مناقشات دورة اللاهوت الدفاعي - المستوى الأول - المحاضرة الثالثة

ROWIS

رويس
عضو مبارك
إنضم
3 يوليو 2007
المشاركات
2,619
مستوى التفاعل
388
النقاط
83

مش فاهم اوى كلامك يا رويس
بس كلا المجامع المسكونية والمكانية طالما بيتفقوا فى قرارتهم مع الايمان الارثوذكسى فتقبل قراراتها وتعتبر ضمن الملزم للكنيسة فى قوانينها
لا انا معنديش اعتراض على ان كل القرارات اللي بتتاخد في المجامع هي ملزمة للكنيسة.
ولكن انا كنت بسأل، المجامع المسكونية قرارتها تدخل في إطار التقليد الرسولي (لان دي على مستوى المسكونة)، ولكن المجامع المكانية قرارتها تدخل في إطار التقليد الكنسي (لأنها تخص كنيسة معينه أو طائفة معينة) .. كده انا كلامي صح؟
 

رامي-777

New member
إنضم
26 نوفمبر 2009
المشاركات
45
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
انا مستمر معكو في دراسه المحاضرات الاولى والثانيه وتم دراسه المحاضره الثالثه وفي كل مره في معلمومات مفيده جديده
نحن كمسيحين نعلم ان مضمون وتعليم الثالوث موجود بوضوح في الكتاب المقدس ولكن كلمه ثالوث في حد داته غير موجوده في الكتاب المقدس وهدا ما يستخدومونه ليس فقط المسلمين بل اهل البدع ايضا فهو يتقرر كثيرا في كتبهم ولعله اول سلاح لهم لتعن الايمان المسيحي فكيف علي المسيحي ان يرد على مثل هده الشبهات فهم ايضا يعترضون على كلمه اقنوم
ويليت كمان توضيح كلمه ثالوث و من اول من استخدمه وفي لغه هي في الاساس وهل استخدمه في تفسير العقيد ه او استخدمت للرد على شبهات
ومشكورين
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
فكيف علي المسيحي ان يرد على مثل هده الشبهات فهم ايضا يعترضون على كلمه اقنوم
ويليت كمان توضيح كلمه ثالوث و من اول من استخدمه وفي لغه هي في الاساس وهل استخدمه في تفسير العقيد ه او استخدمت للرد على شبهات
هل هذه اسئلة عزيزي ، ام انك تتكلم بلسانهم ؟
 

سمعان الاخميمى

صحفى المنتدى
إنضم
4 أغسطس 2009
المشاركات
12,695
مستوى التفاعل
1,087
النقاط
0
محاضرة ردت على كثير من المغالطات التى قد يتعرض لها المسيحى البسيط ولا يتمكن من الرد عليها بسبب عدم معرفته باساسيات الايمان المسيحى.
 

ROWIS

رويس
عضو مبارك
إنضم
3 يوليو 2007
المشاركات
2,619
مستوى التفاعل
388
النقاط
83
تم التحميل
وتمت القراءة الأولى
لى رجاء تصحيح بعض الأخطاء الإملائية فى ملف ورد 2003 كان أخويا coptic lion
ذكر البعض منها وهى
( وخاصة المسكونية ) غير المختلف عليها قوانيها ملزمة لكل مسيحي ........قوانينها
يجب هنا التنبية إلا امراً هام ....إلى
وهكذا ينص الكتاب التقليد المكتوب دائماً ..... مش فاهم الجملة خالص
تحريف الكتاب المقدس!، فكما عرفنا ان الوحي هو تعامل الله مع الانسان باساليب وطرق مختلفة و تظهر في مواهب متعددة و الكتاب المقدس هو الوحي النقل ياي المدون ...لم أفهمها أيضاً

انا صححتها بالطريقة دي
قوانيها
=
قوانينها.
التنبية إلا امراً هام = التنبيه لأمر هام.
وهكذا ينص الكتاب التقليد المكتوب دائماً = وهكذا ينص التقليد المكتوب دائماً (الكتاب المقدس).
الكتاب المقدس هو الوحي النقل ياي المدوِن = والكتاب المقدس هو الوحي المنقول بأيدي المدوِن.
 

ROWIS

رويس
عضو مبارك
إنضم
3 يوليو 2007
المشاركات
2,619
مستوى التفاعل
388
النقاط
83
انا جاوبت يا رويس :)
ياحول الله يارب
انت مش قولت انك مسافر، انت بتيجي على السيرة ولا إيه؟
وبعدين مش ذنبي، الدكتور هو اللي سئل ههههه وجاوب برضوا بس في حاجة تانية خالص .. فأنا وضحتله انا كنت بسئل على إيه
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
التنبية إلا امراً هام = التنبيه لأمر هام.
وهكذا ينص الكتاب التقليد المكتوب دائماً = وهكذا ينص التقليد المكتوب دائماً (الكتاب المقدس).
الكتاب المقدس هو الوحي النقل ياي المدوِن = والكتاب المقدس هو الوحي المنقول بأيدي المدوِن.

التنبية إلى امراً هام..

الكتاب المقدس هو الوحي النقلي اي المدوِن

ياحول الله يارب
انت مش قولت انك مسافر، انت بتيجي على السيرة ولا إيه؟

طيب انا ماشي اهو
 

مينا إيليا

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
30 ديسمبر 2011
المشاركات
221
مستوى التفاعل
57
النقاط
0
تم التحميل والمحاضرة رائعة وربنا يعوض تعب محبتكم
 
إنضم
21 مارس 2008
المشاركات
7,802
مستوى التفاعل
771
النقاط
113
الإقامة
عائدٌ من القبر
المجمع المسكوني هايدخل في إطار التقليد الرسولي (يعتي يعتبر تقليد رسولي أو بلفظ آخر هو أمتداد للتقليد الرسولي)، ولكن المجامع المكانية والإقليمية هاتدخل في إطار التقليد الكنسي.
لماذا نفرق بين المجامع المسكونية الاقليمية ؟

المصطلحات اللاهوتية في المعاني مش الأسماء ،،
هل في في اليوناني حاجة اسمها " الله " كأسم ؟
وهل يوجد " يهوه " في اليوناني ؟

يعني لا نهتم بلفظ الله صح لا غلط ؟

لا يوجد في اليوناني حسب معرفتي اسم الله
يهوه يوجد في العبري واكيد لا يترجم في اليوناني الله اعلم لذلك اسال







مشكله اني مش عارف اربط بين كلامك وبين الاقتباس التالي
لذلك اسال كيف تقول
ونقصد بهذا أن هذا الإتحاد لم يجعل الناسوت لاهوتاً ولا اللاهوت ناسوتاً، ولا إختلط اللاهوت بالناسوت ولا إبتلعت إحدى الطبيعتين الأخرى بحيث تتلاشى واحدة منهم فكل ما فعله المسيح كان بـ"الإتحاد" بين الطبيعتين،

وايضا يكون هذا
231497627.png


وصل ليك سؤالي؟
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
لماذا نفرق بين المجامع المسكونية الاقليمية ؟
مين دول اللي بيفرقوا ؟

يعني لا نهتم بلفظ الله صح لا غلط ؟
هل انت مصمم على التشتيت؟
انا " هنا " لا اتكلم عن " إسم " أنا هنا اتكلم عن " عقيدة " و " مصطلحات " .. فلا تتكلم في الأسماء لانها خارج الموضوع ..

لا يوجد في اليوناني حسب معرفتي اسم الله
يهوه يوجد في العبري واكيد لا يترجم في اليوناني الله اعلم لذلك اسال
كانا سؤالين للإستنكار وليس للإستفهام .. ، لا اجابة .

وصل ليك سؤالي؟
هل رأيت سؤالي ام لم تراه ؟

سؤالي للمرة الثالثة :

انت وضعت نفس الكلمة وماشرحتش انت فاهمها ازاي !!؟


انت جايب " لفظ " في مكان محدد ، وبتقارنه بنفس " اللفظ " في مكان " آخر " .. فبسألك، اية هو فهمك للفظ دا في المكان دا، هل عندك إجابة ؟




دا خطأ آخر بيقع فيه كتير ، ياخد لفظ من هنا يقوم حاطه هناك ، كوبي بيست ، ومافيش مراعاة للسياق!
 
إنضم
21 مارس 2008
المشاركات
7,802
مستوى التفاعل
771
النقاط
113
الإقامة
عائدٌ من القبر

مين دول اللي بيفرقوا ؟
لسة في النقاش دلوقتي
قولتم دا طار تقليدي رسولي
ودا اطار تقليدي كنسي


هل انت مصمم على التشتيت؟
انا " هنا " لا اتكلم عن " إسم " أنا هنا اتكلم عن " عقيدة " و " مصطلحات " .. فلا تتكلم في الأسماء لانها خارج الموضوع ..
اوك


كانا سؤالين للإستنكار وليس للإستفهام .. ، لا اجابة .
لم افهمك ولكن نترك هذا السؤال جانبا


هل رأيت سؤالي ام لم تراه ؟

سؤالي للمرة الثالثة :

انت جايب " لفظ " في مكان محدد ، وبتقارنه بنفس " اللفظ " في مكان " آخر " .. فبسألك، اية هو فهمك للفظ دا في المكان دا، هل عندك إجابة ؟

دا خطأ آخر بيقع فيه كتير ، ياخد لفظ من هنا يقوم حاطه هناك ، كوبي بيست ، ومافيش مراعاة للسياق
!

الاجابه هي
كما افهمت من المقاله وهي
انا الإتحاد لم يجعل الناسوت لاهوتاً ولا اللاهوت ناسوتاً، ولا إختلط اللاهوت بالناسوت ولا إبتلعت إحدى الطبيعتين الأخرى بحيث تتلاشى واحدة منهم فكل ما فعله المسيح كان بـ"الإتحاد" بين الطبيعتين،بذلك يكون نتيجة هذا الاتحاد تاله للجسد لانه متحد بالاهوت صح كدة ؟!
لان البعض يقول هذا الاتحاد هو تاله للجسد كما ذكر في الاقتباس

بالمناسبة، ارسل لي على الخاص ، اسم الكتاب والصفحة لكي اراجع النص

اسف الكتاب مشفاكرة دلوقتي هبحثعنه واقولك
ولكن معايا نص القطعه تقريبا

قول آبائي:
يقول القديس غريغوريوس اللاهوتي:-


لقد ولد بكل ما للإنسان ما خلا الخطية[/U]، ولد من عذراء طهرها الروح القدس جسدًا وروحًا، خرج منها إلهًا مع الجسد الذي اقتناه، واحدًا من اثنين مختلَفين، جسدًا وروحًا، حيث أحدهما كان يؤلِّه والآخر يتألَّه. يا له من اقتران من نوع جديد! يا له من اتصال مدهش عجيب! عظة 9:45 ]
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
لسة في النقاش دلوقتي
قولتم دا طار تقليدي رسولي
ودا اطار تقليدي كنسي
دا مش تفريق ، دا تعريف ..

بذلك يكون نتيجة هذا الاتحاد تاله للجسد لانه متحد بالاهوت صح كدة ؟!
لان البعض يقول هذا الاتحاد هو تاله للجسد كما ذكر في الاقتباس

!!
انت بتكتب نفس الكلمة بدون شرح معناها!!

هل كلامي غير واضح ؟

انت أتيت بكلمة ؟ صح ؟ ، ممكن تقول لي فاهم الكلمة دي ازاي ؟ معناها اية ؟

يعني قول لي :

التأله هنا يعن : .......................


إملا مكان النقاط ..

اسف الكتاب مشفاكرة دلوقتي هبحثعنه واقولك
ازاي مش معاك وانت جايب منه صورة ؟
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
بالمناسبة، امامك مشاركة واخدة تشرح فيها معنى " التأله " هنا، لانك انت الذي ذكرته ومصر تدخل تعبيرات لم اتكلم عنها في المحاضرة وتجعلها محل حوار ..
 
إنضم
21 مارس 2008
المشاركات
7,802
مستوى التفاعل
771
النقاط
113
الإقامة
عائدٌ من القبر

دا مش تفريق ، دا تعريف ..
اقصد الاتنين مجامع ليه المسكوني يكون تبع الاطار التفليد الرسولي
والاقليمي يكون تبع اطاراللتقليد الكنسي



!!
انت بتكتب نفس الكلمة بدون شرح معناها!!

هل كلامي غير واضح ؟

انت أتيت بكلمة ؟ صح ؟ ، ممكن تقول لي فاهم الكلمة دي ازاي ؟ معناها اية ؟

يعني قول لي :
التأله هنا يعني : اتحاد الاهوت بالناسوت فتاله الجسد بسبب الاتحاد


ازاي مش معاك وانت جايب منه صورة ؟
معايا الكتاب
بس للاسف مش فاكر فين ولا اسمه كان اية لانه في وسط كتب كتيرررررر علي الهارد

هدور عليه وابعت اسمه ليك
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
اقصد الاتنين مجامع ليه المسكوني يكون تبع الاطار التفليد الرسولي
والاقليمي يكون تبع اطاراللتقليد الكنسي
عشان الكنسي من تعريفه انه محدد بمكان معين ، فكيف يم تعميمه على الكل ؟

التأله هنا يعني : اتحاد الاهوت بالناسوت فتاله الجسد بسبب الاتحاد

برضو " تأله الجسد " ؟
يبدو اني أكتب بالكوالالمبورية وانا لا اعرف،

انتهى الحديث في هذه النقطة ، إبحث عن الذي قالها واسأله ..
هدور عليه وابعت اسمه ليك
خلاص مش عايزه
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,034
مستوى التفاعل
839
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
تنبية : أرجو إرجاء " ما في فكركم " و خارج المحاضرات لوقت آخر وعدم السؤال إلا في ما تم طرحه ..
 

Bassem Farag

New member
عضو
إنضم
21 فبراير 2012
المشاركات
58
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
طبعا، انت مالكش سلطة كهنوتية، فهل تقدر مثلا تضيف صوم ؟ او تقرر صوم على الكنيسة ؟ ...

مقارنة ظالمة بين علمانى فقير إلى الله زى حالاتى و بين كبار اساقفة وعلماء الكنيسة فى العصور الاولى
ولكن انا ب اقارن بين الكنيسة ككل برعيتها ورعاتها فى عصر الآباء ورعيتها ورعاتها فى عصرنا الحالى
وبالتالى يحق لآباء كل كنيسة إذا اجتمعوا واتفقوا على اضافة صوم او الغاؤه ان يكون هذا هكذا ما دام فى اطار التقليد الرسولى
فالتقليد الرسولى يسرٌ لا عسر ، ونحن نسعى لفهمه واستيعابه واستخدامه عملياً كما كان القدماء يفهمونه ويستوعبونه ويحيونه عملياً
 

صوت الرب

مشرف محاور
مشرف سابق
إنضم
16 أكتوبر 2007
المشاركات
5,915
مستوى التفاعل
200
النقاط
63
الإقامة
الأردن
تم تحميل المحاضرة ...
يبقى قرائتها و التعليق عليها :)
 
أعلى