مين دحرج الحجر ؟

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

عزيزي ستيف .
انجيل متى ومرقس ولوقا .
لما ذكروا وصول النسوة للقبر وكلام الملاك لغاية ما جريوا ناحية التلاميذ .
بتاكد ان الزمن اللي قعدوه هناك ما كانش اكتر من دقيقتين .
وحتى لو كانوا خمس دقايق .

الخمس دقايق دول أكيد ما يبقوش كافيين ان المجدلية تجري السكة كاملة لغاية بطرس ويوحنا .
وترجع السكة كاملة (وهية تعبانه) لغاية ما توصل القبر .
وتستنا بعد ما يخلص بطرس ويوحنا من فحص القبر .
لغاية ما بطرس ويوحنا يمشوا وتبقا المجدلية لوحدها .
وبعدين تشوف يسوع .
معقولة بعد الوقت ده كله .
يبقوا النسوة ما شافوش يسوع .

على اد ما ممكن بطرس ويوحنا يقعدوا يفحصوا القبر ممكن النسوة تاخد وقت تفحص القبر .
حيكون الوقت متقارب بفرق كلام الملاك اللي ذكرته الاناجيل .

اوزن .
قارن .
قيس بمنطق .
حتعرف ان تفسيركم بأن المجدلية سابت النسوة قبل ما تشوف الملاك وتسمعه .
معناه : ان النسوة شافوا يسوع قبل ما تشوفه المجدلية بمده .

فكر بدقة وموضوعية .
حتعرف ان تحليلي منطق .

ولو مش عايز تديني نتيجة خللي النتيجة بينك وبين نفسك بحكم الضمير والمنطق .

بانتظار ردودك الصبورة والمهذبة يا عزيزي ستيف .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

لن يفيدك المنطق والحُجة والدليل والبرهان

عندما تقف أمام العادل الديان

في آخر الزمان


عزيزي فريدي .

اتخيل ان كل واحد بالدين بتاعه قال كده .

حيبقا الحوار متعصب .

صدقني .

اختلافنا اللي يحكمه المنطق والعقل بس .

مش كلام متعودين نقوله .


كل ما بقول ما اردش عليك واسيبك تنفس شوية لأنك يبدو انك من النوع اللي بيرفض الاخرين .

أقول لأه .

بتفضل عزيزنا فريدي .

وصدقني كل كلمة قلتها كأني كنت بقولهالك انت .

بس اتخيل انا وانت بنقول نفس الكلام .

فين دور الحوار .

فين دور التبشير .

حيبقا ما فيش غنا عن المنطق والدليل والبرهان اللي حضرتك منزعج منهم .

وحفضل اتمنالك الخير والتوفيق .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

يا جماعة فين الاراء التانيه ؟

فيه حد عنده رأى ؟!!!!!!!

بانتظار اجابتكم بعد البحث الموضوعي والتفكير المنطقي .

وبشكركم كلكم .
 

fredyyy

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
8,704
مستوى التفاعل
829
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

من كلامك الكتير استرجع كلمات الوحي المقدس

*** وكانت الحيّة أحيل جميع حيوانات البرية التي عملها الرب الاله.فقالت للمرأة أحقا قال الله لا تأكلا من كل شجر الجنة ***

كلامك نفس طريقة الحية (ورائحة الحية فيه)

لقد شككت في أقوال الله ....... كما تشكك أنت .......... (دون جدوى)
ولقد غيّرت في أقوال الله ....... كما فعلت تماما ...........(ويبقى كلام الله كما هو)
ولقد تحدت الوصيه (لن تموتا)... ووقعت في هذا ايضاَ.... (كلام الله ثابت ولن يتغير)
لقد لُعنت الحية وأكلت التراب ... أنت ليس لك طعام .... (ار 15:16 وجد كلامك فأكلته فكان كلامك لي للفرح ولبهجة قلبي لاني دعيت باسمك يا رب اله الجنود.)



أعظم ما كتبت ستيف ........... (رائع الرب يباركك)
هذة أقصر إجابة على أطول تشكيك

(عذرا! لم اقل هذا الكلام, من انا لاصحح مايجب ان يكتب او يقال, واذ كان خطا في التعبير فانا اعتذر عنه.)


لقد مُسحت من ذهني كل كلمات الحية في المشاركات السابقة

وبقيت أقوال الله الصادقة تزداد لمعاناَ





























مر 1:25 فانتهره يسوع قائلا اخرس واخرج منه.
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

ورغم كل اللي قلته يا فريدي .
انت بتتكلم كلام حلو هدفك تبشعني بيه .
بس أحب أقولك ان اللي بتبشع بيه ده .
بيقولك برضه .

الله يسامحك .
وبرضه بتمنالك كل خير .
وحنصحك نصيحة .
استخدم عقلك لأنك مش بتحب التفكير أد ما اتعودت يحفظ لسانك .

أما بالنسبة لعزيزي ستيف .
انت متعود تمدحه وتمدح كلامه لأنك حافظ كلامه ومتعصب أوي يا عزيزي فريدي .
بس ياريت تتعلم تبقى بمستوى أدبه لو كنت فاهم (باركوا لاعنيكم ) .

واختلافنا ده طبيعي يا حبيبي .
وانت حر .
بس بدعيلك تستخدم عقلك أد لسانك .

بشكرك رغم كل ردودك .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

حابب هنا اوضح حاجة للجميع .
انا ما يهمنيش حد يقول عني ملاك والا حيه .
انا النهارده بشارك هنا بينكم .
وبكرة يمكن لأه .
اللي بقوله ده محتاج تفكير .
اللي عايز يفكر بكلام الحيه . يفكر .
واللي مش عايز يفكر هوه حر .
فكروا بينكم وبين نفسكم انتو مش خسرانين حاجة .
ولو قررتوا ان الكلام اللي قلته فاضي . برضوا مش حتخسروا حاجة .
بس اللي عايزكم تعرفوه .
اني مش بنحاز الا لعقلي بس .
وكل واحد حر بالنهاية يرسم طريقه زي ماهوه حابب .

أتمنالكم كل الخير .
 

fredyyy

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
8,704
مستوى التفاعل
829
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

اقول تاني ونشيل ستيف علشان يبقي المقصود
الكلام مش ستيف

هذة أقصر إجابة على أطول تشكيك

(عذرا! لم اقل هذا الكلام, من انا لاصحح مايجب ان يكتب او يقال, واذ كان خطا في التعبير فانا اعتذر عنه
.)

إذهب لموضوع شجرة التين
 

fredyyy

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
8,704
مستوى التفاعل
829
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

كو 10:4
*** وجميعهم شربوا شرابا واحدا روحيا.لانهم كانوا يشربون من صخرة روحية تابعتهم والصخرة كانت المسيح. ***

مت 21:44
*** ومن سقط على هذا الحجر يترضض ومن سقط هو عليه يسحقه ***



والصخرة كانت المسيح.

انظر الى ما يفعله الحجر

لكن لك ان تحتمي بالمسيح الذي هو الصخرة
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

اسمحولي اختصر ملاحظاتي ( التشكيك على رأى فريدي عشان ما يزعلش) .
نرجع للموضوع الرئيسي .

عزيزي ستيف .
أعزائي .

عشان يبقى واضح ليكو ملاحظتي .

احنا عندنا طرفين .
النسوة ومريم المجدلية .

عشان منطقية قياس الزمن .

نقطة البداية : القبر .

النسوة مروا بالاتي : معاينة القبر مع كلام الملاك + الجري من القبر للتلاميذ لكن يسوع وقفهم بظهوره.
المجدلية مرت بده : الجرى من القبر للتلاميذ والرجوع بالعكس + كلامها مع بطرس+انتظار بطرس يعاين القبر+البقاء وحيده حتى ظهر يسوع.

شايفين الفرق يا جماعة ؟

ظهور يسوع منطقيا للنسوة أقرب من ظهوره للمجدلية . ما فيش وضوح أكتر من كده صدقوني .

وبشكل أوضح :(بعد ما شافوا الحجر متزحزح عن باب القبر) :

معاينة القبر: (النسوة) شافوا الملاك وشافوا القبر / (المجدلية) دخلت القبر بعد بطرس ويوحنا ماعاينوا وخرجوا.
الجري من القبر على التلاميذ : (النسوة)جريوا و ما كملوش لأن يسوع ظهر/ (المجدلية) جريت باتجاه التلاميذ.
الجري برجوع للقبر : (النسوه)........ما جريوش بالاتجاه ده/ (المجدليه) جريت برجوع للقبر وهيه تعبانه أكيد.
ظهور يسوع:(النسوة)بعدماعاينوا القبر وجريوا/(المجدلية)بعد جري باتجاهين وبعد خروج بطرس ويوحنا من القبر.

ياجماعة
الأمر واضح
النسوة شافوا يسوع قبل المجدلية ما تشوفه .

ومهما سمعت النسوة للملايكة وعاينوا القبر .
الملاك كان له رسالة محددة وواضحة من نصوص الاناجيل .
واكتشاف ان القبر فاضي مش حياخد وقت أكيد .
خصوصا ان النسوة كانوا خايفين بدليل النص في انجيل مرقس :
(فخرجن سريعا وهربن من القبر ).
الموضوع كان نقل خبر وشافوا القبر فاضي .
وهمه بالاصل خايفين .
دول مش جايين زي ما قلتلكو يزورا متحف .
القبر من أول نظرة حيبان لو كان فاضي والا لأه .
والنص بيقول انهم خرجوا بسرعة .
وقال انهم كانوا خايفين بيجروا .
وما كلموش حد .
حركة سريعة .
ونا اتخيل ان بطرس ممكن يبقى براحته اكتر .
بسبب انهم متهيأين للخبر من المجدلية اللي قالت لهم .
وبسبب ان ما فيش ملاك فاجئهم بظهوره .

يعني النسوة لما سمعوا كلام الملاك وشافوا القبر فاضي .
علطول جريوا .
والملاك عنده خبر من كلمتين زي ما قريتوا من الاناجيل .
قال للنسوة ان يسوع قام زي ما قاللهم يسوع انه حيقوم . (وهمة متفاجئين وخايفين)
وقالهم يشوفوا ان القبر فاضي . وشافوا . (وهمة متفاجئين وخايفين)
وطلب منهم يقولوا للتلاميذ ان يسوع قام وانه حيسبقهم على الجليل . (وهمة متفاجئين وخايفين).
وبعد الطلب ده .
جريوا من المفاجأة والخوف .
برأيكم الحكاية دي تاخد وقت على خبر يقولوا ملاك ونسوة خايفين ما صدقوا انهم يجروا ؟؟
انتو كنتو قلتو ان مريم جريت من غير انتظار لما شافت الحجر متزحزح . فما بالكم النسوة .

الحكاية واضحة .
السكة بالنسبة للمجدلية : ذهاب كامل ورجوع كامل .
أما السكة مع النسوة : أقل من ذهاب كامل وما فيش سكة رجوع للقبر خالص .

المعاينة بالنسبة للمجدلية : ممكن تبقى انتظار معاينة بطرس ويوحنا .
المعاينة بالنسبة للنسوة : شافوا الملاك وسمعوه وهمه بيعاينوا القبر .

كله كان بيجري .

النسوة كانوا أقرب ليسوع من المجدلية .

انا عايز اختبار منطقي وتفكير بموضوعية .
النسوة ما طولوش بالقبر بدليل توضيحاتي لكم .

برأيكم .

النسوة (لو قعدوا بالقبر دقيقتين بالكتير) وجريوا وما كملوش عشان يسوع ظهرلهم .
زي المجدلية لما تجري من القبر لحد مكان بطرس ويوحنا وتكلمهم وترجع نفس السكة للقبر وما تشوفش يسوع الا بعد ما يدخل بطرس ويوحنا القبر ويعاينه ويخرج .

معقول فيه مقارنة بعد الوضوح ده .

لو بتقولوا ان مريم جريت وما دخلتش القبر وما كانتش مع النسوة اللي جريوا وفاجئهم يسوع .
عشان راحت تجري تقول لبطرس ويوحنا ييجوا يشوفوا القبر وانها رجعت تاني للقبر .
وانها بعد ما عاين بطرس ويوحنا القبر ومشيوا وبقت وحيدة عند القبر .

لو بتقولوا كده .
حتلاقوا بوضوح بعد الاختبار المنطقي .
ان المجدلية اتأخرت انها تشوف يسوع مع باقي النسوة .
يعني مش هية أول وحدة ظهرلها يسوع من جهة المنطق .

شكرا لصبركم دايما .

بانتظار نتيجة اختبارتكم وردكم الكريم .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

حبيبي فريدي .
سيب الحية بحالها مادمت محتمي بالصخرة .
بتمنالك كل خير .

أما المسيح .
فهوة حبيبي المبارك .
معجزة ربنا .
أمه العذراء الطاهرة ستنا مريم .
وهوه المولود من غير دنس .

ابتسم يا فريدي امال .
وشارك بمواضيع تانية عشان تنسى .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

أعزائي الكرام .

الموضوع ده صادفني ونا بقرا العهد الجديد .
ما حدش يزعل مني .
ولاحظوا اني ما وجهتش أى اتهام احتراما لشعوركم .
وكمان علشان ما يكونش حكمي مسبقا .
كانت صيغة سؤالي : ايه اللي خلاكم اقتنعتوا بكذا . فهموني ؟
كنت عايز عقول تتحاور .
لأن أكيد فيه مفسرين كبار بيفسرولكم الكتب لو فيه حاجة مش مفهومة .
يمكن كانت لغة العقل جامده وما فيهاش مجاملة ونابعة من دراسة وحب للفهم .

لكن .
نطلي واحد زي عزيزي فريدي .
قام يملا ردوده شعارات واعلانات .
هدفه يفكر المسيحيين بالنصوص .
وهدفه الأهم انه يصورني زي الشيطان المشكك .
فقام شبهني بالحية .
ونقل الكلام اللي حفظه عن الحية عشان يشبه أسئلتي وملاحظاتي بيها .
لأنه شعاره : امن بس وماتفكرش .
مع ان يسوع قال : فتشوا الكتب . واختبروا .

وبسأل أى واحد زي فريدي .
هوه أسلوبي كان زى الحية ؟
خليه يراجع الكتاب ويشوف ايه اللي قالته الحية وايه اللي قلته أنا .
حيلاقي الحية هية اللي ما قالتش : فكروا .
الحية كانت عايزة حوا وادم يؤمنوا ان الشجرة دي جيدة للأكل من غير تفكير .
هوه ده الايمان من غير تفكير اللي واحد زيك بيدعوله يا عزيزي فريدي .
أسلوب الحية .
انما انا ما جيتش أقولك : كتابك ده كذا وكذا . (زي ما الحية وصفت الشجرة لحوا وادم)
قلتلك فكر وقيس بمنطق عقلك . وانت حر . (ما هوه يسوع قال كمان . فتشوا الكتب)
وبعدين ده حوار تعارف بين الافكار والقناعات .
لو بديت حواري مع أى حد بنصوص من ديني واحكام مسبقة . ده برضة كده يبقى اسمه حوار ؟؟!!!!!!
يا جماعة . أنا حريص ان أدخل منتدى فيه حوار وصدق . مش مجاملة .
بعتبر اللي بيقبله الحوار مستعدين يفهموا ويفكروا قصدي ايه من ناحية العقل والمنطق .
أما لو حنمشي على طريقة عزيزنا فريدي فالأحسن كل واحد يبقى لوحده بيعتبر نفسه صح من غير تفكير.
لكن منتدى الحوار مش تعصب . ده تعارف على فكر الاخر . مش كده يا جماعة .

شكرا ليكم كلكم .
متمني اتكونوا فهمتوني .
ونتواصل بأصول الحوار .
 

_Stev_

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 مارس 2007
المشاركات
393
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

اخي العزيز الفاضل ادب الحوار.

الايمان و المنطق ليس متفقين دائما, وهنا يكمن الايمان ان نصدق كلمه الله الحيه وان تعارضت مع منطقنا لانه ليس هناك منطق كامل ثابت, وهو ايضا مثلنا غير معصوم من الخطا.
فالمنطق يقول ان قطعه الحديد تغطس, ثم نجد سفن تعوم, نسمع ان الانسان يغرق في البحر اما المسيح فمشى عليه. فالمنطق و الايمان لايتلازمان في كل الوقت, والذي يريد التشكيك فليستخدم المنطق و الذي اراد التصديق فاليؤمن.


لنرجع الى موضوعنا و نضع النقاط على الحروف لنفهم الحدث بصوره اوضح و اشمل ونقارنها مما جاء في الاناجيل ونحكم عليها بالمنطق كذلك بالايمان.

وحتى لاتكون اجابتي متسرعه كما تسميها, قضيت وقتا ليس بقليل للدراسه و البحث و التامل و ثم محاوله صياغتها بلغه المنطق ليسهل فهمها.
وهذه هي نتائج البحث البسيط.




اولا وقبل كل شي ان محاوله جمع الشهادات لحدث ما لايعني تطابقها الحرفي, فصياغه الكلام واسلوبه يختلف تباعا لاختلاف اشخاصه, وان جمع الشهادات و مقارنتها هي السبيل الوحيد لبلوغ مشهد الحدث بصوره شامله والاختلاف لا يعني التظارب او التناقض.


ماذا حصل فجر الاحد:

لنرجع الى بالزمن الى الوراء ثلاثه ايام ليله التسليم و القبض على المسيح, كان ذلك اليوم اول ايام الفطير, فاخبر المسيح تلاميذه ان يعدوا عشاء الفصح في بيت عنيا.
ثم خرج السيد المسيح من بيت عنيا مع تلاميذه الى ضيعه جثسيماني, حيث صلى المسيح هناك. وبعدها سلم ليحاكم و يصلب.
فهرب التلاميذ (مرقس 14 :50 يوحنا 18 :8) و رجعوا الى بيت عنيا خوفا من اليهود, اما بطرس و يوحنا فتتبعوه.


حكم على المسيح بالصلب و سلم للرومان لتنفيذ الحكم, وكان عند الصليب النساء و يوحنا, فرجع يوحنا مع السيده العذراء مريم بعدما اوصى امه بيوحنا و يوحنا بامه ايضا.

اما باقي النساء منهم المجدليه و مريم ام يعقوب بقوا هناك حتى موته ومن ثم دفنه على يد يوسف و اغلاق القبر بحجر كبير.

ثم رجعوا في مكان في داخل اورشليم.

ملاحظه تم دفن المسيح في بستان قريب عن موضع الصلب (يوحنا 19: 40 )



مكث النساء وبطرس و يوحنا مختابئين طول الوقت في داخل اورشليم, وبعد مضي السبت اشتروا النساء حنوطا استعدادا لليوم الثاني.

وعند الفجر خرجوا النساء لاكمال مهمتهن وكانوا يتناقشوا كيف لهم دحرجه ذلك الحجر, اذا بهم يروا الحجر مدحرج والقبر مفتوح, فاسرعن لينظرن ماذا حصل, فاذا بالقبر فارغ اكفان دون جسد.

فتسرع المجدليه بالعوده لاخبار بطرس بالامر, اما باقي النساء فبقوا عند القبر, واثناء رجوع المجدليه, ظهر للنساء ملاك الرب و اخبرهم ان المسيح قام و عليهم باخبار التلاميذ ان يذهبوا الى الجليل.

فرجعوا النساء مسرعات , واثناء رجوعهن وصلت المجدليه لتخبر بطرس و يوحنا بفقدان جسد المسيح. فخرجا الاثنان للقبر مسرعين ومريم خلفهم, ومن الطبيعي ان يكونا قد سبقوها, وفي طريقهم التقوا بباقي النساء فيخبروهم انهم رائوا ملاك الرب يخبرهم انه قام. اكمل بطرس و يوحنا مسيرهم الى القبر فوجداه خاليا الا من الاكفان فامنا انه قام فرجعا الى موضعهما.

اما المجدليه فانها لازالت في طريقها, ولانعلم ما اذا كانت التقت بباقي النساء ام لا, لكننا نعلم انها لازالت تظن ان جسد المسيح مفقود. وعندما وصلت القبر كانت تبكي, فكلمها الملاكين وسالوها لماذا تبكي فاخبرتهم انهم اخذوا جسد السيد ولاتعلم اين وضعوه, واثناء ذلك ظهر لها المسيح.

اما باقي النساء فتوجهن الى بيت عنيا حيث يمكث بقيه التلاميذ, وان بيت عنيا يقع خارج اورشليم, لذلك فانه ياخذ وقت ليس بقليل للوصول هناك, و اثناء مسيرتهن ظهر لهم المسيح ايضا بعد ظهوره للمجدليه اولا فسجدوا له, واخبرهم ان يقولوا للتلاميذ ان يلتقوه في الجليل. فلما وصلوا و اخبروهم بكل شي لم يصدقوا.
ثم وصلت بعدها المجدليه لتخبرهم ايضا بما رات, وفي بشاره مرقس 16: 10 نجد انهم كانوا ينوحوا و يبكوا قبل وصولها, وهذا يعني وصول خبر اختفاء الجسد و عدم تصديقهم لخبر قيامته كان قبل وصول المجدليه لباقي التلاميذ.


ولو قارئنا حادثه القيامه في البشارات الاربع و قورنت مع القصه المفترضه لوجدت تطابقا كبيرا, ولا ازعم انها القصه الحقيقه الكامله المتكامله فهي من استنتاج بشري لكني امن باجزائها المذكوره في الاناجيل. فاؤمن بكلمه الله وان تظاربت مع منطقي احيانا, لان العجز في الاستنتاج هو ظعف بشري وليس خطا الهي.

اتمنى ان لاكون قد تسرعت في اجابتي لاسئلتك.
اشكرك اخي الحبيب والرب يبارك حياتك.
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

اما من حيث الموضوع الاساسي بالحوار هنا .
لو اعتمدنا تفسيركم ان المجدلية سابت النسوة لما شافت الحجر اتزحزح وما شافتش الملاك زي النسوة .
فالصورة كانها تبقى كده بالزبط :

(اتخيلوا النسوة حيسيبوا القبر) :

متى 28/7 : واذهبا سريعا قولا لتلاميذه : انه قد قام من بين الاموات ، هاهو يسبقكم الى الجليل ، هناك ترونه ، ها انا قد قلت لكما ، فخرجتا سريعا من القبر ، (اتخيلوهم خرجوا يجروا) بخوف وفرح عظيم ، راكضتين لتخبرا تلاميذه .

(اتخيلوا صوت خطوات جري النسوة وهمه مع كل ثانية بيبعدوا بعيد عن القبر باتجاه التلاميذ ، ولكن هل كملوا السكة ؟لأه لأن النص كمل يقول :)

وفيما هما منطلقتان لتخبرا تلاميذه , (حصل ايه؟) اذا يسوع لاقاهما . (يسوع هنا ظهر للنسوة).

طيب عشان نشوف المجدلية امتى قربت من ظهور يسوع ليها . حنبدأ من هنا .

انجيل متى : فخرجتا سريعا من القبر (النسوة هنا خرجوا) بخوف وفرح عظيم ، راكضتين (بيجروا بسرعة) لتخبرا تلاميذه .

(وننهي اللقطة على النسوة هنا وهمة بيبعدوا عن القبر بيجروا بسرعة)
(ونقف عند القبر نستنى بطرس ويوحنا)

(اهم من بعيد جايين يجروا ناحية باب القبر ).
(ونتابع النص من انجيل يوحنا )

يوحنا 20/3 : فخرج بطرس والتلميذ الاخر (يوحنا) وأتيا الى القبر (وصلوا) .
وكان الاثنان يركضان معا (اكيد كانت المجدلية بتلحقهم على اد ما تقدر أو انهم جريوا على اد مستوى المجدلية في الجري لأنها اكيد تعبت من الجري الا لو خدت وقت وارتاحت وهية بتقول الخبر لبطرس ويوحنا ).
فسبق التلميذ الاخر بطرس وجاء أولا (كان بطرس لسه ورا يوحنا )
وانحنى فنظر الاكفان موضوعة ولكنه لم يدخل ( يوحنا ما دخلش مع انه سبق بطرس) .
ثم جاء سمعان بطرس يتبعه ( أهو بطرس جاى بيجري بعد يوحنا اللي كان واقف على باب القبر ).
(طبعا كل الكلام ده بيحصل وما تنسوش ان النسوة كانوا بيجروا بقالهم مده) .
ودخا القبر (ادي بطرس بيدخل القبر والنسوة كانت بدات تجري من زمان)
ونظر (اهو بطرس بدأ يعاين مكان الدفن/ والنسوة كانوا ابتدوا يجروا من مده)
الاكفان موضوعة والمنديل الذي كان على رأسه ليس موضوعا مع الاكفان بل ملفوفا في موضع وحده (ادي نتايج ملاحظات وتأملات بطرس جوه القبر وما تنسوش ان النسوة كانوا ابتدوا الجري بقالهم مده) .
فحينئذ دخل ايضا التلميذ الاخر ، الذي جاء اولا الى القبر ( دلوقت بيدخل يوحنا كمان القبر عشان يعاين زي بطرس ), فنظر وامن (بعد معاينة القبر).
لانهم لم يكونوا بعد يعرفون الكتاب : انه ينبغي ان يقوم من الاموات .
فمضى التلميذان ايضا الى موقعهما ( ادي بطرس ويوحنا بيخرجوا من القبر)
(اهم بيسيبوا المكان وحتبقى المجدلية لوحدها / وما بننساش ان النسوة ابتدوا الجري من مده )
(ونكمل النص عشان نشوف المجدلية بعد ما سابوا بطرس ويوحنا القبر وابتدوا بسكة رجوعهم):
اما مريم فكانت واقفة (والنسوة كانوا ابتدوا الجري من مده) .
عند القبر ( المجدلية عند القبر ، طب تتخيلوا النسوة بعد ما ابتدوا الجري من بدري بيستنوها تشوف يسوع؟ والا وصلم عند التلاميذ ؟ بس دول وقفوا عن الجري وهمه بالسكة ، مش يسوع برضه ظهرلهم ؟).
خارجا تبكي ( المجدلية واقفة بتبكي , كانوا النسوة جريوا من مده قبلها وسابوا القبر , وبرضوا بطرس ويوحنا سابوا القبر ومشيوا , عشان كده هية لوحدها ).
وفيما هي تبكي . (كانت وحدها بتبكي ولسه برضة ما ظهرلهاش يسوع!)
انحنت الى القبر ( والنسوة كانوا جريوا زمان طبعا والسكة اتقطعت عليهم بظهور يسوع لهم)
فنظرت ملاكين بثياب بيض جالسين واحدا عند الرأس والاخر عند الرجلين .(لسة ما شافتش يسوع، دول ملاكين / والنسوة كانوا جريوا من مده أوي بعييييييد عن القبر ، بس ما كانوش كملوا السكة عشان وقفوا بظهور يسوع لهم).
حيث كان جسد يسوع موضوعا . ( المجدلية شافت الملاكين جوه القبر).
فقالا لها : يا امرأة ، لماذا تبكين ؟ (الملايكة بيسألوا المجدلية واحنا لسه فاكرين ان النسوة كانوا جريوا وسابوا القبر من مده طبعا ).
قالت لهما : انهم أخذوا سيدي ولست اعلم اين وضعوه ؟
ولما قالت هذا التفتت الى الوراء ( ها ..... ده المهم ، شافت مين؟)
فنظرت يسوع واقفا (المجدلية اهه شافت يسوع )
(لكن بعد ما ساب بطرس ويوحنا القبر وقبلهم من مده كانوا جريوا النسوة من القبر عشان يوصلوا للتلاميذ , وياريتهم كملوا السكة ، لكن كانوا اتفاجأوا بظهور يسوع ).

انا ابتديت متابعة الحركة من غير ما اذكر الوقت اللي بين وصول بطرس ويوحنا وجري النسوة بعيد عن القبر .
انا حفترض ان الوقت كان بينهم دقيقة مثلا .
تتخيلوا بالدقيقة دي ممكن تكون النسوة قطعت مسافة اد ايه ؟
خصوصا وان مكان الصلب كان قريب من المدينة بشهادة انجيل يوحنا .
وهيه دي المفاجأة في التفكير المنطقي .
واكيد يسوع ما كانش بيظهر للنسوة في نفس الوقت اللي كان بيظهر فيه للمجدلية ، اصله قام من الاموات زى مابتؤمنوا بخصائص انسان بحركته مش شبح ، يعني قام زى ما كان بيمشي وياكل . مش كده ؟

يا جماعة .
اكتر من كده وضوح بالمنطق ما فيش .
المسافة بين مكان الصلب والمدينة قليلة .
وبطرس يوحنا وصلوا القبر بعد ما النسوة جريوا سابوا القبر .
والنسوة ما كملوش السكة لأن يسوع ظهرلهم .

كده بالمنطق وحتى لو حنبالغ بالمدة اللي وقفت بيها النسوة عند القبر وعاينوه وهمة بيسمعوا الخبر من الملاك اللي كان زحزح الحجر .

بيتأكد لكم لو فسرتوا ان المجدلية سابت النسوة وجريت قبل ما تشوف الملاك وتسمعه .
بتبقوا كده بتأكدوا :

ان المجدلية مش اول وحده شافت يسوع .
النسوة شافوا يسوع قبلها .


ومع اني هاودت كل واحد حيحط احتمال ان النسوة طولوا عند القبر قبل ما يجروا .
النتيجة كانت زي ما شفتوا بالمنطق :
ان النسوة شافوا يسوع قبل المجدلية بكتير .

مع ان مكوث النسوة بالقبر واضح انه كان قليل جدا .
ايه فيه بعد ما يعاينوا القبر ويسمعوا الخبر من الملاك .
شوفوا حال النسوة كان عامل ازاى .
خوف .
والنص قال بمتى :
فخرجتا سريعا من القبر ، بخوف وفرح عظيم .
والنص بمرقس قال :
فخرجن سريعا وهربن من القبر .

كلمتين قالهم الملاك عشان يوصل خبر . راجعوا النصوص .
فيه ايه يقولوا كمان ؟
ولو كان قال حاجة زيادة كان انجيل من الاناجيل ذكر الكلام لاهمية الموقف والكلام .
هات اطول نص من الاناجيل . برضه حتلاقي ان النسوة يا دوب سمعوا الملاك وعاينوا القبر .
وما صدقوا ان الملاك طلب منهم يخرجوا بسرعة عشان يبلغوا التلاميذ الخبر .
بدليل :
فخرجن سريعا وهربن من القبر .

فيه ايه اكتر من كده وضوح .
النسوة على تفسيركم سابوا القبر وجريوا من بدري أوييييييييي .

يادوب المجدلية سابتهم وجريت .
والنسوة ابتدت تشوف الملاك وتعاين القبر وجريوا بسرعة ناحية التلاميذ .
واهم حاجة انهم ما كملوش السكة .
لان يسوع ظهر للنسوة قبل المجدلية بكتيييييير .

لأن المجدلية حتروج تجري بالسكة لبطرس ويوحنا .
وتقول لهم الخبر .
وترجع تجري وراهم ناحية القبر من تاني .
ويمر وقت بعد ما يوصل بطرس ويوحنا ويعاينوا القبر .
ويسيبوا المجدلية بعديهم وحدها .
وتبكي وحدها .
وبعدين تشوف ملاكين .
واخيرا تشوف يسوع .

ودلوقت .
بعد ما نقرا من انجيل يوحنا ان مكان الصلب كان قريب من المدينة .
واحنا عارفين ان الدفن كان ببستان فاضي قريب من مكان الصلب .
وحتى لو حسبنا ان فيه دقيقة بس بين الوقت اللي سابوا النسوة القبر وجريوا .
وبين الوقت اللي وصل بيه بطرس ويوحنا .
حنلاقي بوضوح ان النسوة شافوا يسوع قبل المجدلية بمده .
اختبروا الموضوع وتخيلوه .
وما تنسوش ان كل وقت بيمر على حدث كان مع المجدلية .
كانت النسوة بتجري وبتجري وبتجري .
واهم حاجة تتذكروها .
ان المسافة القصيرة دي ما كملوهاش وقطعها عليهم ظهور يسوع لهم .

ارجو انكم تتقبلوا الاطالة دي .
اللي قصدت بيها انكم تتخيلوا المنطق .
وتفهموني اني بستبعد التفسير اللي بتقولوا بيه ان المجدلية جريت وسابت النسوة قبل ما تشوف الملاك وتسمعه .
عشان تقبلوا نص انجيل يوحنا بان مريم كانت مش عارفه حاجة عن جسد يسوع لانها ما شافتش الملاك مع النسوة لانها سابتهم وجريت اول ما شافت الحجر متزحزح .

لانكم بالتفسير ده زي ما وضحت ليكم حتبقى النسوة شافت يسوع قبل المجدلية .

شكرا لصبركم .

فكروا واختبروا .
وردوا بالمنطق .

بانتظار كرم اجابتكم .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

عزيزي ستيف .
بعد ما بشكرك على تهذيبك بالرد .
انا ما قارتش ردك اللا بعد ما كتبت اخر رد واعتمدتوا .
وبعد ما قريته دلوقتي .
بطلب منك تقرا اللي انا كتبته .
لانه حاجة تانية خالص عن اللي تقصدوا .
ده منطق واضح جدا .
زي ما قولك انا كنت ماشي بالعربية عند الهرم ودخلت القاهرة بعز الزحمة لقيت نفسي في الاسكندرية .
معقولة تقول لي هنا .
ما هوه يمكن كذا .
اقرا بس يا عزيزي ستيف بتركيز وحضرتك تفهم ان الاختبار ده مالوش دعوة خالص باخر رد ليك .

اقرا بس بموضوعية وتركيز ومش شرط اتقول لي النتيجة .

انا عايز احتفظ بيني وبين حضرتك بذكرى تهذيبك الرائع بالردود .

اتمنالك كل خير يا عزيزي .

والف شكر ليك .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

عزيزي ستيف بالنسبة للرد على اخر رد ليك .
انتظر ردي عليك على كل نقطة .
لاني عايز الفت نظرك لحاجات مهمة بالنسبة لمنطقية ردودك من عدمها .


انتظر اجابتي واعذرني لو اتاخرت عليك .


ودلوقت مضطر امشي مع الشكر والاحترام لشخصك الكريم .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

اخي العزيز الفاضل ادب الحوار.

الايمان و المنطق ليس متفقين دائما, وهنا يكمن الايمان ان نصدق كلمه الله الحيه وان تعارضت مع منطقنا لانه ليس هناك منطق كامل ثابت, وهو ايضا مثلنا غير معصوم من الخطا.
فالمنطق يقول ان قطعه الحديد تغطس, ثم نجد سفن تعوم, نسمع ان الانسان يغرق في البحر اما المسيح فمشى عليه. فالمنطق و الايمان لايتلازمان في كل الوقت, والذي يريد التشكيك فليستخدم المنطق و الذي اراد التصديق فاليؤمن.


سؤالي ليك يا عزيزي ستيف .
انت بتأكد ان المنطق هوة وسيلة الى التشكيك .
وان الايمان هوة وسيلة للتصديق .

هل الكلام ده بيخص الايمان المسيحي بس ؟ واللا بشكل عام ؟
فانا عارف ان الانسان لما يفكر بيكون بيدور على الحقيقة .
فمثلا يستخدم المنطق عشان يوصل لايمانه .
فيسأل نفسه هوه أنا معقول اتخلقت واتخلق الكون ده من عدم ومن غير خالق ؟
وسؤالي ليك :
لما تيجي تبشر واحد بالمسيحية ، تقنعوا ازاى ؟
وازاى تثبتله ان انت بتتكلم الصح وفيه ملايين جمبك ممكن تتكلم خلاف كلامك .
ماهوه كل الناس بتتكلم . مش كده برضه ؟



قضيت وقتا ليس بقليل للدراسه و البحث و التامل و ثم محاوله صياغتها بلغه المنطق ليسهل فهمها.
وهذه هي نتائج البحث البسيط.[/SIZE][/FONT][/B]


هوه بحثك ده مش تفكير ؟
ومطابقة النتايج بالمنطق كان عشان التشكيك والا الايمان ؟


[/B][/COLOR][/SIZE][/FONT]
اولا وقبل كل شي ان محاوله جمع الشهادات لحدث ما لايعني تطابقها الحرفي,

عزيزي ستيف .
خللي القاضي اللي حيحكم هوه عقلك .
همه القضاة مش عشان يحكمه ياخدوا بالشهادات ويجمعوها ويحللولوها .
والا بيوافقوا شهادتين فيه بينهم اختلاف ويصدر بيها حكم .
مسؤولية القاضي انه يوازن الحق بالمنطق ومطابقة الشهادات لاصدار حكم صحيح .



فصياغه الكلام واسلوبه يختلف تباعا لاختلاف اشخاصه,

أنا سألتك سؤال قبل كده وما جاوبتنيش عليه .
هوه عنديكم .
الحق يتبع الكاتب ، والا الكاتب بيتبع الحق ؟


وان جمع الشهادات و مقارنتها هي السبيل الوحيد لبلوغ مشهد الحدث بصوره شامله

عزيزي .
أنا كمان وضحتلك قبل كده ان الاناجيل ما اتكتبتش عشان اتكمل بعضيها .
وقلتلك ان الدليل واضح بان انجيل لوقا كان عبارة عن النصوص المرسلة كرسالة من لوقا الى ثاوفيلس .
ولما تقرا مقدمة لوقا حتلاقي ان لوقا قال انه تتبع كل شىء بتدقيق .
وكانت المقدمة كانها خاصة بالانجيل المتكامل ! واتضح الايام دي انه مش كده خالص .
بدليل انه ما كانش يعرف الوعد بالروح القدس اللي انفرد بيه وذكره انجيل يوحنا من دون الاناجيل .
تتوقع كلام مهم زي ده قالوا يسوع باخر ليلة ممكن يتنسي ؟!!! وده مش اى كلام .
اوعا اتقوللي ان الاناجيل بتكمل بعض والا كان فيه تنسيق بين لوقا ويوحنا ان ده يذكر كده والتاني يكملها !
ايه رأيك ؟ هل كان لوقا بيكتب لثاوفيلس انجيل متكامل ؟





والاختلاف لا يعني التظارب او التناقض
.





هوه السؤال ان هل كان مصدر الاناجيل بالهام من الروح القدس والا حسب اسلوب الكاتب وارادته (ايه اللي يكتبه وايه اللي ما يكتبهوش) !!!!!!!؟؟؟؟؟؟
مش يسوع برضه قال للتلاميذ ان الروح القدس حيفكرهم بكل حاجة هوه قالها .
طب ايه حكاية الاسلوب ؟
ما دام الروح القدس هوه الحق اللي مابينساش بنظركم .
طب ليه الحق يتساب لعدم كمال الانسان وعدم عصمته عن الخطأ بالتذكر الكامل والدقيق .
ما دام يسوع اتعهد لهم انه حيرسل الروح القدس يفكرهم بكل حاجة
قالها يسوع أو حصلت ؟ ايه لازمة ان كلمة الحق تترنح بين اسلوب ده وعدم تذكر ده ؟
جاوبني يا عزيزي ستيف ؟
وازاى متى وهوه التلميذ اللي حضر الليلة الاخيرة ما يتذكرش الوعد بالروح القدس خالص ؟!!!!!!!!
مش كان الروح القدس حيذكر الجميع بكل حاجة ؟ امال ايه اللي حصل عشان بأه كل واحد بيكتب باسلوبه ؟!!!!!



ماذا حصل فجر الاحد:

لنرجع الى بالزمن الى الوراء ثلاثه ايام ليله التسليم و القبض على المسيح, كان ذلك اليوم اول ايام الفطير, فاخبر المسيح تلاميذه ان يعدوا عشاء الفصح في بيت عنيا.
ثم خرج السيد المسيح من بيت عنيا مع تلاميذه الى ضيعه جثسيماني, حيث صلى المسيح هناك. وبعدها سلم ليحاكم و يصلب.
فهرب التلاميذ (مرقس 14 :50 يوحنا 18 :8) و رجعوا الى بيت عنيا خوفا من اليهود, اما بطرس و يوحنا فتتبعوه.


حكم على المسيح بالصلب و سلم للرومان لتنفيذ الحكم, وكان عند الصليب النساء و يوحنا, فرجع يوحنا مع السيده العذراء مريم بعدما اوصى امه بيوحنا و يوحنا بامه ايضا.

اما باقي النساء منهم المجدليه و مريم ام يعقوب بقوا هناك حتى موته ومن ثم دفنه على يد يوسف و اغلاق القبر بحجر كبير.

ثم رجعوا في مكان في داخل اورشليم.

ماتنساش ان انجيل لوقا أكد ان التلاميذ الاحدعشر كانوا مجتمعين .
يعني بطرس ويوحنا كانوا بينهم في مكان واحد .



ملاحظه تم دفن المسيح في بستان قريب عن موضع الصلب (يوحنا 19: 40 )




مكث النساء وبطرس و يوحنا مختابئين طول الوقت في داخل اورشليم,

ليه اختبأوا جوه اورشليم ؟
ولو سمحت تذكرلي النص الصريح برقم الاصحاح اللي أكد انهم مكثوا في اورشليم مش مع التلاميذ .
والاهم من كده اختبأوا ليه ؟؟؟؟؟




, وفي طريقهم التقوا بباقي النساء فيخبروهم انهم رائوا ملاك الرب يخبرهم انه قام.

مين اللي قال لحضرتك ان النسوة التقوا ببطرس ويوحنا بالسكة ؟
هات النص ورقم الاصحاح ؟


اما باقي النساء فتوجهن الى بيت عنيا
حيث يمكث بقيه التلاميذ, وان بيت عنيا يقع خارج اورشليم, لذلك فانه ياخذ وقت ليس بقليل للوصول هناك,

الكلام ده مبني طبعا على لقاء النسوة ببطرس ويوحنا اللي حتثبته من نصوص العهد الجديد برقم الاصحاح.
وعلى فرض ان النص بلوقا متلخبط ومش مرتب زمنيا . مش كده ؟!!!!!!
وبكده ما حدش يسأل ليه ما راحتش النسوة لبطرس ويوحنا ما داموا الاقرب باورشليم مش بعاد في بيت عنيا .




و اثناء مسيرتهن ظهر لهم المسيح ايضا بعد ظهوره للمجدليه اولا فسجدوا له, واخبرهم ان يقولوا للتلاميذ ان يلتقوه في الجليل. فلما وصلوا و اخبروهم بكل شي لم يصدقوا.
ثم وصلت بعدها المجدليه لتخبرهم ايضا بما رات, وفي بشاره مرقس 16: 10 نجد انهم كانوا ينوحوا و يبكوا قبل وصولها, وهذا يعني وصول خبر اختفاء الجسد و عدم تصديقهم لخبر قيامته كان قبل وصول المجدليه لباقي التلاميذ.

[/B

ولا ازعم انها القصه الحقيقه الكامله المتكامله فهي من استنتاج بشري لكني امن باجزائها المذكوره في الاناجيل.

ايوه يسلم بقك .
ده اللي يستنتجه اى باحث .
وهنا ييجي السؤال الهام اللي سألتهولك .
ليه الروح القدس ما فكرش الكاتبين بكل حاجة حصلت أو قالها المسيح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


فاؤمن بكلمه الله وان تظاربت مع منطقي احيانا,

ده لو حاجة حصلت بالسما .
انما احداث حصلت بين الناس بيقولها راوي من البشر.
ممكن نصدق أو ما نصدقش انه نقل صح أو خطأ .
واللي ممكن يصدر عنه خطأ ما نبقاش كفرنا لو قلنا انه أخطأ . مش كده ؟

لان العجز في الاستنتاج هو ظعف بشري وليس خطا الهي.



لما تقولوا ان ربنا نزل تجسد عشان يوصل للناس اللي ماتقدرش هية توصل لربنا .
مش معقول انقول ان العهد الجديد اللي وعد يسوع ان الروح القدس حي فكرهم بيه بكل حاجة عشان ما يتسابوش لضعفهم .
ان ربنا سابه لاستنتاجات البشر وما فكرهومش الروح القدس بكل حاجة اتقالت وحصلت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



اتمنى ان لاكون قد تسرعت في اجابتي لاسئلتك.

حضرتك زوق اوي ونا بشكرك .
مش عارف اقولك ايه غير كلمة اتسرعت عشان اوصلك المعنى واحفظ احترامي لتهذيبك .
اشكرك اخي الحبيب والرب يبارك حياتك.



أتمنالك كل الخير يا عزيزي ستيف وبحوث اكتر واعمق واستنتاجات يستاهلها تهذيبك واسلوبك الراقي .

كل الشكر ليك .
 

_Stev_

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 مارس 2007
المشاركات
393
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

لقد قرات ردودك وساكمل الحوار معك ان شاء الرب غدا, لان الوقت متاخر الان. تصبح على الف خير و لقائنا غدا.
سلام المسيح.
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,311
مستوى التفاعل
3,159
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
رد على: مين دحرج الحجر ؟

رجاءا الالتزام بالحوار يا احبة و بلا تشتيت ولا خروج عن جوهره
لي تعليق على الكلام الغير اللائق الي ذكرته يا ادب الحوار الذي لا يدل على اي ادب بل قلة ادب و مسخرة زيادة عن اللزوم و وصفك لانجيل لوقا بكل هذا الهراء الزائف
احذرك من الخروج عن ادب الحوار مجددا

انتظر تعقيبي و تعقيب ستيف على الموضوع

سلام و نعمة
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

عزيزي ستيف .

بحب هنا ان أعرض ردي كله على اخر مداخلة من غير تأجيل .

حضرتك قلت : ان التلاميذ كانوا ببيت عنيا مش باورشليم .
وقلت ان بطرس ويوحنا بس كانوا باورشليم !
وحديلك دليل واضح من الكتب بيأكد ان التلاميذ كانوا مع بعض بنفس المكان (باورشليم) .

حتقرا بانجيل يوحنا اصحاح 20/10 : (فمضى التلميذان الى موضعهما) .

يعني بعد ما بطرس ويوحنا رجعوا من القبر بعد ما عاينوه رجعوا تاني لمكانهم .

يعني من محل ما جم رجعوا تاني لنفس المحل اللي جم منه .

طب حيهمنا ايه الكلام ده ؟

يهمنا جدا .

بص انجيل لوقا قال ايه عن ظهور المسيح لاتنين من المؤمنين التلاميذ .

اقرا كده بانجيل لوقا اصحاح 24/13 :

( واذ اثنان منهم كانا منطلقين في ذلك اليوم الى قرية بعيدة عن اورشليم ستين غلوة ، اسمها عمواس ) .

همه اتنين كانوا ماشيين باورشليم بيتكلموا عن الاحداث اللي حصلت ليسوع قبل يومين .
وسمعهم يسوع وسألهم عن مين بيتكلموا ، بس همه ما كانوش عارفين انه يسوع .
بص كان الجواب ايه من نص لوقا 24/18 :
(هل انت متغرب وحدك في اورشليم ولم تعرف الامور التي حدثت فيها في هذه الأيام ) .
واضح ان الحوار ده مع يسوع حصل باورشليم .

طب ايه ارتباط ده بالدليل ؟

ارتباطه من حيث اللي انقال بنص لوقا 24/22 واللي قالوه واحد من اللي جاوبوا يسوع :
( بل بعض النساء منا حيرننا اذ كنا باكرا عند القبر ، ولما لم يجدن جسده ، أتين قائلات : انهن رأين منظر ملائكة قالوا انه حى ، ومضى قوم من الذين معنا الى القبر ، فوجدوا هكذا كما قالت أيضا النساء ،وأما هو فلم يروه .


يعني الموقف ده حصل باورشليم وشهدوه باورشليم لتنين اللي بيجاوبوا يسوع .

مين القوم اللي كانوا معاهم وراحوا يشوفوا القبر ؟

طبعا بطرس ويوحنا .

يعني التلاميذ كانوا مع بعض .

وبكده يكون الاحد عشر تلميذ موجودين لما اخبرهم النساء بالخبر .

والنص في انجيل لوقا مترتب ترتيب زمني متسلسل صح .

النص ده غير نص القيامة في انجيل لوقا .

بيأكد ان التلاميذ كانوا مجتمعين لما النسوة جم يقولولهم اللي حصل عند القبر .

وما صدقوش ( حيرننا) .

ويأكد ان بطرس ويوحنا سابوهم بعد كده .(ومضى قوم من الذين معنا الى القبر ).

اما بيت عنيا فموضوعها كان لما ارتفع يسوع للسما وسابهم .

نقرا بانجيل لوقا 24/50 :

(واخرجهم خارجا الى بيت عنيا ، ورفع يديه وباركهم ، وفيما هو يباركهم ، انفرد عنهم واصعد الى السماء ) .

ده موضوع تاني خالص وموضوع العشا اللي جهزوه في بيت عنيا موضوع تاني .

ما فيش اى نص يثبت ان التلاميذ بقم قسمين :

بطرس ويوحنا باورشليم والتلاميذ في بيت عنيا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

الكلام ده مش مزبوط بدلائل نصية انهم كانوا كلهم مع بعض .

ويفترقوا ليه من اصله ؟

اقرا تاكيد كمان من اعمال الرسل 1/ 13 :

( ولما دخلوا صعدوا الى العلية التي كانوا يقيمون فيها :بطرس ويعقوب ويوحنا واندراوس وفيلبس وتوما وبرثولماوس ومتى ويعقوببن حلفى وسمعان الغيور ويهوذا اخو يعقوب . هؤلاء كلهم كانوا يواظبون بنفس واحدة على الصلاة والطلبة ، مع النساء ، ومريم ام يسوع ، ومع اخوته ) .

لاحظ رجعوا كلهم للمكان اللي كانوا فيه .

وحضرتك قلت ان يسوع وهوه على الصليب وصى يوحنا على امه مريم وانهم بقم مع بعض .

والنص اللي فات بيأكد انهم كانوا مع بعض بعد الصلب ولكن مع باقي التلاميذ .


واحب ارد على كلام حضرتك ان احتمال التقاء النسوة ببطرس ويوحنا بسكة القبر .

بياكد معاه ان المجدلية عرفت خبر ممكن يفرحها ويطمنها .

اللي خلاها ما صدقتش ان الحجر اتزحزح وخافت اتكون الجثة اتسرقت .

يخليها تتعلق باي قشه او بشرى خاصة من ناس بتعرفهم وبتثق بيهم .

مش هية صاحبتها اوي مريم التانية .

معقولة لما اتاكدلها ان يسوع قام وما اتسرقتش الجثة اطنشها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ومعقولة لما ترجع القبر اتقول تاني للملايكة وليسوع (لما ظنته البستاني) ان الجثة اتسرقت وتسأل عن اللي خد الجثة مع انها كانت سمعت خبر حلو (زى مابتقولوا) انه قام ؟!!!!!!!!!!!!!!!

هوه الخبر الحلو يطنش يا عزيزي ستيف ؟ مش ممكن ! دي طبيعة انسانية بتتاثر بالاخبار خاصة لو قالوها ناس مش اى ناس .

حبيت اوضحلك الدليل المهم ده ببحثي .

واشكرك على صبرك عشان تفهمني بموضوعية ووعي المتحاورين الناضجين المهذبين .

وبانتظار كرم ردك يا عزيزي ستيف .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

الى الزعيم .

فين قلة الادب بس .

لو فيه قلة ادب انا اسف لأني ما حبش أقل أدبي أبدا .

وضحلي الحتة اللي بتقول اني قليت ادبي بيها لأنك يبدو فاهم الموضوع غلط .
ولو حتوجهلي وصف زي قلة أدب معناه ان ده قلة ادب بحق انسان بيحرص على الادب أصلا .
ولو حتستخدم الالفاظ دي بردك أنا ما بنتظرش مشاركتك أصلا .

واى حد حس قلة ادب مني من غير قصد فانا بتأسف له (ده لو أسأت الأدب أصلا) .
 
أعلى