مين دحرج الحجر ؟

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

عزيزي ستيف .
بتقول لي هل تؤمن بيسوع كرب !
امال احنا بنتحاور ليه ؟
مش عشان تفسرلي حاجات مش منطق بنظري ؟
المنتدى ده ما بيعتبرش اى مشارك انه جاى يتعمد . مش كده واللا ايه ؟
انا استغربت من السؤال اوي .
ده منتدى حوار عقلاني .
ممكن تبقى مهمتك انك بتبشرني ان دينك حق .
مش من قبل ما تقنعني اتقول لي : انت بتامن واللا لأة !
عزيزي .
انا زي ما قلت بتحاور عشان افهم مش بحكم مسبقا .
عندي حاجات كتير بحثت بيها وجديده كمان .
ملاحظات اسغربت منها .
وواجبي اتحاور بيها مع المسيحيين عشان افهم اقتنعتوا بيها ازاي ؟

انا حرد عليك باذن الله الليلة .
لأن كلامك حثبت لحضرتك انه فيه تناقض .
ولانك تستاهل انك تتعرف على المنطق اللي انا حوضحهولك خصوصا بعد ردك الاخير .
مش حرد عليك وانا مستعجل .
انتظرني الليلة .
ويشرفني اوي اوضحلك ان اللي قلته ما كانش دقيق ومش منطق .
مع احترامي لحضرتك طبعا .

وشكرا لمجهوداتك واهتمامك بالرد .

انتظرني راجعلك .
 

_Stev_

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 مارس 2007
المشاركات
393
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

صديقي العزيز انا لم اطرح عيك هذا السؤال بل اخونا fredyyy.
وانا منتظر لردودك واسئلتك الجميله.

سلامي لك
 

fredyyy

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
8,704
مستوى التفاعل
829
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

ولانك تستاهل انك تتعرف على المنطق اللي انا حوضحهولك خصوصا بعد ردك الاخير .
ويشرفني اوي اوضحلك ان اللي قلته ما كانش دقيق ومش منطق .


أليس المؤمنون المسيحيون الحقيقيون هم أولى بتوضيح أمور المسيحية من أي جهة أخرى
اليس هذا صحيص بحيب منطقك



هل يصح إنك تدخل بيتي
وتنصحني ان أدواتي المكتبية الموضوعة في الادراج بمكتبي
مكانها في حجرة النوم ..... وتقول (ده منطقي)

منطقك يمكن يتمشى مع حالك

لكن لا يتمشى مع المسيحية

لأن المسيحية تُقبل بالايمان ..... ولا تفحص بالمنطق

لأنها أقوال الله الصادقة الغير قابلة للتصحيح بيد الانسان



2بط 1:21
*** لانه لم تأت نبوة قط بمشيئة انسان بل تكلم اناس الله القديسون مسوقين من الروح القدس ***
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

صديقي العزيز انا لم اطرح عيك هذا السؤال بل اخونا fredyyy.
وانا منتظر لردودك واسئلتك الجميله.

سلامي لك

عزيزي ستيف .
شكرا لصبرك وكرم اخلاقك .

اما عزيزي فريدي .
بسأله .
لما اتحب اتبشر حد بدينك .
حتقول له ايه ؟
امن وبس .
حتقوله : مالكش دعوة تسأل أى حاجة !؟
حتقول له : حتى لو سمعت حاجة مش منطق ، طنش وامن !؟

هل التبشير ده هوه اللي ممكن يكون اسلوب حضرتك مع الاخرين ؟
نؤمن فقط ولا يهمل ان نحاكي العقل .

ما اعتقدش المبشر الناجح بيستغني عن المنطق .

وصدقني يا عزيزي الدين والحق هوه المنطق .

ونا برضه بعذر حضرتك مهما قلت .

وبشكرك مهما اختلفنا مع بعض .

بس صدقني انا لما بقول كلمة والا بسمع رد بفكر فيه وبختبره بعقلي وبقيسه مع نصوص تانية .

الحق ما بنوصلوش غير بالعقل والمنطق .

صدقني .

وسامحني لو ازعجت حضرتك ببيتك .

لكن اهم حاجه تعرفها اني مش ممكن اخدعك ببيتك وقول ده شىء رائع اللا لما اكون مقتنع .

دي امانتي معاك جوه بيتك .

وبالاخر كل واحد حر يا سيدي .

احنا بمنتدى حوار .

وليك تحياتي .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

عزيزي ستيف .
تحياتي .
اسمع ردي وركز كويس .
عشان تشوف ان ردك بيناقض بعضيه مع احترامي لحضرتك .
ودلوقتي اللي متعلم بالاحمر دي ردودي .
بص يا سيدي :








البشير متى لم يدخل في التفاصيل من جهه النساء

ازاي بأه مش اختار يخصص من النسوة : مريم المجدلية + مريم ام يعقوب ؟!
وذكرهم بالاسم .
انت مش بردك امبارح قلت : انجيل متى لازم يستخدم ( النسوة) وده عكس واقع النص .
قبل ما ترجع بكلامك ، راجع ردك اللي ذكرت فيه منطق معاكس للنص
.


, بل من زاويه القبر, فالحدث كان مركزه القبر, اي مركز القصه هو القبر, نرى حدوث الزلزله, ودحرجه الحجر وقدوم النساء, ورجوعهن للتلاميذ, بدون التطرق لمشهد النساء.

فلا يوجدمثلا ذكر لحديث النساء عن من سيدحرج الحجر كما يذكر البشير مرقس.
فالمشهد يصور النساء ياتين الى القبر يستلمن الرساله ثم يعودن, بدون التطرق حديثهن ودخولهن القبر و رده الفعل مع الملاك, اذ لم يسلط البشير الضوء على النساء, بل على القبر و الرساله.



قلت لحضرتك ما تتسرعش لان الموضوع ده انا كنت بحاول الاقيله مخرج من اي حته تخطر ببالك .
وحاثبت لحضرتك ان كلامك ده مش صحيح مع الاحترام :
بتقول تقول انجيل متى كان يهمه مركز القبر يعني المشهد عند القبر :
امال ليه ما زكرش اعظم لقاء تم عند القبر بين مريم المجدلية ويسوع لما افتكرته البستاني؟؟؟!!!!!!
صدقني حضرتك بتتسرع بالاجابة .
ولو قلت ان مركز الاحداث هوه القبر .
امال ازاي انجيل متى اهتم يذكر عن اليهود لما هربه وقال راحوا فين ( بعيد عن القبر).
انما ما زكرش مريم المجدلية انها جريت (ده بافتراض انها جريت)وما اهتمش بلقاءها مع بطرس .

ولاحظ لما بتقول ان انجيل متى كان بيهتم يذكر الاحداث عند القبر .
ده معناه انه كان لازم يذكر بطرس ويوحنا ( ركضا نحو القبر) لما جم وشافوا القبر فاضي ؟!

مش كلامي منطق برضه .


اما عن سبب ذكور البشير متى لاسم المريمتين:
نعلم من سياق الاناجيل الاخرى ان هناك نساء اخر قد خرجن غير المجدليه و مريم ام يعقوب, فالاناجيل تذكر ايضا اسماء لنسوه اخر كسالومه ويونا واخر لم تذكر اسمائهم بل ذكر "والباقيات" كما هو مكتوب في انجيل لوقا.

اذن نعلم ان هناك عدد من النساء ذهبن مع المريمات.
و مريم المجدليه هو الاسم الوحيد الذي ذكر في كل البشارات لان المسيح ظهر اولا لها.

ولو قرئنا انجيل متى بتمعن و نظرنا الى مشهد الصلب و الموت , الدف ثم القيامه سنجد اسم مريم المجدليه مرافق لهذه الاحداث.
فهي كانت شاهد لصلبه و موته و دفنه و من ثم قيامته.



طيب حتى بعد كل كلامك ده انت بتفسر لي السبب بانه خص و ذكر مريم المجدلية .
طب خص مريم ام يعقوب معاها ليه ؟
لاحظ انك نسيت ان معاها وحده تانية اتذكرت يا عزيزي ستيف .
كده بندخل بالتفصيل والتخصيص يا صديقي .
مهما انفسر وان صح التفسير ده بياكد ان انجيل متى خصص وما قالش النسوة بشكل عام .
ارجو ان الرد ده على الحته دي يكون مفهوم .



بل البشاره بقيامه السيد المسيح وظهوره لهم.​

ما انا قلت لحضرتك انك لما تقول ان الانجيل ده بيهمه ظهور المسيح للنسوة .
كان حيذكر ظهور المسيح لمريم المجدلية كمان .
بس هوه ما ذكرش الحدث ده .
لان مريم المجدلية أصلا ما هربتش .

وما تنساش حاجة مهمة جدا جدا جدا :

انجيل مرقس شهد ان مريم المجدلية أول وحده ظهرلها يسوع بعد ما قام (قبل النسوة كلهم)

ولو حسبتها معايا بالواقع .
ولو افترضنا جدلا ان مريم المجدلية جريت وسابت النسوة .
النتيجة حتكون على أرض الواقع بالشكل ده :

اللقطة الاولى : النسوة وصلوا القبر ووقفوا يسمعوا الملاك لكن المجدلية قبل ما يتكلم جريت .
اللقطة التانية : الملاك خلص الكلمتين بتوعه مع النسوه جريوا النسوة عشان يقولوا للتلاميذ .
بس مريم المجدلية اكيد ما كانتش وصلت لبطرس ويوحنا ( مش كده برضه) .

اللقطة التالته : النسوة اتفاجئوا في سكتهم وهمه بيجروا ان يسوع ظهرلهم .
واعتبر يا سيدي لحظتها ان مريم وصلت وكلمت بطرس ويوحنا .

كده بيتأكد ليك ومن واقع الحدث ومن ايمانك انها جريت .
ان النسوه شافوا يسوع قبل مريم المجدلية .
فكر بمنطق . قيس الزمن . والمسافات .
صدقني حتى لو سلمت بكلامك ما ينفعش مع كلامك ان يسوع ظهر للمجدلية قبل الكل .
لو تفهم قصدي . وازاي بحلل النصوص حتعرف ان اللي بقوله كان بعد تفكير عميق جدا .
انا سبت حضراتكو تفسروا عشان تعرفوا اني باحث جاد مش بحكم مسبقا .

ومش بنسخ مواضيع وبلزقها .
عزيزي فريدي ما بعتقدش كان يقصد انه بيؤمن وبس من غير ما يفكر .
انه ما يقدرش المسافات مع الاحداث .
لانه لو بيؤمن بان مريم جريت .
لازم يؤمن ان مريم المجدلية مش اول وحده ظهر ليها يسوع
.



مريم المجدليه لم تشهد هذا الحدث.


راجع دليلي اللي فات حتلاقي ان الواقع عكس كده .








اين التخصيص? المريمات كانا من بين النساء, ولم يكن وحدهن.
اذ لايوجد تخصيص, بل تشديد, لانهما رائوا المسيح بعد القيامه.


غريبة !!!!!!!!!!
بتقول لي اين التخصيص ! هوه لما يذكر تنتين من بين مجموعة ما بيكونش خصص ؟!!!!!!!!
ولو كانوا شافوا المسيح بعد القيامة .
ما انا وضحت لحضرتك ان كل النسوة شافوه بعد القيامة . زي مريم ام يعقوب تمام .








كما وضحت ان المحور الرئيسي هو ما حصل عند القبر وليس ما حصل عند النساء.

ما قلت لحضرتك ان لقاء المجدلية بيسوع كان حدث مهم عند القبر .
ومع ذلك ما ذكروش انجيل متى .
معنى ده ان اعتمادك على التفسير ده مش صحيح بالمنطق .



فهمت منطقك و ارجوا ايضا ان تفهم منطقي (0:



وبكده تفهم منطقي اكتر باذن الله .





اسعدتنى محاورتك و الرب يبارك حياتك.



بشكر ادبك الجم وصبرك على الفهم يا عزيزي ستيف .
اتمنى انك تقرا كل نقطة كويس قبل ماترد وحتعرف ان بتكلم بدقة وموضوعية جادة .
 

fredyyy

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
8,704
مستوى التفاعل
829
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

لكن اهم حاجه تعرفها اني مش ممكن اخدعك ببيتك وقول ده شىء رائع اللا لما اكون مقتنع .

رغم ان المثال المضروب واضح

لكني أراك تكتب (وقول ده شىء رائع اللا لما اكون مقتنع)

ان لم تقتنع بمثال حجرة المكتب والنوم

فلن تقتنع بأي فكر غير ما يدور برأسك

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اما عزيزي فريدي .بسأله . لما اتحب اتبشر حد بدينك . حتقول له ايه ؟ امن وبس .
حتقوله : مالكش دعوة تسأل أى حاجة !؟ حتقول له : حتى لو سمعت حاجة مش منطق ، طنش وامن !؟


آمن فقط قالها المسيح نفسه

مر 5:36
*** فسمع يسوع لوقته الكلمة التي قيلت فقال لرئيس المجمع لا تخف.آمن فقط***


كان المسيح يتكلم بأمثال للجمع
لكن على انفراد يُفسر للتلاميذ

لقد أمسكت بجزئية صغيرة
ومنها اردت أن تشكك في المكتوب
لذا كان لزاماَ أن تُستوقف عن التشكيك
ويُعلن أمامك الحق واضح من اشخاص إختبروا الحياة مع المسيح

لقد ردت علي جزئيات صغيرة

وإرتاع وخفق قلبك لترد على بقية المشاركات

لأنها هزت ضميرك من الداخل

أين ستذهب من نور كلمة الحق المسيحي

لقد حاول كثيرون غيرك في التشكيك بكلمة الله

ولكن ماتوا ...... وبقيت كلمة الحق المسيحي لامعة

ويزداد لمعانها يوماَ بعد يوم
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

صدقوني ان انجيل لوقا اللي بتقولوا عليه انه قال احداث مش مترتبة بتسلسل زمني .
كان هوه اكتر انجيل بيهتم باسلوب السرد القصصي المتسلسل .
هوه الانجيل الوحيد اللي جمع اهم احداث بحياة يسوع بكتاب واحد وسلسلها .
ابتدا من البشارة وبعدين الولادة والختان ويسوع وهوه صبي لما زار الهيكل (كان بيتسلسل للنهاية)
يعني بيهتم بالتسلسل على نمط تسلسل الاحداث بالقصة .
حتى هوه بمقدمة الانجيل قال انه تتبع كل شىء بتدقيق . مش كده ؟
وحتى بمشهد القيامة كان تسلسله اقرب للمنطق :
النسوة دخلوا وقالوا للتلاميذ الاحدعشر (يعني بطرس بينهم) ان يسوع قام .
ما صدقوش التلاميذ وفكروهم بيتخيلوا .
لكن بطرس خالفهم وجري على القبر يتأكد .

ده تسلسل منطقي .
ايه العيب فيه .
هوه عشان كان الانجيل الوحيد اللي جمع حدث روحة بطرس للقبر مع حدث روحة النسوة كلهم وسماعهم الحقيقة من ملايكة وجريهم للتلاميذ .

وسرد التسلسل اللي بيخللي رواية انجيل يوحنا غريبة .

تقوموا تحكموا على انجيل لوقا اللي بيهتم بسرد متسلسل .
انه ما بيرعايش التسلسل .
وخاصة ان مشهد القيامة زي ما بتقولوا لازم يبقى واضح للجميع .
مش كده والا ايه ؟

انا لاحظت ان التبرير بان مريم المجدلية جريت ما لوش دليل نصي اللا عشان يتوافق مع رواية انجيل يوحنا .
ولو كنتوا بتؤمنوا بانها جريت .
بتكونوا بكده بتخللوا شهادة انجيل مرقس غريبة .

لأني اثبت لكم انكم باصراركم ان المجدلية هربت قبل ما تسمع من الملاك ان يسوع قام .
معناه :

مريم المجدلية كانت من اخر النسوة اللي ظهر لها يسوع .

ارجو من حضراتكو التمعن جيدا قبل الرد .

لانه ما فيش وضوح اكتر من كده .

وبكده تعرفوا ليه أنا بستغرب قبولكم لحاجات واضحة انها مش منطق .

وعشان كده بسألكم .

شكرا لصبركم .

وبانتظار اجابتكم .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

عزيزي فريدي .
الامور ما تمشيش باسلوبك ده .

انا مش حاخوض بتفاصيل قلتها من غير تفكير باخر رد ليك .

عزيزي .

انت اختبرت الحياة مع المسيح . والاختبار تفكير ووصول للنتيجة .

انا مش بطلب منك اكتر من كده .

لو اختبرت بينك وبين نفسك اختبار الزمن والمسافة اللي أنا كتبته .

حتلاقي حالك قدام خيار واحد بس .

اما تقول ان المجدلية كانت من اخر النسوة اللي شافوا يسوع عشان المجدلية جريت وسابت النسوة عند القبر ، أو انك تحس معايا ان رواية انجيل يوحنا غريبة جدا عن باقي الاناجيل .

لما تيجي ترد ما تردش بأى حاجة حضرتك متعود عليها .

رد على المثل اللي قلته بانك تقوللي انت يا أدب الحوار ما عندكش حق عشان كذا وكذا .

وانا بفضل تعمل الاختبار بمثال المسافة والزمن بينك وبين نفسك وما تردش على ردودي .

حتلاقي ان الامر واضح جدا .

صدقني انا فاهم ان فيه معاني جميلة جدا باناجيلكم تستاهل انها تاثر بيك بالشكل ده .

لكن انا كل ما بقرا بحاجة تخص الصلب والقيامة والوهية المسيح .

الاقيني عندي اسئلة كتير اوي بحاجة لتفسير عشان بستغربها خالص قصاد المنطق .

زى الموضوع ده تمام .

وكلها حاجات كتير جديده لسة المنتديات الاسلامية ما عرفتهاش .

يعني انا ما بقصش وبلزق .

لاني مابيهمنيش اى حد غير عقلي وبحثي بموضوعية .

ما تزعلش مني .

اختبر بنفسك .

وناقشني بالحجة والدليل والمنطق لو كان فيه غلط .

وصدقني ما فيش غلط .

لاني قبل منك ، قعدت بامانة افكر بمخرج يفسر منطقية الحاجات اللي وقفت عندها ما لاقيتش ابدا ابدا .

وعشان كده سألتكم هنا .

شكرا لصبركم وأدبكم .

بانتظار ردودكم على ملاحظاتي بالمنطق .
 

fredyyy

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
8,704
مستوى التفاعل
829
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

الفرق بيني وبينك

أن لا أستطيع أن أكُذب الكتاب المقدس

لكن ممكن لآخر أن يفعل ذلك


يو 5:10
*** من يؤمن بابن الله فعنده الشهادة في نفسه.من لا يصدق الله فقد جعله كاذبا لانه لم يؤمن بالشهادة التي قد شهد بها الله عن ابنه.***
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

عزيزي فريدي .
ما هانش على احترامي ليك غير اني ارد على كلامك كلمة كلمة .
مش حهرب بكلام عام بيمثل خصوصيتي الموروثة زي ما حضرتك عملت .
اللي متعلم بالاحمر هوه ردي عليك .



لكن اهم حاجه تعرفها اني مش ممكن اخدعك ببيتك وقول ده شىء رائع اللا لما اكون مقتنع .

رغم ان المثال المضروب واضح

لكني أراك تكتب (وقول ده شىء رائع اللا لما اكون مقتنع)

ان لم تقتنع بمثال حجرة المكتب والنوم.

مثال ايه بس ياعزيزي فريدي ، ما تشعبش المواضيع ، احنا بنتحاور ، وانتو اتعهدتو اتردوا ، امل ليه هنا عايز تنهي المواضيع باسلوب : امن وبس .
ما قلتلك ان التبشير مش ممكن يبقى كده لان كل دين ممكن يقولها (امن وبس).


فلن تقتنع بأي فكر غير ما يدور برأسك


كأنك بتتكلم عن نفسك .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اما عزيزي فريدي .بسأله . لما اتحب اتبشر حد بدينك . حتقول له ايه ؟ امن وبس .
حتقوله : مالكش دعوة تسأل أى حاجة !؟ حتقول له : حتى لو سمعت حاجة مش منطق ، طنش وامن !؟


آمن فقط قالها المسيح نفسه

ماهوه كمان قال اتحروا وفتشوا الكتب .
كل حاجة فيه غيرها حاجات اتقالت .



كان المسيح يتكلم بأمثال للجمع
لكن على انفراد يُفسر للتلاميذ


على فكرة الكلام ده انا عندي دليل زي ده تمام يبين غرابة كلامك .
ممكن أسالكم بيه في موضوع تاني عشان ما نخرجش عن موضوعنا ده .


لقد أمسكت بجزئية صغيرة
ومنها اردت أن تشكك في المكتوب

انا مش هدفي اشكك .
لو كنت فاهم فهمني .
لو كنت بجيب دليل مش منطق انقضه بالمنطق .
ودي مش جزئية صغيره .
لو كانت صغيرة يبقا جرب واختبر المثال بتاعي .
واختبره بينك وبين نفسك يا سيدي .


لذا كان لزاماَ أن تُستوقف عن التشكيك

والله العظيم انا نفسي اعرف ازاى ما لاحظتوش حاجة واضحة ومنطقية .
يعني على كلامك : ازاي امنت ؟


ويُعلن أمامك الحق واضح من اشخاص إختبروا الحياة مع المسيح

احنا مش عايزين كلام تفرضوا فرض على واحد عايز يفهم ، المنطق بالحوار بيحكمنا كلنا يا عزيزي فريدي .
لقد ردت علي جزئيات صغيرة


وإرتاع وخفق قلبك لترد على بقية المشاركات

لأنها هزت ضميرك من الداخل


ياريت اوصل لللي بتقول عليه .
جاوبوني وربنا يهدي .
وبعدين مش من حقك تتكلم على داخليات الناس .
أنا اعلم بذاتي .
خليك بنفسك .
وزي ما قلتلك . ما بينا الحوار وما يحكمناش غير المنطق .



أين ستذهب من نور كلمة الحق المسيحي


ما انا بحاول وانت ما بتساعدنيش اشوف واعرف ازاى شفت النور رغم اللي الحاجات اللي كتبتهالكم أسالكم بيها .


لقد حاول كثيرون غيرك في التشكيك بكلمة الله

انا ما بشككش ، انا عايز ترد المنطق بمنطق .

ولكن ماتوا ...... وبقيت كلمة الحق المسيحي لامعة

ما ينهيش الموضوع ده اللا رد منطقي .
أو اني اسكت لو انهيتوا عضويتي قبل ما تجاوبوني .
بس الاولى هية املي وعشمي بيكم .


ويزداد لمعانها يوماَ بعد يوم


على كلن انا عازرك .
لانك بتبعد عن نقض الاختبار اللي وضحتهولكو بكلام متعود عليه حضرتك .



عزيزي فريدي .
برضه بشكرك على كل ردودك .
انا كل اللي عايزه هنا رد منطقي وصبر بمستوى الحوارات الراقية والموضوعية .

أتمنالك كل خير .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

الفرق بيني وبينك

أن لا أستطيع أن أكُذب الكتاب المقدس

لكن ممكن لآخر أن يفعل ذلك


يو 5:10
*** من يؤمن بابن الله فعنده الشهادة في نفسه.من لا يصدق الله فقد جعله كاذبا لانه لم يؤمن بالشهادة التي قد شهد بها الله عن ابنه.***


برضه بتكمل بكلام متعود عليه يا عزيزي فريدي !
انت جرب تختبر المثال التوضيحي اللي قلتهولكم قبل كده .
وحتعرف ايه فايدة الحوار بالمنطق .

برضه اتمنالك كل خير .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

اعزائي .

يا ساده يا كرام .

اقروا واختبروا اللي قلته :



اللقطة الاولى : النسوة وصلوا القبر ووقفوا يسمعوا الملاك لكن المجدلية قبل ما يتكلم جريت .
اللقطة التانية : الملاك خلص الكلمتين بتوعه مع النسوه جريوا النسوة عشان يقولوا للتلاميذ .
بس مريم المجدلية اكيد ما كانتش وصلت لبطرس ويوحنا ( مش كده برضه) .

اللقطة التالته : النسوة اتفاجئوا في سكتهم وهمه بيجروا ان يسوع ظهرلهم .
واعتبر يا سيدي لحظتها ان مريم وصلت وكلمت بطرس ويوحنا .

كده بيتأكد ليكم ومن واقع الحدث ومن ايمانكم انها جريت .
لو حوافقكم ان المجدلية سابت النسوه وجريت لبطرس قبل ما تشوف الملاك وتسمعه .
ده معناه :
ان النسوه شافوا يسوع قبل مريم المجدلية .

اختبروا .

قيسوا الزمن مع المسافات .

وبعديها تعرفوا الحق .

حاجة بسيطة بالعقل والمنطق .

بانتظار اجابتكم بنتيجة الاختبار اللي وضحته .

وشكرا ليكم على صبركم .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

زمان ما طل علينا عزيزنا ابن الشرق .
وعزيزنا توين .

انشالله يكونوا بالف خير .

أنا بستفقد مشاركاتهم اللي ابتدوا بيها من أول الموضوع .


أتمنالهم كل الخير .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

ارجو من أى واحد فكر في المثل يقول لي رأيه بالمنطق .

التفكير بالمثل ما بياخدش اكتر من نص دقيقة .

اكتبوا الرد بنتيجة الاختبار .

وبعدين ابحثوا على راحتكم .

بانتظار كرم ردودكم المنطقية بصلب المطلوب .

وشكرا ليكم على صبركم وتهذيبكم .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

يا جماعة .

لو حطيت قدامكم الارقام العشوائية دي .

28271828212125241110101261113611916

وقلتلكم ايه العلاقة بين كل رقم ورقم .

حتبقا حاجة صعبة .

أرقام كتيرة وعشوائية .

لكن انا هنا بحط خط سير واضح للمقارنة بين شيئين .

الزمن اللي وصلوا بيه النسوه ليسوع أقل من الزمن اللي ممكن توصل بيه المجدلية للقبر بعد ما سابته عشان تقول لبطرس انهم اخدوا الجثة وما تعرفش عنها حاجة .

وبكده لو فضلتم رغم كل المنطق اللي وضحته ، اتقولوا ان المجدلية سابت النسوة وجريت قبل ما تشوف وتسمع الملاك .

فده حيوصلنا لنتيجة منطقية وواضحة .

ان المجدلية شافت يسوع بعد النسوة اللي سابتهم عند القبر .

اختبروا الكلام ده ياجماعة .

حاجة بالعقل واضحة جدا .

بانتظار اجابتكم حول الاختبار ده بالذات .

لأن بالاختبار ده حنفهم بعض كويس .

شكرا لصبركم يا اعزائي .
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

تصبحوا على خير .

شكرا ليكم .

اختبروا المثال وردوا بالنتيجة اللي لا قيتوها .

بانتظار كرم صبركم وردكم .
 

fredyyy

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
8,704
مستوى التفاعل
829
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

يكفيك ما حصلت عليه من ردود هنا وفي الاقسام الأخرى
 

fredyyy

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
8,704
مستوى التفاعل
829
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

لن يفيدك المنطق والحُجة والدليل والبرهان

عندما تقف أمام العادل الديان

في آخر الزمان
 

_Stev_

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
17 مارس 2007
المشاركات
393
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟


ازاي بأه مش اختار يخصص من النسوة : مريم المجدلية + مريم ام يعقوب ؟!
وذكرهم بالاسم .

ماكنت اعنيه انه لم يركز على النساء من جهه اختبارهم و خوفهم و هلعهم ولم يرد اي حوار للنساء, بل كانوا صامتات كل المشهد.
اذ لم تتفواه النساء بكلمه واحده, وهذا يدعونا للقول ان ما حصل للنساء لم يكن مهما من جهه البشير متى, ام بالنسبه لذكر اسم المريمتين لان شاهد قيامه المسيح قد ارتبط بمريم المجدليه اذ انها اول من رات السيد المسيح من بين الكل, ولهذا ذكر اسمها في كل الاناجيل عند حادثه القيامه, فلا يمكن التطرق الى حادثه القيامه دون ذكر شهاده المجدليه لقيامته.



انت مش بردك امبارح قلت : انجيل متى لازم يستخدم ( النسوة) وده عكس واقع النص .
قبل ما ترجع بكلامك ، راجع ردك اللي ذكرت فيه منطق معاكس للنص

عذرا! لم اقل هذا الكلام, من انا لاصحح مايجب ان يكتب او يقال, واذ كان خطا في التعبير فانا اعتذر عنه.


بتقول تقول انجيل متى كان يهمه مركز القبر يعني المشهد عند القبر :
امال ليه ما زكرش اعظم لقاء تم عند القبر بين مريم المجدلية ويسوع لما افتكرته البستاني؟؟؟!!!!!!

اولا: البشير متى كان يتناول موضعا واحد, خروج المريمتين استلام البشاره على يد الملاك, ثم تاكيد هذه البشاره بظهور المسيح لهما في طريق عودتهم الى التلاميذ. المجدليه لم تكن مع مريم ام يعقوب عند استلامها البشاره من الملاك, فاراد صياغه الحدث كحدث واحد جمع فيه الشاهدين, دون التطرق الى رجوع المجدليه كما ذكرت سلفا لان ذهاب بطرس لم يكن شاهد للقيامه بل على اختفاء الجسد.
والبشاره لم تتناول تتناول موضوع هرع النساء لفقدان الجسد, اذ انه مصاحب لذكر مشاعرهن و اختبارهن وهذا لم يسلط عليه الضوء.
لان قيامه المسيح كان اعظم من ان يسلط الضوء على شئ اخر سواه.



.
ولو قلت ان مركز الاحداث هوه القبر .
امال ازاي انجيل متى اهتم يذكر عن اليهود لما هربه وقال راحوا فين ( بعيد عن القبر).

لم افهم ماذا تقصد, حبذا لو اوضحت قليلا.



ولاحظ لما بتقول ان انجيل متى كان بيهتم يذكر الاحداث عند القبر .
ده معناه انه كان لازم يذكر بطرس ويوحنا ( ركضا نحو القبر) لما جم وشافوا القبر فاضي ؟!

لانهما كان شاهدين لاكفان المسيح و ليس لقيامته.

مش كلامي منطق برضه

المنطق ان نعرف هدف الكاتب و لمن يكتب ولماذا خص بكتابه شئ و ترك اخر.

طيب حتى بعد كل كلامك ده انت بتفسر لي السبب بانه خص و ذكر مريم المجدلية .
طب خص مريم ام يعقوب معاها ليه ؟
لاحظ انك نسيت ان معاها وحده تانية اتذكرت يا عزيزي ستيف .
كده بندخل بالتفصيل والتخصيص يا صديقي .
مهما انفسر وان صح التفسير ده بياكد ان انجيل متى خصص وما قالش النسوة بشكل عام .
ارجو ان الرد ده على الحته دي يكون مفهوم


نعم لماذا خصها بذلك? ان الاجابه على هذا السؤال تزيح غامه الحلقه المفقوده, لان المريمتين كانتا متلازمتين وجمع شهادتهما تعطي صوره شامله على الاحداث المتتاليه منذ الصلب الى القيامه و الظهور لهمادون الدخول بالتفاصيل. فلو ذكر مريم المجدليه وحدها تلغى شهاده كلام الملاك لانها لم تكن هناك, ولايمكن ذكر مريم ام يعقوب وحدها لحادث القيامه, لان المسيح ظهر اولا للمجدليه.
فمتى وفق فيى اعطاء صوره شامله للحوادث بدون التطرق لتفاصيلها الجانبيه بجمع الشهادتين.
اذ بجمع المريمتين تجمع الشهادتين لتصبح شهاده واحده لحدث واحد.



ما انا قلت لحضرتك انك لما تقول ان الانجيل ده بيهمه ظهور المسيح للنسوة .
كان حيذكر ظهور المسيح لمريم المجدلية كمان .


ليس الظهور بل القيامه اولا. اذ استلموا البشاره اولا ثم تم تايدها بظهوره. وظهور المسيح لمجدليه لم يكن لتايد هذه البشاره بل انها كانت تبكى و تطلب جسد السيد.


بس هوه ما ذكرش الحدث ده .
لان مريم المجدلية أصلا ما هربتش .

مين اين لك هذا الاستنتاج? ان الاناجيل مكمله لبعضها لتعطي صوره اشمل و اوضح, وبالمقارنه نجد التفاصيل بين السطور, وهذا ما يجعلها حيه, اذ يجب ان نعيشها لنفهمها.
ومريم لم تهرب بل رجعت خوفا و رهبتا.


انجيل مرقس شهد ان مريم المجدلية أول وحده ظهرلها يسوع بعد ما قام (قبل النسوة كلهم)

انها الحقيقه وهي تتفق مع بشاره يوحنا.

ولو افترضنا جدلا ان مريم المجدلية جريت وسابت النسوة .

اللقطة الاولى : النسوة وصلوا القبر ووقفوا يسمعوا الملاك لكن المجدلية قبل ما يتكلم جريت .
متفقين على هذه النقطه


اللقطة التانية : الملاك خلص الكلمتين بتوعه مع النسوه جريوا النسوة عشان يقولوا للتلاميذ .
بس مريم المجدلية اكيد ما كانتش وصلت لبطرس ويوحنا ( مش كده برضه) .


لانعلم كم من الوقت استغرق للمجدليه للوصول للتلاميذ و لانعرف زمن توافقها مع كلام الملاك للنساء. ولانعلم كم من الوقت استغرق لاستكشاف القبر و مده كلام الملاك للنساء. اذ لايمكن التكهن اذا ما كانت المجدليه وصلت ام لا. ويمكن ان يكون بطرس استكشف القبر قبل ان يبشر النساء بالقيامه.
والا فانه كان قد لاقى النساء في طريقهن للرجوع ثم اخبارهم بالبشاره. وقد يكون افتراضك صحيحا وبهذه الحاله يكون قد سلك طريقا اخر غير طريقهن.
لكن من سياق البشير يوحنا يبدوا ان القبر كان فارغا من الملائكه و النساء.
والجميل انه في انجيل يوحنا يذكر عن المجدليه و هيه وحيده عند باب القبر تبكي, بدون ذكر لباقي النساء, وهذا يوكد ان النساء كانوا في طريقهم للعوده, اما المجدليه فوحدها عند القبر.
و الجميل ايضا انه لم يذكر ان التلاميذ قد اندهشوا لسماع خبر القيامه اذ عندها وصلت النساء الاخريات و اخبرن التلاميذ بالخبر.


اللقطة التالته : النسوة اتفاجئوا في سكتهم وهمه بيجروا ان يسوع ظهرلهم .
واعتبر يا سيدي لحظتها ان مريم وصلت وكلمت بطرس ويوحنا .

كده بيتأكد ليك ومن واقع الحدث ومن ايمانك انها جريت .
ان النسوه شافوا يسوع قبل مريم المجدلية .
فكر بمنطق . قيس الزمن . والمسافات .


لايمكنك الاستنتاج بهذه الطريقه, اولا المجدليه و بطرس كانوا يركضوا خوفا و الهول قد امتلكهم, اماالنساء عادوا مسرعات فرحات و لايمكن قياس ذلك و الاستنتاج ان النساء شاهدوا المسيح قبل المجدليه.
والزمن و المسافات لايمكن الاستلال بها لاننا لانعرف المعطيات لنقيس ونحدد
.


صدقني حتى لو سلمت بكلامك ما ينفعش مع كلامك ان يسوع ظهر للمجدلية قبل الكل .
لو تفهم قصدي . وازاي بحلل النصوص حتعرف ان اللي بقوله كان بعد تفكير عميق جدا .
انا سبت حضراتكو تفسروا عشان تعرفوا اني باحث جاد مش بحكم مسبقا .
ومش بنسخ مواضيع وبلزقها .

اتمنى ان تفهم ايضا التناسق بين البشائر وترابطها, ولايمكن الحكم على الحدث من زاويه انجيل واحد لانهم كتبوا لتكميل بعظهم الاخر.



انه ما يقدرش المسافات مع الاحداث .
لانه لو بيؤمن بان مريم جريت .
لازم يؤمن ان مريم المجدلية مش اول وحده ظهر ليها يسوع

استنتاجك ليس في محله اخي العزيز.


غريبة !!!!!!!!!!
بتقول لي اين التخصيص ! هوه لما يذكر تنتين من بين مجموعة ما بيكونش خصص ؟!!!!!!!!
ولو كانوا شافوا المسيح بعد القيامة .
ما انا وضحت لحضرتك ان كل النسوة شافوه بعد القيامة . زي مريم ام يعقوب تمام .

قصدت بالتخصيص ان الخارجات كن فقط المريمتين لاغيرهن. ومتى لم يذكر انهما فقط خرجتا من بين النساء. بل ذكر اسميهما لاسباب وضحتها. فشدد على الاسمين و لم يخصص الانفراديه لمشاهدتهما لحادثه القيامه.



ما قلت لحضرتك ان لقاء المجدلية بيسوع كان حدث مهم عند القبر .
ومع ذلك ما ذكروش انجيل متى .
معنى ده ان اعتمادك على التفسير ده مش صحيح بالمنطق

لقد وضحت هذه النقطه.


بشكر ادبك الجم وصبرك على الفهم يا عزيزي ستيف .
اتمنى انك تقرا كل نقطة كويس قبل ماترد وحتعرف ان بتكلم بدقة وموضوعية جادة .


بل انت كسبت احترامنا بادبك الفاضل, وقرات و تمعنت في كل كلمه ذكرتها لافهمك اكثر, حتى يصاغ الكلام بدقه اكثر دون سوء فهم او التباس.

اشكرك اخي العزيز وعلى حوارك و الرب يبارك حياتك.
 

أدب الحوار

New member
عضو
إنضم
14 يونيو 2007
المشاركات
129
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مين دحرج الحجر ؟

عزيزي ستيف .
شكرا لاهتمامك بالرد .
على أد تهذيب حضرتك الرائع .
فكر قبل ما ترد لو سمحت .

اللي متعلم بالاحمر هوة ردي على حضرتك .






ام بالنسبه لذكر اسم المريمتين لان شاهد قيامه المسيح قد ارتبط بمريم المجدليه اذ انها اول من رات السيد المسيح من بين الكل, ولهذا ذكر اسمها في كل الاناجيل عند حادثه القيامه, فلا يمكن التطرق الى حادثه القيامه دون ذكر شهاده المجدليه لقيامته.


عجيب أمرك !
ما كنت اثبت لك انها مش اول واحده شافت القيامة .
والاهم من كده .
انت بتتكلم عن انجيل متى اللي كان بيذكر احداث بتقولوا ان المجدلية بيها هربت قبل ما تتأكد ان يسوع قام . مش كده !؟





عذرا! لم اقل هذا الكلام, من انا لاصحح مايجب ان يكتب او يقال, واذ كان خطا في التعبير فانا اعتذر عنه.


اللي يريحك يا سيدي . مش حندقق .




اولا: البشير متى كان يتناول موضعا واحد, خروج المريمتين استلام البشاره على يد الملاك, ثم تاكيد هذه البشاره بظهور المسيح لهما في طريق عودتهم الى التلاميذ.

يعني رغم المقدمة دي ان الاتنين مجموعين سوى ، بتقول ان المريمتين ما كانوش مع بعض !




المجدليه لم تكن مع مريم ام يعقوب عند استلامها البشاره من الملاك, فاراد صياغه الحدث كحدث واحد جمع فيه الشاهدين

صدقني انا فاهم حضرتك عايز تقول ايه .
يعني مش مهم وصف الحق واللي حصل بالزبط !

, دون التطرق الى رجوع المجدليه كما ذكرت سلفا لان ذهاب بطرس لم يكن شاهد للقيامه بل على اختفاء الجسد.


طب لو قلنا ذهابه كان بدافع اختفاء الجسد .
مش وصوله وتحققه كان ايمان بالقيامة برضه !!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مالك يا عزيزي ستيف !
كل حاجة بتقولها ليها توابع بتنقضها مع احترامي لحضرتك .
أرجوك ما تتسرعش ، فكر قبل الرد .



والبشاره لم تتناول تتناول موضوع هرع النساء لفقدان الجسد, اذ انه مصاحب لذكر مشاعرهن و اختبارهن وهذا لم يسلط عليه الضوء.
لان قيامه المسيح كان اعظم من ان يسلط الضوء على شئ اخر سواه.


بترجع اتقول ان قيامة المسيح اعظم حدث عند متى .
طب ما هوه الحدث الاهم اللي كان يسوع بيه عند القبر بيثبت انه قام للمجدلية ، ما ذكروش انجيل متى خالص ، ادي الحدث عند مركز القبر ومع اللي قام بنفسه .
الموضوع مش كده ، صدقني بدليل اللي اهماله لحوادث مهمة جدا .




.


لم افهم ماذا تقصد, حبذا لو اوضحت قليلا.

أقصد يا سيدي انك قلت ان اللي يهم انجيل متى الحوادث اللي حصلت عند القبر .
لو قريت حضرتك بانجيل متى .
حتلاقيه بيتكلم عن الحراس اللي كانوا بيحرسوا القبر ، اللي هربوا .
ومش بيكتفي بكده .
ده بيقول انهم راحوا يقولوا لليهود اللي حصل .
وواضح انهم ما امنوش .
طب ما اليهود هربوا .
ومريم جريت .
وحضرتك بتقول المجدلية بتتذكر لاهميتها .
طب ليه وصف متى الاحداث مع اليهود لما هربوا وراحوا فين وقالوا ايه .
لكن المجدلية جريت وما اتذكرتش !
وكلمت بطرس وما تزكرتش !
ورجعت شافت اعظم لقاء . وبرضه ما تزكرتش . مع ان ده شاهد كبير على القيامة .
معقولة يا عزيزي ستيف كل ده ولسة بتشرحلي اسباب ؟!



لانهما كان شاهدين لاكفان المسيح و ليس لقيامته.


قلت لحضرتك انهم كانوا شهدوا للقيامة .
راجع نص انجيل يوحنا وحتلقا الدليل .
ان بطرس لما راح القبر . امن .
قلت لحضرتك ما تتسرعش . ادرس الرد بتاعك كويس يا عزيزي ستيف .



المنطق ان نعرف هدف الكاتب و لمن يكتب ولماذا خص بكتابه شئ و ترك اخر.


قلت لحضرتك ان لو كان هدف كاتب متى ابراز عظمة القيامة .
فكان ذكر ظهور يسوع لمريم .
بس ما زكروش مع انكم بتقولوا انه حصل !




نعم لماذا خصها بذلك? ان الاجابه على هذا السؤال تزيح غامه الحلقه المفقوده, لان المريمتين كانتا متلازمتين وجمع شهادتهما تعطي صوره شامله على الاحداث المتتاليه منذ الصلب الى القيامه و الظهور لهمادون الدخول بالتفاصيل. فلو ذكر مريم المجدليه وحدها تلغى شهاده كلام الملاك لانها لم تكن هناك, ولايمكن ذكر مريم ام يعقوب وحدها لحادث القيامه, لان المسيح ظهر اولا للمجدليه.
فمتى وفق فيى اعطاء صوره شامله للحوادث بدون التطرق لتفاصيلها الجانبيه بجمع الشهادتين.
اذ بجمع المريمتين تجمع الشهادتين لتصبح شهاده واحده لحدث واحد.

غريب اوي !
لو الكاتب في متى كان عارف ان المجدلية جريت .
ما كانش يكتبها شاهد مع مريم التانية بوقت ما كانوش بيه مع بعض .
وما تنساش ان المجدلية ما كانش معاها شاهد تاني لما ظهرلها يسوع .
كان الاقوى انه يذكر شهادتين بنفس الوقت .
يعني اسمين من النسوة سمعوا الملاك وشافوا يسوع مع بعض .
وما دام المجدلية مهمة وتستاهل يذكرلها موقف مهم عشان الحق يبقى دقيق .
مش زي اللي اتقال شيل ده عن ده وحط ده على ده !
وتتساب احداث مهمة !!!!!!!
معقولة حضرتك مقتنع ان ده وصف للحق زي ما كان !

الحق بيتبع الكاتب ليه مع ان الكاتب لازم هوه اللي يتبع الحق ؟!!!!!!!






ليس الظهور بل القيامه اولا. اذ استلموا البشاره اولا ثم تم تايدها بظهوره. وظهور المسيح لمجدليه لم يكن لتايد هذه البشاره بل انها كانت تبكى و تطلب جسد السيد.

و الأدق انك تقول :
يعني ظهوره للمجدلية كان دليل القيامة باختصار .
مش كده ؟




مين اين لك هذا الاستنتاج? ان الاناجيل مكمله لبعضها لتعطي صوره اشمل و اوضح,

بتقول الاناجيل مكملة لبعضيها ؟
يعني كاتب متى كان بيكتب وينسق مع يوحنا ؟
هوه ده قصدك يعني . مش فاهم الحتة دي ؟!
أنا حفكرك بحاجة بتخالف اللي ذكرته ده وبالمنطق .
هوه لوقا لما كتب انجيله وبعته لثاوفيلس ، مش برضه ما قالوش ملاحظة انه يكمل الحق من اناجيل تانية ؟
لوقا ما ذكرش أى انجيل عشان يوصي ثاوفيلس يقراه . مش كده ؟
مع ان فيه حاجات مهمة كتير في اناجيل تانية .
زى الوعد بالروح القدس اللي اتكلم عليه انجيل يوحنا بس .
لو كان لوقا تتبع كل حاجة ودققها عشان يكون انجيله شامل .
ما كانش نسي أخر واهم كلام لوصية يسوع في ليلة القبض عليه .
والا كان وصى ثاوفيلس يقرا اناجيل تانية .
مش كده يا عزيزي ستيف ؟




ومريم لم تهرب بل رجعت خوفا و رهبتا.



قلت لحضرتك قبل كده .
واقعيا .
اللي يبقى ماشي مع مجموعة .(لوقا قال انها مجموعة نساء وناس تانيين معاهم).
لما توصل لمكان وتلاقي الحجر متزحزح والكل بيمشي عشان يشوف ايه الحكاية .
الطبيعة البشرية بتقول ان الفضول والاهتمام بيبقى دافع للتأكد ايه اللي حصل بالزبط .
خاصة ان المجدلية ما كانتش وحدها ومعاها مجموعة .
فكر بالحتة دي بمنطق .



انها الحقيقه وهي تتفق مع بشاره يوحنا.



تبقى حقيقة لما يقول النص بانجيل متى ان المجدلية جريت وسابت المجموعة .
ومش معنى ان انجيل يوحنا يذكر المجدلية لوحدها انها سابت المجموعة وجريت .

متفقين على هذه النقطه





لانعلم كم من الوقت استغرق للمجدليه للوصول للتلاميذ و لانعرف زمن توافقها مع كلام الملاك للنساء. ولانعلم كم من الوقت استغرق لاستكشاف القبر و مده كلام الملاك للنساء. اذ لايمكن التكهن اذا ما كانت المجدليه وصلت ام لا. ويمكن ان يكون بطرس استكشف القبر قبل ان يبشر النساء بالقيامه.



حبيبي ستيف .
انت عارف القبر كان مكانه فين .
كان قريب من مكان الصلب ببستان فاضي .
ولو عايز تقيس السكة ارجع لخريطة الكتاب المقدس .
أو شوف السكة ويسوع بيشيل صليبه لغاية ما وصلوه لمكان الصلب .

انا شايف المسألة واضحة من النصوص .
المجدلية مشيت سكة الروحة وسكة الرجعة ولغاية ما خلص بطرس ويوحنا من فحص القبر .
لهنا واضحة أكيد .

لكن النسوة كانوا فين والمجدلية بتجري بسكة الروحة ؟
كانوا بسمعوا الملاك . والكلام اللي قاله مثبت بالاناجيل .
ودخلوا القبر وشافوا .
همة ما قعدوش بمتحف كبير فيه مناظر كتيرة .
مكان يسوع فاضي والملاك بيتكلم الكلام اللي قريته في الاناجيل .
ولما خلص الملاك كلامه قاللهم ايه ؟
قال لهم روحوا قولوا للتلاميذ .
ولو رجعت للنصوص .
حتعرف حال النسوة كان ايه أول ما عرفوا اللي حصل وشافوا ان القبر فاضي .
بتقول النصوص انهم جريوا علطول .
بخوف ودهشة وفرح . وما كلموش بالسكة حد .
ركز معايا كويس وقيس بالمنطق .

الكلام ده لو كان حسب كلام الملاك بالحرف اللي بنصوص الاناجيل.
ما ياخدش اكتر من نص دقيقة وخليها دقيقة بالكتير .
ولو حنخليها تتبحبح اكتر من بداية ظهور الملاك وكلام وتأكد النساء بعينهم لغاية ما جريوا .
نخليهم الضعف . خليهم دقيقتين يا سيدي .

تتخيل المجدلية لو جريت لبطرس ويوحنا تكون وصلتلهم قبل ما النسوة يجروا !!!!!!!!!!!!
حاجة بالعقل يا عزيزي ستيف .

وما تنساش حاجة مهمة جدا.
ان جرى النسوة لما ابتدا لغاية ما يظهرلهم يسوع ، حياخد أقل من المسافة اللي جريتها المجدلية .
لأن يسوع ظهر للنسوة بالسكة ، يعني قطع المسافة عليهم .
ولابد يكون الظهور بعيد عن العيون .

وعايز انبهك لحاجة منطقية جدا .
ما تنساش ان سرعة مريم بالرجوع للقبر .
مش حتبقى زي بطرس ويوحنا .
لانها كانت جريت بسكة الروحة لغاية ما وصلت لبطرس ويوحنا .
فاكيد ما لحقتش ترتاح .
واكيد وصلت القبر بعد ما بطرس ويوحنا خلصوا واتاكدوا وسابوا القبر .
الامور واضحة اوي يا عزيزي ستيف .

معقولة بعد ده كله .
نسوة كانوا بأول جري المجدلية بالروحة بيشوفوا القبر ويجروا بسرعة بعديها وما يكملوش مسافة الروحة اللي جريتها المجدلية بسبب ظهور يسوع .
اتقوللي ان المجدلية اللي محتاجة قوة عشان تجري بسكة الروحة كاملة وتتكلم مع بطرس ويوحنا .
وتحتاج تجري تاني سكة الرجعة كاملة وبعد ما يفحص بطرس ويوحنا القبر زي ما فحصوه النسوه .
وتبقا لوحدها .

عايز تقول لي بعد ده كله بانهي منطق .

ان المجدلية شافت يسوع قبل النسوة .

لما ترد على الاختبار ده .
انقضه كلمة كلمة عشان اعرف اعتراضك فين .
مهما حنبالغ بمدة مكوث النسوة عند القبر قبل مايجروا .
مش ممكن تبقى المجدلية شافت يسوع قبلهم .
فكر يا عزيزي ستيف .
الفرق بالزمن بعيد صدقني .





والجميل انه في انجيل يوحنا يذكر عن المجدليه و هيه وحيده عند باب القبر تبكي,

ايوه انت دلوقت بتتكلم صح .
يعني وصلت بعد ما بطرس ويوحنا فحصوا القبر واتعجبوا ولغاية ما سابوا المكان وبقت وحيده .
مش ده وقت بيمر لغاية ما شافت يسوع ؟



بدون ذكر لباقي النساء, وهذا يوكد ان النساء كانوا في طريقهم للعوده,


طبعا كلامك صحيح .
ما همه كانوا مشيوا زمان وظهرلهم يسوع زمان .
واللا كانوا صادفوا بطرس ويوحنا وهمه بيقربوا وهمه بيركضوا عشان يفحصوا القبر .
يا خبر .
معقولة ما وصلتش ان الحاجة مفسره نفسها بنفسها يا عزيزي ستيف .



اما المجدليه فوحدها عند القبر.

طبعا بعد ما الكل مشي من زمان .
بطرس ويوحنا مشيوا .
وقابلهم النسوة كانوا جريوا ومشيوا .
طبعا حتبقى وحيده بالاخر زي ما حضرتك بتقول .

اديك بتجاوب نفسك بنفسك يا عزيزي ستيف . بس ركز شوية . ده الامر واضح ومش محتاج مزاودة !



و الجميل ايضا انه لم يذكر ان التلاميذ قد اندهشوا لسماع خبر القيامه اذ عندها وصلت النساء الاخريات و اخبرن التلاميذ بالخبر.
[/SIZE][/FONT][/B]

طبعا صح لأن النسوة كانوا سابقين المجدلية بكل حاجة من زمان .



والزمن و المسافات لايمكن الاستلال بها لاننا لانعرف المعطيات لنقيس ونحدد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B].[/COLOR][/CENTER]

بعد ده كله كل المعطيات واضحة حتى لو بحبحتها خالص .
راجع واقرا بتركيز وبحبحها يا سيدي بمعطيات تانية . حتبقا هية هية .
بدليل حضرتك كنت بتجاوب نفسك . بس ركز واحكم بمنطق يا عزيزي .



اتمنى ان تفهم ايضا التناسق بين البشائر وترابطها, ولايمكن الحكم على الحدث من زاويه انجيل واحد لانهم كتبوا لتكميل بعظهم الاخر.


قلت لحضرتك .
مقدمة انجيل لوقا بتعاكس كلامك ده .
الانجيل ده اتكتب لثافيلس على انه كل حاجة بتتبع وتدقيق .
واتضح انه مش كل حاجة
.





استنتاجك ليس في محله اخي العزيز.


ما تتسرعش عزيزي ستيف .
انا لما برد بوزن كلامي اوي .
على اد احترامي ليك بوزنه .
مش مجرد رد وبس .





بل انت كسبت احترامنا بادبك الفاضل,


ده شعور متبادل .



وقرات و تمعنت في كل كلمه ذكرتها لافهمك اكثر,



بس ركز باخر كلام .
رد على كل نقطة بمنطق .
وحتفهمني بالمنطق
.





B]


اشكرك اخي العزيز وعلى حوارك و الرب يبارك حياتك.

[/COLOR]





شكرا ليك على صبرك وتهذيبك الجم .

وتمنياتي التفكير العميق قبل الرد .


بانتظار كرم ردودك يا عزيزي ستيف .
 
أعلى