ام بالنسبه لذكر اسم المريمتين لان شاهد قيامه المسيح قد ارتبط بمريم المجدليه اذ انها اول من رات السيد المسيح من بين الكل, ولهذا ذكر اسمها في كل الاناجيل عند حادثه القيامه, فلا يمكن التطرق الى حادثه القيامه دون ذكر شهاده المجدليه لقيامته.
عجيب أمرك !
ما كنت اثبت لك انها مش اول واحده شافت القيامة .
والاهم من كده .
انت بتتكلم عن انجيل متى اللي كان بيذكر احداث بتقولوا ان المجدلية بيها هربت قبل ما تتأكد ان يسوع قام . مش كده !؟
عذرا! لم اقل هذا الكلام, من انا لاصحح مايجب ان يكتب او يقال, واذ كان خطا في التعبير فانا اعتذر عنه.
اللي يريحك يا سيدي . مش حندقق .
اولا: البشير متى كان يتناول موضعا واحد, خروج المريمتين استلام البشاره على يد الملاك, ثم تاكيد هذه البشاره بظهور المسيح لهما في طريق عودتهم الى التلاميذ.
يعني رغم المقدمة دي ان الاتنين مجموعين سوى ، بتقول ان المريمتين ما كانوش مع بعض !
المجدليه لم تكن مع مريم ام يعقوب عند استلامها البشاره من الملاك, فاراد صياغه الحدث كحدث واحد جمع فيه الشاهدين
صدقني انا فاهم حضرتك عايز تقول ايه .
يعني مش مهم وصف الحق واللي حصل بالزبط !
, دون التطرق الى رجوع المجدليه كما ذكرت سلفا لان ذهاب بطرس لم يكن شاهد للقيامه بل على اختفاء الجسد.
طب لو قلنا ذهابه كان بدافع اختفاء الجسد .
مش وصوله وتحققه كان ايمان بالقيامة برضه !!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مالك يا عزيزي ستيف !
كل حاجة بتقولها ليها توابع بتنقضها مع احترامي لحضرتك .
أرجوك ما تتسرعش ، فكر قبل الرد .
والبشاره لم تتناول تتناول موضوع هرع النساء لفقدان الجسد, اذ انه مصاحب لذكر مشاعرهن و اختبارهن وهذا لم يسلط عليه الضوء.
لان قيامه المسيح كان اعظم من ان يسلط الضوء على شئ اخر سواه.
بترجع اتقول ان قيامة المسيح اعظم حدث عند متى .
طب ما هوه الحدث الاهم اللي كان يسوع بيه عند القبر بيثبت انه قام للمجدلية ، ما ذكروش انجيل متى خالص ، ادي الحدث عند مركز القبر ومع اللي قام بنفسه .
الموضوع مش كده ، صدقني بدليل اللي اهماله لحوادث مهمة جدا .
.
لم افهم ماذا تقصد, حبذا لو اوضحت قليلا.
أقصد يا سيدي انك قلت ان اللي يهم انجيل متى الحوادث اللي حصلت عند القبر .
لو قريت حضرتك بانجيل متى .
حتلاقيه بيتكلم عن الحراس اللي كانوا بيحرسوا القبر ، اللي هربوا .
ومش بيكتفي بكده .
ده بيقول انهم راحوا يقولوا لليهود اللي حصل .
وواضح انهم ما امنوش .
طب ما اليهود هربوا .
ومريم جريت .
وحضرتك بتقول المجدلية بتتذكر لاهميتها .
طب ليه وصف متى الاحداث مع اليهود لما هربوا وراحوا فين وقالوا ايه .
لكن المجدلية جريت وما اتذكرتش !
وكلمت بطرس وما تزكرتش !
ورجعت شافت اعظم لقاء . وبرضه ما تزكرتش . مع ان ده شاهد كبير على القيامة .
معقولة يا عزيزي ستيف كل ده ولسة بتشرحلي اسباب ؟!
لانهما كان شاهدين لاكفان المسيح و ليس لقيامته.
قلت لحضرتك انهم كانوا شهدوا للقيامة .
راجع نص انجيل يوحنا وحتلقا الدليل .
ان بطرس لما راح القبر . امن .
قلت لحضرتك ما تتسرعش . ادرس الرد بتاعك كويس يا عزيزي ستيف .
المنطق ان نعرف هدف الكاتب و لمن يكتب ولماذا خص بكتابه شئ و ترك اخر.
قلت لحضرتك ان لو كان هدف كاتب متى ابراز عظمة القيامة .
فكان ذكر ظهور يسوع لمريم .
بس ما زكروش مع انكم بتقولوا انه حصل !
نعم لماذا خصها بذلك? ان الاجابه على هذا السؤال تزيح غامه الحلقه المفقوده, لان المريمتين كانتا متلازمتين وجمع شهادتهما تعطي صوره شامله على الاحداث المتتاليه منذ الصلب الى القيامه و الظهور لهمادون الدخول بالتفاصيل. فلو ذكر مريم المجدليه وحدها تلغى شهاده كلام الملاك لانها لم تكن هناك, ولايمكن ذكر مريم ام يعقوب وحدها لحادث القيامه, لان المسيح ظهر اولا للمجدليه.
فمتى وفق فيى اعطاء صوره شامله للحوادث بدون التطرق لتفاصيلها الجانبيه بجمع الشهادتين.
اذ بجمع المريمتين تجمع الشهادتين لتصبح شهاده واحده لحدث واحد.
غريب اوي !
لو الكاتب في متى كان عارف ان المجدلية جريت .
ما كانش يكتبها شاهد مع مريم التانية بوقت ما كانوش بيه مع بعض .
وما تنساش ان المجدلية ما كانش معاها شاهد تاني لما ظهرلها يسوع .
كان الاقوى انه يذكر شهادتين بنفس الوقت .
يعني اسمين من النسوة سمعوا الملاك وشافوا يسوع مع بعض .
وما دام المجدلية مهمة وتستاهل يذكرلها موقف مهم عشان الحق يبقى دقيق .
مش زي اللي اتقال شيل ده عن ده وحط ده على ده !
وتتساب احداث مهمة !!!!!!!
معقولة حضرتك مقتنع ان ده وصف للحق زي ما كان !
الحق بيتبع الكاتب ليه مع ان الكاتب لازم هوه اللي يتبع الحق ؟!!!!!!!
ليس الظهور بل القيامه اولا. اذ استلموا البشاره اولا ثم تم تايدها بظهوره. وظهور المسيح لمجدليه لم يكن لتايد هذه البشاره بل انها كانت تبكى و تطلب جسد السيد.
و الأدق انك تقول :
يعني ظهوره للمجدلية كان دليل القيامة باختصار .
مش كده ؟
مين اين لك هذا الاستنتاج? ان الاناجيل مكمله لبعضها لتعطي صوره اشمل و اوضح,
بتقول الاناجيل مكملة لبعضيها ؟
يعني كاتب متى كان بيكتب وينسق مع يوحنا ؟
هوه ده قصدك يعني . مش فاهم الحتة دي ؟!
أنا حفكرك بحاجة بتخالف اللي ذكرته ده وبالمنطق .
هوه لوقا لما كتب انجيله وبعته لثاوفيلس ، مش برضه ما قالوش ملاحظة انه يكمل الحق من اناجيل تانية ؟
لوقا ما ذكرش أى انجيل عشان يوصي ثاوفيلس يقراه . مش كده ؟
مع ان فيه حاجات مهمة كتير في اناجيل تانية .
زى الوعد بالروح القدس اللي اتكلم عليه انجيل يوحنا بس .
لو كان لوقا تتبع كل حاجة ودققها عشان يكون انجيله شامل .
ما كانش نسي أخر واهم كلام لوصية يسوع في ليلة القبض عليه .
والا كان وصى ثاوفيلس يقرا اناجيل تانية .
مش كده يا عزيزي ستيف ؟
ومريم لم تهرب بل رجعت خوفا و رهبتا.
قلت لحضرتك قبل كده .
واقعيا .
اللي يبقى ماشي مع مجموعة .(لوقا قال انها مجموعة نساء وناس تانيين معاهم).
لما توصل لمكان وتلاقي الحجر متزحزح والكل بيمشي عشان يشوف ايه الحكاية .
الطبيعة البشرية بتقول ان الفضول والاهتمام بيبقى دافع للتأكد ايه اللي حصل بالزبط .
خاصة ان المجدلية ما كانتش وحدها ومعاها مجموعة .
فكر بالحتة دي بمنطق .
انها الحقيقه وهي تتفق مع بشاره يوحنا.
تبقى حقيقة لما يقول النص بانجيل متى ان المجدلية جريت وسابت المجموعة .
ومش معنى ان انجيل يوحنا يذكر المجدلية لوحدها انها سابت المجموعة وجريت .
متفقين على هذه النقطه
لانعلم كم من الوقت استغرق للمجدليه للوصول للتلاميذ و لانعرف زمن توافقها مع كلام الملاك للنساء. ولانعلم كم من الوقت استغرق لاستكشاف القبر و مده كلام الملاك للنساء. اذ لايمكن التكهن اذا ما كانت المجدليه وصلت ام لا. ويمكن ان يكون بطرس استكشف القبر قبل ان يبشر النساء بالقيامه.
حبيبي ستيف .
انت عارف القبر كان مكانه فين .
كان قريب من مكان الصلب ببستان فاضي .
ولو عايز تقيس السكة ارجع لخريطة الكتاب المقدس .
أو شوف السكة ويسوع بيشيل صليبه لغاية ما وصلوه لمكان الصلب .
انا شايف المسألة واضحة من النصوص .
المجدلية مشيت سكة الروحة وسكة الرجعة ولغاية ما خلص بطرس ويوحنا من فحص القبر .
لهنا واضحة أكيد .
لكن النسوة كانوا فين والمجدلية بتجري بسكة الروحة ؟
كانوا بسمعوا الملاك . والكلام اللي قاله مثبت بالاناجيل .
ودخلوا القبر وشافوا .
همة ما قعدوش بمتحف كبير فيه مناظر كتيرة .
مكان يسوع فاضي والملاك بيتكلم الكلام اللي قريته في الاناجيل .
ولما خلص الملاك كلامه قاللهم ايه ؟
قال لهم روحوا قولوا للتلاميذ .
ولو رجعت للنصوص .
حتعرف حال النسوة كان ايه أول ما عرفوا اللي حصل وشافوا ان القبر فاضي .
بتقول النصوص انهم جريوا علطول .
بخوف ودهشة وفرح . وما كلموش بالسكة حد .
ركز معايا كويس وقيس بالمنطق .
الكلام ده لو كان حسب كلام الملاك بالحرف اللي بنصوص الاناجيل.
ما ياخدش اكتر من نص دقيقة وخليها دقيقة بالكتير .
ولو حنخليها تتبحبح اكتر من بداية ظهور الملاك وكلام وتأكد النساء بعينهم لغاية ما جريوا .
نخليهم الضعف . خليهم دقيقتين يا سيدي .
تتخيل المجدلية لو جريت لبطرس ويوحنا تكون وصلتلهم قبل ما النسوة يجروا !!!!!!!!!!!!
حاجة بالعقل يا عزيزي ستيف .
وما تنساش حاجة مهمة جدا.
ان جرى النسوة لما ابتدا لغاية ما يظهرلهم يسوع ، حياخد أقل من المسافة اللي جريتها المجدلية .
لأن يسوع ظهر للنسوة بالسكة ، يعني قطع المسافة عليهم .
ولابد يكون الظهور بعيد عن العيون .
وعايز انبهك لحاجة منطقية جدا .
ما تنساش ان سرعة مريم بالرجوع للقبر .
مش حتبقى زي بطرس ويوحنا .
لانها كانت جريت بسكة الروحة لغاية ما وصلت لبطرس ويوحنا .
فاكيد ما لحقتش ترتاح .
واكيد وصلت القبر بعد ما بطرس ويوحنا خلصوا واتاكدوا وسابوا القبر .
الامور واضحة اوي يا عزيزي ستيف .
معقولة بعد ده كله .
نسوة كانوا بأول جري المجدلية بالروحة بيشوفوا القبر ويجروا بسرعة بعديها وما يكملوش مسافة الروحة اللي جريتها المجدلية بسبب ظهور يسوع .
اتقوللي ان المجدلية اللي محتاجة قوة عشان تجري بسكة الروحة كاملة وتتكلم مع بطرس ويوحنا .
وتحتاج تجري تاني سكة الرجعة كاملة وبعد ما يفحص بطرس ويوحنا القبر زي ما فحصوه النسوه .
وتبقا لوحدها .
عايز تقول لي بعد ده كله بانهي منطق .
ان المجدلية شافت يسوع قبل النسوة .
لما ترد على الاختبار ده .
انقضه كلمة كلمة عشان اعرف اعتراضك فين .
مهما حنبالغ بمدة مكوث النسوة عند القبر قبل مايجروا .
مش ممكن تبقى المجدلية شافت يسوع قبلهم .
فكر يا عزيزي ستيف .
الفرق بالزمن بعيد صدقني .
والجميل انه في انجيل يوحنا يذكر عن المجدليه و هيه وحيده عند باب القبر تبكي,
ايوه انت دلوقت بتتكلم صح .
يعني وصلت بعد ما بطرس ويوحنا فحصوا القبر واتعجبوا ولغاية ما سابوا المكان وبقت وحيده .
مش ده وقت بيمر لغاية ما شافت يسوع ؟
بدون ذكر لباقي النساء, وهذا يوكد ان النساء كانوا في طريقهم للعوده,
طبعا كلامك صحيح .
ما همه كانوا مشيوا زمان وظهرلهم يسوع زمان .
واللا كانوا صادفوا بطرس ويوحنا وهمه بيقربوا وهمه بيركضوا عشان يفحصوا القبر .
يا خبر .
معقولة ما وصلتش ان الحاجة مفسره نفسها بنفسها يا عزيزي ستيف .
اما المجدليه فوحدها عند القبر.
طبعا بعد ما الكل مشي من زمان .
بطرس ويوحنا مشيوا .
وقابلهم النسوة كانوا جريوا ومشيوا .
طبعا حتبقى وحيده بالاخر زي ما حضرتك بتقول .
اديك بتجاوب نفسك بنفسك يا عزيزي ستيف . بس ركز شوية . ده الامر واضح ومش محتاج مزاودة !
و الجميل ايضا انه لم يذكر ان التلاميذ قد اندهشوا لسماع خبر القيامه اذ عندها وصلت النساء الاخريات و اخبرن التلاميذ بالخبر.
[/SIZE][/FONT][/B]
طبعا صح لأن النسوة كانوا سابقين المجدلية بكل حاجة من زمان .
والزمن و المسافات لايمكن الاستلال بها لاننا لانعرف المعطيات لنقيس ونحدد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B].[/COLOR][/CENTER]
بعد ده كله كل المعطيات واضحة حتى لو بحبحتها خالص .
راجع واقرا بتركيز وبحبحها يا سيدي بمعطيات تانية . حتبقا هية هية .
بدليل حضرتك كنت بتجاوب نفسك . بس ركز واحكم بمنطق يا عزيزي .
اتمنى ان تفهم ايضا التناسق بين البشائر وترابطها, ولايمكن الحكم على الحدث من زاويه انجيل واحد لانهم كتبوا لتكميل بعظهم الاخر.
قلت لحضرتك .
مقدمة انجيل لوقا بتعاكس كلامك ده .
الانجيل ده اتكتب لثافيلس على انه كل حاجة بتتبع وتدقيق .
واتضح انه مش كل حاجة .
استنتاجك ليس في محله اخي العزيز.
ما تتسرعش عزيزي ستيف .
انا لما برد بوزن كلامي اوي .
على اد احترامي ليك بوزنه .
مش مجرد رد وبس .
بل انت كسبت احترامنا بادبك الفاضل,
ده شعور متبادل .
وقرات و تمعنت في كل كلمه ذكرتها لافهمك اكثر,
بس ركز باخر كلام .
رد على كل نقطة بمنطق .
وحتفهمني بالمنطق .
B]
اشكرك اخي العزيز وعلى حوارك و الرب يبارك حياتك.
[/COLOR]