيحين [/FONT]
[FONT="]المسلم : - الله اعلم اسم اعجمى لا اعرف معناه[/FONT]
[FONT="]المسيحى :- الياس هو النطق اليونانى لكلمة ايليا العبرانية ومعناه " يهوه الهى "[/FONT]
[FONT="]على سبيل المثال اتذكرت الكلمة فى انجيل متى اصحاح 11 عدد 14[/FONT]
[FONT="]14[/FONT]και ει θελετε δεξασθαι αυτος εστιν ηλιας ο μελλων ερχεσθαι[FONT="][FONT="][2][/FONT][/FONT][FONT="] [/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="]الكلمة دى [/FONT]ηλιας[FONT="] تتنطق فى اليونانى الياس [/FONT]
[FONT="]طيب نروح للقواميس اليونانى الكلمة معناها ايه ؟[/FONT]
[FONT="]Elijah = “my God is Jehovah”.[FONT="][3][/FONT] [/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="]الهى هو يهوه[/FONT]
[FONT="][/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]طيب الصافات بتقول " [/FONT]وَإِنَّ إِلْيَاسَ لَمِنْ الْمُرْسَلِينَ "
كويس يبقى النبى الياس ارسله الاله .. النبى الياس اللى هو الهه هو يهوه
اركنوا الموضوع دا على جنب
خلينا نروح نبحث فى اسم الله تاريخيا من موسوعات الاديان
خلينا نتكلم منطقيا
دلوقتى القران بيشهد ان مفيش اله غير اله اسرائيل
وفى اقراره لاسم نبى هو اقراره بان الاله هو يهوه
طيب لكن نتفاجأ انه بيقدم الاله على انه اسمه " الله "
وفى نفس الوقت لم يقل حرفا واحدا سواء فى القران او فى الحديث على انه بيشرح لقومه مين هو الله
اذن قومه عارفين مين هو الله من قبل ما هو يجى اصلا مش بيقدم اله غريب عنهم ولا بيكتشف الذرة
ودا اللى قاله gibb ان محمد لم يشرح اطلاقا من هو الله فى القران لان مستعميه بالفعل يعرفونه قبل ما يولد محمد
[FONT="]Muhammad never had to explain who [/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="] was in the [/FONT][FONT="]Quran[/FONT][FONT="] is that his listeners had already heard about [/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="] long before Muhammad was ever born.[FONT="][4][/FONT] [/FONT]
[FONT="]وفى بعض المسيحين قالوا ان تشابه نطق كلمة الله مع مثيلتها فى السريانية ربما يكون لها اصول سريانية لكن الحيقة ان فى بحث فى جرنال علمى مهتم بالدراسات السامية كان مفاد البحث ان الله اصله هو كلمة اله معرفا بالاف واللام " الاله " فهى كلمة عربية صرف [/FONT][FONT="]The word “[/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="]” comes from the compound Arabic word, [/FONT][FONT="]al-ilah.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]Al[/FONT][FONT="] is the definite article “the” and [/FONT][FONT="]ilah[/FONT][FONT="] is an Arabic word for “god.” It is not a foreign word. It is not even the Syriac word for God. It is pure Arabic[FONT="][5][/FONT] [/FONT]
[FONT="]فى موسوعة الاديان والاخلاق لجيمس هاستنجس قال ان الله هو اسم علم مطبق فقط لاله العرب الخاص[/FONT][FONT="]“[/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="]” is a proper name, applicable only to their [Arabs’] peculiar God[FONT="][6][/FONT] [/FONT]
[FONT="]فاسم الله هو اسم خاص باله العرب ولا علاقة له باله اسرائيل [/FONT][FONT="]وفى موسوعة اديان اخرى يقول [/FONT][FONT="]Paul Meagher[/FONT][FONT="] ان الله هو اسم يسبق الاسلام مرادف للاله بعل البابلى [/FONT]
[FONT="]“[/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="]” is a pre-Islamic name…corresponding to the Babylonian Bel[FONT="][7][/FONT] [/FONT]
[FONT="]وفى موسوعة [/FONT]Britannica[FONT="] يقول ان الله وجد فى نقوشات عربية تسبق الاسلام[/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="] is found…in Arabic inscriptions prior to Islam[FONT="][8][/FONT] [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]The Arabs, before the time of Mohammed, accepted and worshipped, after a fashion, a supreme god called [/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="][FONT="][9][/FONT][/FONT][FONT="] [/FONT]
[FONT="]وايضا فى موسوعة الاسلام يقول ان الله كان معروفا للعرب قبل الاسلام وكان واحد من الالهه المكية [/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="] was known to the pre-Islamic Arabs; he was one of the Meccan deities[FONT="][10][/FONT] [/FONT]
[FONT="]فاسم الله لا يعنى انه الاله او اله لكنه اسم شخصى لاله العرب الخااااااااص فى موسوعة الاديان والاخلاق يقول ان اصل كلمة الله ترجع لعصور ما قبل الاسلام هو ليس اسما يعنى الاله او اله والمسلمين لابد وان يستخدموا كلمة اخرى لو ارادوا ان يتكلموا عن اى اله اخر غير الههم الخاص [/FONT][FONT="]The origin of this ([/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="]) goes back to pre-Muslim times. [/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="] is not a common name meaning “God” (or a “god”), and the Muslim must use another word or form if he wishes to indicate any other than his own peculiar deity [FONT="][11][/FONT] [/FONT]
[FONT="]يعنى اله اسرائيل مش اسمه الله ... الله عرف فى عصور ما قبل الاسلام وكان اسما مميزا لاله العرب الخاص[/FONT][FONT="]دكتور كينيث يقول ان اسم الله واضح انه فى الاثار الاركيولوجية والادبية فى العربية ما قبل الاسلام [/FONT]
[FONT="]The name [/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="] is also evident in archeological and literary remains of pre-Islamic Arabia[FONT="][12][/FONT] [/FONT]
[FONT="]ودكتور [/FONT]W. Montgomery Watt[FONT="] وهو بروفيسور للدراسات العربية والاسلامية فى جماعة [/FONT]Edinburgh[FONT="] كان له دراسة ضخمة عن الاعتقاد فى الله فى العربية قبل الاسلام وقال الاتى [/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] [/FONT]
[FONT="]فى السنوات الاخيرة اصبحت مقتنع بشكل متزايد من الفهم الكافى لوظيفة محمد واصول الاسلام من الاهمية العظيمة ان تربط وجود مكة بالاعتقاد بالله كاله عالى وفى هذا الاطار يوجد نوع من الوثنية ولكنه شكل مختلف من الوثنية كالتى يعتاد فهمها وتحتاج معالجة بشكل منفصل [/FONT]
[FONT="]In recent years I have become increasingly convinced that for an adequate understanding of the career of Muhammad and the origins of Islam great importance must be attached to the existence in Mecca of belief in [/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="] as a “high god.” In a sense this is a form of paganism, but it is so different from paganism as commonly understood that it deserves separate treatment[FONT="][13][/FONT] [/FONT]
[FONT="]بمعنى ان اسم الله اصبح مرتبط بوجود الكعبة فهو اله مرتبط بمكان يوجد فى العربية [/FONT][FONT="]دا نوع من الوثنية لكنه مختلف عن الشكل الوثنى المعتاد [/FONT]
[FONT="]واخيرا يقول [/FONT]Caesar Farah[FONT="] انه لا يوجد سبب لقبول فكرة ان اسم الله عبر الى المسلمين من اليهود والمسيحين [/FONT]
[FONT="]There is no reason, therefore, to accept the idea that [/FONT][FONT="]Allah[/FONT][FONT="] passed to the Muslims from the Christians and Jews[FONT="][14][/FONT] [/FONT]
[FONT="]الخلاصة /[/FONT][FONT="] [/FONT]
[FONT="]لا يوجد سبب تاريخى واحد لقبول ان اسم " الله " هو اسم تسلل للتراث الاسلامى القران والسنة من التراث اليهودى المسيحى [/FONT]
[FONT="]كل الادلة الاركيولوجية والادبية للعرب قبل الاسلام ربط اسم الله بوجود مكة وكان اسم الله منتشرا بين العرب قبل ظهور الاسلام ومحمد وكان اسما خاصا لاله العرب وليس لقبا عموميا يطلق على اى اله باعتبار معناه " الاله "[/FONT]
[FONT="]والقران وضح بشكل مباشر انه لا يوجد سوى اله اسرائيل كاله حق " [/FONT]قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لا إِلِـهَ إِلاَّ الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ "
واسم الله تاريخيا ليس اله اسرائيل لكنه اله العرب الخاص ومرتبط بالعربية فقط ولا علاقة له باسرائيل
وبشكل غير مباشر امن القران بنبوة شخص يدعى الياس والذى يعنى " يهوه هو الهى "
خلاصة الكلام حينما يقول لك المسيحى انك طالما لم تؤمن باله اسرائيل " يهوه " وتؤمن باله العرب الذى يدعى " الله " فانت وثنى فلا تغضب لان هذة هى الحقيقية التاريخية
الله اله العرب ليس هو يهوه اله بنو اسرائيل
واللى عنده دليل تانى ان اسرائيل عبدت الها يدعى اسمه " الله " فليقل لنا
[FONT="] [/FONT]
[FONT="][1][/FONT]Al-Qur'an Al-Kareem. 2004 (Electronic version.) ([FONT="]يونس ٩٠[/FONT]).
[FONT="][2][/FONT]Pierpont, W. G., & Robinson, M. A. (1995, c1991). The New Testament in the original Greek : According to the Byzantine/Majority textform (Mt 11:14). Roswell, GA: The Original Word Publishers.
[FONT="][3][/FONT]Strong, J. (1996). The exhaustive concordance of the Bible : Showing every word of the text of the common English version of the canonical books, and every occurrence of each word in regular order. (electronic ed.) (G2243). Ontario: Woodside Bible Fellowship.
[FONT="][4][/FONT][FONT="]H.A.R. Gibb, Mohammedanism: An Historical Survey (New York: Mentor Books, 1955), p. 38.[/FONT]
[FONT="][5][/FONT][FONT="]“Arabic Lexiographical Miscellanies,” Journal of Semitic Studies, vol. XVII, no. 2, 1972, pp. 173–190.[FONT="][5][/FONT] [/FONT]
[FONT="][6][/FONT][FONT="]Encyclopedia of Religion and Ethics[/FONT][FONT="], ed. James Hastings (Edinburgh: T. & T. Clark, 1908), I:326.[/FONT]
[FONT="][7][/FONT][FONT="]Encyclopedia of Religion[/FONT][FONT="], eds. Paul Meagher, Thomas O’Brian, Consuela Aherne (Washington D.C.: Corpus Pub., 1979), I:117.[/FONT]
[FONT="][8][/FONT][FONT="]Encyclopedia Britannica[/FONT][FONT="], I:643.[/FONT]
[FONT="][9][/FONT][FONT="]Encyclopedia of Islam[/FONT][FONT="], eds. Houtsma, Arnold, Basset, Hartman (Leiden: E.J. Brill, 1913), I:302.[/FONT]
[FONT="][10][/FONT][FONT="]Encyclopedia of Islam[/FONT][FONT="] (ed. Gibb), I:406.[/FONT]
[FONT="][11][/FONT][FONT="]Encyclopedia of Religion and Ethics[/FONT][FONT="] (ed. Hastings), I:326.[/FONT]
[FONT="][12][/FONT][FONT="]Kenneth Cragg, The Call of the Minaret (New York: Oxford University Press, 1956), p. 31.[/FONT]
[FONT="][13][/FONT][FONT="]William Montgomery Watt, Muhammad’s Mecca, p. vii. See also his article, “Belief in a High God in Pre-Islamic Mecca,” Journal of Semitic Studies, vol. 16, 1971, pp. 35–40.[/FONT]
[FONT="][14][/FONT][FONT="]Caesar Farah, Islam: Beliefs and Observations (New York: Barrons, 1987), p. [/FONT]
[/FONT]