مين دحرج الحجر ؟

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

يا جماعة عشان يكون واضح ليكو اللي أقصده تمام .

كل التلخيص اللي ابتبعتوه واللي بترتبوا بيه الاحداث من كل الاناجيل .

ما فيهاش سيره أو اعتبار للملاك اللي كان قاعد على الحجر وقال للمجدلية حقيقة كل اللي حصل .

ملا قيتش بردك يا عزيزي ستيف سيرة : ان المجدلية ( أو النسوة) شافوا الحجر مدحرجا وملاك جالس عليه وان الملاك قال لهم كل حاجه .

فين الحدث ده من ترتيب الاحداث اللي قلته يا عزيزي ستيف ؟

بس جاوب النقطة دي ونا أضمن باذن الله ان االلي قصدته حتفهمه على طول .

وشكرا لصبرك واهتمامك عشان تفهم وترد .

بانتظار ردك على سؤالي .

وشكرا .
 

_Stev_

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 مارس 2007
المشاركات
393
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

ان خروج بطرس كان لسبب اعتقاده ان الجسد قد سرق وليس ان النساء اخبروه بما قاله الملاك. اما ما ورد في انجيل لوقا فهو ليس بالتسلسل الزمني, اذ يبدوا للقارئ ان ذهاب بطرق كان بعد اعلان قيامه المسيح. انجيل لوقا كان يتكلم عن حادثتين منفصلتين, النسوه و ذهابهن للقبر و حديثهم مع الملاك و رجوعهم.
وذهاب بطرس للاستكشاف, وهم ليس حادثين متتابعين, بل متتداخلين.
اتمنى ان تكون الان واضحه.
سلام المسيح.
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

أعزائي .
برضه للتبسيط أكتر وأكتر .
ابدأوا بنسخ ترتيب عزيزنا ستيف من كل الاناجيل .
وخلي السؤال كده : زي ما بيقولوا بالمدارس والجامعات :

ضع حدث (رؤية المجدلية للحجر المزحزح والملاك الذي زحزحه جالسا عليه يخبرها بأن يسوع قام)بالمكان المناسب بين الاحداث التي رتبها لنا عزيزنا ستيف ؟

هوه ده الجواب اللي يخليكم تفهموا قصدي .
عشان تفهموني قصدكم جاوبوا السؤال ده وكله يبقى واضح باذن الله .

شكرا ليكو .

وبانتظار اجابتكم .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

عزيزي ستيف .

بعد ما بشكرك بقولك ما تتسرعش .

فيه حاجة مهمه قالها انجيل لوقا ان النسوة وبينهم المجدلية لما جم من ناحية القبر .

قالوا لاحدعشر تلميذ ان يسوع قام ( يعني بطرس بينهم) .

وبعدين أنا اديتلك حل سحري عشان نفهم بعض .

حطلي نفس اجابتك اللي سلسلت حضرتك بيها الاحداث من كل الاناجيل .

عيد نسخها .

بس حط الحدث اللي شافت فيه الملاك اللي زحزح الحجر قاعد على الحجر وقالها كل حاجة .

بس حط الحتة دي بين الاحداث واحنا حنفهم بعض .

خللي الرد بتاعك يبدا من هنا وبعدين كل حاجة حتبقى واضحة لينا كلنا .

وشكرا ليك .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

ياريت كلنا نبدا من الطلب اللي طلبته من عزيزنا ستيف عشان نفهم أى حاجة بعد كده .

بس جاوبوا سؤالي ده .

بانتظار كرم ردكم .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

اخيالنسوه خرجن منذ الصباح الباكر للقبر وفي الطريق حدثت زلزله وتفاجئوا عند وصولهم اذ كان الحجر تدحرج, رجعت مريم المجدليه لتخبر التلاميذ ان الجسد اختفى, فذهب بطرس و يوحنا للاستكشاف, وصلوا القبر فوجدوا الاكفان دون الجسد, ثم رجعا الى موضعهم.
ثم لحقت مريم بالنسوه وكانت تبكي عند القبر فراءت الملاك ثم التفتت لتجد السيد المسيح.

رجعت بعد ذلك الى التلاميذ لتخبرهم للقائها بالسيد.

اما باقي النسوه فقد ظهر لهم ايضا ملاك ليخبرهم كما اخبر لمريم ان المسيح قام وان يذهبوا ليخبروا التلاميذ.

[COLOR=purple[/COLOR]

عشان السؤال اللي منه يبقى واضح .

باعتماد التسلسل اللي بعته عزيزنا ستيف .

س : ضع الحدث التالي في مكانه المناسب :


حدث زلزال عندما زحزح الملاك الحجر أثناء توجه مريم المجدلية والاخرى وعند وصولهن رأين ملاك يجلس على الحجر قائلا لهن : لا تخافا ، وأخبرهن بحقيقة ما حدث .


وشكرا .

من هنا نبدا وكل حاجة حتكون أسهل عشان نفهم بعض .

بانتظار اجابتكم مع تقديري لصبركم عشان تفهموا واتردوا .
 

_Stev_

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 مارس 2007
المشاركات
393
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

مريم المجدليه لم تكن مع باقي النسوه لانها رجعت لتخبر بطرس ان الجسد قد اختفى.
وبعد ان رجعت للقبر ظهر لها الملاك ثم السيد المسيح.
اما باقي النساء فظهر لهم ايضا ملاك, واخبرهن ان يعلموا التلاميذ بالقيامه.
فالملاك ظهر للنسوه في حدث, و لمريم بحدث اخر, ثم ظهور المسيح لمريم في حدث وللنساء في حدث اخر.

وسلامي لك اخي العزيز.
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

ولأن عزيزنا ستيف ذكر الزلزلة العظيمة وان النسوة اتفاجأوا ان الحجر اتزحزح .
احنا عايزين يحط لينا حدث ان مريم المجدلية والتانية شافوا ملاك قاعد على الحجر وقالهم كل حاجة .

بس كده عشان ما نكررش .

شكرا ليكم .

ونا بنتظر اجابتكم .

حاضطر أسيبكم دلوقت وخدوا راحتكم بالاجابة .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

عزيزي ستيف قبل ما أقفل شفت ردك .
يا عزيزي .

ماتنساش حاجة مهمة خالص .

ان انجيل متى بيأكد ان المجدلية قالها الملاك مع مريم الاتانيه (لا تخافا) وقال ان يسوع قام .
وقال لها مع التانيه : (اذهبا) عشان يخبروا التلاميذ بكل حقيقة اللي حصل .

ماتتسرعش بالاجابة عزيزي ستيف .

يعني مريم سمعت كل حاجة وبعدين مشيت .
انجيل متى واضح جدا .
ده كان بيخص تنتين من النسوة وهمه مريم المجدلية والتانية .
وعشان كده خصهم وقال لهم : لا تخافا . وقال لهم كمان : اذهبا .
يعني مريم المجدلية سمعت كل حاجة من الملاك وبعدين راحت مع مريم التانية .

ركز واقرا النص .
حتلاقي ان نص انجيل متى واضح جدا في تتبع مريم المجدلية يا عزيزي ستيف .

جاوبني بأه من الحتة اللي قلتها .

وحتلاقي كل حاجة واضحة .

وشكرا أوي على اهتمامك انك تصبر عالفهم وترد .

بس قبل ماترد اقرا ملاحظاتي كويس لانها من النصوص اللي ممكن ترجعلها بالعهد الجديد .

بانتظار ردك وعلى مهلك يا عزيزي .
 

_Stev_

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 مارس 2007
المشاركات
393
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

مريم المجدليه عندما وجدت الحجر قد تدحرج خافت و اظطربت ورجعت لتخبر بطرس بالذي حصل, اما باقي النسوه فكانوا عند القبر و لم يرجعوا, وبعدها رائوا الملاك و اخبرهم بالقيامه.
مريم رجعت وكانت تبكي فشاهدت الملاك ثم المسيح بعد ذلك.
وتحيه طيبه.
 

_Stev_

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 مارس 2007
المشاركات
393
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

في انجيل متى تذكر حاثه يوم القيامه كحدث واحد دون التركيز في التفاصيل, فالنقاط الاساسيه هي الزلزله, وحديث الملاك للنساء, ورجوعهن لاخبار التلاميذ, وظهور السيد المسيح في طريقهم للتلاميذ.

بدون ذكر لرجوع مريم المجدليه للتلاميذ و خروج بطرس وعودته.
كان الحدث الرئيسي هو ان النسوه ذهبن للقبر و استلموا البشاره و رجعوا لاخبار التلاميذ.

وعند مقارنه حادثه القيامه في البشارات الاربعه نجد ان مريم لم تكن مع النسوه عندما كلمهم الملاك لانها رجعت الى التلاميذ.

وتحيه طيبه لك.
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

عزيزي ستيف .

قبل كل شىء شكرا على اجابتك .
كنت متوقع جوابك ده .
بس راح أبين لحضرتك ان الكلام ده ما ينطبقش انك ترد بيه الرد ده !

احنا يهمنا هنا اننا نقيس أى رد تقوله بالواقع .
بص معايا :

انت بتفكرني بالتبرير اللي اتقال على اللصوص اللي اتصلبوا جمب يسوع .
وبغض النظر عن قناعتي بالتبرير والا لأه لأن ده مش موضوعنا .
حتتأكد دلوقتي ان ده هنا ما ينفعش .
وركز معايا بمنطق كويس :

1 - لو قلت ان انجيل متى ما يهموش التفاصيل .
ما كانش ذكر مريم المجدلية ومريم التانية بس .
والا كان قال النسوة عشان ما يهموش التفصيل .

2 - لا حظ انه ابتدى يتكلم عن مريم المجدلية ومريم التانية بس .
وقال الملاك ( لا تخافا ) وبعدين بدا يتكلم .
والمنطق بيقول لما مريم شافت الملاك وقالها ما تخافيش ومعاها نسوه .
أكيد حتوقف بعد ما شافت ملاك كان بيطمن ويقول : ما تخافوش .
وبعد ما قال ما تخافوش قال لهم انه يسوع اللي همه جايين عشانه قام .
يعني أكيد المجدلية كانت حتوقف مكانها تسمع الكلمتين دول وخصوصا ان الملاك كان بيطلب ما يخافوش.
وخصوصا ان وجود ملاك فوق الحجر بيتكلم حيشد الاهتمام أكتر من ما تشوف الحجر متزحزح من غير ملاك .
وما تنساش ان الملاك ده قاعد فوق الحجر .
يعني ما ينفعش تشوف الحجر من غير ملاك قاعد عليه .

3 - شخصية مريم المجدلية باينه كويس انها مش خوافه أوي لدرجة انها تجري من غير ما تسمع الملاك .
لأنها كانت زي مابتقول رجعت ووقفت لوحدها من غير ماتخاف من الملاكين اللي قالولها : (من تطلبين؟)
فده معناه انها شخصية بتحب تكتشف الامور لوحدها .

4 - الشىء المهم جدا في الموضوع .
انه لو كانت مريم المجدلية هربت وسابت مريم التانيه .
ما كانش انجيل متى يقول : ( اذهبا ) .
حيقول اذهبي أو اذهبوا ، دي مش برمجه ماشية على اتنين وبتفضل ماشية على اتنين مهما حصل !
والا ازاي يبقى الكتاب كتاب بيوصف الحق .
اللصين اللي اتصلبوا جمب يسوع كانوا اتنين فعلا وما فيش حد معاهم لأن ما فيش تخصيص .
ده بافتراض صحة التبرير (وده مش موضوعنا).
انما هنا فيه تخصيص لمريم المجدلية ومريم التانية مع انهم نسوة .


أهم حاجة يا عزيزي حابب أقولها .
اللي ما بيهتمش بالتفاصيل ويهمه اللي حصل بشكل عام كان يقول النسوة .
ما يخصش تنتين من النسوة ويقول أسماءهم مع أنهم أكتر من تنتين .
وما يقولش : (اذهبا ) وفيه واحده سابت التانية ومشيت لأنه اهتم بذكرها مع صاحبتها بس من غير النسوة .
لأنه زي ما اهتم بذكرها من الاول حيهتم يذكرها انها سابت المكان وجريت .

أرجو ان الأمر يكون واضح لأنه منطق .
الانجيل لو ما بيهتمش بالتفاصيل لازم ما يكونش بيذكر تنتين من النسوة باسماءهم .
ممكن نقبل التبرير ده بالمنطق لو قال النسوة بدال ما يقول ويفصل اسم تنتين من النسوة .
التخصيص ده للاسماء من بين النسوة معناه تفصيل أكتر منه حدث بشكل عام .
لأن اهتمامه بذكر مريم المجدلية من الأول يخليه يهتم انها سابت القبر بسرعة وراحت لبطرس .
ده منطق تحليل النص .
مش كده يا عزيزي .
الأمر واضح ان تبريرك ده بينقضه تفصيل متى لاسم مريم المجدلية والتانية بدال ما يقول : (النسوة) .
أرجو منك البحث بتبرير تاني منطقي يا عزيزي .

وشكرا ليك .

بانتظار رد منطقي يدرس النص .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

مريم المجدليه عندما وجدت الحجر قد تدحرج خافت و اظطربت ورجعت لتخبر بطرس بالذي حصل, اما باقي النسوه فكانوا عند القبر و لم يرجعوا, وبعدها رائوا الملاك و اخبرهم بالقيامه.
مريم رجعت وكانت تبكي فشاهدت الملاك ثم المسيح بعد ذلك.
وتحيه طيبه.


عزيزي ستيف .
الكلام اللي ذكرته ده .
أحب أفكرك قبل ما تكتبه .
تقرا النص في انجيل لوقا .

لوقا بيذكر أسماء النسوة اللي راحوا للتلاميذ يقولولهم ان يسوع قام .
وقال أسماء النسوة .
وكان اسم مريم المجدلية بين النسوة .
بافتراض ان الانجيل ده بيهتم بالتفصيل .
لأن لوقا قال بأول انجيله انه : ( تتبع كل شىء من أصوله بتدقيق) .
وحتى لو افترضنا جدلا انه ما ذكرش الامور بترتيب التسلسل الزمني بس كان حيذكر كل حاجه .

ولاحظ وانت بتقرا انجيل لوقا انه قال :
ان النسوة لما راحوا القبر وعرفوا ان يسوع قام راحوا علطول وقالوا للتلاميذ الاحدعشر .
عارف يعني ايه لاحدعشر ؟
يعني بطرس كان بينهم .
أعتقد واضحة أوي .

وشكرا أوي عشان بتصبر تفهم عشان ترد .

بانتظار اجابة حضرتك مع تقديري ليك .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

أعزائي :

أرجو من أى حد بيفكر يكتب رد عزيزنا ستيف .
يفهم ان الحالة هنا مختلفة جدا عن التبرير ده .
لأن المنطق بيقول :

انجيل متى اذا كان ما بيهتمش بالتفاصيل .
ما كانش خصص وذكر اسم مريم المجدلية ومريم التانية .
لو التبرير ده صحيح كان قال : النسوة ، من غير ما يذكر اسم حد خالص .
لأن تخصيصه ليها يخليها مهمه أد حدث القيامة ، ويذكرها لو جت والا جريت والا رجعت .
لكن الكلام ده ماحصلش ، لان انجيل متى قال انها جت القبر وما قالش انها جريت .
ولو كان عايز يخصها عشان اهميتها بين النسوة كان قال انها جريت .
بس الانجيل ده لو بتقولوا انه ما بيهتمش بالتفاصيل .
كان لازم يقول ( النسوة) مش يفصل ويخص منهم المجدلية ومريم التانية .

مش هوه ده المنطق الواضح برضه ؟

وبانتظار كرم الاجابات من حضراتكم .

وشكرا .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

وعشان تفهموا أكتر اخر توضيح .

انجيل يوحنا كان بيذكر مريم المجدلية لأهميتها .
لأنه انجيل حسب ما بتقولوا بيختلف عن انجيل متى .
عشان كده بتلاقوا بانجيل يوحنا حادثة مريم المجدلية لما كان اليهود عايزين يرجموها .
وعشان انجيل يوحنا شاف اهمية انه يذكر المجدليه ، ابتدا بيها حادثة القيامة وفضل يلحق الاحداث اللي حدثت معاها ( شافت الحجر اتزحزح / جريت / كلامها مع بطرس / ورجوعها القبر / وكلام يسوع معاها)
شفتو ازاى ، ذكرها لاهميتها ، بيفضل يلحق حركتها خاصة انها التقت مع اهم التلاميذ وهوه بطرس .

وعشان كده .
انجيل متى اللي ما بيفصلش وما يهموش الا الحدث .
لما يذكر مريم المجدلية بالاسم ويتجاهل نسوة تانيين .
كان لازم يقول ان مريم المجدلية جريت وسابت مريم التانية .
لأنه ابتدا احداث القيامة بيهم وذكرهم من غير ما يقول بشكل عام : النسوه .
يعني كان لازم يكمل ان مريم المجدليه جريت زي ما ذكرها انها جت للقبر .

اعتقد ان الامور كده تبقى بالمنطق . مش كده ؟

بانتظار اجابتكم مع الشكر ليكم مسبقا .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

في انجيل متى تذكر حاثه يوم القيامه كحدث واحد دون التركيز في التفاصيل, فالنقاط الاساسيه هي الزلزله, وحديث الملاك للنساء, ورجوعهن لاخبار التلاميذ, وظهور السيد المسيح في طريقهم للتلاميذ.

بدون ذكر لرجوع مريم المجدليه للتلاميذ و خروج بطرس وعودته.
كان الحدث الرئيسي هو ان النسوه ذهبن للقبر و استلموا البشاره و رجعوا لاخبار التلاميذ.

][/B][/COLOR][/SIZE][/FONT]​


عزيزي ستيف .
أعزائي .

لا حظوا ان عزيزنا ستيف من غير ما يحس بيأكد كلامي بأن انجيل متى لو كان بيتكلم بشكل عام ومن غير تفصيل كان قال : النسوه .

وده قصدي تمام ببطلان التبرير ان عدم ذكر انجيل متى ان المجدليه جريت وسابت النسوه كان بسببانه بيتكلم بشكل عام وما يهموش التفاصيل .

انت دلوقت يا ستيف بتأكد ان انجيل متى كان بيقصد ان المجدليه كانت مقصوده بكلمة الملاك :اذهبا ، يعني سمعت ان يسوع قام .

وحضرتك من الاقتباس اللي فوق بتأكد ان انجيل متى لو كان بيتكلم بشكل عن الملاك اللي قاعد عالحجر اللي قال لهم ان يسوع قام ، كان لازم يقول (زي ما قلت حضرتك ) : النسوه .

وبكده الامور تبقى واضحة من واقع الاقتباس من كلام عزيزنا ستيف مع الشكر لمجهوده .

تحياتي للجميع .

بانتظار ردكم الكريم .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

انا حاسس ان الموضوع ده جديد على المنتدى .
يعني مش متكرر .
عشان كده خدوا راحتكم بالبحث والدراسة .
واسألوا .
عشان نفهم مع بعض :
ازاى بيقول انجيل يوحنا ان مريم المجدليه قالت انها ما تعرفش حاجه عن جسد يسوع ؟!
بينما انجيل متى بيأكد انها سمعت من الملاك ان يسوع قام وطلب منها انها تقول للتلاميذ انه قام وحيسبقهم عالجليل !
ومع العلم اننا لو عايزين نفترض جدلا ان انجيل لوقا كتب الاحداث من غير تسلسل .
فحنلاقي ان انجيل متى ومرقس ولوقا هما الاقرب من بعض تقريبا .
بس الغرابة ان انجيل يوحنا بيتكلم بوضع مختلف خالص .
بدليل اخر الردود اللي فاتت في الموضوع ده .

انا بشكركم كلكم .

عشان بتصبروا وبتهتموا بالرد .

ابحثوا واسألوا وبانتظار ردودكم .

شكرا ليكم يا اعزائي .
 

fredyyy

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
8,704
مستوى التفاعل
829
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

يجب ان يكون معلوماَ

أن البشير متى يتكلم عن المسيح كالملك لذا يذكر :
زلزلة عظيمة ...... القوة والسلطان
جلس عليه ........ جلوس الملك على عرشه
كالبرق ............. الهيبة والجلال
فمن خوفه ارتعد الحراس وصاروا كاموات ..... بالنسبة للأشرار
خوف وفرح ...................... للمؤمنين
وامسكتا بقدميه وسجدتا له .... الملك والسيد
التلاميذ يسجدون ................ إنه الملك
التكلم لجمع وليس فرادى ....... ملك على الجميع
قولا لاخوتي .... المؤمنين بالمسيح ملوك (هذا مقام المؤمن المسيحي)

البشير مرقس يتكلم عن المسيح كالخادم والنبي لذا يذكر :
...............
.........
......

البشير لوقا يتكلم عن المسيح كابن الانسان لذا يذكر:
..............
.........
......

البشير يوحنا يتكلم عن المسيح كابن الله لذا يذكر :
..............
..........
.......

قبل أن أوضح الامور الاخرى .....

هل تؤمن بمن تتكلم عنه وهل تسجد له لكي تفهم أقواله
هل تقول له ربي وإلهي
إنا قد آمنت بك وبعملك على الصليب
إني أثق في كفاية دمك المطهر من كل خطيه


1كو 12:3
*** لذلك اعرفكم ان ليس احد وهو يتكلم بروح الله يقول يسوع اناثيما.وليس احد يقدر ان يقول يسوع رب الا بالروح القدس. ***



أرجو الإجابة لنكمل الحديث.
 

fredyyy

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
8,704
مستوى التفاعل
829
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

اين أنت يا أدب ....

الموضوع يحتاج الى ....نعم أم لا

أنا مؤمن بذلك أم لا

الإجابة بسيطه
 

_Stev_

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 مارس 2007
المشاركات
393
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

انت بتفكرني بالتبرير اللي اتقال على اللصوص اللي اتصلبوا جمب يسوع .
وبغض النظر عن قناعتي بالتبرير والا لأه لأن ده مش موضوعنا .
حتتأكد دلوقتي ان ده هنا ما ينفعش .


لايمكنك تسميه التفيسر بالتبرير, فنحن لانبرر قولا او عمل, بل نفسر نصوص الكتاب المقدس, وللسائل الحريه في القبول او الرفض.​


1 - لو قلت ان انجيل متى ما يهموش التفاصيل .
ما كانش ذكر مريم المجدلية ومريم التانية بس .
والا كان قال النسوة عشان ما يهموش التفصيل .


البشير متى لم يدخل في التفاصيل من جهه النساء, بل من زاويه القبر, فالحدث كان مركزه القبر, اي مركز القصه هو القبر, نرى حدوث الزلزله, ودحرجه الحجر وقدوم النساء, ورجوعهن للتلاميذ, بدون التطرق لمشهد النساء.
فلا يوجدمثلا ذكر لحديث النساء عن من سيدحرج الحجر كما يذكر البشير مرقس.
فالمشهد يصور النساء ياتين الى القبر يستلمن الرساله ثم يعودن, بدون التطرق حديثهن ودخولهن القبر و رده الفعل مع الملاك, اذ لم يسلط البشير الضوء على النساء, بل على القبر و الرساله.

اما عن سبب ذكور البشير متى لاسم المريمتين:
نعلم من سياق الاناجيل الاخرى ان هناك نساء اخر قد خرجن غير المجدليه و مريم ام يعقوب, فالاناجيل تذكر ايضا اسماء لنسوه اخر كسالومه ويونا واخر لم تذكر اسمائهم بل ذكر "والباقيات" كما هو مكتوب في انجيل لوقا.

اذن نعلم ان هناك عدد من النساء ذهبن مع المريمات.
و مريم المجدليه هو الاسم الوحيد الذي ذكر في كل البشارات لان المسيح ظهر اولا لها.

ولو قرئنا انجيل متى بتمعن و نظرنا الى مشهد الصلب و الموت , الدف ثم القيامه سنجد اسم مريم المجدليه مرافق لهذه الاحداث.
فهي كانت شاهد لصلبه و موته و دفنه و من ثم قيامته.

وكلام الملاك لم يكن لامراتين فقط, اذ ان الترجمه العربيه اختارت صيغه التثنيه "وقال للمراتين لاتخافا انتما", اذ ان الكلمه بالاصل "gunē", وتفيد المفرد كما الجمع.
فنجد ان المريمتين كانوا من ضمن النساء, فخرجوا مع بعض عند الفجر, اما كلام الملاك للحراس فكان للنساء- و لا نعلم عددهم- وليس فقط للمريمتين. فمريم ام يعقوب بقت و مريم المجدليه رجعت قبل ظهور الملاك.

اذ لم يكن مهما ذكر رعده مريم المجدليه لاختفاء جسد المسيح, بل البشاره بقيامه السيد المسيح وظهوره لهم.




2 - لا حظ انه ابتدى يتكلم عن مريم المجدلية ومريم التانية بس .
وقال الملاك ( لا تخافا ) وبعدين بدا يتكلم .


كما ذكرت اللغه في الاصل تفيد المفرد و الجمع, ولايمكن الاستدلال انه كان مخصص للمريمتين. فقد يفهم ايضا انه كان موجه لامراء واحده هي مريم ام يعقوب التي بقت عند القبر, او مخصص لجميع النساء على سواء.




والمنطق بيقول لما مريم شافت الملاك وقالها ما تخافيش ومعاها نسوه .
أكيد حتوقف بعد ما شافت ملاك كان بيطمن ويقول : ما تخافوش .
وبعد ما قال ما تخافوش قال لهم انه يسوع اللي همه جايين عشانه قام .
يعني أكيد المجدلية كانت حتوقف مكانها تسمع الكلمتين دول وخصوصا ان الملاك كان بيطلب ما يخافوش.


مريم المجدليه لم تكن عندها موجوده اذ رجعت للتلاميذ, هذا الحدث حصل لبقيه النساء عدا مريم.


وخصوصا ان وجود ملاك فوق الحجر بيتكلم حيشد الاهتمام أكتر من ما تشوف الحجر متزحزح من غير ملاك .
وما تنساش ان الملاك ده قاعد فوق الحجر .
يعني ما ينفعش تشوف الحجر من غير ملاك قاعد عليه .


مريم المجدليه لم تشهد هذا الحدث.





انه لو كانت مريم المجدلية هربت وسابت مريم التانيه .
ما كانش انجيل متى يقول : ( اذهبا ) .
حيقول اذهبي أو اذهبوا ، دي مش برمجه ماشية على اتنين وبتفضل ماشية على اتنين مهما حصل !


لقد ذكرت مسبقا ان الصيغه تفيد المفرد و الجمع.




انما هنا فيه تخصيص لمريم المجدلية ومريم التانية مع انهم نسوة .

اين التخصيص? المريمات كانا من بين النساء, ولم يكن وحدهن.
اذ لايوجد تخصيص, بل تشديد, لانهما رائوا المسيح بعد القيامه.



اللي ما بيهتمش بالتفاصيل ويهمه اللي حصل بشكل عام كان يقول النسوة .
ما يخصش تنتين من النسوة ويقول أسماءهم مع أنهم أكتر من تنتين .

كما ذكرت مسبقا, سبب التشديد هو شهادتهما على الصلب و الموت و دفن الجسد, ومنظر الحجر المدحرج و ظهور المسيح بعد القيامه. تضاف لها شهاده مريم ام يعقوب لبشاره الملاك. فهاتين الامرائتين شاهدتا كل الحوادث من الصلب الى القيامه.



وما يقولش : (اذهبا ) وفيه واحده سابت التانية ومشيت لأنه اهتم بذكرها مع صاحبتها بس من غير النسوة .

لقد وضحت المعنى في لغتها الاصليه.


لأنه زي ما اهتم بذكرها من الاول حيهتم يذكرها انها سابت المكان وجريت .

كما وضحت ان المحور الرئيسي هو ما حصل عند القبر وليس ما حصل عند النساء.


أرجو ان الأمر يكون واضح لأنه منطق .

فهمت منطقك و ارجوا ايضا ان تفهم منطقي (0:




الانجيل لو ما بيهتمش بالتفاصيل لازم ما يكونش بيذكر تنتين من النسوة باسماءهم .

في انجيل متى لم يهتم بتفاصيل المختصه بالنساء, لكن اهتم بالتفاصيل المتعلقه بالقيامه, وكانا هم الشاهدين لموت المسيح و دفنه و ظهور المسيح بعد القيامه.



اسعدتنى محاورتك و الرب يبارك حياتك.
 
أعلى